اطلاعیه­ی «گلوبال مارچ» در مورد ملالا یوسف­زای

 

چه کسی می­گوید دختران ضعیف­اند؟ دختران و زنان جوان فقط منبع انرژی خانواده و حمایت و زحمت کشیدن برای  افراد خانواده و دوستانشان نیستند، بلکه می­توانند، و تاریخا نشان داده­اند که می­توانند، چشمه­ی جوشنده­ی انرژی و تغییرات مثبت در جامعه باشند. مثالی بهتر از دختر چهارده ساله ملالا یوسف زای؟ یکی از جوان­ترین و مدلل­ترین وکلای جهان معاصر در دفاع از حق تحصیل دختران؛ دختری از پاکستان؛ دختری که اخیرا توسط طالبان، به خاطر فعالیت­های خود، مورد اصابت گلوله قرار گرفته است. ملالا برای حق تحصیل دختران در "سوات والی"، منطقه­ای واقع در شمال غربی پاکستان، فعالیت می­کرد؛ حقی که با اشغال این منطقه توسط طالبان، و با بسته شدن مدارس دخترانه توسط آنان، پایمال شده بود.

ملالا صندوقی برای کمک به دختران خانواده­های فقیر برای خرج تحصیل این دختران دایر کرده بود. او در سال 2011 نامزد دریافت جایزه­ی بین­المللی صلح کودکان شد و جایزه­ی صلح کشور پاکستان را نیز از آن خود کرد.

اما علی­رغم وجود ملالاها و تلاش­شان برای برابری و به تصویر کشاندن وضعیت نابسامان کودکان دختر توسط آنان، هنوز میلیون­ها دختر در سراسر جهان از بی حقوقی و تبعیض در رنجند، از حق تحصیل محرومند، بسیاری از آنان از سنین طفولیت و اولین سال­های کودکی­ برای کمک به خانواده­های فقیرشان مجبور به کار می­شوند، و بسیاری دیگر مادران خردسالی هستند که وادار به ازدواج زودرس شده­اند. بسیاری هم مورد تجاوز جنسی، آزار و تجاوز کلامی، و انواع و اقسام آزارهای جسمی و روانی می­شوند. بسیاری از دختران جهان ما هنوز از بهداشت و سلامت محرومند و رشدشان با اخلال توام است و در اثر شرایط نابسامان زندگی متوقف می­شود.

در زمنیه­ی شناساندن حقوق دختران، و به دلیل چالش­های منحصر به فردی که در عرصه­ی مسایل کودکان دختر توسط تلاش­گران این عرصه بنا گذاشته شده است، سازمان ملل متحد یازدهم اکتبر را روز جهانی  کودکان دختر نام­گذاری کرده و در اولین سال بزرگ­داشت این روز، بر روی مساله­ی ازدواج کودکان دختر تمرکز نموده است؛ چرا که مساله­ی ازدواج کودکان دختر، تجاوزی آشکار به یک حق پایه­ای و اولیه­ی بشر، یعنی حق کودکی، است و بر روی تمامی وجوه زندگی کودکان دختر تاثیر منفی و مخرب می­گذارد. ازدواج کودکان دختر، کودکی­شان را از آنان می­رباید؛ آموزش و تحصیل آنان را مختل می­کند؛ امکانات­شان را محدود می­سازد؛ ریسک قربانی خشونت  و آزار شدن­شان را افزایش می­دهد؛ به سلامتی­شان زیان می­رساند؛ و به دلیل همه­ی این­ها، مانع موفقیت و آسایش و شادی آن­ها در زندگی می­شود و امکان پیشرفت­شان را خدشه­دار می­سازد.

امروزه یک نفر از هر سه زن جوان بین بیست تا بیست و چهار ساله، در سطح جهان، قبل از سن هجده ساله­گی مجبور به ازدواج شده ­است. یک سوم از این تعداد، قبل از پانزده ساله­گی ازدواج کرده­اند. بنا به آمار، سالیانه ده میلیون دختر جوان مجبور می­شوند به عقد مردان مسن در آیند که در بعضی موارد حتا از پدرانشان هم مسن­تر یا هم­سن پداران  و پدر بزرگانشان هستند.

با اختصاص یک روز به  کودکان دختر در جهان، سازمان ملل از دولت­ها خواسته است تا با فراخوان به تمامی نهادها و سازمان­های ذیربط و با تکیه بر هم­کاری فعالین اجتماعی، کمپین­های ویژه­ای را در جهت توقف و لغو ازدواج کودکان دختر را  در دستور کار خود بگذارند.

رژه­ی جهانی علیه کار کودک («گلوبال مارچ») به پاس احترام و ستایش شجاعت ملالا یوسف­زای و با تاثیر گرفتن از روحیه­ی مبارزاتی او، به این کمپین می­پیوندد و در روز  جهانی کودکان دختر، تلاش برای ممنوعیت ازدواج آنان را در دستور کار خود قرار می­دهد. ما برای پیگیری این امر، برنامه­هایی را به منظور دست­یابی کودکان دختر به حقوق برابر، ارتقای رشد کیفی و کمی آنان، دیده و به رسمیت شناخته شدن ظرفیت و توان انسانی آنان در سطوح مختلف اجتماعی، تدارک دیده­ایم.

جامعه­ی بین­المللی  نیاز به تلاش بیش­تری در ترویج امر دفاع از کودکان دختر دارد و ملزم است که  در راه دست­یابی به حقوق برابر آنان در تمامی عرصه­های اجتماعی قدم بردارد. یکی از مهم­ترین خواسته­های ما در این راه، برخورداری از حق تحصیل رایگان با کیفیت بالا و توقف بلادرنگ استثمار کودکان دختر و لغو کار آنان در سطح جهان است.

هم اکنون در سطح جهان، سی و دو میلیون دختر در سطح دبستان و سی و چهار میلیون دختر در سطح دبیرستان از حق تحصیل محرومند و هشتاد و هشت میلیون دختر بین  پنج تا هفده ساله به کارهای سخت و پر مشقت و مضر برای سلامتی جسمی و روحی­شان در عرصه­های کار کشاورزی، کار در کارخانه­ها، کارگاه­های کوچک تولیدی، و سایر کارهای پر مشقت به کار ممشغولند. این اما البته شامل کار خیابانی، سوء­استفاده در صنعت سکس، فحشا، تجارت کودکان و عرصه­ی موادمخدر و کار خانگی نمی­شود. خواسته­ی ما همه­ی این کودکان را در برمی­گیرد.

 

یازدهم اکتبر 2012

ترجمه: سوسن بهار