بالماسکه انتخابات به پایان خود نزدیک می شود!

 

     پیش از ورود رفسنجانی و مشایی به رقابت انتخاباتی، طرح مهندسی انتخابات از سوی خامنه ای و ارگانهای مطیع او، تکلیف منتقدین و معترضین درون دایره محدود حاکمیت را مشخص کرده بود. روشن است که رژیم از وقایع سال ۸۸ درس‌های زیادی آموخته است و همه زمینه‌ های احتمالی اعتراض را تا آنجا که بتواند، از میان می برد. دستگیری های اخیر جوانان حامی آیته الله حسن روحانی (۱  )، دستگیری فعالان فرهنگی ( ۲ )، بستن روزنامه های طرفدار اصلاحات و دولت ( روزنامه ایران )، تهدید پنهان و آشکار حامیان رفسنجانی و فشار هرچه بیشتر به احمدی نژاد همگی ادامه برنامه‌ ریزی اولیه است که تا پایان انتخابات ادامه خواهد داشت.

     این نیز قابل پیش‌بینی بود که دایره ولایت و اصولگرایان که همه ارگان های حکومتی در اختیار آنهاست، برای کسب مشروعیت مهندسی شده نیاز به تبلیغ گسترده دارند. از این رو همه را به ثبت نام تشویق کردند، چون از روز نخست گرم کردن تنور انتخابات و به اصطلاح خامنه ای « خلق حماسه » انتخاباتی هدف اصلی بوده است و نه رعایت حق مردم در آزادی انتخاب شدن و انتخاب کردن. اما چگونه است که طبل انتخابات تو خالی از کار در می‌آید و کوه موش می زاید؟ چگونه است که از ۶۸۶ کاندیدا( طبق گفته وزیر کشور ) فقط ۸ نفر میتوانند از صافی های رنگارنگ بگذرند و شورای نگهبان فهرست مورد نظر رهبری و اصولگرایان را کاندیداهای احراز شده، اعلان می کند؟

      مساله نه فقط بحران های ساختاری چند گانه ای است که جامعه را به مرز تلاشی کشانده بلکه این واقعیت که مردم از همه طبقات و اقشار پس از سی و چهار سال سرکوب حاضر نیستند دست از مبارزه برای خواست های خود بردارند و همچنان مصرانه از هر فرصتی استفاده می‌کنند تا شعار « مرگ بر دیکتاتورشان » را به گوش جهانیان برسانند، خواب راحت را از خامنه ای و نیروهای رنگارنگ سرکوبش ربوده است. ناتوانی خامنه ای در حل مساله اتمی و حتی انتخاب فردی کارآ در راس دولت که بتواند مشکلی از بی شمار مشکلات  جامعه را حل کند، بقدری عریان و رسوا کننده است که  امروزه برای ذوب شدگان در ولایت هم کاملاً روشن شده و کابوس شورش و اعتراضات توده‌ ای دیگر به بیت خامنه ای محدود نمی شود.

     محسن رضایی در جریان تبلیغات انتخاباتی و در جمع مردم قزوین گفت : « بزرگانی که در سه دولت هاشمی، خاتمی و احمدی نژاد بودند، افراد شایسته و دلسوزی بودند اما آن‌ها نتوانستند افراد محرم را در کشور  برای اداره این مملکت بیاورند و افرادی که مسئولیت پیدا کردند محرمیت لازم را نداشتند و گرنه امروز ما این مشکلات را نداشتیم. » ( ۳ ) همین اظهار نگرانی از وضعیت کشور را قبلاً  به اصطلاح « بزرگان » ( خاتمی ورفسنجانی ) مفصل‌ تر ابراز داشته بودند، اما چون مورد اعتماد خامنه ای نیستند، تشویشی برای او بوجود نیاورد. ولی خامنه ای ایرادات اصول گرایان افراطی چون محسن رضایی که خود از اصلی‌ترین سرسپردگانش بوده و در همه جنایات و سرکوب ها صداقت ضد بشری خود را عملاً نشان داده‌ است را بر نمی تابد.

     اگر زمانی احمدی نژاد مذاکره با غرب را مطرح و خود را داوطلب این کار معرفی می‌کرد، در این هفته‌های رقابت انتخابانی، هشت کاندیدای مورد نظر خامنه ای هر یک به شیوه‌ خود از رفع اختلاف با غرب صحبت کرده اند. حتی اغلبشان خواستار رفع حصر از موسوی، همسرش و کروبی شدند و آزادی دستگیر شدگان و قایع ۸۸ و آشتی ملی را مطرح کردند. اشاره به چنین  مسائلی برای خامنه ای قابل تحمل نیست . او با سرسختی تمام بر سیاست فاجعه بار فرافکنی و گذاشتن تقصیر همه فجایع و بی‌کفایتی های خود و دستگاهش به گردن آمریکا و صهیوینسم، علی‌رغم اعترافات اخیرش به اینکه تحریم اثر گذاشته است، ادامه می‌دهد. برای توجیه این سیاست در سخنرانی‌های خود فقط از برخی سوء مدیریت ها صحبت می‌کند، سوء مدیریت هایی که دست پخت همان دولتی است که مدت هشت سال در قدرت نگهداشته است، دولتی که اعتراضات میلیونی سال ۸۸ را به خاک و خون کشید، صدها شهروند را کشت و هزاران آزادیخواه را دستگیر و شکنجه کرد، آزادیخواهانی که بدون توسل به کوچک‌ترین خشونتی می‌خواستند اعتراض خود را نسبت به حق پایمال شده خویش، به طور قانونی نشان دهند.

     خامنه ای پس از رد صلاحیت رفسنجانی و مشایی، دو تهدید جدی در مقابل نامزد های مورد نظرش، روز چهار شنبه گذشته در حضور جمع نیروهای بسیج، سپاه و حزب الله رضایت خود را از پیشرفت سناریوی انتصابات نشان داد و گفت که قانون رعایت شده و « فصل الخطاب » انجام گرفته است، چون رفسنجانی گفته بود که اصل حفظ نظام است و مشایی بدون هیچ واکنشی ستاد انتخاباتی خود را هم در اختیار سعید جلیلی قرار داده بود! اما خرده گیری های هشت رقیب انتخابات به دولت و اوضاع مملکت، خامنه ای را چنان پریشان کرد و به دست و پا انداخت که لازم دانست دخالت کند و بگوید که نامزدها :

   « در انتقاد به عمل‌کرد دولت های پیشین سیاه نمایی نکنند، انتقاد کنند لاکن انتقاد به معنای سیاه نمایی نباشد، بمعنای انکار کارهای بسیار برجسته‌ای که چه در این دولت و چه در دولتهای قبلی انجام گرفته است، و کسانی مثل خود آن‌ها آمدند سرکار و تلاش کردند...  این‌ها را انکار نکنند، شب و روز این‌ها را انکار نکنند. » ( ۴ )

 و بعد برای اینکه بر توطئه خود از جمله وارد کردن سعید جلیلی در روز آخر به کارزار انتخابات سر پوش بگذارد، گفت: « من به هیچ‌ کس نظر ندارم. » سخنرانی خامنه ای بنوعی خواهش و استدعا بیشتر شبیه بود تا اظهارات رهبری قدر قدرت. او برای تحمیق عمله و اکره گوش به فرمان خود به عباراتی چون  « برادران محترم » دخیل بست و پس از ۳۴ سال خواب نما شد که بگوید:

 « امروز مساله اصلی ما اقتصاد است. اگر اقتصاد درست شود، دشمن بی‌دفاع می ماند.. » (  ۵ )

    کارزار انتخاباتی خامنه ای بیش از آنکه به امری معمول در جهان ماننده باشد، بالماسکه ای بیش نیست، از ماسک سه لایه‌ای که از شعار همیشگی اوست : خدا باوری، مردم باوری و خود باوری تا دیگر نقاب داران سر سپرده که نقاب های دستوری بیت رهبری و اطلاعات را بر چهره دارند. به دو نمونه از این گزین شدگان ولایی و برنامه‌های آن‌ها اشاره می‌کنیم تا مشخص شود که حلقه محاصره استبداد دینی تا کجا پیشروی کرده و چگونه تابعین خود را مسخ و از هویت انسانیشان تهی کرده است. محسن رضایی در ارائه برنامه خود پس از اشاره به تعطیلی شهر صنعتی قزوین و اشاره به اینکه « تعطیلی یک صنعت زلزله است » می گوید:

   « کشور داری تنها سیاست، امنیت و دفاع نیست، بلکه باید به زندگی مردم توجه کنیم.... نشان میدهم که جوانان ایران فرشته نجات هستند و یک خیزش و جنبش بزرگ درست می‌کنم و از این رو اگر رئیس جمهور شوم اعلام می‌کنم همه منابع را از من بگیرید، هر چه ارز است از من بگیرید ولی جوانان را به من بدهید تا نشان دهم چگونه با جوانان کویرها را به بهشت تبدیل می کنم.. ما در هر رشته ای متخصص بخواهیم در جوانان وجود دارد.... بنابر این می‌توانیم همه تحریم ها را خنثی و فقر و بیکاری را از بین ببریم و مانند خرمشهر کشور را آزاد کنیم.... مگر می‌شود با سرنوشت ملت بازی کرد.... نمیتوانیم اجازه یک خطای دیگر را بدهیم مگر ایران محل آزمایش دولتمردان ناپخته است.. » (  ۵ )

     آقای رضایی گذشته از کلی گویی راجع به اقتصاد، تازه خواب نما شده که باید فرشته‌های نجات را در اختیارش قرار دهند تا کویرها را به اصطلاح خودش به بهشت ولی در‌واقع به مجمع الجزایر گولاک تبدیل کند، گفتی سالی هشتاد هزار جوان تحصیل کرده دانشگاهی با استعداد را او و دم و دستگاه امنیتی ـ سپاهی و دولتهایی رنگارنگ بی کفیایتی که او خود یکی از حامیان آن‌ها بوده از کشور فراری نداده‌اند. رضایی در عین حال اعتراف می‌کند که بر منابع ارزی کشور دست گذاشته و از اینکه رسما اعلان می‌کند که در دزدی و غارت منابع ملی کشور دست داشته، هیچ ابایی ندارد.

      برنامه تنها نامزد اصلاح طلب، آقای عارف، اصلاح طلبی که حتی در مناظره های تلویزیونی سعی می‌کرد از خطوطی که برایش تعیین شده بود پا را فراتر نگذارد، هم چیزی جز افشای یک هزارم خلاف کاری ها و ضایعات اقتصادی موجود نیست. او ضمن دفاع از طرح هدفمندی یارانه ها می گوید:

  « بد اجرا کردن قانون هدفمندی باعث استقراض و تورم شد. به نظر من فاز اول ابتدا باید به صورت کامل اجرا شود، سهم بهداشت و درمان هنوز اجرا نشده، چرا مردم باید بالای ۷۰ در صد از جیبشان برای هزینه‌های درمان بدهند؟ برنامه ما این است که مردم را از محل منابع آزاد شده به ۳۰ در صد برسانیم.... ما ظرفیت تولید ۳۰۰ میلیون تن محصول کشاورزی را داریم که الان زیر ۱۰۰ میلیون است.... ۱۶۰ کشور تورم یک رقمی دارند. اما ما جزو معدود کشورهایی هستیم که تورم ما هنوز دو رقمی است.... نکبت کم فروشی دامن اقتصاد را گرفته است به طور مثال به خاطر سیاست‌های غلط گاوهای شیرده به کشتارگاه ها رفتند. این دیدگاه حاصل شد که آنچه سفید است. و بعد به داخل شیرها آب وارد شد. » ( اول ماه مه، شبکه رادیو ایران ) ( ۷  )

       مجموعه هشت نامزدی که شورای نگهبان برگزیده هیچ یک نماینده مردم نیستند و خواست ها و مطالبات آن‌ها را پیش نخواهند برد. مهم نیست که در آخرین لحظه خامنه ای نام چه کسی را از  صندوق رأی بیرون می کشد. هر کدام که رئیس جمهور شود قدرتی بیش از احمدی نژاد نخواهد داشت و مجبور است همان دستوراتی را اجرا کند که محور بیت ـ اطلاعات ـ سپاه و دیگر نیروهای سرکوبگر میدهند. صحبت خامنه ای در جمع زائران حرم خمینی در مراسم سالگرد او که : « رأی به هر نامزدی در انتخابات، رأی به جمهوری اسلامی است. رأی اعتماد به نظام و ساز و کار انتخابات است. » ( ۸ ) ماهیت این بالماسکه را بخوبی نشان میدهد و هشداری است به کسانی که فکر می‌کنند اگر شرکت و به کسی که در نظر دارند رأی دهند یا اصلاً رأی سفید بدهند تغیری در اصل قضیه خواهند داد. از هم‌ اکنون خامنه ای این رأی ها را به نام خود ثبت کرده است! پس تصمیم درست تحریم فعال انتخابات است، تحریمی توأم با استفاده از هر فرصتی جهت افشای این بالماسکه و درعین حال طرح مطالبات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی . افشای اینکه هر رأی پایه های استبداد ولایی ـ فاشیستی را تقویت می‌کند ورایی است بر علیه منافع خود و آینده جامعه مصیبت زده و در حال تلاشی.

 

                                                          تحریریه سایت 

                                                                                        ۱۵ خرداد ۹۲

 

زیرنویس ها

۱ ـــ سایت کلمه، دوم ژوئن ( سعید بداشتی، مجتبی هاشمی، محمد پارسی، شیرین میر کرمیی، محسن رحمانی )

۲ ــ سایت ملی مذهبی ۱۴ خرداد. ( رضا آقا خانی، نصراللله لشنی، علی رضا اکبر زاده ، حسین بجیرانی در تهران )

۳ ــ خبرگزاری آریا ۱۴ خرداد.

۴ ــ خبر گزاری آریا ۱۴ خرداد.

۵ ــ همان سایت۱۴ خرداد.

۶ ـــ همانجا ۱۵ خرداد.

۷ ـــ اول ماه مه، شبکه رادیو ایران.

۸ ـــ ایلنا، ۱۴ خرداد.