شیوا گنجی:کابوسی بی پایان به نام ختنه در قرن21!!!

Kategorie: Nachricht

 

 

 

روزنامه نگار و فعال حقوق زنان

ختنه وقتی این کلمه رو میشنویم به یک باره بعضی ها یاد دوران کودکی خود می افتند که متاسفانه این جنایت بزرگ در حقشون صورت گرفته ختنه جنایتی ست که در حق زنان و دختران زیادی روا داشته شده است که این کار احساسات روحی و جسمی زیان باری را برای زنان و دختران متاسفانه در بر دارد، سالیان درازی است که جوامع حقوق بشری نیز در این مورد کنگرها، جلسات، آموزش ها و ... را برگزار کرده اما در مناطق دور افتاده و سنتی ایران و خیلی از کشورهای دیگر که جزء کشورهای جهان سومی می باشد زنان و دختران با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند و نتواسته اند راهی برای جلوگیری از این جنایت بر علیه زنان را پیدا کنند شاید برای ما نیز این مشکل پیش آمده و الان نیز در این دوران از سن خود نیز این خلاء را در روح و روان خود احساس کنیم. اما ما مقصر نبوده و نیستیم بلکه شرع و سنتی که بر سر جامعه و بزرگسالان ما حاکم بوده باعث شده که این جنایت هم بر سر ما اجرا شود.

ختنه دختران چیست؟و به چه دلیلی این جنایت را بر سر زنان و دختران ما انجام می دهند؟


ختنه در واقع قطع ناحیه‌ای از آلت تناسلی زن به نام کلیتوریس است که با قطع آن حس زنانگى در آن‌ها از بین رفته و زن تا پایان عمر از دریافت لذت جنسی محروم خواهد ماند. ختنه زنان در سه‌شکل متفاوت صورت می‌گیرد:


حالت اول منحصر به بریدن کلیتوریس می‌شود. در نوع دیگر آن علاوه بر کلیتوریس، کلبان یا لب‌های کوچک اندام جنسی
(Labia Minor) نیز بریده می‌شوند.



بدترین شکل ختنه زنان نوع سوم آن است. در این مدل کلیتوریس و کلبان یا لب‌های کوچک هردو بریده شده و با به‌هم‌آوردن ملبان یا لب‌های بزرگ
(Labia Major) آن‌ها را میدوزند. سپس بر روی آن سوراخ‌های کوچکی در نزدیکی مجرای ادرار و دهانه‌ی رحم ایجاد می‌کنند. این روش که دردآمیز‌ترین و خطرناک‌ترین شکل ختنه به حساب می‌آید، در آفریقا به‌شدت رواج دارد و معروف به ختنه فرعونی است. در این حالت محل‌دوخته شده هنگام وضع‌حمل باز می‌شود و پس از زایمان آن‌را مجدداً می‌دوزند. با توجه به رقم بالای زاد و ولد در آفریقا، این عمل فرعونی برای زنان در حقیقت یک شکنجه است. همچنین شب ازدواج ، که برای این زنان اولین تماس جنسی محسوب می‌شود، خشونت‌آمیز و توام با رنج و شکنجه است.

از هر ده مورد ختنه فرعونی زنان و دختران، یک مورد یا بلافاصله می‌میرد و یا بعد‌ها بر اثر عفونت ناشی از آن جان خود را از دست می‌دهد
.

ختنه زنان در ایران

 

گزارش‌های مربوط به ختنه دختران در ایران، از جنوب و غرب کشور می‌رسند. مثله کردن اندام جنسی دختران به نام ختنه، در استان‌های خوزستان، لرستان و بیش از همه کردستان معمول است. هرمزگان و بنادر گنگ و جاسک از جمله شهرهای جنوبی ایران هستند که در آنها ختنه دختران یک رسم است. گفته می‌شود این رسم در مناطق جنوبی ایران از طریق رفت و آمد دریایی به هند و سومالی وارد کشور شده است.

در غرب ایران، ختنه زنان در آذربایجان، اورامانات، بانه، نوسود، پاوه، پیرانشهر و حتی اطراف ارومیه در موارد متعدد به چشم می‌خورد.

آمار یونیسف و سازمان بهداشت جهانی:

طبق آمارهاى يونيسف و سازمان بهداشت جهانى سالانه حداقل ٣ ميليون زن و دختر بچه در سنين نوزاد تا ١٥ سالگى در خاورميانه و کشورهاى آفريقايى ختنه شده اند. سن متوسط دختران ختنه شده بين ٤ تا ١٢ سال است. سازمان بهداشت جهانى مثله کردن تمام یا بخشى از اندام تناسلى بيرونى زنان يا هر نوع صدمه اى به ارگانهاى تناسلى زنان را چه بدلايل فرهنگى و چه به دلايل غير پزشکى و غير بهداشتى، ختنه تعريف کرده است.


طبق برآورد سازمان ملل اين عمل بر روز صد و سي ميليون زن و دختر انجام شده است. دست كم هر سال دو ميليون دختر در معرض خطر قرباني شدن قرار دارند. يعني روزي شش هزار دختر. اين كار معمولأ در شرايط كاملأ ابتدايي به وسيلة قابله يا زني دهاتي انجام مي شود. از هيچ داروي بيهوشي اي استفاده نمي شود. دختران را با هر ابزاري كه در دسترس باشد، مي برند: تيغ ريش تراشي، چاقو، شيشه شكسته، سنگ نوك تيز و در بعضي مناطق با دندان. مراحل عمل از نظر خشونت، بر حسب موقعيت جغرافيايي و روال فرهنگي نوسان پيدا مي كند. كم ترين صدمه اين است كه لبة كليتوريس بريده مي شود تا تمام عمر مانع لذت بردن از عمل جنسي شود. انتخابي ديگر اين طيف، ختنة عميق است كه روي هشتاد درصد دختران در سومالي انجام مي شود و عواض آني ختنة عميق شوك، آسيب مجراي ادرار يا مدفوع، زخم، بيماري كزاز، عفونت هاي مثانه ايي، عفونت خوني، ايدز، يرقان و... است. از عوارض بلند مدت آن: عفونت مزمن يا متناوب مجراي ادرار و لگن كه مي تواند به نازايي، تشكيل كيست و دمل در ناحية مجراي زنانه منجر شود، برآمدگي دردناك در مسير اعصاب، دشواري فزايندة تخلة ادرار، قطع قاعدگي، جمع شدن خون قاعدگي در شكم، سرد مزاجي، افسردگي و مر
 گ.

ختنه زنان ازدیدگاه دین

ختنه از دیدگاه اسلام برای زنان نه تنها برای کاهش شهوت نیست، بلکه برای بهتر شدن رابطه جنسی است که در نتیجه آن هم مرد و هم خود زن لذت می‌برند. روایات در این مسئله متفاوت‌ است که در مقام جمع آنها می‌توان حکم به استحباب نمود. اما این استحباب به مانند بسیاری از احکام مستحبه دیگر نیست، بلکه تنها رجحانی برای آن وجود دارد و هیچ تأکید خاصی بر آن نیست؛ لذا در جامعه اسلامی، اثری از ختنه زنان به عنوان یک عمل دینی، مشاهده نمی‌شود. تنها در زمان گذشته به جهت مصالحی انجام می‌شده و اسلام نیز زیاد بر آن تأیید نکرده است.اما در حکومت اسلامی ایران این جنایت را حرام نمی دانند.

در بعضی از مناطق ایران این امر بحدی الزام و مهم می باشد که زنان را موجوداتي شهوت ران می پندارند ومی گویند فقط با عمل ختنه مي توان شهوت را از آنها دور ساخت. زنان ختنه نشده در اين منطقه موجوداتي ناپاك و پليد متصور مي شوند