اخباروگزارشات کارگری4اردیبهشت1393

- بیانیه کانون مدافعان حقوق کارگر به مناسبت یورش به زندانیان سیاسی بند350 اوین

- بیکاری 10هزارکارگررادرخوزستان تهدید می کند!

- اعتراض جمعی از فرهنگیان لنده‌ای نسبت به عدم پرداخت پاداش مناطق محروم

- مصدومیت وسوختگی5کارگردرانفجار  لوله گاز در تبریز

- در سالگرد ریزش ساختمان در بنگلادش، هزاران تن در داکا تظاهرات کردند

- جام جهانی قطر جان چندهزارکارگررا خواهد گرفت؟

بیانیه کانون مدافعان حقوق کارگر به مناسبت یورش به زندانیان سیاسی بند350 اوین

يورش به زندانيان سياسي بيانگر استيصال نيروهاي سرکوبگر است.

در هفته‌ي گذشته نيروهاي امنيتي و پليس زندان قدرقدرتي و نيرومندي خود را در ضرب وشتم عده اي زنداني نشان دادند که دست بسته در کنج زندان‌ها دوران اسارت خود را مي‌گذرانند. کتک زدن و اهانت کردن به اسيران در بند و درغل و زنجير‌شدگان، امري است که همواره در جوامع بشري به عنوان عملي زشت و به دور از معيارهاي انساني تلقي شده است. زورمداراني که در برابر قدرت ها در نظام سرمايه‌داري جهاني هر روز به کرنشي جديد دست مي زنند و از حل مسايل ساده ي اقتصادي و اجتماعي کشور عاجز مانده‌اند، زور و قدرت خود را بر سر تعدادی زنداني اسير در بند نشان مي‌دهند و وحشيانه به آنان حمله مي‌کنند تا ضعف و زبوني خود را در برخورد با قدرت‌هاي دلاري لاپوشاني کنند. زندانيان در بند آنان که دوران محکوميت ناعادلانه‌ي خود را مي‌گذرانند چه خطري براي قدرت و حکومت مسلط مي‌توانند داشته باشند که بايد اين چنين مورد ضرب و شتم در فضاي زندان قرار گيرند. آيا بيم فرار اين زندانيان محبوس در بند 350 وجود داشته است؟ زنداني که بيشترين مقررات امنيتي و حفاظتي را دارد و پيشرفته‌ترين تکنولوژي‌ها براي به بند کشيدن زندانيان در آن به کار مي‌رود. اين زندانيان چه خطري براي امنيت قدرتمداران و زورمداران دارند ؟ دولت اعتدال و اميد که نويد حل مشکلات و بن‌بست‌هاي اقتصادي و اجتماعي را مي‌داد، هنوز يک سال از عمرش نگذشته که ناتواني‌اش را در حل معضلات به جاي مانده از قبل نشان داده و به رغم نرمش‌هاي منعطفانه در برابر زياده‌خواهي‌هاي نظام سرمايه‌داري جهاني نتوانسته است هيچ يک از گرفتاري‌هاي مردم را حل کند، اکنون دست به ضرب وشتم و بگير و ببند عده اي اسير در زنجير دارد. ما ضمن محکوم کردن اين يورش غير انساني به زندانيان سياسي در بند، خواهان محکمه مسببين اين امر هستيم. به اعتقاد ما کليه‌ي زندانيان سياسي بايد بلافاصله آزاد شوند زيرا که آنان نه تنها هيچ گونه خطري براي امنيت ملي ندارند، بلکه اين به بند‌کنندگان آنان هستند که با ندانم‌کاري‌ها، اجحاف‌ها و ستمگري‌ها و حرص قدرت و ثروت امنيت جامعه را به خطر انداخته‌اند.

کانون مدافعان حقوق کارگر اول ارديبهشت 1393

بیکاری 10هزارکارگررادرخوزستان تهدید می کند!

ایسنا بتاریخ4اردیبهشت بنقل ازمدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان نوشت: هم​اکنون 100 واحد بحران​زا در استان موجود است که در صورت عدم حل مشکل آن​ها طی دو ماه آینده این واحدها منحل شده و 10 هزار شغل​ موجود از بین می​روند. حدود 400 واحد از شرکت​های صنعتی از سیستم بانکی وام گرفته و منابع مالی را به سوله تبدیل کردند و این در حالی است که قادر به تکمیل پروژه نبوده​اند. برای رفع این معضل چه باید کرد.

اعتراض جمعی از فرهنگیان لنده‌ای نسبت به عدم پرداخت پاداش مناطق محروم

جمعی از فرهنگیان شهرستان لنده‌ نسبت به صدور احکام ضد و نقیض پرداخت پاداش مناطق محروم در شهرستان اعتراض خود را به اداره کل و مراجع ذیصلاح اعلام کرده‌اند.

 به گزارش4اردیبهشت فارس،سرانجام در هفته‌های گذشته برابر احکام صادره برای فرهنگیان، پاداش مناطق محروم آن‌ها پرداخت شد؛ اما در این میان تعدادی از فرهنگیان از دریافت پاداش مناطق محروم جامانده و به آن‌ها گفته شد که این پاداش به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد.

آنها ضمن طرح شکایت خود به دیوان عدالت اداری این موضوع را مطرح ساختند که چگونه می‌شود که دو نفر در یک منطقه و در یک مدرسه همزمان با هم مشغول به کار هستند ولی یکی از آنها مشمول دریافت پاداش مناطق محروم می‌شود؟

این موضوع در آستانه هفته معلم باعث آشفتگی فرهنگیان شده است. چراکه احکام ضد و نقیض در بحث پاداش مناطق محروم باعث نگرانی معلمان و فرهنگیان می‌شود.

فرهنگیان در اعتراضات خود آورده اند که از عدالت به دور است مکان و زمان و موقعیت یکی باشد ولی پرداخت پاداش دو مقوله جدا داشته باشد.

آن‌ها می‌گویند در احکام صادره از دیوان عدالت اداری آمده که رأی بر اساس وحدت رویه صادر شده و آن‌ها هم خواهان وحدت رویه در پرداخت هستند.

بنابهمین گزارش،در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد قریب به 800 نفر از دریافت پاداش محروم شده‌اند که 26 نفر از آن‌ها در شهرستان ما هستند.

وی به تعداد دریافت کنندگان پاداش مناطق محروم در شهرستان لنده اشاره کرد و افزود: 426 نفر از شهرستان لنده برای دریافت معرفی شده‌اند که 26 نفر از آنها با توجه به رأی دیوان عدالت اداری از لیست دریافت کنندگان خط خورده‌اند.

مصدومیت وسوختگی5کارگردرانفجار  لوله گاز در تبریز

سخنگوی دبیرخانه آتش نشانی کلان شهرهای کشور از انفجار شدید لوله گاز در شهر تبریزومصدومیت وسوختگی 5کارگر، خبر داد.

به گزارش4اردیبهشت جلال ملکی ، گفت: در ساعت 16:40 دقیقه عصر روز گذشته صدای انفجار شدیدی در کلان شهر تبریز در منطقه ولیعصر به گوش رسید .

 در اثر این انفجار مهیب شیشه‌ها و درب و پنجره منازل این منطقه شکسته شد و دو دستگاه خودرو که در نزدیکی محل انفجار بود به شدت دچار خسارت شد و 5 تن از کارگران نیز دچار مصدومیت و سوختگی شده بودند.

در سالگرد ریزش ساختمان در بنگلادش، هزاران تن در داکا تظاهرات کردند

یک سال پس از فاجعه مرگبار فروریختن ساختمان در بنگلادش، درد و خشم خانواده های بیش از هزار و یکصد کارگری که در این حادثه کشته شدند، فروکش نکرده است.

به گزارش24آوریل یورونیوز،هزاران تن روز پنجشنبه در داکا، پایتخت در اعتراض به وضعیت دشوار خانواده های قربانیان تظاهرات کرده و خواستار مجازات مسئولان این فاجعه خونین شدند.

کمک های مالی که قرار بود به خانواده ها داده شود، یا به هیچ وجه داده نشد یا در حد بسیار اندک بود.

مجروحان این حادثه که دیگر درآمدی ندارند با هزینه های بالای پزشکی روبرو هستند.

خواهر یکی از کارگران کشته شده یک کارخانه تولید پوشاک گفت: «ما پول بسیار کمی دریافت کردیم. اول معادل ۴۵۰ دلار و بعد معادل ۱۹۰ دلار دریافت کردیم. این همه مبلغی است که به ما دادند

لوولی یاسمین، ریيس سندیکای کارگران پوشاک بنگلادش ادامه داد: «دارایی صاحب ساختمان باید مصادره شود. دارایی کارخانه های خیاطی هم که در آن ساختمان بودند باید مصادره شود و این پول باید به عنوان خسارت به خانواده های کارگران مجروح، کشته شده یا معلول و مفقود داده شود

فروریختن ساختمان هشت طبقه کارخانه رعنا پلازا، بزرگترین حادثه در تاریخ صنعت نساجی بنگلادش بود و توجه جهان را به وضعیت مخاطره آمیز کارگران این کشور جلب کرد. شرکت های قدرتمند نساجی بنگلادش که برای مارک های بین المللی کار می کنند، پایین ترین دستمزد را به کارگران می پردازند.

در این حادثه بیش از ۲۵۰۰ نفر مجروح شدند و اجساد شماری از قربانیان نیز هنوز پیدا نشده است.

جام جهانی قطر جان چندهزارکارگررا خواهد گرفت؟

کنفدراسیون بین المللی اتحادیه تجاری گزارش داده از زمانی که قطر در سال 2010 میزبانی جام جهانی را بدست آورد تاکنون 1200 کارگر مهاجر با ملیت‌های هندی و نپالی جان خود را در این کشور از دست داده‌اند و برآوردها نشان می‌دهد که تعداد مرگ و میر کارگران بخش ساخت و ساز در قطر تا زمان برگزاری جام جهانی به 4هزار نفر خواهد رسید.

به گزارش4اردیبهشت فیفادی،انتخاب قطر به عنوان میزبان جام جهانی فوتبال در سال 2022 تاکنون با حواشی گوناگونی همراه بوده است. از رسوایی های مربوط به پرداخت رشوه به رای دهندگان برای انتخاب میزبان گرفته تا احتمال انتقال این بازی ها به فصل زمستان و همچنین آماده نبودن زیرساخت های برگزاری بازی ها همگی از جمله مواردی هستند که مورد توجه رسانه ها قرار گرفته اند اما گزارش یک سازمان آژانس فعال در زمینه حقوق بشر نشان می دهد که شرایط کاری کارگران خارجی که در جهت توسعه زیرساخت های مورد نیاز این کشور برای برگزاری جام جهانی به کار گرفته شده اند به هیچ وجه مناسب نیست.

در گزارش این نهاد آمده که اگرچه همه این مرگ و میرها ناشی از حوادث محیط کار نبوده و بخشی از آن ها به خاطر حمله قلبی و یا بیمار رخ داده اما می توان بیشتر این مرگ ها را ناشی از شرایط نامناسب محیط کاری دانست. هرچند که اخیرا موافقتنامه ای برای بهبود شرایط کارگران میان مسئولان فیفا و قطر به امضا رسیده اما هنوز نگرانی هایی جدی در مورد وضعیت کارگران خارجی در این کشور وجود دارد.

کارگرانی که برخی از آن ها مجبور شده اند در گرمای طاقت فرسا کار کنند و پاسپورت های آن ها نیز در اختیار کارفرمایان قرار دارد. به همین خاطر است که رسانه هایی مانند روزنامه گاردین و وبسایت بیزنس اینسایدر از شرایط کاری حاکم در قطر به عنوان “برده داری مدرن” یاد کرده اند.

جمعیت کشور قطر نزدیک به 2 میلیون نفر است و حدود 1.5 میلیون کارگر خارجی نیز در این کشور مشغول به کار هستند.

چهارم اردیبهشت ماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

 

اخباروگزارشات کارگری3اردیبهشت1393

- در پی تعهد کتبی مسولان زندان، شاهرخ زمانی به اعتصاب غذای خود پایان داد

- اطلاعیه کمیته پیگیری در حمایت از شاهرخ زمانی

-۴۰۰ کارگر کارخانه روعن نباتی پارس قو در آستانه بیکاری

- تعویق ۱۰ ماه حقوق کارگران کارخانه آفتاب ارومیه

- اخراج26 کارگر پیمانی آگاهان نیرو - خودداری تامین اجتماعی از پرداخت بیمه بیکاری

- تاخیر در پرداخت مطالبات کارگران کارخانه قوطی ایران

- دلار به بالاترين رقم در 9 ماه اخير رسيد

- جاده صافکن‌هاي نئوليبراليسم در عرصه آموزش ايران

- برادر کارگر ساختمانی جان‌باخته از شهرداری تهران شکایت کرد

- افزایش آسم شغلی در کشور

- تظاهرات کارگران نساجی بنگلادش یکسال پس ازفاجعه ریزش ساختمان

- دراعتراضات شب گذشته ریودوژانیروی برزیل دست کم یک نفر کشته شد!

در پی تعهد کتبی مسولان زندان، شاهرخ زمانی به اعتصاب غذای خود پایان داد

شاهرخ زمانی پس از ۴۷ روز به اعتصاب غذای خود پایان داد.

ساعت ۱۱ قبل از ظهر امروز چهار شنبه سوم اردیبهشت ۱۳۹۳ شاهرخ زمانی برای اولین بار پس از اینکه مادرش از بیمارستان مرخص شده بود با او تلفنی صحبت کرد و پس از سلام و علیک خانم زرین نجاتی (مادر شاهرخ زمانی) پیام  تشکل‌های کارگری و خانواده و دوستان شاهرخ را  بر مبنای اینکه سلامتی تو برای ما از هر چیزی مهمتر است و ما می خواهیم که تو اعتصاب غذای خود را تمامی کنی، به شاهرخ رساند و شاهرخ ضمن تشکر و قدردانی از تمامی تشکل ها و دوستان قول داد که به زودی اعتصاب غذای خود را تمام خواهد کرد. هم چنین در ساعت ۱۲ ظهر امروز طی جلسه‌ای که در زندان گوهردشت بین رئیس زندان و تعدادی از مسئولین داخلی زندان و مسئولین مربوط به زندان‌ها با حضور شاهرخ زمانی تشکیل شده بود، در مذاکراتی که بین شاهرخ زمانی و مسولان زندان به عمل آمد، مسولان کتبا متعهد شدند که که طی امروز و فردا  شاهرخ را به سالن ۱۲ بند ۴ که مخصوص زندانیان سیاسی است منتقل کنند، شاهرخ به دنبال درخواست دریافتی از جانب دوستان و خانواده‌اش و توافق بدست آمده در ساعت ۱۲ ونیم ظهر امروز سوم اردیبهشت ۱۳۹۳ پس از ۴۷ روز اعتصاب غذای خود را به پایان رساند.

پیش به سوی اتحاد بیش‌تر برای فشار بیش‌تر

پیش به سوی اعتراضات گسترده‌تر با شعار

کارگر زندانی، زندانی سیاسی آزاد باید گردد

کمیته حمایت از شاهرخ زمانی

3/2/1393

اطلاعیه کمیته پیگیری در حمایت از شاهرخ زمانی

شاهرخ زمانی کارگر نقاش وعضو هییت موسس سندیکای نقاشان وعضو شورای نمایندگان کمیته پیگیری ایجاد تشکلهای کارگری درمورخه 25/1/92به زندان گوهر دشت کرج بازگردانده شد.وایشان اعتصاب غذای خود را شکست.او دران مدت بسیار ضعیف و20 کیلو وزن کم کرد.درمورخه 26/1/92  مجددن او را به بند 3 سالن 8

بند زندانیان در انتظار اعدام منتقل گردید. رییس زندان اعلام کرد که  "من شاهرخ زمانی را باید  وادار به تمکین کنم." شاهرخ زمانی با درخواست انتقال به بند سیاسی  مجددن دور دوم اعتصاب غذای خود را  شروع کرد. ما  اعلام می کنیم  که در خواست شاهرخ زمانی  حق اوست و در  ضمن  در چارچوب ایین نامه زندانهاست.

 لذا  مسئولین زندان، قوه قضاییه و دولت مسئول  جان این زندانی است. او باید فوری به بند 4 سالن 12 بند زندانیان  سیاسی  منتقل گردد.

ما  از کارگران سراسر دنیا و از سازمانها واتحادیه های کارگری

وسازمانهای مدافع حقوق بشری میخواهیم که برای  درخواست شاهرخ زمانی و همچنین ازادی او   و  محمد جراحی و بهنام ابراهیم زاده اعضای کمیته پیگیری ورضا شهابی و بقیه کارگران زندانی   تلاش  نمایند.

کمیته پیگیری ایجاد تشکلهای کارگری ایران

3/2/1393

۴۰۰ کارگر کارخانه روعن نباتی پارس قو در آستانه بیکاری

صبح امروز با تشکیل جلسه‌ای ویژه در شورای شهر تهران، موضوع تعطیلی کارخانه روغن نباتی قو با حضور مدیران این کارخانه رسیدگی شد.

به گزارش 3اردیبهشت ایلنا، صبح امروز کمیته سلامت شورای شهر تهران با موضوع پلمپ کارخانه روغن نباتی پارس قو در شورای شهر تهران با حضور مسئولان این کارخانه، نماینده فرمانداری و استانداری، نماینده شورای تامین، نماینده محیط زیست و معاون خدمات شهری شهرداری تهران برگزار شد.

در جلسه امروز مدیران این کارخانه به بیکاری ۴۰۰ کارگر پس از تعطیلی کارخانه اشاره کردند اما در نهایت رحمت اله حافظی رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورا که از مدتها پیش پی‌گیر تعطیلی این کارخانه است اعلام کرد که بر اساس گفته معاون شهردار تهران، مشکل اشتغال کارگران این کارخانه با جذب آنها در مجموعه پیمانکاری شهرداری تهران و ارائه حقوق و در صورت عدم تمایل کارگران با معرفی آنان به وزارت کار به منظور دریافت بیمه بیکاری حل خواهد شد.

وی صراحتاّ اعلام کرد که مشکل اشتغال این افراد را به دو شیوه حل خواهیم کرد تا این کارخانه به خودی خود تعطیل شود. حافظی هشدار داد که در صورت مقاومت صاحبان این کارخانه قطعاً از طریق مراجع مربوط اقدام به تعطیلی آن خواهیم کرد.

وی ادامه داد در هفته آینده جلسه‌ای با شورای اسلامی کار به منظور تعیین تکلیف نهایی کارگران این کارحانه خواهیم داشت. بدون شک با خروج نیروی کار بلافاصله خط تولید متوقف خواهد شد.

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر همچنین از تدوام تعطیلی کارخانه‌های آلاینده دیکر شهر تهران در سال جاری خبر داد و گفت علاوه بر این تعطیلی نیروگاه بعثت کارخانه سیمان کارخانه شن و مای نیز در دستور کار این کمیسیون قرار دارد.

تعویق ۱۰ ماه حقوق کارگران کارخانه آفتاب ارومیه

به گزارش3اردیبهشت ایلنا،جمعی از کارگران شاغل در کارخانه آفتاب ارومیه از زیر مجموعه‌های مجتمع غذایی اسپوتا با حضور در دفتراین خبرگزاری در ارومیه نسبت پرداخت نشدن ۱۰ ماه حقوق معوقه خود اعتراض کردند.

یکی از کارگران کارخانه آفتاب گفت: علاوه براین به دلیل آنکه بدهی‌های کارفرما به سازمان تامین اجتماعی از مرز دو میلیارد تومان گذشته است، در حال حاضر سازمان تامین اجتماعی از تمدید دفترچه بیمه کارگران آفتاب ارومیه خودداری می‌کند.

وی گفت: با وجود آنکه مسئولان استانی به ویژه مسئولان اداره کار ارومیه از مطالبات معوقه ۶۰ کارگر کارخانه آفتاب با خبر هستند اما تا این لحظه در خصوص بازپرداخت مطالبات آن‌ها اقدامی انجام نگرفته است.

وی افزود: تاخیر در پرداخت مطالبات کارگران در حالی باعث سرگردانی آن‌ها شده است که هم اکنون این واحد تولیدی آب میوه و نوشیدنی به دلیل کاستن از ظرفیت تولید خود به حالت نیمه تعطیل درآمده است.

این کارگر افزود: وضعیت پیش آمده در حالی است که در سنوات گذشته مدیریت این مجموعه به منظور بهبود وضعیت معیشتی مبالغ قابل توجهی تسهیلات اعتباری دریافت کرده است.

اخراج26 کارگر پیمانی آگاهان نیرو - خودداری تامین اجتماعی از پرداخت بیمه بیکاری

در حالی که ۲۶ کارگر پیمانی موسسه آموزشی و پژوهشی «آگاهان نیرو» تعدیل شده‌اند، سازمان تامین اجتماعی از پرداخت مقرری بیمه بیکاری به آنان خودداری می‌کند.

به گزارش3اردیبهشت ایلنا،یکی از کارگران تعدیل شده آگاهان نیرو، گفت: کارفرما در تاریخ ۲۸ اسفند سال گذشته با شرکت پیمانکاری «سابرین» قطع همکاری کرد و به تبع، ۲۶ کارگر این شرکت پیمانکاری که در موسسه آموزشی و پژوهشی آگاهان نیرو مشغول به کار بودند، تعدیل شدند.

وی در تشریح علت تعدیل گسترده کارگران پیمانی آگاهان نیرو، بیان کرد: وزارت نیرو همواره برای آموزش متقاضیان کار در صنعت برق به آگاهان نیرو مجوز می‌داد اما از سال گذشته به دلایل مختلف از جمله نداشتن رتبه بندی، اشکال اساسنامه‌ای و... از ارائه برخی مجوزها به این مجموعه خودداری کرد و به دنبال آن، درآمد آگاهان نیرو کم و کمتر شد.

این کارگر پیمانی که به همراه ۲۵ همکار دیگرش بیکار شده است، افزود: کارگران تعدیل شده قرارداد کار کتبی نداشته اند اما حق بیمه آنان پرداخت می‌شده است.

وی با اشاره به مراجعه همکارانش به سازمان تامین اجتماعی برای دریافت مقرری بیمه بیکاری، بیان کرد: مدیران سازمان تامین اجتماعی در کمال تعجب می‌گویند شما کارگر «پروژه‌ای» هستید، بنابراین مشمول دریافت مقرری بیمه بیکاری نمی‌شوید.

تاخیر در پرداخت مطالبات کارگران کارخانه قوطی ایران

یکی از کارگران کارخانه قوطی ایران گفت: ۳۰۰ کارگر این مجموعه صنعتی به دلیل آنچه که کمبود منابع مالی عنوان می‌شود ۲ماه ونیم حقوق معوقه طلبکار هستند.

به گزارش3اردیبهشت ایلنا،این کارگر گفت: کارفرمای کارخانه قوطی ایران واقع در شهر صنعتی البرز قزوین که در زمینه تولید انواع قوطی مواد غذایی فعالیت دارد ازنیمه دوم بهمن ماه سال۹۲، حقوق ۳۰۰ کارگر شاغل در کارخانه را نپرداخته است.

او با بیان اینکه حقوق کارگران هر چند ماه یکبار با تاخیر پرداخت می‌شود افزود: این موضوع در این واحد تولیدی روال شده به طوریکه کارفرما علاوه بر تاخیر در پرداخت حقوق عیدی آنان را نیز با تاخیر یک ساله واریز می‌کند.

به گفته این کارگر، ادامه رویه تاخیر در پرداخت حقوق وسایر مطالبات، مشکلات زیادی را در تامین معاش کارگران بوجود آورده است.

او سوابق کاری اکثر کارگران قوطی ایران را ۱۰ تا ۱۵ سال ذکر کرد و گفت: کارگران نیمی از حقوق بهمن ماه، اسفند سال گذشته را همراه با فروردین سال جاری را طلب دارند.

او در خصوص سایر مطالبات کارگران اظهار داشت: در کارخانه قوطی ایران، بن کارگری نیز از سال ۸۶ به کارگران پرداخت نشده است.

وی همچنین خواستار بازبینی طرح طبقه بندی مشاغل این واحد تولیدی شد و گفت: این طرح که آخرین بار در سال ۸۶ مورد بازبینی قرارگرفت با شرایط اقتصادی روز همخوانی نداشته و نیازمند بازنگری است.

دلار به بالاترين رقم در 9 ماه اخير رسيد

به گزارش3اردیبهشت خراسان،تشديد نوسان بازار ارز موجب ثبت رکورد3310 تومان براي فروش دلار در بازار آزاد شد و اگرچه اين نرخ ديروز بعد از ظهر به حدود 3270 تومان کاهش يافت، اما بالاترين رقم براي نرخ ارز در 9 ماه اخير و در آستانه مرحله دوم هدفمندي ثبت شد. در اين ميان کارشناسان و فعالان بازار علت اين افزايش معنادار را کوچ سرمايه هاي سرگردان از بازارسرمايه به بازار ارز،احتمال کاهش نرخ سودبانکي، نگراني هاي فعالان اقتصادي براي افزايش قيمت بنزين و تورم رواني موجود درجامعه در آستانه اجراي مرحله دوم هدفمندي ، مي دانند. دراين ميان،معاون وزير اقتصاد با گفتن اين که نوسانات نرخ ارز، کوتاه مدت است، تاکيدکرد: هدف دولت نزديک کردن نرخ دلار بازار آزاد به نرخ دلار در بودجه(2650تومان)است.پيشتر رئيس کل بانک مرکزي، نوسانات موجود در بازار ارز را مقطعي دانسته بود.

جاده صافکن‌هاي نئوليبراليسم در عرصه آموزش ايران

جعفر ابراهيمي-آن کليدي که حسن روحاني به هنگام انتخابات در دست داشت جهتش نه به سمت گشودن قفل مشکلات فرودستان، زحمت‌کشان و کارگران جامعه، بلکه به سمت شرکت‌هاي چند مليتي و سرمايه‌داري جهاني و حاميان داخلي‌اشان نشانه رفته بود. طي يک‌سال گذشته نيز جهت‌گيري طبقاتي دولت يازدهم در قالب سياستگذاري‌هاي اقتصادي بر محور سياست رونق کسب و کار اقتصادي نشان داد که ژنرال‌هاي نئوليبرال دولت موسوم به تدبير و اميد با هدف واقعي‌سازي قيمت‌ها و با راهکار خصوصي‌سازي عرصه‌هاي عمومي چون بهداشت و آموزش، در پي گسترش منطق سرمايه و کالايي نمودن هر چه بيشتر تمام عرصه­هاي عمومي و اجتماعي هستند. هر چند دولت بنفش در اسفند 92 کوشيد با طرح عوامفريبانه‌‌ي رايانه‌ي سبد کالا از طبقات فرودست جامعه يارگيري نمايد اما اين دولت ناگزير است در ادامه روند منطقي خود ماهيت سرمايه‌سالار خود را با حذف يارانه نقدي از يکسو و افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي و ارزاق و مايحتاج عمومي افشا نمايد. مسير پيش رو در غياب تشکل‌هاي مستقل و صنفي و اجتماعي کارگران، معلمان و پرستاران، براي زحمتکشان و فرودستان جامعه چيزي جز فقيرشدن بيشتر را به ارمغان نخواهد آورد.

لینک متن کامل: http://www.kanoonm.com/1269#more-1269

برادر کارگر ساختمانی جان‌باخته از شهرداری تهران شکایت کرد

ناظران شهرداری تهران و سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران به دلیل کم کاری در بازرسی از ایمنی کارگاه ساختمانی محل کار برادرم - واقع در میدان هروی شهر تهران - باید پاسخگو باشند.

به گزارش3اردیبهشت ایلنا،برادر محمدرضا رجبی، کارگری که سه روز پیش بر اثر سقوط به درون کانال آسانسور کارگاه ساختمانی محل کارش جان خود را از دست داد از طرح دعوی علیه شهرداری تهران و سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در مراجع قضایی خبر داد.

علیرضا رجبی در این باره گفت: ناظران شهرداری تهران و سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران به دلیل کم کاری در بازرسی از ایمنی کارگاه ساختمانی محل کار برادرم - واقع در میدان هروی شهر تهران - باید پاسخگو باشند.

گفتنی است محمدرضا رجبی، کارگر ساختمانی ۲۵ ساله عصر یکشنبه هفته جاری (۳۱ فروردین) هنگامی که در پاگرد راه پله کارگاه ساختمانی محل کارش گچ کاری می‌کرد با سقوط به درون کانال آسانسور جان خود را از دست داد.

افزایش آسم شغلی در کشور

فوق تخصص آسم و آلرژی کودکان و بزرگسالان گفت: یکی از انواع آسم که در سال‌های اخیر با پدیده صنعتی شدن کشور رو به افزایش است، آسم شغلی است که البته منحصر به کارگران صنایع ریسندگی نمی‌شود و در بیشتر صنایع، با این مشکل روبرو هستیم.

به گزارش3اردیبهشت ایسنا،سیّد محمد فتحی اظهار کرد: شیوع بیشتر بیماری‌های آلرژیک، از جمله آسم در ۳۰ سال اخیر رو به افزایش است و شیوع جهانی آن در کشورهای مختلف بین ۷ تا ۳۰ درصد گزارش شده است.

وی افزود: در این موارد، علائم بیمار، هنگام حضور در محیط کار، ایجاد و تشدید می‌شود و در روزهای تعطیل، کاهش می‌یابد که شناسایی عوامل ایجاد کننده آسم در محیط کار، اقدامات لازم برای حذف یا کاهش این عوامل و استفاده از دستگاه‌های تصفیه هوا و ماسک با فیلتر مناسب، می‌تواند اقدام مناسبی باشد.

تظاهرات کارگران نساجی بنگلادش یکسال پس ازفاجعه ریزش ساختمان

یکسال پیش، ریزش یک ساختمان هشت طبقه در بنگلادش مرگبارترین حادثه جهان را در صنعت نساجی آفرید و بیش از ۱۱۰۰ کشته و دو هزار زخمی به جا گذاشت. اجساد برخی ازقربانیان هنوز شناسایی نشده است.

به گزارش23آوریل یورونیوز،مادر یکی از گمشدگان حادثه می گوید فرزندش را جایی پیدا نمی کند. به گفته وی حتی آزمایش ژنتیکی او با اجساد گمنام مطابقت ندارد.

دختر جوانی که هفده روز زیر آوار مانده بود می گوید: “نمی توانم تاریکی اتاقم را تحمل کنم. همیشه چراغ روشن است. اگر خاموش شود وحشت می کنم. مثل اینست که… چطور بگویم، گویی زیر آوار هستم.”

در این میان، کارگران باقیمانده از این حادثه نیز هنوز فشار حادثه را بر دوش خود حس می کنند زیرا بیکار مانده اند. آنها چند روز پیش با برگزاری تظاهراتی خواستار رسیدگی به وضعیت معیشتی خود و دریافت غرامت شدند.

صنعت نساجی در بنگلادش هشتاد درصد صادرات کشور را تأمین می کند. بخش بزرگی از تولید پوشاک به سفارش شرکت های خارجی انجام می شود و بیشتر کارگران این رشته را زنان تشکیل می دهند.

فاجعه اسفبار سال گذشته که در زمانی کوتاه بدنبال سه حادثه دیگر در بنگلادش اتفاق افتاد، وضعیت ایمنی محیط های کار در این کشور را زیر علامت سؤال برد.

دراعتراضات شب گذشته ریودوژانیروی برزیل دست کم یک نفر کشته شد!

در ناآرامی های شب گذشته در محله های فقیر نشین ریودوژانیروی برزیل دست کم یک نفر کشته شده است.

به گزارش23آوریل یورونیوز،درگیری های شدیدی بین نیروهای پلیس و معترضان خشمگین، در چند صد متری ورزشگاهی رخ داد که قرار است میزبان رقابت های شنای المپیک ۲۰۱۶ باشد.

به گفته مقامات پلیس، یک مرد سی ساله به ضرب گلوله کشته شده است.

معترضان چند خیابان اصلی منتهی به ساحل معروف کوپاکابانا را بستند.

سوم اردیبهشت ماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

 

 

 

اخباروگزارشات کارگری2اردیبهشت1393

- بیانیه اتحاد بین المللی در رابطه با حمله ماموران جمهوری اسلامی به زندانیان بند ۳۵۰ زندان اوین

- تجمع خانواده زندانیان سیاسی بند350مقابل نهادریاست جمهوری وبازداشت چندنفر

- تجمع400 کارگرکارخانه لوله سازی اهواز در اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات معوقه

- تجمع کارگران آب و خاک کشور مقابل سازمان خصوصی سازی

- پتروشیمی بیستون در آستانه تعطیلی - ۵۰۰ پرسنل و کارگر در انتظار بیکاری   

- اخراج۱۲ کارگر کشتارگاه سیمرغ در استان خراسان رضوی

- اعتراض جمعي از كارگران خدمات شهري قم به پرداخت نشدن مطالباتشان

- پرونده ساماندهی شرکتی‌ها بایگانی شد - دلالان نیروی انسانی به بازار کار بازگشتند

- قیمت بلیط مترو 10درصد افزایش می‌یابد

- با وجود گذشت ۲ روز از اتمام ثبت‌نام یارانه نقدی؛چرا کسی آمار رسمی ثبت‌نام و انصرافی‌ها را اعلام نمی‌کند؟

- مرگ ۱۳ نفر در دومین حادثه معدن زغال سنگ چین

بیانیه اتحاد بین المللی در رابطه با حمله ماموران جمهوری اسلامی به زندانیان بند ۳۵۰ زندان اوین

اذیت و آزار و فشار بر زندانیان سیاسی و عقیدتی در زندانهای جمهوری اسلامی ایران کماکان ادامه دارد و  ابعاد  شنیع تری نیز  یافته است.

 بنا به  گزارش های موثق، در ساعت هشت و نیم روز پنچ شنبه، ۲۸ فروردین ۱۳۹۳، به بهانه بازرسی بند ۳۵۰ زندان اوین، یگان ضد شورش زندان و لباس شخصی هایی از سپاه و حفاظت قوه قضائیه و وزارت اطلاعات به داخل بند  هجوم می برند و از  زندانیان می خواهند که پس از انجام بازرسی بدنی اتاق ها را ترک نمایند.  زندانیان با توجه به تجربه  بازرسی های قبلی که موجب خسارت به امکانات عمومی و وسایل شخصی و مفقود شدن برخی لوازم و مدارکشان شده بود، تصمیم  می گیرند از اتاق ها خارج نشوند. آنها به  مامورین بازررسی  می گویند که بدون ایجاد مزاحمت یا مانع برای آنان و صرفا برای حفاظت از وسایل خود می خواهند در هنگام بازرسی در اتاق ها حضور داشته باشند.  اندکی بعد فردی با دردست داشتن دوربین فیلمبرداری شروع  به فیلمبردای از اعضای اتاق ها می کند و  در همان حال بلندگوی بند به طور مکرر به ساکنین اتاقهای یک و سه که اتاق شان  را ترک نکرده بودند با تهدید و ارعاب  دستور می دهد که اتاق ها را ترک کنند. سپس مامورین بازرسی با هجوم به اعضای اتاق یک آنان را مورد ضرب و شتم قرار می دهند. سایر زندانیان که توسط مامورین بازررسی به اجبار به هواخوری بند هدایت شده بودند با مشاهده رفتار خشونت آمیز مامورین با اعضای اتاق یک، با تجمع پشت پنجره  اتاق با فریاد و شعار دادن  نسبت به این خشونت اعتراض می کنند.  اندکی بعد تعداد زیادی نیروی ضد شورش مجهز به باتوم در راهروها و راه پله بند مستقر  می شوند. این نیروها اعضای اتاق های  یک و سه را که به زور از اتاق خارج شده بودند با ضربات باتوم و با درست کردن "تونل وحشت" به بیرون بند هدایت می  کنند. طبق  گزارش ها  دور بعدی ضرب و جرح زندانیان معترض در خارج از بند صورت  می گیرد که منجر به جراحت و مصدوم شدن  شدید تعدادی از زندانیان  می گردد.  در این حمله، بیشترین آسیب به زندانیان اتاق معروف به چپ ها و اتاق یک که به "سازمانی ها"  معرف است، وارد شده است. ماموران، که علاوه بر ضرب و شتم از رکیک ترین الفاظ استفاده می کردند، تمام لوازم خوراکی در یخچال، ظروف، لباس ها، پتوها، کتاب ها و دفترها را وسط اتاق  می ریزند و تلی از آنها درست  می کنند. سیم برق تخت ها و سیم برق یخچالها را از جا می کنند، گیرنده تلویزیون را می شکنند و تمام پرده های اتاق را می کنند.  ماموران همچنین تمام میز و صندلی ها را در اتاق ها و هواخوری که با زحمت و با پول زندانیان خریداری شده بود می شکنند.  مقادیری پول زندانیان نیز به سرقت می رود  و ماموران همچینن دست نوشته ها و تعدادی کتاب را با خود می برند. در نتیجه این یورش وحشیانه، عده ای از زندانیان منتسب به گرایشات چپ و عده ای  دیگر از زندانیان سیاسی به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفتند و دچار شکستکی سر و پاره گی در صورت و دست و کبودی بدن شدند. همچنین طبق همین گزارشات موهای همه۳۲ نفر را تراشیدند. در این یورش،  بند ۳۵۰ اوین در مدتی حدود چهار ساعت به میدان جنگ تبدیل شده بود. در راهرو های سالن یک و دو و هواخوری و در و دیوار خون ریخته شده بود و کف مینی بوسی که برای انتقال زندانیان بکار گرفته شده بود نیز خونی شده بود.

 طبق گزارشات، این  یورش به فرماندهی افراد ذیل که همگی در هنگام  یورش و ضرب و شتم در صحنه حضور داشتند به وقوع پیوست: علی اشرف رشیدی، رئیس زندان اوین؛ جواد مومنی، معاون زندان اوین و سرپرست بند ۳۵۰، حسن قبادی، رئیس حفاظت زندان اوین، خطیبی، معاون حفاظت زندان اوین؛ هاشمی، حفاظت زندان اوین؛ سرهنگ امانیان، رئیس انتظامات سازمان زندانها؛ سروان رفیعی، مسئول انتظامات زندان اوین؛ و تعداد زیادی پاسیار که همگی تحت مسئولیت سرهنگ امانیان و سروان رفیعی بودند. در این یورش وحشیانه همچنین بحرینی، رئیس حفاظت زندان رجایی شهر به همراه کارکنان حفاظت رجایی شهر و نیز تعدادی از لباس شخصی ها وماموران کادر زندان و حفاظت قوه قضاییه و نیروهای شخصی از سایر ارگانها ی سرکوبگر نظام شرکت داشتند.

 رژیم جمهوری اسلامی ایران در همین روز، و به احتمال قوی در اقدامی هماهنگ شده، زندانی سیاسی، سمکو خورشیدی، را در زندان دیزل آباد کرمانشاه اعدام کرد.

 تا کنون گزارشاتی از این یورش بر اساس  گفته های زندانیان  در سراسر جهان  انتشار یافته است. صدای خود زندانیان سیاسی و خانواده های دردمند آنان  که از آنزمان بارها به این اقدام وحشیانه و ضد انسانی اعتراض کرده اند در بازتاب این واقعه نقش تعیین کننده داشته است. ما نیز وظیفه خود می دانیم که  این گزارش و گزارشات موثق دیگر را به زبانهای مختلف در ابعاد جهانی به اطلاع طبقه کارگر، سازمانهای کارگری، احزاب چپ و مترقی در سراسر جهان و تمامی نهادهای مدافع حقوق انسان برسانیم و به سهم خود توجه عمومی به  تداوم سرکوب سبعانه زندانیان سیاسی در ایران را در ابعاد گسترده تر جلب نماییم .

 جمهوری اسلامی با این اقدام وحشیانه  پرده دیگری از سرشت جنایت کارانه خود را  کنار زد و به مردم دنیا یک بار دیگر نشان داد که حکومتی است که نه فقط بیش از ۷۰ درصد از جامعه را زیر خط فقر و در تنگناهای شدید اقتصادی و بی حقوقی مطلق سیاسی و اجتماعی قرار داده است بلکه زندانهایش نیز کماکان سمبل توحش قرون وسطایی است.

 این یورش وحشیانه و جنایتکارانه جمهوری اسلامی یکبار دیگر نشان داد که تنها با تداوم مبارزه و نیز سازمانیابی و گسترش کارزارهای سراسری و جهانی میتوان این رژیم را مجبور ساخت که دیگر جرات  دست زدن به چنین عملیات خشونت باری نداشته باشد. اینک بیش از پیش لازم و ضروری است که دفاع از حقوق انسانی زندانیان سیاسی به یکی از موارد کاملا برجسته کارزارهای سراسری تبدیل شود. حق دسترسی به پزشک و بیمارستان و تغذیه سالم، و همزمان توقف هر گونه شکنجه و اذیت و آزار جسمی و روحی و نیز حق آزادی بیان و ابراز وجود، دسترسی به خانواده و وکیل و نیز دسترسی به تلفن و انترنت ...، همگی از ابتدایی ترین حقوق زندانیان سیاسی و یا هر زندانی ای محسوب می گردد. مقاومت ها و مبارزات زندانیان سیاسی تا کنون در مواردی موفقیت آمیز بوده اند و مطالباتی هر چند محدود را به رژیم تحمیل کرده اند. مقاومت این زندانیان و شهامت آنها به خانواده و حامیانشان امید می بخشد. اما همه میدانیم در متن اوضاع ظالمانه و توازن قوای نابرابر کنونی هر دستاوردی به راحتی پس گرفتنی است. بنابرین باید نه تنها علیه مجازات اعدام و برای آزادی بدون قید و شرط و فوری کلیه زندانیان سیاسی تلاشهای بیشتری را به خرج داد بلکه همزمان لازم و ضروری است که مبارزات مترقی وطبقاتی علیه حکومت سرمایه داری و بی رحم جمهوری اسلامی در ایران را هر چه بیشتر تقویت نمود و مورد حمایت قراد داد.

 اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران در ایران

۲۱ آوریل ۲۰۱۴

تجمع خانواده زندانیان سیاسی بند350مقابل نهادریاست جمهوری وبازداشت چندنفر

بنا به گزارشات منتشره،خانواده‌های زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ به همراه تعدادی از فعالان سیاسی و حقوق بشری صبح امروز سه شنبه (دوم اردیبهشت) مقابل نهاد ریاست جمهوری در خیابان پاستور تجمع کردند. ساعتی پیش پنج نماینده از خانواده‌های زندانیان سیاس برای مذاکره با نمایندگان دولت به نهاد ریاست‌جمهوری دعوت شدند.

تجمع خانواده‌های زندانیان در اعتراض به ضرب و شتم زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ از سوی مقام‌های زندان در پنجشنبه گذشته صورت گرفته بود که در پی آن پنج نماینده خانواده های زندانیان سیاسی برای مذاکره با نمایندگان دولت به نهاد ریاست جمهوری دعوت شدند.

در این تجمع چند تن بازداشت شدند که همه آنها بجز دو تن پس از ساعتی آزاد شدند. هنوز از سرنوشت آن دو فرد بازداشت شده خبری در دست نیست.

میلاد پور عیسی یکی از افراد بازداشت شده است که تاکنون از سرنوشت وی خبری در دست نیست.

همچنین احمد حائری برادر سعید حائری گفته است که ماموران امنیتی تاکید کرده اند که با مصاحبه هایی که در آن نشر اکاذیب نباشد مشکلی ندارند.

خانواده های زندانیان سیاسی طی روزهای گذشته اطلاع رسانی وسیعی درباره ی وضعیت زندانیان خود و ضرب و شتم و تهاجم خونین به بند ۳۵۰ زندان اوین داشته اند.

شرکت کنندگان در این تجمع شعارهایی نظیر «دولت چرا نشستی اوین شده فلسطین» ٬ «زندانی سیاسی آزاد باید گردد» و «وزیر دادگستری استعفا استعفا» سر می‌دادند.

آن‌ها خواهان پاسخگویی مسوولان قضایی و دولتی و مجازات آمران و عاملان این ضرب و شتم هستند.

تجمع400 کارگرکارخانه لوله سازی اهواز در اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات معوقه

صبح امروز حدود ۴۰۰نفر از کارگران کارخانه «لوله سازی اهواز» در اعتراض به پرداخت نشدن ۳ماه حقوق وعیدی در  محوطه کارخانه تجمع کردند.

به گزارش2اردیبهشت ایلنا،یکی ازکارگران معترض با اعلام این خبر گفت: بیش از ۴۰۰کارگر ازمجموع ۲۴۰۰ کارگر کارخانه لوله سازی اهواز صبح امروز یکشنبه (۲ اردیبهشت ماه) در اعتراض به بی‌توجهی مسئولان استانی به پرداخت نشدن ۳ ماه از معوقات حقوقی سال گذشته در محوطه کارخانه تجمع کردند.

او با بیان اینکه معوقات حقوقی کارگران مربوط به سه ماهه بهمن، اسفند سال گذشته و فروردین ماه سال جاری است، افزود: کارفرمای این کارخانه همچنین عیدی وسایر مزایای پایان سال کارگران را پرداخت نمی‌کند.

به گفته این کارگر، دلیل عمده مشکلات مالی کارخانه لوله سازی اهواز، دریافت نشدن طلب‌های این کارخانه از خریداران و در نتیجه افزایش بدهی‌های بانکی کارخانه است.

او گفت: پرداخت نشدن به موقع مطالبات شرکتهایی که این واحد برایشان کار تولیدی انجام داده است، کارخانه را با بحران مالی روبرو کرده است.

گفتنی است، در کارخانه لوله سازی اهواز که یکی از شرکتهای معتبر در زمینه تولید لوله‌های نفت و گاز به شمار می‌رود، دو هزار و چهارصد کارگر، کار می‌کنند که ۱۹۰۰نفر از آنان تحت مدیریت شرکت پیمانکاری «سیال سازه روشن» فعالیت دارند و مابقی کارگران رسمی وزارت نفت هستند که تحت قرارداد مستقیم با کارخانه لوله سازی کار می‌کنند.

تجمع کارگران آب و خاک کشور مقابل سازمان خصوصی سازی

جمعی از کارگران با سابقه شرکت مهندسی آب و خاک کشور در اعتراض به نحوه محاسبات بازخرید خدمتشان در جریان اصلاح ساختاری و خصوصی سازی، مقابل ساختمان سازمان خصوصی سازی کشور تجمع کردند.

به گزارش2اردیبهشت ایلنا،یکی از کارگران حاضر در تجمع در این باره گفت: شرکت مهندسی آب و خاک قبل از خصوصی سازی اقدام به اصلاح ساختار نیروی انسانی خود مطابق اصل ۴۴ قانون اساسی کرده است به طوریکه در یک دوره زمانی تعداد ۱۵۰۰ نفر از کارگران مازاد خود را با پرداخت سنوات سه ماه حقوق به ازای هر سال، خرید خدمت کرد.

او افزود: با خروج این ۱۵۰۰ نیرو در مرحله نخست درحال حاضر شرکت مهندسی آب و خاک می‌خواهد حدود ۶۷۰ نفر کارگر رسمی باقی مانده را که از نیروهای با سابقه شرکت هستند را با حداقل سنوات (سالی یک ماه) خرید خدمت کند.

او پرداخت سنواتی معادل یک ماه حقوق به ازای هرسال را بسیار ناعادلانه توصیف کرد و گفت: آنچه این کارگران می خواهند، محاسبه سنواتی همانند سایر همکارانشان است که پیشتر شرکت آنان را خرید خدمت کرده است.

به گفته وی فعالیت این کارگران در شرکت آب و خاک کشور در زمینه سد سازی، شبکه‌های آبیاری و زه کشی و کشاورزی و سایر پروژه‌های عمرانی در سراسر کشور بوده است که از تاریخ ۲۶ اسفند سال گذشته، به بخش خصوصی واگذار شده است.

او گفت: شرکت مهندسی آب و و خاک مطابق اصل ۴۴ قانون اساسی از سوی سازمان خصوصی سازی واگذار شده و سنوات در نظر گرفته شده طبق اعداد و ارقامی که شرکت آب و خاک به این اداره ارسال کرده محاسبه شده است.

به گفته وی، مسئولان سازمان خصوصی سازی معتقدند شرکت آب و خاک باید مستندات ارائه شده به سازمان خصوصی سازی را در زمینه خرید خدمت کارگرانش،اصلاح کند.

او گفت: در جلسه ای که امروز نمایندگان کارگران با سازمان خصوصی سازی برگزار کردند، دو مقام مسئول در سازمان خصوصی سازی از بخش قیمت گذاری شرکتهای خصوصی و  حراست حضور داشته‌اند که با دریافت مدارک و اسنادی از کارگران وعده پی گیری داده‌اند.

در این رابطه آقای «سبحانی» مشاور رئیس سازمان خصوصی سازی کشور ضمن تایید حضور جمعی از کارگران شرکت آب و خاک در مقابل ساختمان سازمان خصوصی سازی، اعتراض این تعداد کارگر را ناشی از  عملی نشدن وعده  کارفرما در زمینه خرید خدمت آنان ذکر کرد.

او گفت: کارفرمای شرکت آب و خاک قبل از خصوصی سازی برای اصلاح ساختار نیروی کار شرکت به این دسته از کارگران، وعده پرداخت سه ماه حقوق به ازای هرسال خدمت را داده بود که متاسفانه اخیرا که قرار است این واحد به بخش خصوصی واگذار شود طبق اظهارات کارگران، کارفرمای جدید تمایلی به پرداخت سنواتی معادل سه ماه حقوق به ازای هر سال از خود نشان نمی دهد.

او تعداد کارگران معترض را بیش از 50 نفر ذکر کرد و گفت: دو نفر از کارگران به نمایندگی از سایرین با مسئول واحد واگذاری شرکتها به بخش خصوصی صحبت کرده‌اند که قرار شده با  هماهنگی با مسئولان شرکت آب و خاک مشکل این کارگران مرتفع شود.

به گفته وی همچنین قرار شده است با هماهنگی شرکت آب و خاک  لیست کاملی از این کارگران به سازمان خصوصی سازی ارسال شود و سازمان  بعد از برسی، رایزنی‌هایی را با شرکت آب و خاک انجام  دهد.

او با ابراز امیدواری در خصوص رفع مشکلات این تعداد کارگر در خاتمه گفت:کارگران مطمئن باشند،سنواتی معادل آنچه سایر همکارانشان دریافت کرده اند،  می گیرند.

پتروشیمی بیستون در آستانه تعطیلی - ۵۰۰ پرسنل و کارگر در انتظار بیکاری    

تولیدات شرکت پتروشیمی بیستون به صفر رسیده و عملاً  یکی از شرکت های صنعتی غرب کشور در آستانه تعطیلی قرار گرفته است .

به گزارش2اردیبهشت کرمانشاه پست،عدم تأمین مواد اولیه و سوخت از سوی پالایشگاه کرمانشاه و آبادان بدلیل بدهی های شرکت علت اصلی تعطیلی پتروشیمی بیستون است .

 بر اساس این گزارش در صورت تعطیلی کامل شرکت ؛ ۵۰۰  پرسنل و کارگر شغل خود را از دست داده و به جمع بیکاران استان می پیوندند . به گزارش منابع مختلف در چند روز گذشته تولیدات به صفر رسیده و فروش نیز متوقف شده است .

مسئولین شرکت از هر گونه اطلاع رسانی خودداری می کنند و تلاش دارند نسبت به هر گونه خبر رسانی از وضعیت بحرانی این مجموعه تولیدی خودداری کنند .

بنابراین گزارش مشکلات یادشده پس از روند خصوصی سازی صنایع پتروشیمی و واگذاری آن به یک گروه صنعتی بنام برادران ریخته گران تشدید شده است . چندی پیش محمد علی مختاری رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی از ارجاع پرونده از سوی وزارت اطلاعات درباره نحوه واگذاری آن به برادران ریختگران توسط سازمان خصوصی سازی خبر داده بود .

پتروشیمی بیستون در سال ۸۳ تأسیس و در زمینه تولید آکلیل بنزن خطی و آلکیلات سنگین فعالیت می کند .

پرسنل و کارگران شرکت از وضعیت موجود بعنوان بحران در پتروشیمی بیستون یاد می کنند که عملاً با بیکار شدنشان ۲۰۰۰ نفر بطور غیر مستقیم تحت تأثیرات منفی آن قرار خواهند گرفت .

تعطیلی شرکت پتروشیمی بیستون در حالی اتفاق می افتد که مطابق آخرین اطلاعات منتشره سال گذشته از سوی مرکز آمار ایران ؛ استان کرمانشاه در رده نخست بیکاری فصل زمستان و سوم سالیانه قرار گرفته است . در سال های اخیر بسیاری از مراکز تولیدی استان تعطیل و مقامات مسئول درباره هدف گذاری برای رفع بیکاری دچار چالش های متعدد شده اند .

اخراج۱۲ کارگر کشتارگاه سیمرغ در استان خراسان رضوی

یک کارگر «کشتارگاه سیمرغ» در استان خراسان رضوی زیر مجموعه هلدینگ هرم طلایی ،‌ از تعدیل ۱۲ کارگر با سابقه این واحد تولیدی و رعایت نشدن حداقل‌های قانونی در خصوص سایر کارگران شاغل در این واحد تولیدی خبر داد.

به گزارش 2اردیبهشت ایلنا،این کارگر با اعلام این خبر گفت: کارگران تعدیل شده که از ۳ تا ۷ سال سابقه کاری داشتند در سه ماهه آخر سال گذشته تعدیل شدند و در حال حاضر وضعیت بیمه بیکاری آن‌ها هنوز مشخص نیست.

وی افزود: کارگران تعدیل شده همچنین بابت آخرین دستمزد و عیدی پایان سال ۹۲ نیز مبالغی از کارفرما طلبکار بودند.

این کارگر کشتارگاه سیمرغ در خصوص وضعیت حدود ۱۲۰ کارگری که هم اکنون در شیفت‌های صبح و شب این واحد تولیدی مشغول کار هستند، گفت: دستمزدهای همه زنان و مردانی که به عنوان کارگر در این کشتارگاه مشغول کار هستند کمتر از حداقل‌های تعیین شده در شورای عالی پرداخت می‌شود.

وی گفت: علاوه بر این در این واحد تولیدی حق بیمه ماهانه کارگران هیچ وقت بطور کامل پرداخت نمی‌شود.

این کارگرافزود: به عنوان مثال دریافتی یک کارگر با ۸ سال سابقه کار نزدیک به ۴۰۰ هزار تومان است و در بهترین حالت تنها برای وی ماهانه ۲۰ روز حق بیمه پرداخت می‌شود.

وی بابیان اینکه حدود یک سوم از جمعیت کارگران شاغل در کشتارگاه سیمرغ را کارگران زن تشکیل می‌دهند، گفت: بیشتر این کارگران که در قسمت‌های بسته بندی مشغول هستند از نظر دریافت دستمزد و حق بیمه به نسبت همکاران دیگر خود دریافتی کمتری دارند.

او بابیان اینکه بیشترکارگران از حدود ۲ سال پیش تاکنون با قراردادهای سفید امضا مشغول کار هستند، گفت: کارفرما در روزهای پایانی سال گذشته به کارگران پیشنهاد تنظیم قرارداد اما هنوز کارگران از بابت اینکه در قراردادهای جدید حقوق قانونی آن‌ها بطور کامل مراعات شود مطمئن نیستند.

اعتراض جمعي از كارگران خدمات شهري قم به پرداخت نشدن مطالباتشان

تعدادي از كارگران خدمات شهري منطقه چهار قم از پرداخت نشدن حق سنوات، بخشي از عيدي سال 92 و حقوق اسفند سال گذشته ابراز نگراني كردند.

به گزارش2اردیبهشت مهر، اين كارگران كه تعدادشان حدود 400 نفر است در بخش خدمات شهري چهار ناحيه منطقه چهار قم مشغول خدمت هستند و خواستار پيگيري مطالباتشان شدند.

يكي از كارگران خدمات شهري ناحيه دو قم گفت: پيمانكاري كه در بخش خدمات شهري فعاليت مي‌كرد از كارش اخراج شده و حقوق اسفند، بخشي از عيدي و سنوات سال 92 كارگران را پرداخت نكرده است.

او كه حدود يك سال در اين حرفه فعاليت مي‌كند اظهار كرد: بعضي از كارگران چند سال در بخش خدمات شهري كار كردند ولي حق سنوات خود را دريافت نكردند.

آن طور كه اين كارگر خدمات شهري مي گويد زماني كه پيمانكار در حال انتقال تجهيزات و وسايل خود بود، كارگران خدمات شهري اعتراض خود را اعلام كردند ولي مسئولان شهرداري منطقه چهار قم به كارگران اطمينان دادند كه با توجه به وثيقه‌اي كه از پيمانكار در اختيار دارند تمامي حق و حقوق آنها را پرداخت خواهند كرد.

بنا بهمین گزارش،تاخير در پرداخت حق و حقوق كارگران خدمات شهري و فضاي سبز يكي از نقاط پرچالش پيمانكاران خدمات شهري بود و اعتراض كارگران را همراه داشته است.

پرونده ساماندهی شرکتی‌ها بایگانی شد - دلالان نیروی انسانی به بازار کار بازگشتند

با خوابیدن تب و تاب طرح ساماندهی نیروهای شرکتی و حذف واسطه گری از بازار کار که در دولت گذشته دنبال می شد، پیمانکاران و شرکت‌های تامین نیروی انسانی دوباره به بازار کار برگشته و فعالیتشان را از سر گرفته اند.

به گزارش2اردیبهشت مهر، طی سال های گذشته طرحی از سوی دولت سابق درباره ساماندهی نیروهای شرکتی و حذف واسطه گری از بازار کار مطرح و دنبال می شد که قرار بود طی آن تمامی نیروهای شاغل در بخش های مختلف تغییر وضعیت پیدا کنند.

این طرح خیلی زود مورد توجه شاغلان و بازار کار کشور قرار گرفت و البته به سرعت نیز جنجالی شد و حاشیه پیدا کرد، به نحوی که کارشناسان بازار کار علت عدم همراهی لازم با اجرای این طرح از سوی دولت سابق را ناپختگی آن و عدم انجام کارهای کارشناسی لازم، همچنین شفاف نبودن و وجود مغایرت های فراوان قانونی عنوان کردند.

هرچند این طرح در مسیر اجرا با مسائل مختلفی روبرو شد و دولت سابق بر اجرای آن اصرار اشت، اما مجلس نیز در نهایت مجبور شد تا مستقیما به این موضوع ورود و مصوبه هیئت وزیران دولت سابق را غیرقانونی اعلام و آن را لغو کند.

مخالفت مجلس با ساماندهی شرکتی ها

پس از آن، دیوان عدالت اداری نیز مصوبه دولت درباره ساماندهی نیروهای شرکتی را غیرقانونی خواند و با تایید نظر مجلس در اینباره از دولت خواست تا تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی را دنبال نکند. اما دولت همچنان بر موضع خود پافشاری می کرد.

در نهایت نیز مسئولان دولت سابق از تبدیل وضعیت 50 هزارنفر در این رابطه سخن گفتند و عنوان شد کار از نظر دولت تمام شده است. در عین حال، شفاف نبودن مصوبه دولت سابق باعث شده بود تا بسیاری از نیروهای شاغل در بدنه بخش خصوصی نیز خود را مشمول مصوبه دولت بدانند که بعدها اعلام شد اساسا آنها هدف مصوبه ساماندهی نیروهای شرکتی نبوده اند.

با وجود مسائل مطرح درباره این موضوع، بیشتر کارشناسان بازار کار پیگیری هدف ساماندهی نیروهای شرکتی و حذف واسطه گری از بازار کار را مورد حمایت قرار داده اند. اما بررسی ها نشان می دهد واسطه گری حتی در زمانی که دولت سابق به شدت با آن مخالفت می کرد و بر حذف دلالی نیروی انسانی از بازار کار اصرار داشت، نیز متوقف نشده است.

بررسی ها نشان می دهد در حال حاضر نیز اغلب بنگاه های بزرگ کشور دارای نیروهای شرکتی و با واسطه هستند، پیمانکاری ها در حال فعالیت و قراردادها منعقد می شود؛ موضوعی که اساسا مطلوب نیروی شاغل در این بخش نیست و بیشتر نیروهای شرکتی و پیمانکاری کشور نسبت به کارفرمایان خود دیدگاه مناسبی ندارند.

واسطه هایی که از بازار کار نمی روند

یک کارگر شرکتی شاغل در یک بنگاه بزرگ صنعتی کشور در این رابطه گفت: متاسفانه در شرایط نامناسبی به لحاظ امنیت شغلی و دریافت حقوق و مزایا قرار داریم و با وجود انجام کار مساوی با نیروهایی که به صورت مستقیم از سوی کارفرما جذب شده اند، دریافتی کمتری داریم.

وی با تاکید بر اینکه پیمانکار تنها 50 درصد حقوق دریافتی کارگرانی که دارای قرارداد مستقیم کاری با بنگاه هستند را به آنها پرداخت می کند گفت: این در حالی است که نه از نظر مهارت و تخصص با کارگران قرارداد مستقیم تفاوتی داریم و نه از لحاظ ساعت کار و سایر مسائل و تقریبا در شرایط یکسانی مشغول به فعالیت هستیم، اما ماتسفانه دریافتی ما نسبت به آنها تا 50 درصد کمتر است.

این کارگر شاغل در بخش پیمانکاری ادامه داد: علاوه بر حقوق و دستمزد ماهیانه، برای دریافت مزایای جانبی، در اعیاد، دریافت فوق العاده های غیرنقدی و کالایی نیز بین ما تبعیض وجود دارد و کارفرما در سال گذشته مبالغی به عنوان اضافه کاری به ما پرداخت نکرده است.

به گفته این کارگر شرکتی، میزان دریافتی حقوق آنها در سال گذشته همان حداقل مزد مصوب شورای عالی کار تا نهایتا 500 هزارتومان بوده است و پیگیری ها و مذاکرات صورت گرفته بین نمایندگان کارگران و مسئولان بنگاه نیز به نتیجه روشنی نرسیده و پیمانکار همچنان در حال فعالیت است.

قیمت بلیط مترو 10درصد افزایش می‌یابد

شهردار تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر افزایش قیمت بلیت مترو گفت: شورای اسلامی قیمت‌ها را مصوب کرده است و از اردیبهشت ماه این کار عملی می شود.

به گزارش خبرنگار سرویس«شهری» ایسنا، محمدباقر قالیباف - امروز در حاشیه افتتاح نیمه جنوبی خط 3 مترو تهران وی با بیان اینکه مردم در حمل‌ونقل ریلی کمتر از 20 درصد هزینه می‌کنند و 80 درصد از هزینه‌ها بر عهده شهرداری است، گفت: بر اساس تصمیمات صورت گرفته در حوزه بلیط مترو شاهد افزایش 10 درصدی قیمت هستیم که همه دولت‌ها به حمل و نقل عمومی یارانه می‌دهند و ما معتقدیم باید در این بخش نیز یارانه تعلق بگیرد چرا که تعلق یارانه به حمل‌ونقل بسیار مهم است و البته یارانه خوبی دولت در این زمینه اختصاص داده است.

با وجود گذشت ۲ روز از اتمام ثبت‌نام یارانه نقدی؛چرا کسی آمار رسمی ثبت‌نام و انصرافی‌ها را اعلام نمی‌کند؟

درحالی که بنابود بعد از اتمام دوره ثبت‌نام یارانه نقدی در فاز دوم آمار تعداد ثبت‌نام و انصرافی‌ها اعلام شود، با گذشت ۲ روز از پایان نام‌نویسی‌ها ظاهراً قرار نیست مسئولی در دولت وظیفه اعلام آمار رسمی را به‌عهده گیرد.

به گزارش 2اردیبهشت تسنیم، ثبت‌نام برای دریافت یارانه نقدی در سال 93 که از 20 فروردین ماه آغاز شده بود ساعت 24 روز 31 فروردین ماه به اتمام رسید و به‌خلاف آنچه قبلاً درباره زمان اعلام آمار تعداد انصرافی‌ها اعلام شده بود ظاهراً بنا نیست کسی در دولت این مسئولیت را به‌عهده گیرد.

پیش از این سازمان هدفمندی یارانه‌ها در واکنش به اخباری که از تعداد انصرافی‌ها در رسانه‌ها منعکس شده بود تأکید داشت هرگونه آمار درباره تعداد ثبت‌نام کنندگان و انصراف دهندگان در این مرحله حتماً از سوی ستاد یا سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام خواهد شد.

اما بعد از اتمام دوره ثبت‌نام متقاضیان نیازمند دریافت یارانه نقدی یکی از مسئولان سازمان هدفمندی یارانه‌ها گفت: هنوز مشخص نشده که چه‌کسی در دولت قرار است مسئولیت اعلام تعداد انصرافی‌ها را به‌عهده گیرد.

این اتفاق درحالی رخ داد که معاون اجرایی رئیس جمهور با تأکید بر اینکه طبق نظرسنجی دولت 91 درصد مردم قصد ثبت‌نام برای دریافت یارانه نقدی را داشتند، گفته است: ما هم فکر می‌کنیم همین نظرسنجی محقق شده ولی هنوز آمار دقیق استخراج نشده است.

درحالی دولت تأکید دارد که هنوز آمار دقیق تعداد انصرافی‌ها محقق نشده که یکی از مسئولان سازمان هدفمندی یارانه‌ها گفته است: بعد از پایان زمان نام‌نویسی آمار تعداد ثبت‌نامی‌ها و انصرافی‌ها در اختیار سازمان قرار گرفته است.

همان‌طور که شریعتمداری معاون اجرایی رئیس جمهور اعلام کرده نظرسنجی‌ها حکایت از ثبت‌نام 91 درصد مردم در دور جدید دریافت یارانه نقدی است و خبرهای رسیده به نقل از برخی نمایندگان مجلس هم نشان می‌دهد که آمار انصرافی‌ها در این مرحله کمتر از 10 درصد است.

ثبت‌نام بیش از 70 میلیون نفر از بین جمعیت 77 میلیونی ایرانی ظاهراً خلاف پیش‌بینی‌های دولت‌مردان از تعداد ثبت‌نام کنندگان در این مرحله از قانون است و احتمالاً‌ به‌خاطر اینکه آمار تعداد انصرافی‌ها خیلی کمتر از آن است که دولت پیش‌بینی می‌کرده فعلاًهیچ‌کدام از دولتی‌ها حاضر به قبول مسئولیت اعلام آمار رسمی انصرافی‌ها نشده‌اند.

مرگ ۱۳ نفر در دومین حادثه معدن زغال سنگ چین

در دومین حادثه مرگبار معدنی در ماه جاری، 13 نفر در انفجار معدن زغال سنگ در شهر کوجینگ واقع در استان یونان چین کشته شدند.

به گزارش 2اردیبهشت ماین نیوز، این انفجار در ساعت دوازده و نیم به وقت محلی در معدن زیرزمینی فویوان کانتی روی داد. این دومین حادثه معدن زغال سنگ در این استان پس از سیل گرفتگی معدن زغال سنگ در منطقه کیلین و کشته شدن 21 معدنچی است.

دوم اردیبهشت ماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com