اگر مارکس زنده بود باز هم می گفت: «مذهب افیون توده هاست!»

(بخش یازدهم)

بهرام رحمانی

bahram.rehmani@gmail.com

گروه­های اسلامی مصری، سودانی، کنیایی، تانزانیایی و... از جمله گروه های ترویستی اسلامی هستند که برخی از اعضای آن ها، در سومالی، به طور مخفیانه آموزش دیده اند و در گیری ها و حملات ترویستی فعالند.

بخش های روستا نشین مرکزی و جنوبی سومالی توسط گروه اسلامی «شباب»، کنترل می ­شود. این گروه در فوریه 2012، با القاعده متحد شده بود.

گفته می­ شود گروه شباب مسئول دو فقره بمب ­گذاری انتخاری در کامپالا پایتخت اوگاندا بوده است. در این حملات که در ژوئیه 2010 رخ داد، 76 نفر کشته شدند. این گروه مدعی شد که عملیات به تلافی تصمیم اوگاندا برای فرستادن نیروهای حافظ صلح به سومالی، صورت گرفت.

با وجود این که گروه شباب از سال 2011، از شهرهای مهم سومالی بیرون رانده شد، هنوز شماری از شهرهای کوچک ­تر و محدوده­ های وسیعی از مناطق روستایی را کنترل می کند.

بخش­ های بزرگی از نواحی بیابانی موسوم به صحرا و ساحل، محل ایده­آلی برای زورآزمایی گروه­ های اسلامی مسلح است.

یک گروه، که در ابتدا گروه سلفی برای موعظه و نبرد، خوانده می ­شد، با اسامه بن­ لادن متحد شد و سپس نام خود را در سال 2007 تغییر داد. رهبر این گروه ابو مصعب عبد الودود نام دارد.

یک شاخه انشعابی این گروه به رهبری مختار بلمختار، در گروگان گیری در نیروگاه گاز ان امیناس در الجزایر، دست داشت. در این حمله که در ژانویه 2013 رخ داد 69 نفر جان خود را از دست دادند.

حمله به نیروگاه گاز ان امیناس به فرمان مختار بلمختار، یکی از فرماندهان ارشد شاخه القاعده در شمال آفریقا موسوم به القاعده در مغرب اسلامی صورت گرفت.

در ماه مه 2013، بمب­ گذاران انتحاری در شمال نیجر، به یک پادگان نظامی و نیز محل یک معدن اورانیوم که توسط فرانسوی ­ها اداره می شد، حمله کردند.

نیروهای فرانسوی در ژانویه 2013 به مالی اعزام شدند تا گروه­های اسلامی را از شهرهای تیمباکتو، کیدال و گائو در شمال مالی بیرون برانند.

در نیجریه، گروهی از مذهبیون موسوم به بوکو حرام، که نفراتش نیجریه ­ای هستند، به تدریج به صورت یک گروه جهادی که بیش ­تر جنبه بین المللی دارد، در می آیند.

حضور القاعده در اروپا مانند سایر نقاط سازمان یافته نیست. مسئولان مبارزه با تروریسم می گویند این پیکارجویان از القاعده الهام می گیرند ولی همیشه مستقیما از آن دستور نمی گیرند.

گفته می شود عاملان بمب گذاری در 7 ژوئیه 2005 در لندن که منجر به کشته شدن ۵۲ نفر شد با القاعده ارتباط داشتند.

در سال 2006، یک توطئه مهم برای بمب گذاری در هواپیماها خنثی شد و عاملان آن یک سال بعد محکوم شدند.

در ماه های اخیر تعدادی از کسانی که در بریتانیا متولد شده ولی قصد خرابکاری در این کشور را داشتند توسط دادگاه مجرم شناخته شدند.

در ماه آوریل 2011، در آلمان پلیس سه نفر را که ظن آن می رفت از نفرات القاعده باشند و از نظر پلیس یک خطر آنی محسوب می شدند، دستگیر کرد.

در سپتامبر 2012، منابع سرویس های اطلاعاتی غربی اظهار داشتند که توطئه های گروگانگیری در بریتانیا، فرانسه و آلمان را خنثی کرده اند.

پس از بمب گذاری در یک قطار در مادرید که موجب کشته شدن حدود 200 نفر شد، گروهی که با القاعده ارتباط داشتند مسئولیت این بمب گذاری را به عهده گرفتند.

هسته شبکه القاعده که مسئول حملات یازدهم سپتامبر بود، در هامبورگ مستقر بود. در سال 2010 مسجدی در این شهر که گفته می‌ شد پاتوق توطئه گران این حمله بود، بسته شد چون گفته می ‌شد هنوز محل رفت و آمد مسلمانان افراطی است.

در این منطقه، اندونزی و فیلیپین پایگاه دو گروهی است که تصور می رود با القاعده ارتباط دارند.

جماعت اسلامی، که پایگاهش در اندونزی است، مسئول بمب گذاری در یک کلوپ شبانه در بالی شناخته شده است. در این حمله که در سال 2002 صورت گرفت، بیش از 200 نفر کشته شدند.

از دیگر حملات این گروه که به دهه 1980 بازمی گردد، حمله به مسیحیان و نیز صنعت توریسم در شرق اندونزی است.

دولت آمریکا می گوید گروه ابوسیاف که در جنوب فیلیپین مستقر است، با شبکه القاعده ارتباط دارد و برای باجگیری به چندین فقره آدم ربایی دست زده است. هدف اصلی این گروه تاسیس یک حکومت مستقل اسلامی در جزایر میندانائو و سولو است.

اواسط  فوریه 2014، خبرگزاری ها اعلام کردند که اعضای نیروهای اسلام ‌گرای «بوکو حرام» هستند با حمله به روستایی در ایالات بورنو در نیجریه بین 93 تا 106 نفر از ساکنان آن را کشته ‌اند.

روستای ایزگه در شمال آن کشور که 27 بهمن ماه هدف حمله «پیکارجویان اسلام‌ گرا» قرار گرفته است از ساکنان عمدتا مسیحی تشکیل شده است.

گزارش ‌ها در مورد تازه‌ ترین «قتل‌ها» کم‌تر از یک هفته پس از آن منتشر می‌شود که این گروه مسئول قتل 67 نفر از ساکنان «کندوگا» در همان ایالت معرفی شد. ماه گذشته نیز دست‌ کم 45 نفر در حمله این گروه به بازارچه‌ ای در شمال شرق آن کشور کشته شدند.

سناتور علی ندومه به خبرگزاری فرانسه گفته است که حملات در آن کشور «مرگبارتر» و «بیش تر» شده است.

یکی از نجات ‌یافتگان این حمله به خبرگزاری فرانسه گفته است که حمله ‌کنندگان «خانه‌به‌خانه» مردم را بیرون کشیده ‌اند. به گفته او، پیکارجویان با شش کامیون و چند موتور وارد روستا شدند، لباس نظامی به تن داشتنند و همه مردان روستا را در یک محل جمع کردند و سپس «دست به کشتار آن ها زدند.»

خبرگزاری رویترز، از قول یکی دیگر از نجات ‌یافتگان می‌ گوید جسدها در کوچه‌ های روستا پراکنده بودند و ساکنان نیز از ترس این که حمله ‌کنندگان در اطراف پنهان شده‌ اند همان ‌طور روستا را ترک و فرار کرده ‌اند.

رویترز، از قول یکی از ساکنان، شمار کشته‌ شده ‌ها را 93 نفر اعلام کرده در حالی‌ که خبرگزاری فرانسه از قول سناتور ندومه از 106 قربانی خبر داده است.

خبرگزاری فرانسه، در عین حال از حمله دیگری به روستایی با ساکنان عمدتا ماهیگیر  در اطراف دریاچه «چاد» در روز شنبه و کشته شدن «شمار ناشناخته ‌ای» از اهالی آن خبر داده است.

سخنگوی بوکو حرام حمله روز شنبه را بدون ارائه جزئیاتی تایید کرده است. بوکو حرام (به معنی: آموزش حرام) گروهی اسلام‌ گراست که به دنبال تحمیل و اجرای برداشت ‌های خود از قوانین اسلامی در نیجریه است. در آن کشور گروه‌ های تندروی دیگری مانند «طالبان نیجریه» نیز با خواستی مشابه وجود دارند. نیمی از ساکنان نیجریه مسلمان هستند، 40 درصد مسیحی و 10 درصد نیز به باورهای کهن آن کشور معتقدند.

مناطق شمالی نیجریه عمدتا مسلمان‌ نشین است و اداره برخی ایالت‌ های آن تحت قوانین شریعت انجام می ‌شود. نیجریه پرجمعیت‌ ترین کشور در آفریقا و صاحب بیش ترین منابع نفتی در آن قاره است.

دوم مارس 2014 - 11 اسفند 1392، خبرگزاری ها باز هم خبر دادند که افراد مسلحی که ظن آن می رود جنگ طلبان اسلامی باشند حداقل 39 نفر را در حمله ای به یک روستا در شمال شرقی نیجریه به قتل رساندند.

مهاجمان که تصور می شود اعضای گروه بوکو حرام باشند کل روستای ماینوک در حدود 50 کیلومتری غرب شهر مایدوگوری را ویران کردند.

این حادثه در پایان روز شنبه ساعاتی پس از انفجار دو بمب در مایدوگوری که باعث مرگ حداقل 50 نفر شد روی داد.

بوکو حرام برای چهار سال عملیات خشنی را برای برقراری حاکمیت اسلامی در شمال نیجریه شروع کرده است.

ویل راس، خبرنگار بی.بی.سی در لاگوس، گزارش داد که صبح روز بعد از تازه ترین حمله، اجساد مردم در برابر مسجدی بر زمین قرار داده شده بود و ساختمان های ماینوک هم چنان در آتش می سوخت.

یک شاهد عینی حمله را چنین تشریح کرد: «آن ها شروع به تیراندازی به هر سو کردند و همه خانه های روستا را به آتش کشیدند.» «فکر نمی کنم خانه ای در روستا برپا مانده باشد و آن ها حداقل 39 نفر را در روستا کشته اند.»

«این افراد ای کی 47، آر پی جی، و سلاح های دیگر داشتند، می توانند بیایند به هرکسی می خواهند حمله کنند و او را بکشند، از جمله زن ها و بچه ها را، هر کسی را که ببینند می کشند.»

پیش تر دو بمب در یک ناحیه پرجمیعت مایدوگوری منفجر شد. شهری که بوکو حرام اغلب آن جا را هدف گرفته است.

اولین بمب در یک کامیون حامل الوار جاسازی شده بود. وقتی مردم برای نجات قربانیان می کوشدند بمب دیگری منفجر شد.

در زمان حادثه بسیاری از مردم در یک سالن در آن نزدیکی مشغول تماشای یک بازی فوتبال بودند.

در آن نزدیکی هم چنین یک مهمانی عروسی درحال برگزاری بود. بسیاری از کشته ها کودک بودند.

به گفته خبرنگار بی.بی.سی، به ندرت روزی می گذرد که از خشونت های تازه توسط پیکارخویان خبر نرسد.

پنج شنبه 27 فوريه 2014 - 8 اسفند 1392، به گفته پلیس موگادیشو شمار قربانیان این انفجار افزایش خواهد یافت.

انفجار انتحاری یک خودرو در نزدیکی سرفرماندهی اداره اطلاعات و امنیت سومالی در موگادیشو حداقل 12 کشته بر جای گذاشته است.

به گفته شاهدان، هدف این بمب‌ گذاری، یک خودروی نیروهای امنیتی بود و این انفجار باعث کشته شدن سه نفر از این افراد شد.

عبداللهی حسن، یکی از مقامات پلیس گفته است: «یک خودروی بمب ‌گذاری شده در عملیاتی انتحاری یک خودروی امنیتی را که از کنار چند چایخانه عبور می‌کرد هدف قرار داد.» او تایید کرد چند نفر از نیروهای امنیتی در میان کشته شدگان هستند.

با این که هنوز هیچ گروهی مسئولیت این انفجار را به عهده نگرفته، اما کارشناسان معتقدند نحوه اجرای این عملیات به سبک گروه اسلام‌ گرای الشباب بوده است.

بیست و دو هزار نیروی اتحادیه آفریقا برای کمک به دولت سومالی در مبارزه با الشباب در این کشور مستقر هستند

این گروه که با القاعده مرتبط است سعی دارد تا دولت سومالی را که از حمایت سازمان ملل برخوردار است سرنگون کند و یک حکومت اسلامی را بر سر کار آورد.

در هفته ‌های اخیر ناآرامی و عملیات خشونت آمیز در موگادیشو از جمله پرتاب شبانه خمپاره و درگیری نیروهای امنیتی با گروه الشباب شدت یافته است.

هفته گذشته الشباب یک خودوری بمب ‌گذاری شده را بیرون کاخ ریاست جمهوری منفجر کرد که باعث کشته شدن تعدادی از محافظان و مسئولان شد.

با این که الشباب در سال 2011 از پایتخت بیرون رانده شد اما این گروه هنوز تعدادی از مناطق روستایی و شهرهای کوچک را در کنترل دارد و به طور مرتب عملیاتی در موگادیشو انجام می ‌دهد.

یک شنبه بیست و ششم مرداد 1391 - هفدهم اوت 2014

ادامه دارد.