اخباروگزارشات کارگری25آذر1394

- تجمع ساکنان روستای شهرویی مقابل پالایشگاه گاز بید بلند2 بهبان برای کارو کشته وزخمی شدن3نفر!

دم خروس مسئولین طراز اول شهرستان بهبان واستان خوزستان:

تجمع کنندگان بسوی نیروهای انتظامی تیراندازی کردند و3نفرشان کشته وزخمی شدند.

- بیانیه اتحادیه آزاد کارگران ایران در مورد لایحه پیشنهادی برنامه توسعه ششم

- اعتصاب کارگران کارخانه کاغذ پارس هفت تپه دراعتراض به عدم پرداخت3 ماه حقوق وحق بیمه!

- عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد ۲۳دی ماه در دادگاه انقلاب محاکمه خواهد شد

- اعتصاب وتجمع کارگران صدرا برای چهارمین بار در سال جاری دراعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوقشان!

- سندیکا ی کارگران شرکت واحد آزادی آموزگار دربند را شاد باش میگوید

- ادامه بلاتکلیفی کارگران فضای سبز شهرداری آمل

- پرستاران تا ۲۵ دی به وزارت بهداشت مهلت دادند

- سالانه8هزار پرونده روابط کار به دستگاه قضایی قزوین وارد می‌شود

- برنامه ششم توسعه برنامه سرکوب دستمزد ها،حراج فوق العاده نیروی کار و بی اعتباری قانون کار و تامین اجتماعی است!

- تبصره ۳۳ لایحه برنامه ششم توسعه توجیه قانونی ندارد

- طوفان قراردادهای موقت و پایین بودن درآمد !

تجمع ساکنان روستای شهرویی مقابل پالایشگاه گاز بید بلند2 بهبان برای کارو کشته وزخمی شدن3نفر!

دم خروس مسئولین طراز اول شهرستان بهبان واستان خوزستان:

تجمع کنندگان بسوی نیروهای انتظامی تیراندازی کردند و3نفرشان کشته وزخمی شدند.

اخباروگزارشات کارگری:بنا به گزارشات منتشره بتاریخ25آذر،روز24آذر ساکنان روستای شهرویی بهبهان در اعتراض به روند استخدام وبرای کاردست به تجمع مقابل پالایشگاه گاز بید بلند2،زدند.بنا بهمین گزارشات متقاضیان کاربرای رساندن صدای اعتراضشان اجتماعشان را به مسیر بهبهان به رامهرمزکشاندند.

با کندوکاو دراین گزارشات وکد گشایی آشکاراست که بدنبال حمله نیروهای انتظامی به تجمع کنندگان 3نفرکشته وزخمی شدند.

اما مسئولین طراز اول شهرستان بهبان واستان خوزستان باهماهنگی ازپیش صورت گرفته اصراردارند که تجمع کنندگان با نیروهای انتظامی درگیرشدند وبسویشان تیراندازی کردند.

اما دم خروسشان وقتی بیرون می زند که با تیراندازی اهالی روستا بسوی نیروهای انتظامی، 3نفرازمیانشان کشته وزخمی می شوند!؟

*فرمانده انتظامی خوزستان: تجمع‌ ساکنان روستای شهرویی بهبهان در اعتراض به روند استخدام پالایشگاه بید بلند 2 بهبهان منجر به کشته شدن یک و زخمی شدن دو نفر شد.

محمدرضا اسحاقی با اعلام این خبر اظهار کرد: عصر سه‌شنبه‌ برخی ساکنان روستای شهرویی بهبهان در اعتراض به روند استخدام در پالایشگاه گاز بیدبلند 2 ضمن تجمع، مسیر بهبهان به رامهرمز را بسته و اقدام به درگیری با ماموران پلیس کردند.

وی خاطرنشان کرد: ماموران نیروی انتظامی بلافاصله پس از اطلاع از تجمع وارد عمل شدند و سعی در آرام کردن تجمع کنندگان و بازگشایی مسیر داشتند که برخی افراد حاضر در این تجمع اقدام به تیراندازی کرده و یکی از اهالی روستا کشته و یک نفر دیگر زخمی شد.

منبع:فارس-25آذر

*دادستان بهبهان:درگیری برخی از افراد در مجاورت پالایشگاه گاز بیدبلند 2 با ماموران انتظامی یک کشته و دو مجروج برجا گذاشت.

فاضل محمد پور افزود: برخی از افراد خواهان استخدام در این پالایشگاه بودند که این موضوع مربوط به ماه‌های گذشته بود که متاسفانه روز گذشته این درگیری سبب کشته شدن یک نفر و مجروحیت 2 نفر شد که یکی از مصدومان از سربازان وظیفه بود.

وی در ادامه با بیان این مطلب که سه نفر از معترضان در مقابل پالایشگاه در تجمع اولیه دستگیر شدند، گفت:  بعد از حادثه تیر اندازی، دستگیری صورت نگرفته است و تحقیقات در مورد شناسایی عوامل بروز این حادثه همچنان ادامه دارد.

محمدپور بااشاره به این‌که برخی از افراد سه روز در مقابل درب پالایشگاه گاز بیدبلند2 تجمع کرده‌ و مانع باز شدن درب پالایشگاه و شروع به کار  آن شدند، افزود: ماموران برای متفرق کردن خاطیان به سمت درب پالایشگاه رفتند که عده‌ای از این افراد جاده اصلی بهبهان به رامهرمز را مسدود کرده و برای خودروهای عبوری ایجاد مزاحمت کردند. همچنین این افراد که مسلح بودند، اقدام به شلیک به سمت ماموران کردند.

محمدپور در خاتمه تصریح کرد: بارها به معترضان اعلام کرده‌ایم که موضوع استخدام را از فرمانداری استان پیگیری کنند که متاسفانه شاهد بروز این حادثه شدیم.

منبع:میزان-25آذر

فرمانداربهبان: عصر روز گذشته برخی اهالی روستایی به نام شهرویی در شهرستان بهبهان به علت آنچه جذب نشدن جوانان این منطقه در پروژه ساخت پالایشگاه گاز بیدبلند ۲ عنوان کرده‌اند اقدام به بستن جاده منتهی به این واحد صنعتی کرده‌اند.

حسین ملک خدایی افزود: وقتی مأموران نیروی انتظامی برای باز کردن راه و حل مشکل وارد منطقه شده‌اند، متأسفانه افراد تجمع‌کننده به‌سوی مأموران نیروی انتظامی شلیک کرده‌اند که این منجر به درگیری شد.

ملک خدایی عنوان کرد: متأسفانه در این درگیری‌ها یک نفر کشته شد و دو نفر دیگر مجروح شدند.

منبع:مهر-25آذر

*استاندار خوزستان : در حادثه روز گذشته‌ روستای شهرویی از توابع بهبهان، برخی با  نیروهای انتظامی و بسیج درگیر شدند که با عاملان آن، برخورد قضایی خواهد شد.

عبدالحسن مقتدایی با تاکید بر برخورد شدید با عوامل حادثه عصر روز گذشته در بهبهان گفت: هیچ منطقی بر این اعتراض حکم‌فرما نبود.

منبع:ایلنا-25آذر

یادآوری:روستای شهرویی درشهرستان بهبان دو هزارو 800 نفر جمعیت دارد ودر کنار پالایشگاه گاز بید بلند2 قرار گرفته است.

عملیات اجرایی پالایشگاه بید بلند 2 بهبهان چند ماهی است که آغاز شده است و قرار است این پالایشگاه ظرف دو سال آینده به بهره برداری برسد.

پالایشگاه گاز بید بلند ۲ به‌منظور فرآورش روزانه پنج میلیون مترمکعب گاز، تولید یک‌میلیون و ۵٠٠ هزار تن اتان برای تحویل به پتروشیمی گچساران، همچنین تولید یک‌میلیون و ۵٠٠ هزار تن گاز مایع (ال. پی. جی) و ۴٠٠ هزار تن مایعات گازی در شهرستان بهبهان در حال ساخت است.

این طرح از تأمین‌کنندگان اصلی گاز اتان است که خوراک اصلی مجتمع‌های پتروشیمی کشور است و می‌تواند خوراک موردنیاز طرح‌های آینده پتروشیمی را تأمین کند.

بیانیه اتحادیه آزاد کارگران ایران در مورد لایحه پیشنهادی برنامه توسعه ششم

دور جدید تهاجم به زندگی کارگران در شرف اجرا است. اما این بار نه با حمایتهای اعلام نشده دولت از دست درازی و تعرض کارفرمایان به حقوق کارگران، بلکه با تصویب آن از جانب قانونگذاران اتفاق خواهد افتاد.اگر تاکنون کارفرمایان به ظاهر قوانین را نقض کرده و کارگران را به خاک سیاه نشانده اند و دراین میان دولت یا جانبداری کرده ویا سکوت کرده، اما در دور جدید دولت تدبیر وامید با تکیه بر قوانین و با احساس پشت گرمیهای قانونی، تسمه از گرده کارگر خواهد کشید.

لایحه برنامه توسعه ششم حرف آخر خود را به کارگران زده و رودرو و بی پرده اعلام می کند که نه تنها خبری از ارتقای سطح زندگی ده ها میلیون کارگر و اعضاء خانواده های کارگری حداقل در مدت پنج ساله آینده نیست، بلکه برای سر پا نگه داشتن اقتصاد بحران زده و تا کمر به گل نشسته باید به سفره های بی رونق کارگران بیش از پیش هجوم برد و با کشیدن آخرین رمق هستی کارگران خون تازه در شریانهای سرمایه داری ریخت.

تبصره های 24 و 33 لایحه برنامه ششم رسما احکامی برای مقابله با خواستهای مبرم و فوری کارگران هستندکه طی سالها بعنوان حداقل ها بدست آورده بودند. افزایش هر ساله شش ماه به حداقل سن وسابقه بازنشستگی و خارج کردن کارگران تحصیل کرده دانشگاهی دارای سن زیر 29 سال و همچنین تعیین دستمزد به میزان 75% حداقل دستمزد به مدت دو سال برای کارگران با رده های سنی زیر 29 .این یعنی بکارگیری جوانترین تحصیلکرده های نیروی کار با مزدی بسیارناچیز. وبمعنای قربانی کردن نیروی کارجوان این مملکت برای جلب رضایت و انگیزه سرمایه داران.  یورش های ضدکارگری وضدانسانی برای تحمیل شرایط برده وار به کل جامعه. این قوانین به عقب کشیدن کل جامعه  از طریق کاهش سطح معیشت زندگی و کاستن هر چه بیشتراز تعهدات تأمین اجتماعی در قبال بیمه شدگان و سرشکن نمودن سرمایه های جمع آوری شده کارگران در سازمان تأمین اجتماعی بر بخشهای اقتصاد بحران زده و همچنین باز گذاشتن دست کارفرمایان جهت به ورطه تباهی و نابودی سوق دادن هست و نیست کارگران طراحی شده اند.

امروزکه میرود تا تحریمها لغوشوند،همه تلاشها برجذب  سرمایه های خارجی برای فعالیت دراقتصادداخل معطوف گشته که برای ترغیب سرمایه گذاران باید جاذبه هائی به نمایش گذاشته شود.جاذبه ای مانند نیروی کارجوان وارزان ودرعین حال آرام وساکت! همانگونه که خودمقامات هم اذعان دارندجذب سرمایه های خارجی برای نجات اقتصادایران ازبحران،ضروری و جزء اولویتهاست و تصویب قوانین جدید بر ضد منافع و معیشت کارگران فرش قرمزی است که زیر پای سرمایه گذاران اعم از داخلی وخارجی پهن خواهند کرد.

کارگران و مردم آزادیخواه!

تبصره های مذکور این لایحه، یورشی علنی به کل جامعه و در سطحی کلی ست که قرار است به قانون تبدیل گردد دست اندازی به حداقل های زندگی ماست  که سالها برای تحققشان بی وقفه مبارزه کرده ایم. در جواب به خواست افزایش حداقل دستمزد به بالای خط فقر، نه تنها اعتنائی نشده بلکه برای کارگران زیر 29 سال به میزان 75% حداقل دستمزد تعیین می کنند. در جواب خواست کاهش سن بازنشستگی و افزایش میزان بهره مندی از مزایای تأمین اجتماعی، افزایش سن بازنشستگی و خارج کردن کارگران زیر 29 سال از شمول قانون کار و تأمین اجتماعی نوید داده می شود!

باید همبسته و متحد به این تبصره ها اعتراض کرد و خواهان حذف آنها و جایگزین کردنشان با خواست افزایش حداقل دستمزد بالای خط فقر (3500000  تومان)، کاهش سن بازنشستگی از میزانی که هم اکنون هست، انعقاد قراردادهای دائمی، تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار گرفتن همه کارگران شاغل و بیکار و.... شد. این حق ماست که منزلت و معیشت ما در اولویت قرار گیرد خارج از اینکه اقتصاد پر رونق یا بحرانی باشد.

زنده باد اتحاد و همبستگی کارگران

اتحادیه آزاد کارگران ایران

25 آذر 94

اعتصاب کارگران کارخانه کاغذ پارس هفت تپه دراعتراض به عدم پرداخت3 ماه حقوق وحق بیمه!

صبح امروز25آذر،کارگران کارخانه کاغذپارس هفت تپه خوزستان به علت سه ماه حقوق نگرفتن دست از کار کشیدند. نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی اما می‌گوید پیگیر مطالبات آنها هستند.

به گزارش25آذر مهر، اعتصاب کارگران از ساعت ۶ و ۳۰ دقیقه صبح امروز شروع شده و تاکنون همچنان کسی پاسخگوی اعتصاب آنها نشده است.

به گزارش امروزایلنا درهمین رابطه، بیش از ۵۰۰کارگر کارخانه کاغذ سازی پارس صبح امروز در اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات مزدی خود درمقابل درب ورودی کارخانه تجمع کردند.

کارگران کارخانه کاغذ سازی پارس در شوشتر با اعلام این خبر می‌گویند که دلیل اعتراضشان پرداخت نشدن دستمزد کارگران از مهر ماه سال جاری تا هم اکنون است.

برپایه این اطلاعات کارگران این مجتمع صنعتی با احتساب آذر ماه نزدیک به سه ماه معوقات مزدی طلبکارند و همچنین گفته می‌شود که حق بیمه آن‌ها همسان با حقوق، هنوز به حساب سازمان تامین اجتماعی پرداخت نشده ودر حال حاضر اداره تامین اجتماعی شهرستان شوشتر راضی به تمدید دفترچه‌های درمان کارگران نمی‌شود.

به گفته یکی از کارگران معترض از حدود یکسال پیش که مدیریت کارخانه به بخش خصوصی واگذار شده است، مشکلات کارخانه آغاز شده و محاسبات حقوقی بیش از ۷۰۰کارگر این واحد تولیدی بهم ریخته است.

اوگفت: یکی دیگر از مشکلات کارگران بعد از خصوصی سازی نادیده گرفتن کارگران و بی‌اطلاعی  اعضای شورای اسلامی کار کارخانه از برنامه‌های مدیریت است و این وضعیت درحالی است که به عقیده کارگران تصمیمات مدیریت برسرنوشت آنها تاثیر گذار است.

عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد ۲۳دی ماه در دادگاه انقلاب محاکمه خواهد شد

داود رضوی که تلفنی به دادگاه انقلاب احضار شده بود. امروز به شعبه ۲۶ مراجعه کرد و به ایشان ابلاغ شد، بیست و سوم دی ماه نود و چهار به اتهام اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور و ایجاد اخلال در نظم و آرامش عمومی از طریق حضور در تجمعات غیرقانونی محاکمه می شود. و عمده اتهام ایشان در کیفر خواست حضور در تجمع مقابل وزارت کار و شهرداری بوده است.

یادآور می شود در سه سال گذشته سندیکا کارگران شرکت واحد روز جهانی کارگر را در پایانه های اتوبوسرانی  شرکت واحد با حضور رانندگان جشن گرفته است و با برپایی تجمع کارگری در مقابل وزارت کار خواهان افزایش عادلانه دستمزد کارگران بوده است. همچنین برای مطالبات مسکن چندبار در مقابل شهرداری و شورای شهر کارگران تجمع کرده اند.

طی سه سال گذشته به دلیل ناکارآمدی و زد وبند مدیریت شرکت واحد و هیات مدیره تعاونی مسکن، پروژه ساخت مسکن به تعویق افتاده و پیگیرهایی که آقای رضوی به عنوان یکی از نمایندگان رانندگان شرکت واحد در تعاونی مسکن در این مدت انجام داده متاسفانه نه تنها جوابی دریافت نکرده است بلکه پرونده سازی هم بر علیه ایشان انجام دادند. حضور ایشان در این تجمعات و اطلاع رسانی مربوط به آن در کیفر خواست تشویش اذهان عمومی و سیاه نمایی وجهه نظام مقدس اسلامی عنوان شده است. در حالیکه تا امروز هیچگاه مدیریت و مسئولان که حقوق کارگران را پایمال می کنند و علت اصلی تجمع کارگران هستند احضار و مواخذه نشده اند.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

۲۴آذر ۱۳۹۴

اعتصاب وتجمع کارگران صدرا برای چهارمین بار در سال جاری دراعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوقشان!

در سال جاری حدود چهار بار کارگران شرکت صنعتی صدرا به نشان اعتراض در عدم پرداخت حقوق و مزایا در مقابل شرکت صدرا و استانداری بوشهر تجمع کردند.

به گزارش25آذرسپاس،یکی از کارگران صدرا بوشهر که در همه اعتصاب ها برای احیاء حق و حقوق خود حضور داشته است گفت: شرکت صنعتی صدرا حدود 2 سال است که در پرداخت حقوق و مزایا کارگران تعویق انداخته و همه مسئولین ارشد صدرا وعده های پوچ به کارگران روا می دارند.

 

این کارگر گفت: زمان ورود وزیر صنعت به شرکت صدرا بوشهر این شرکت دو ماه به صورت کامل تعطیل بود که طی فراخوان در زمان بازدید وزیر از این شرکت ها به صورت نمادین کارگران در پست های خود قرار گرفته و دستگاه ها شروع به کار فعالیت کردند.

براساس این گزارش،شرکت صنعتی صدرا بوشهر یکی از بزرگترین مراکز صنعتی کشور است که در گذشته با شرکت های بین المللی دنیا رقابت می کرده است.

مدتی است که به دلیل عدم مدیریت این شرکت مشکلاتی در روند سرعت پروژه ها و کارگران شرکت ایجاد شده است که فضای امنیتی استان بوشهر را تهدید می کند.

این کارگر با اشاره به سفر معاون وزیر نفت، اظهار کرد: معاون وزیر نفت در سفر خود گفت همه هزینه های پروژه های شرکت صنعتی صدرا به صورت دو برابر پرداخت شده است و در بحث عدم پرداختی حقوق کارگران، مسئولین صدرا بوشهر باید پاسخ گو باشند.

وی با اشاره به اینکه علت اصلی مشکلات شرکت صدرا عدم مدیریت است، افزود: مدیریت جدید شرکت صدرا در یکی از اعتصابات کارگران اعلام کرد که در زمان تحویل شرکت هیچ بودجه ای دریافت نکرده است، مسئولین استانی باید پاسخ گو این تناقض گویی مسئولین باشند.

این کارگر ضمن اشاره به اینکه تحریم هیچ تاثیری بر شرکت صدرا نداشته است، بیان کرد: برای ایجاد سکو های فازهایی که شرکت صدرا قرارداد بسته است تجهیزات به صورت کامل وجود دارد و علت اصلی هر بار تعطیلی شرکت صدرا عدم پرداخت حقوق کارگران بوده است.

وی با بیان مهمترین دغدغه کارگران، تصریح کرد: حدود 2ماه است که برخی از شرکت های صدرا تعطیل شده و حدود 6ماه است که هیچ حقوقی به کارگران پرداخت نشده است.

این کارگر با اشاره به اینکه حقوق و مزایا کارگران رسمی شرکت صدرا به موقع پرداخت می شود، عنوان کرد: یکی از مهمترین اهداف سیاسی و اقتصادی مسئولین شرکت صدرا سوء استفاده از شرایط موجود کارگران است تا آنان را مقابل اهداف اقتصادی کلان کشور قرار دهند.

وی با توجه به اینکه برخی کارگران در زندگی شخصی خود دچار مشکلات جدی شده اند،ابراز کرد: مسئولین شرکت هرساله در اوج گرمای تابستان کارها را پیش می برند و در ابتدای فصل سرما با توجه به اهداف مسئولین شرکت صدرا برخی از پروژه ها به حالت سکوت در می آید.

این کارگر با اشاره به خیمه شب بازی مسئولین شرکت صدرا در بازدید وزیر صنعت، خاطرنشان کرد: زمان ورود وزیر صنعت به شرکت صدرا بوشهر این شرکت دو ماه به صورت کامل تعطیل بود که طی فراخوان در زمان بازدید وزیر از این شرکت ها به صورت نمادین کارگران در پست های خود قرار گرفته و دستگاه ها شروع به کار فعالیت کردند.

وی افزود: جالب آنجا بود که ما چندین ساعت فقط در محوطه صدرا رفت و آمد می کردیم و بلافاصله با نزدیک شدن وزیر، اعلام کردند که دستگاه ها و جرثقیل ها را روشن کنید!

سندیکا ی کارگران شرکت واحد آزادی آموزگار دربند را شاد باش میگوید

معلم زندانی محمود بهشتی لنگرودی با پایداری خود و حمایت های سراسری معلمان ،کارگران ،فعالان مدنی و تشکل های کارگری بین المللی پس از بیست روز اعتصاب غذا آزاد شد.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی آزادی و پیروزی ایشان را به معلمان ، کارگران و عموم مردم آزادیخواه شادباش می گوید و خواستار آزادی بی قید و شرط این معلم زحمتکش و سایر معلمان و کارگران زندانی می باشد.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

۲۴آذر ۱۳۹۴

ادامه بلاتکلیفی کارگران فضای سبز شهرداری آمل

جمعی کارگران فضای سبز در آمل دراعتراض نسبت به عملکرد شرکت پیمانکار و کاهش حقوق قابل توجه کارگران دست به تجمع زدند.

به گزارش25آذر خزر 24،سرانجام شهردار که ظاهرا سازمان پارک ها را به حال خود رها کرده است و توجه زیادی به عملکرد آن و حتی قرارداد های آن ندارد بعلت فشار رسانه ها مجبور شد به نشست با جمعی از کارگران تن دهد و در جلسه نوید حل مشکلات آنها و روزهای بهتر را داد. اما بعد از گذشتن مدت زیادی از آن اتفاقات و وعده های داده شده توسط شهردار هیچ گشایشی در حل مشکلات کارگران داده نشد و همچنان اجحاف در حق کارگران ادامه دارد.

متاسفانه کسی پاسخگوی مشکلات پیش آمده نیست و مشکلات این زحمتکشان همچنان ادامه دارد.

پرستاران تا ۲۵ دی به وزارت بهداشت مهلت دادند

در فرصتی یک ماهه روسای هیئت مدیره های نظام پرستاری سراسر کشور خطاب به مسئولان وزارت بهداشت و اعضای شورای عالی بیمه اعلام می کنند آخرین مهلت جهت اجرای بندهای فوق الذکر ۲۵ دی ماه بوده و بدیهی است بعد از آن جامعه پرستاری در تصمیمی جامع و خردمندانه در «روز پرستار» راهکارهای قانونی و مدنی را در راه جلب خواسته های خود در پیش خواهد گرفت و طبیعی است که عواقب اصرار و پافشاری در این راه متوجه افراد خاص آن در وزارت و سهامداران شورای عالی بیمه خواهد بود.

به گزارش25آذر مهر به نقل از سازمان نظام پرستاری، روسای هیئت مدیره های نظام پرستاری کشور، با صدور بیانیه ای خواسته های به حق پرستاران از مسئولان وزارت بهداشت و شورای عالی بیمه را اعلام کردند.

در متن بیانیه پایانی اولین اجلاس روسای هیئت مدیره های نظام پرستاری کشور آمده است: آنچه در این روزها شاهد آن هستیم سیل برنامه های بی محتوا و بدون پشتوانه کارشناسی حقیقی از بدنه اصلی سیستم سلامت و در حوزه پرستاری کشور است

طرح و تصویب و اجرای تربیت دوره کمک پرستاری یا بهیاری یک ساله که عملا در تقابل طرح قانونی و قدیمی تربیت دوره های کمک بهیاری سازمان نظام پرستاری است، همچنین طرح اخیر تربیت پرستار بیمارستانی که عملا رشته پرستاری را از محیط آکادمی و دانشگاهی دانشکده های پرستاری به محیط های فنی و حرفه ای تربیت نیروی کارگری پرستاری هدایت می کند نکته تاییدی است بربحث امروز و انگیزه صاحبان این طرح ها که همانا جهت دهی و انحراف  درجریان مطالبات جامعه ی پرستاری کشوراست.

این تغییر نگرش و دیدگاه در حوزه سلامت کشور نتیجه ای جز باز کردن راه ورود افراد بی تجربه وبدون  پشتوانه ی علمی در بدنه سیستم درمان کشورنخواهد داشت و بدیهی است این نیروها  با این سطح سواد و تجربه قطعا کم توقع کم غیر مطالبه گر خواهند بود.

جامعه پرستاری کشور و منتخبین آنان در سازمان نظام پرستاری معتقدند که این قبیل طرح ها و برنامه ها نتیجه ای جز آسیب جدی به سلامت جامعه نخواهد داشت واعلام می کند هر طرح و برنامه ای در حوزه سلامت که پرستاران مخاطب آن باشند باید با مشاوره و نظر سازمان صنفی و قانونی پرستاری کشور شکل بگیرد و این موضوع بطور صریح در بندهای متعددی از قانون سازمان نظام پرستاری تصریح شده است وعدم  دعوت از کارشناسان باتجربه این سازمان درزمان تبیین اینچنین طرح هایی  در حوزه ی سلامت و پرستاری نشان از بی اعتمادی وعدم توجه به مجاری قانونی کشور است.

خواسته های روسای هیئت مدیره های سازمان نظام پرستاری کشور به این شرح است: ۱- توقف فوری و بدون قید و شرط تربیت کمک پرستار و ادامه تربیت کمک بهیاری با چارت سازمانی و شرح وظایف مصوب، ۲- توقف فوری و بدون قید و شرط تربیت پرستار بیمارستانی و درخواست رسمی از سازمان در جهت رفع مشکل کمبود پرستار، ۳- اجرای فوری و بدون قید و شرط ام المطالب خواسته های پرستاران کشور یعنی قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری.

در پایان در فرصتی یک ماهه روسای هیئت مدیره های نظام پرستاری سراسر کشور خطاب به مسئولان وزارت بهداشت و اعضای شورای عالی بیمه اعلام می کنند آخرین مهلت جهت اجرای بندهای فوق الذکر ۲۵ دی ماه بوده و بدیهی است بعد از آن جامعه پرستاری در تصمیمی جامع و خردمندانه در «روز پرستار» راهکارهای قانونی و مدنی را در راه جلب خواسته های خود در پیش خواهد گرفت و طبیعی است که عواقب اصرار و پافشاری در این راه متوجه افراد خاص آن در وزارت و سهامداران شورای عالی بیمه خواهد بود.

سالانه8هزار پرونده روابط کار به دستگاه قضایی قزوین وارد می‌شود

رئیس‌کل دادگستری استان قزوین گفت: سالانه بیش از ۸۰۰۰ پرونده در مورد مشکلات در روابط کارگر و کارفرما به دستگاه قضایی وارد می‌شود که باید این رقم کاهش یابد.

به گزارش 25آذرجوان ،جمال انصاری درباره آمار پرونده‌های روابط کار استان قزوین اظهار داشت: سالانه بیش از 8000 پرونده روابط کار به دستگاه قضایی واصل می‌شود که باید این رقم به حداقل خود برسد.

برنامه ششم توسعه برنامه سرکوب دستمزد ها،حراج فوق العاده نیروی کار و بی اعتباری قانون کار و تامین اجتماعی است!

پس از پذیرش برجام  آنچه بیشتر مورد توجه جدی کارگران و روشنفکران این طبقه برزگ اجتماعی قرارگرفته است عمدتا سه موضوع را در برمی گیرد: یکم موضوع بحران بیکاری و مخاطرات جدی و آسیب های ناگزیر آن در زندگی کارگران و دوم چکونگی وضعیت دستمزدها و تاثیر آن بر معیشت خانوار های کارگری و سوم چگونگی امکان­یابی چانه زنی موثر از طریق نمایندگان واقعی کارگران در سازمان های کارگری برای بهبود شرایط کار و زندگی وبالا رفتن نرخ مشارکت موثر کارگران در زندگی اجتماعی.

 در مورد سوم عبور از شرایط کنونیِ بی سازمانی کارگران که شرط لازم و قطعی آن پذیرش بلا شرط مقاوله نامه ی بین المللی در باره حق آزادی تشکل (مقاوله نامه 87 سازمان بین المللی کار ) است که از گذشته های دور از جانب دولت های پیشین  آگاهانه به کنار گذاشته شده است و دولت یازدهم نیز تا کنون ازپذیرش آن سرباز زده است. 

لینک متن کامل: http://www.kargareirani.blogsky.com/1394/09/24/post-139/

تبصره ۳۳ لایحه برنامه ششم توسعه توجیه قانونی ندارد

یک حقوقدان در رابطه با متن پیشنهادی که از سوی دولت برای تبصره ۳۳ لایحه برنامه ششم توسعه در نظر گرفته شده است، گفت: این متن با وظایف قانونی شورای عالی کار مبنی بر تعیین حداقل مزد در تعارض آشکار است.

به گزارش25آذرایلنا،محمد شریف حقوقدان و وکیل دادگستری در رابطه با پیش نویس لایحه برنامه ششم توسعه گفت: این پیش نویس کار‌شناسانه و اصولی نیست و توجیه قانونی ندارد.

 

 وی افزود: تبصره ۳۳ لایحه برنامه ششم توسعه در رابطه با پرداخت ۷۵ درصد حداقل دستمزد به کارجویان زیر ۲۹ سال به مدت دوسال، یک تبعیض نظاممند و سازمان یافته دولتی است.

این کار‌شناس حقوقی، در تشریح تعارضات قانونی این تبصره گفت: در وهله نخست، این تبعیض آشکار، نادیده گرفتن صلاحیت قانونی شورای عالی کار است چرا که براساس قانون، تعیین هر نوع دستمزد و تغییر آن بر عهده شورای عالی کار است.

وی ادامه داد: در نتیجه اینکه دولت بخواهد یک طرفه و بدون مشاوره و رایزنی با شرکای اجتماعی، اقدام به تعیین دستمزد نماید، وجاهت قانونی ندارد.

محمد شریف در ادامه در تبیین تناقضات قانونی این تبصره گفت: در مرحله بعد، تساوی در پرداخت دستمزد یک حق بشری است که این حق، در فصل سوم قانون اساسی و نیز در ماده 41 قانون کار تصریح شده است.

وی ادامه داد: این اصل قانونی که در برابر کار یکسان، باید دستمزد یکسان پرداخت شود، علاوه بر قانون اساسی و به تبع آن قانون کار، در معاهدات بین المللی هم آمده است.

وی با اشاره به تاکید بر اصل کاربرابردستمزد برابر درمیثاق بین المللی حقوق اقتصادی- اجتماعی و فرهنگی گفت: ایران به این معاهده پیوسته است و ماده ۹ قانون مدنی صراحتا اعلام می‌کند معاهداتی که ایران به آن پیوسته، در حکم قانون شمرده می‌شوند.

این کار‌شناس حقوقی در پایان با تاکید بر عدم وجاهت قانونی این تبصره گفت: با توجه به فقدان نگاه کار‌شناسی و نادیده گرفته شدن الزامات قانونی در نگارش این پیش نویس، شورای نگهبان بنا بر وظایف ذاتی خود باید آن را حتی در صورت تصویب در مجلس مرجوع نماید.

طوفان قراردادهای موقت و پایین بودن درآمد !

نتایج یک تحقییق که از سوی مرکز آمار ایران انجام شده، نشان می دهد در بازار کار ایران، افراد به ۱۳ دلیل مختلف ممکن است شغل خود را تغییر داده و به اصطلاح عطای شغل را به لقای آن ببخشند. در این میان، پایین بودن درآمد و موقتی بودن کار؛ دو عامل مهم و اساسی در این زمینه محسوب می شود.

علاوه بر این، تعطیلی دائمی محل کار، فصلی بودن کار، موقتی بودن کار، جابه جایی محل کار، تحصیل یا آموزش، اخراج و تعدیل نیرو، مسائل خانوادگی، مهاجرت، بازنشستگی و به پایان رسیدن دوره خدمت وظیفه در کنار کهولت سن و بیماری نیز از دیگر دلایل مهم و قابل توجه ترک کار در ایران محسوب می شوند.

نتایج یک تحقیق ۵ ساله از رفتار بازار کار نشان می‌دهد ۳۰ درصد کل تَرک کار در ایران به دلیل نبود امنیت شغلی و موقتی بودن، ۱۵ درصد به دلیل پایین بودن درآمد و ۱۱ درصد نیز به دلیل اخراج صورت می‌گیرد.

ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که به یکباره تصمیم بگیرید شغلتان را تغییر داده و کارتان را عوض کنید. حال ممکن است دلایل خاصی برای این تغییر داشته باشید که قاعدتا به مسائل پیشرفت شغلی، حقوق و مزایا، امنیت شغلی، تغییر محل سکونت و مباحثی از این دست مرتبط می شود.

اینکه دائما در بازار کار تغییراتی حاصل شود و برخی از شغلی به شغلی دیگر بروند، طبیعی است و در تمامی بازارهای کار دنیا هم وجود دارد و تنها مختص به اقتصاد ایران نیست. اساسا کارشناسان می گویند اینگونه تغییرات برای بهبود عملکرد بازار کار و قرار گرفتن شاغلان در پُست هایی براساس توانمندی ها و مهارت‌ها لازم است.

بالاخره برخی باید ارتقای شغلی پیدا کنند، برخی جایگزین شوند، برخی دوران کاری شان به اتمام برسد و بازنشسته شوند و برخی نیز مرتبا در جستجوی کاری بهتر از این بنگاه به آن بنگاه بروند، بنابراین اصل کار و جابه جایی امری غیرعادی بوده و نگران کننده نیست.

اما وقتی دلایل جابه جایی‌های شغلی و نگاه شاغلان به بازار کار در ایران را بررسی می کنیم، اوضاع فرق می کند و نگرانی ها خود را نشان می دهد. اینکه موقتی بودن شغل بزرگترین و مهم ترین دلیل ترک کار در بازار کار ایران باشد و بیشترین میزان جا به جایی ها به این دلیل اتفاق بیافتد، خبر از مسائلی می دهد که در عمق اقتصاد وجود دارد و آثار نابه‌سامانی های اقتصادی در بازار کار خودنمایی می کند.

اینکه افراد از فردای شغلی خود اطمینان نداشته باشند و دائما فکر اخراج و از دست رفتن شغل به عنوان یک دغدغه و معضل فکری با آنها همراه باشد و مانند یک کابوس بازار کار را آزار دهد، موضوعی است که بیش از ۹۳ درصد کل بازار کار ایران را به خود مشغول کرده و نوعی افت شدید تاریخی امنیت شغلی را برای شاغلان رقم زده است. حال ممکن است شما یک نیروی کار ساده باشید و یا دارای پست مدیریتی؛ در هر صورت فرقی ندارد، چون هیچ یک از این رده های شغلی، تضمینی برای بقا ندارند.

علاوه بر دام قراردادهای موقت برای بازار کار ایران که واقعا به معضلی بزرگ و کهنه تبدیل شده است، موضوع مربوط به حقوق و دستمزدها نیز باعث می شود تا شما وادار شوید به امید یافتن موقعیتی بهتر، صندلی شغلی خود را ترک کنید و به محیط دیگری برای کار پا بگذارید.

از سویی میلیونی بودن تعداد حداقل بگیران دستمزد در ایران باعث شده تا میزان فشار خانوارهای کم درآمد بیشتر شود و هر بار که به بهانه ای قیمت‌ها در بازار دچار افزایش می شود و یا دولت‌ها تصمیم به افزایش قیمت حامل‌های انرژی می گیرند، قدرت خرید اقشار کم درآمد هم ضعیف تر از قبل شود.

این پژوهش که در طول یک دوره ۵ ساله از یک میلیون و ۲۵۰ هزار فرد دارای ترک کار صورت گرفته است، نشان می دهد عموما مردان دارای آمادگی بالاتری نسبت به زنان برای ترک کار بوده و بنا به دلایل یاد شده، ترک کار نه تنها در شهرها، بلکه در جمعیت روستایی کشور که حالا دیگر بسیاری از جوانان آن تحصیل کرده هستند نیز اتفاق می افتد.

کهولت سن، کوچک ترین عاملی است که ممکن است برخی را به ترک کار بکشاند و برای اغلب افراد مسائل معیشتی، موقعیت‌های شغلی، موقتی بودن قراردادها و یا حتی اخراج تصمیم به ترک کار و جستجو برای یافتن شغلی جدید می اندیشند.

به صورت کلی، حدود ۳۰ درصد کل ترک کار در ایران به خاطر موقتی بودن شغل و مخدوش بودن آینده شغل است و این مسئله یک سوم کل جا به جایی های شغلی را در ایران تشکیل و نشان می دهد بازار کار ایران به شدت از ناامنی شغلی نگران و در هراس است.

افراد به امنیت شغلی بیشتر از میزان درآمد اهمیت می دهند به نحوی که ۱۵ درصد کل ترک کار در ایران به خاطر مسائل مالی و حقوق و دستمزد است در حالی که موضوع امنیت شغلی و موقتی بودن کار ۳۰ درصد خروج ها و ترک کار را تشکیل می دهد.

علاوه بر این، ۱۱ درصد افراد هم به دلیل اخراج و تعدیل نیرو مجبور به جابه جایی و جستجوی شغل جدید می شوند و سایر مباحث مطرح شده در این گزارش، به مراتب تاثیرگذاری کمتری در ترک شغل نیروی کار دارد.

بالاخره آنهایی که به یکی از دلایل ۱۳ گانه مجبور به ترک موقعیت شغلی خود می شوند و به دنبال کار دیگری می گردند، قطعا هزینه آن را هم باید بپردازند. نمی توان انتظار داشت فردی به امید دستیابی به یک موقعیت شغلی بهتر قصد جابه جایی داشته باشد اما شرایط آن دستکم حتی برای دوره ای کوتاه هم که شده تغییر نکند.

همچنین اوضاع بدتر ترک شغل به اجبار و به اختیار این است که شاید حتی دیگر نتوانید همان موقعیت قبلی شغلی خود را هم به دست آورید و یا برای مدتی طولانی بیکار بمانید. این شرایط می تواند برای افراد فاقد پوشش‌های بیمه ای و کسانی که امکان استفاده از پوشش بیمه بیکاری را ندارند، دوره ای بسیار سخت به لحاظ مالی باشد.

اما با تمامی این مخاطرات، برخی ترجیح می دهند شغل‌شان را ترک و به دنبال کار دیگری بروند. برخی معتقدند اگر بتوانند شغلی با درآمد کمتر ولی ضریب امنیت بالاتر و قرارداد کاری بهتر داشته باشند، بر شغلی زودگذر و دوره ای با درآمد بالا ولی یکباره، ترجیح دارد.

بخشی ازیک گزارش مهربتاریخ25آذر

بیست وپنجم آذرماه1394

akhbarkargari2468@gmail.com