کشاورزان عرب: دولت ایران با رهاسازی آب سدها، هستی ما را از بین برد

 

بنا به گزارشهای واصله از اقلیم احواز، رها سازی آب سد دز سبب غرق شدن دهها شهر و روستای عرب نشین واقع در شمال این اقلیم شده است. همراه با غرق شدن مناطق شمال اقلیم احواز دهها هزار هکتار از مزارع کشاورزی بشکل کامل از بین رفت.

 

همچنین هزاران راس دام در اثر این سیل غیر طبیعی و ناشی از رها سازی آب سد دز، غرق شده و تلف شده اند. در نتیجه رهاسازی آبها، خسارات وسیعی به کشاورزان و روستائیان عرب احوازی در مناطق شمالی اقلیم احواز وارد شده است. بنا به اظهارات مسئولان کشاورزی اقلیم احواز در حدود نصف محصول کشت این اقلیم در اثر رها سازی آب سد دز از بین رفته است.

 

در مصاحبه فعالان احوازی که جهت کمک به روستاهای غرق شده در محل حاضر شده اند، آمده است که ساکنان روستاهایی در دهستان شعیبیه برای مدت چند روز در پشت بام خانه هایشان در محاصره آب بوده اند بدون آنکه هیچگونه کمکی از سوی دولت به آنها شود.

 

در فیلمی که در سطح رسانه های اجتماعی منتشر شده است یک پیرمرد عرب در مصاحبه با صداو سیمای دولت ایران، گریان در خطاب به مسئولان دولت گفت که این شما هستید که آبها را بر ما مردم عرب باز کردید تا هستی و زندگی ما را از بین ببرید.

 

در مصاحبه دیگری با یک روستایی، وی اظهار داشته که هیچگونه کمکی از سوی مسئولان دولتی به روستای آنها نشده است و مردم با پای پیاده خود را به روستاها و شهرهای دیگر رسانده تا مایحتاج خود را تامین کنند.

 

از سوی دیگر صدهها تن از جوانان عرب بلافاصله پس از اطلاع از غرق شدن مناطق شهری و روستایی در شمال اقلیم احواز، به یاری این مناطق شتافته و در محل حاضر شدند. بنا به گزارشهای واصله نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی با شمار عدیدی از جوانان احوازی که به قصد کمک به دهستان شعیبیه، عازم این منطقه شده بودند درگیر شده و شماری از آنها را بازداشت کرده است. نیروهای امنیتی ایران مانع از وصول کمکهای اولیه جوانان احوازی شده و از آنها خواسته است تا کمکهای خود را به هلال احمر بدهند؛ که این امر با مخالفات کنشگران احوازی روبرو شد.

 

فیلمهای عدید منتشر از سخنان کشاورزان عرب حکایت از خشم شدید آنها از بی مسئولیتی دولت ایران در رهاسازی آب سد دز و از بین رفتن خانه و مزارع شان دارد. کشاورزان عرب می گویند زمانی که کمبود آب هست کشاورزان استانهای دیگر با آب رودخانه های کرخه و کارون و دز برنجکاری می کنند و ما حق کشاورزی نداریم. زمانی هم که بنا به گفته آنها آب اضافه آمده است، با رها سازی آن هستی ما را بین می برند. در کل ما مردم عرب هیچ جایی در محاسبات دولت ایران نداریم و دولت در ضرر رسانی بما هیچ دریغی نمی کند.

 

بنا به گزارشهای که پیشتر پادماز منتشر کرده است مسئولان دولتی جهت عوامفریبی نسبت به انتقال آب رودخانه های اقلیم احواز به فلات مرکزی فارس، بستر رودخانه های را لایروبی نمی کنند و بدین وسیله بستر رودخانه ها همسطح با سطح زمین شده است. همچنین با جاده سازی و ساخت وساز عرض رودخانه ها را کاهش داده اند تا افکار عمومی متوجه کم شدن آب رودخانه ها نشود. این سیاستهای عوامفریبانه دولت ایران بهمراه تبعیض سیستماتیک علیه مردم عرب، سبب شد تا دولت ایران بدون اندک  دریغی آب سد دز را رها ساخته و هستی کشاورزان عرب را نابود کند.

 

جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=off7Lhvuvao

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=Bw9E-1SBXtc&feature=youtu.be