روز دانشجو روز همبستگی با تمام جنبشهای اجتماعی

 

مبارزات و نقش دانشجویان و جنبش دانشجویی همیشه نقطه عطفی در پیشبرد مبارزه زحمتکشان و کارگران و دیگر جنبشهای اجتماعی بوده است. در میان جنبشهای اجتماعی جنبش دانشجویی سازمان یافته تر و پیگیر تر و نقش کلیدی و رهبری را داشته است. دانشگاه مرکز آگاهیگری و روشنگری ، رادیکالیسم دگراندیشانه، بروز و وجود انقلابی ترین افکار و اقشار و انسانهای پیشرو بوده و خواهد بود. دانشجویان در روند مبارزه سیاسی و اجتماعی نقش کلیدی و اولی را داشته اند. رد پا و نقش دانشجویان در همه جا دیده می شود. شرکت در اعتراضات و اعتصابات کارگری تا کمک به زلزله زدگان بوئین زهرا و جاهای دیگر و ساختن پلهای جوادیه که بر اثر سیل خراب شده بودند و دیگر سیل زدگان و تدارک تظاهرات مردمی بر علیه گرانی بلیط اتوبوس و بسیاری نمونه های دیگر. به یاری مبارزات مردمی شتافتند و دانشگاه را به مرکز ثقل ضد حکومتی و ضد استبداد و ارتجاع مذهبی و برای برابری و مساوات و آزادی و زندگی بهتر تبدیل کردند. نمونه های تاریخی این جنبش بیشمار هستند. جان باختن سه دانشجوی مبارز (بزرگ نیا ، قندچی و شریعت رضوی )در هنگام اعتراض به حضور ریچارد نیکسون در تهران به دست ژاندارمهای شاه در سال ۳۲ ، مبارزات دهه های چهل و پنجاه و انقلاب سال ۵۷ ، انقلاب فرهنگی بنی صدر و رژیم و بستن دانشگاهها و کشتار دانشجویان و دانش آموزان و دیگر فرهنگیان در سال پنجاه و نه تا شصت و یک ،  سازماندهی و جمع آوری کمکهای بی دریغ مردم سراسر کشور به مردم ترکمن صحرا و کردستان که مورد هجوم رژیم قرار گرفته بودند و جنبشهای دهقانان در بعضی نقاط کشور، کمک رسانی به سیل زدگان و زلزله زدگان و آواراگان جنگ ضد مردمی ایران و عراق ، شرکت در اعتراضات کارگری و جنبش زنان همه از طریق دانشجویان و دانش آموزان رهبری می شد و دانشگاهها به ستاد مرکزی تبدیل شده بودند. سال هفتاد و شش به بعد و شورش مردمی سال ۸۸ و برخواستن میلیونی کارگران و معلمان و پرستاران و اعلان پشتبیانی و اتحاد داشجویان از آنها که پشت رژیم را به لرزه در آورد همه از دست آوردهای بی دریغ جنبش دانشجویی می باشند.     

پایه و روی کار آمدن جنبش دانشجویی در ایران، بینش چپ و سوسیالیستی و مارکسیستی داشته است. جای پای دانشجویان حتی در گروه ۵۳ نفر (گروه دکتر تقی ارانی) هم یافت می شود، زمانیکه دو سال از عمر دانشگاه در ایران می گذشت که بعدأ حزب توده را تشکیل دادند. رهبران و بنیانگذاران سازمانها و احزاب سیاسی کشور همگی از بین دانشجویان و دانشگاه بوده اند. زمینه مبارزات دانشجویی فقط به داخل کشور منتهی نمی شد بلکه به دیگر کشورهای جهان هم بسط پیدا کرد و بسیار هم تاثیر گذار بود. 

دانشجو و جنبش دانشجویی در طول مبارزات و جنبشهای اجتماعی درون ایران نامی آشنا و برجسته بوده است و همیشه روی نقش و تاثیر گذاری آن در روند رو به پیش جامعه حساب شده است. مانند همه جنبشهای اجتماعی، جنبش دانشجویی هم دارای افت و خیزهایی بوده است. این بر می گردد به شرایط و توازن قوای درون جامعه و جبهه مخالف  و جو سرکوب شدید و بگیر و به بند بی حد و حصر از طرف استبداد و ارتجاع حاکم بر کشور.

 اما با تمام سرکوبهای شدید، دانشجویان خاموش نشده اند و ساکت ننشسته اند. در هر برهه ای از زمان در کنار مردم ایستاده اند و نقش ایفا کرده اند و پیشتاز بوده اند و جانفشانیها نموده اند. ما مردم به دانشجوهایمان و جنبش دانشجویمان افتخار میکنیم. با اتحاد عمل و عزمی راسخ پیش به سوی سرنگونی جمهوری اسلامی. زنده باد روز دانشجو. زنده باد همبستگی پرولتری.

بهمن یوسفی ۱۵ آذر ۱۳۹۵