شبه جزیره کره در آستانه تحولی بزرگ

 روز شنبه 15 آوریل  صدوپنجمین سال تولد کیم ایل سونگ رهبر فقید  کره  یکی از شخصیتهای بر جسته و نادر آسیا و جنبش چپ جهانی  در شرایطی برگزار میشود که کره شمالی به یکی از مدرنترین و پیشرفته ترین کشور جهان تبدیل شده است  کشوری که رهبران آن  بعداز جنگ جهانی دوم برای  استقلال و یک پارچگی  کره که تاریخ تمدن هزاران ساله دارد از هیچ کوششی فروگزار نکرده اند مردم کره بیش از 150 سال زیر یوغ  استعمار ژاپن  قرار داشتند و طبق قوانین استعماری این کشور میبایست فرهنگ و  زبان مادری را فراموش میکردند  و خود را با پذیرش فرهنگ ، زبان و تاریخ ژاپنی هم آهنگ میکردند.

 این جشن بزرگ  جهان را شوکه کرد چه با تبلیغات پر سروصدایی که بیش از شش دهه بر علیه کره شمالی کرده بودند و وانمود میشد که این کشور فقیر است و مردم در فقر و فلاکت زندگی میکنند و غذا برای خوردن ندارند ، خانه و مدرسه هم ندارند و البته کار هم ندارند . کره شمالی با دعوت از خبر گزاریهای جهان  که تعداد آنها به بیش از 250 تیم و گروه رسیده است عملا  چهره عریان تبلیغات  آمریکا ، ژاپن و کره جنوبی و رسانه های غربی را  به جهانیان نشان داد .

آنها با شهر پیونگ یانگ پایتخت  آسمانخراشهای کره شمالی مواجه شدند که  بسیار شبیه به شانگهای  است و تمامی زیر ساختهای این کشور  با مدرنترین تکنیک موجود در جهان  برابری میکند کره شمالی یک چین نو  با ابعاد کوچکتر .

 آنها در کره شمالی آموختند که کشور بیکار ندارد ، بی خانمان ندارد ِ تحصیلات در این کشور مجانی است ، هرکسی که شغل دارد  یک آپارتمان در اختیارش قرار دارد و حکومت موظف است برای هر خانواده مسکن آماده کند ، تحصیلات و آموزش از کودکستان تا دانشگاه  رایگان است  همه مردم مشمول بیمه درمانی رایگان میشوند .

بمناسبت  106 سال در گذشت  رهبر فقید کشور  کیم ایل سونگ  رژه نظامی در خیابانهای  پیون یانگ بر گزار شده که صد ها هزار نفر با لباسهای رنگین  که کمتر تا حالا در جهان دیده شده است  در حال رژه و رقص و آواز  چند صد هزار نفره هستند . در رژه نظامی نیز کره شمالی  تمامی ابزارهای  جنگی خودر را بنمایش گذاشت از جمله موشکهای بالستیک  اتمی که  قادرند هر متجاوزی را سر جایش بنشانند  .  این موشکها تمامی ناوهای جنگی آمریکا را در اطراف خاک کره شمالی فعلا زمین گیر کرده اند  آمریکایی که هارت و پورت میکرد  به کره شمالی حمله پیشگیرانه  خواهد کرد تا حالا جرات نکرده است حتی یک گلوله به این کشور شلیک کند چه میداند تمامی پادگانهای آمریکا چه ثابت و چه سیار در تیر رس ارتش کره شمال حتی تا خود آمریکا قرار  دارند. 

 شوکی که جهان را مات و مبهوت کرد  مخصوصا  آمریکا ،کره جنوبی  و ژاپن را  این نمایش قدرت  حاکی از آن است که کره شمالی ابتکار عمل را بدست گرفته و در صدد یکپارچه  کردن دوبخش کره است   این مسئله حیثیتی برای هر دوبخش کره است چه کره جنوبی بعداز جنگ جهانی دوم عملا مستعمره آمریکاست  و کشوریست که رئیس جمهورش خانم پارک گیوم هه  فرزند همان  دیکتاتور  سابق این کشور است که در انتخابات با تقلب  آنهم با تمر کز بر روی مذهب بابتیستی  و رای  های قلابی بنام کره ایهای خارج از کشور با درصد بسیار ناچیزی بقدرت رسانده شد ولی آلآن در کنج زندان است  . جرم او  رشوه خواری ، دزدی از اموال عمومی بنفع خود و خانواده  ، بیکفایتی در اداره کشورو باند بازی با شرکتهای بزرگ و رشوه گرفتن از آنها تحت عنوان کمکهای خیریه  این خانم رئیس جمهور از آنجا که سواد نداشته اجازه داده بود تا دوست چهل ساله اش با اینکه هیچ سمتی در دولت و ریاست جمهوری نداشته بدون در نظر گرفتن مسائلل امنیتی  برای او متن  سخنرانی تهیه کندو یا آنها را اصلاح کند   . ایشان در زمان کوتاه ریاست جمهوریش چهارو نیم میلیون بیکار دوشرکت بزرگ الکترونیکی سامسونگ وما شین سازی  هیوندای  از سوبسید دولتی  استفاده کرده و در دزدی و حیف و میل اموال عمومی وضع فلاکت باری برای بیش از پانزده ملیون مردم کشور  ایجاد کرده اند ، صنایع کشور عمدتا نظامی است  در مجموع سیستم کره جنوبی امنیتی نظامی است  خانم پارک  به روسای ارتش از آنجا که سواد نداشت و با تقلب اورا رئیس جمهور کرده بودند  گفته بود هر کاری که در رابطه با کره شمالی صلاح میدانید انجام دهید . خانم پار ک محافظه کار مذهبی از نوع  بوش ریگان ، چینی رامزفلد بود  که سه بار فرصت طلبانه مذهب عوض کرد از کنفوسیوس به بودیسم و از آنجا به مسیحیت  بابتیست  بتناسب تغییر قدرت در آمریکا روی آورد.

در بین جناحبندیهای کره جنوبی  در زمان انتخابات آنقدر بلبشو بر قرار بود که شخصیتهای سیاسی نتوانسته بودند بر سر کاندیداها بتوافق برسند تا بلاخره با پیشنهاد آمریکا دختر دیکتاتور سابق را به مسند قدرت رساندند که هنوز سه سال از شروع کارش نگذشته بود که در زندان بسر میبرد  زن دیکتاتور سابق پارک چون هه مادر رئیس جمهور زندانی   نیز چند سال بعداز مرگ شوهرش بوضع وحشتناکمی خودکشی کرده بود .

 با این اوضاع تصور کنید که  غرب مخصوصا آمریکا با تبلیغاتی که بر علیه کره شمالی در بوق و کرنا میدمید  با مشاهده پیشرفت همه جانبه کره شمالی در تمامی زمینه ها  و بلبشو در کره جنوبی چه دست گلی به آب داده است  مردم جهان با کره شمالی آشنا شده اند که کشوریست مدرن بدون بدهکاری ، دارای بمب اتمی و هیدروژنی  ، ساتلیت بفضا میفرستد و در تدارک فرستادن انسان بفضا نیز هست . بدون بدهکاری و مستقل مستقل که علیرغم جمعیت کم  میتواند از استقلال خود دفاع کند و آمریکا را در آّبهای دریای چین سر گردان نگه دارد  . چه کسی فکر میکرد که آمریکا و همپالگی هایش  اینقدر سنگ روی یخ میشوند  و سئوال این است که  عقب نشینی  نیروی نظامی از  آبهای دریای چین بمعنی  از دست رفتن   تمامی اعتبار نداشته  آمریکا نیست ؟ که آمریکا از طریق نیروی نظامی برای خود دست و پا کرده بود .

ادامه بحران تا  نتیجه انتخابات ریاست جمهوری کره جنوبی در ماه مه

کره جنوبی عملا یک دولت موقت از جناحهای راست تشکیل داده است که قادر نیست کشور را اداره کند رئیس جمهورش در زندان است   و وزرا و مقامات عالی رتبه دیگر پیش مردم اعتباری ندارند . جوانان کشور در انتخابات گذشته به خانم پارک گیون هه رای نداده بودند  . جو داخل کشور بنفع اتحاد دوکره است  یک کره بدون بدهکاری و با قدرت صنغتی مستقل   ومسلح به بمب اتمی  و تکنیک  صنعتی  و طرف مقابل کشور چند پاره و چند دستگی و اکثر مردم بر خلاف آمریکا و ژاپن خواهان اتحاد دوکره بعداز شصت سال هستند.

 این آن نگرانیست که آمریکا دارد سقوط کره جنوبی یعنی پایان قدرت پوشالی نظامی آمریکا  که فکر میکرد با حمله نظامی به یک پادگان سوریه و منفجر کردن یک بمب سنگین قدیمی که در انبار سلاحهای آمریکا خاک میخورد در کوههای صعب العبور آفغانستان  که گویا یک پادگان بتونی  زیر زمینی برای جنگ آینده با چین و یا روسیه  ساخته شده بود  ایجاد رعب ووحشت کرده است  و نفوذ روسیه در افغانستان را  محدود خواهد کرد حالا معلوم شده است که روسیه قویتر از همین بمب را دارد با این تفاوت که سرعت آن چهار برابر بیشتر و قدرت تخریب آنهم بمراتب قویتراست در جیب خود دارد

 قایم موشک بازی آمریکا و شرکا در اطراف شبه جزیره کره  تا پایان انتخابات در کره جنوبی ادامه خواهد داشت  مسلما آمریکا و شرکا تا قبل از بر گزاری انتخابات خواهان یک توافق دوجانبه با کره شمالی هستند چه بخوبی میدانند که مردم دیگر به راستهای جنگ طلب چند درصدی و آدم خوار رای نخواهند داد که اولگوی آنها با یک درصدی های سرمایه داران انحصاری آمریکا  همخوانی دارد  و خود نیز در چنبره بحران عمیق و بدهکاری سروسامان آوری گرفتار است .

زمینه  تقسیم  شبه حزیه کره به دو بخش

اختلافات داخلی  و تسلیم نشدن  نیروهای باز مانده از استعمار و فاشیسم  ژاپن  تا آنجا پیش رفت که  در سال 1950  که آمریکا تمامی مستعمرات سابق ژاپن را در جنوب شرقی آسیا  به اشغال خود در آورده بود  به بخش جنوبی کره حمله کند و آنرا به اشغال خود درآمورد  آنهم در شرایطی که  در 1949 در جنگ با  انقلاب عظیم  چین با شکست سنگین مواجه شده بود   با ارتش  بسیار قدرتمند  و با تما م تجهیزات زمینی ، هوایی و دریایی  شبه جزیره  کره را در محاصره خود در آورد  و حتی با عقب نشینی از پیش برنامه ریزی شده  ارتش خلق کره پیونگ یانگ را هم اشغال کرد  .

طولی نکشید آرتش سرخ کره با همکاری نیروهای داوطلب  اتش سرخ چین  حمله سراسری بر علیه آمریکا را آغاز کردند  و آمریکا را با شکست خورد کننده ای به مرز  بین دوکره امروزی  عقب راندند  . در تهاجم متقابل  کره ایها  و نیروهای مقاومت  چین هیچ فرصتی برای نیروهای نظامی آمریکا باقی نگذاشتند  در نتیجه تمامی تجهیزات نظامی شامل کشتیهای جنگی هواپیما ها و مقادیر کلانی اسلحه سبک و سنگین و تمامی پادگانها زمینی ، دریایی و هوایی در اختیار  ارتش نوپای کره شمالی قرار گرفت  و آمریکا مجبور شد صلح موقت را بپذیرد  آنهم با تهدید با استفاده از بمب اتمی .

 میانجیگری اتحاد شوروی  که هنوز موفق به آزمایش موفقیت آمیز بمب اتمی نشده بود  و قصد هم نداشت  با آمریکا  متحد سابق در گیر شود  بتوافق رسیدند تا جنگ را پایان دهند بدین ترتیب  کره بدو بخش شمالی و جنوبی تقسیم شد  و بر طبق توافق قرار بود  که  در کوتاهترین  زمان ممکن  با نظارت آمریکا و اتحاد شوروی رفراندومی بر گزار شود  و مردم کره  یکپارچگی خود را  باز یابند .

 در گذشت استالین رهبر اتحاد شوروی  و  بحران درون حزبی در شوروی  که مدتها طول کشید فرصت مناسبی برای  آمریکا بوجود آورد تا موضع خودرا هم در سازمان ملل و هم در بخش کره جنوبی به کمک یک افسر دون پایه  بنام  پارک چون هه  که در ارتش ژاپن در جنگ جهانی دوم  شرکت داشت مستحکم کند  پارک چونگ هه  به کمک ارتش آمریکا  تمامی نیروهای ملی و چپ را که بر علیه ژاپن جنگیده بودند و خواهان اتحاد دوکره از  طریق انتخابات آزاد بودند  تارومار کرد و عملا  کشور بدوقسمت تقسیم شده باقی ماند .

 پارک چون هه  متولد 14 نوامبر 1917 بعلت خوش خدمتی به آمریکا   با یک کودتای خونین در شرایطی که در بین رهبری اتحاد شوروی جدال بر سر قدرت ادامه داشت  در سال 1961 بقدرت رسید  و بقول خودش با مشت آهنین کشور را تا اکتبرسال 1979 با مشت آهنین   با کمک ارتش آمریکا که در خاک کره جنوبی مستقر شده بودند اداره کند  جنایت عریان  پارک چون هه  آنقدر مورد نفرت همگانی بود که توسط  رئیس سازمان امنیت  بخش جنوبی کره بنام  کیم جان کین بطرز فجیعی کشته شد  واز صحنه  سیاسی کشور حذف شد.   

 

در 27  ژولای 1953 بر طبق توافق بین طرفین جنگ قرار بود پس از آتش بس مراحل اتحاد دوکره صلح آمیز پیش رود و مسئله نه جنگ و نه صلح در کوتاه ترین زمان ممکن حل و فصل شود و نیروهای خارجی خاک کره را ترک کنند در واقع این قرار داد شرایطی ایجاد کند که برای همیشه دوبخش کره با هم تا اتحاد کامل با همکاری همدیگر یکی شدن را تجربه کنند بدون آنکه بین طرفین تنش ایجاد شود.

( The Korean Armistice Agreement, concluded on July 27, 1953, was a transitional measure aimed at withdrawing all foreign troops from the Korean Peninsula and ensuring permanent peace there )

آمریکا نه تنها به این توافقنامه پاسخ مثبت نداد بلکه قانونی را در کره جنوبی حاکم کرد که هدف اصلی آن مبارزه با رشد و گسترش کمونیسم بزعم خودش در کره و جنوب شرقی آسیا بود در همین رابطه تمامی نیروهایی را که با فاشیسم ژاپن در جنگ جهانی دوم همکاری میکردند در ارتش خود ادغام کرد و بتدریج آنها را بعنوان ارتش کره جنوبی وارد صحنه کرد که هدف آنها تنها مبارزه با گسترش کمونیسم در جنوب شرقی آسیا بود . این ارتش در تمامی جنگهای آمریکا بطور فعال از جمله در جنگهای جنوب شرقی آسیا و خاورمیانه شرکت کرد در واقع نیروی ذخیره آمریکا وناتو در شرق آسیاست و هدف آشکار و علنی آمریکا اتحاد دوکره بنفع آمریکا و استراتژی آن در جنوب شرقی آسیاست و نه بیشتر .

در سال 1954 کره شمالی پیشنهاد پایان مخاصمه بین آمریکا و کره شمالی را در ژنو برای پایان دادن به صلح مسلح ارائه داد که نه تنها آمریکا موافقت نکرد بلکه به مسلح کردن کره جنوبی با تمامی ابزارهای نظامی موجود در آن زمان ادامه داد و از سالهای 1975 سلاحهای اتمی خود را نیز همزمان در ژاپن و کره جنوبی مستقر کرد که در طی مانور نظامی هفته های گذشته رسما اعلام کرد که زیر دریائیهای اتمی و هواپیماهای با سلاح اتمی در این مانورها شرکت دارند و از ژاپن و کره جنوبی دفاع خواهند کرد . که البته پاسخ کره شمالی روشن بود اگر مورد حمله پیشگیرانه قرا رگیریم تمامی پادگانهای آمریکا در ژاپن ، کره جنوبی ، جزایر گوام که هواپیماهای جنگی اتمی آمریکا مستقر هستند و خود آمریکا را هم هدف قرار خواهیم داد و اینهمه نشان از آن دارد که کره شمالی خود را بخوبی مسلح کرده است و حرف خالی تحویل آمریکا نمیدهد .

کره شمالی با آگاهی از سیاست نظامی غرب میداند که غرب از زمان شروع دوران سیاست استعماری به کشورهایی حمله کرده است که قدرت دفاعی بسیار ضعیفی داشته و بعداز جنگ سرد با سیاست انحصارات سرمایه داری این استراتژی را دنبال کرده است ولی آیا در مقابل ارتش قدرتمند کره شمالی که پیروزی دو جنگ ضد فاشیسی و جنگ اول کره بر علیه آمریکارا در کارنامه خود دارد و اینک به سلاح اتمی و موشکهای دوربرد مسلح است و در همسایگی دوقدرت جهانی اقتصادی نظامی چین و روسیه قرار دارد میتواند حتی تصور حمله بیکی از این کشورها را به مخیله خود راه دهد. کره ای که قادر است مستقیما آمریکا را هدف قرار دهد آنهم نه با سلاحهای متعارفی بلکه با بمب اتمی و هیدروژنی آیا آمریکا و سرمایه داری انحصاری آن حاضرند پای ریسک برد و یا باخت بروند داده ها نشان میدهد که آنها ترسو تر از آنند که جرات کنند پای جنگ با کره شمالی بروند.

کره شمالی روشن و کامل به آمریکا و به رژیم وابسته کره جنوبی اطلاع داده است که بازی دیگر تمام شده است کره یکپارچه خواهد شد چه با جنگ و چه با صلح انتخاب باشماست .

1.     کره شمالی قطعنامه های غیر انسانی آمریکا و سازمان ملل را نه پذیرفته و نه خواهد پذیرفت

2.     کره شمالی تکنیک فضایی خود را تکامل خواهد داد و ساتلیتها و سفینه های خودرا بفضا خواهد فرستا د.

3.     کره شمالی تا زمانی که آمریکا و دیگر قدرتهای اتمی پای خلع سلاح هسته ای نروند به ساختن و مسلح کردن خود با بمب اتمی ادامه خواهد داد.

4.     مهم نیست آمریکا تا چه اندازه سلاحهای سخت افزار و نرم افزار جنگی خود را بمرزهای ما منتقل میکند اگر مورد حمله قرار گیریم با بمب اتمی پاسخ خواهیم داد و از تمامیت ارضی ،استقلال و انقلاب خود دفاع خواهیم کرد .

5.     کره شمالی خواهان همزیستی مسالمت آمیز با همه کشورهای جهان است . احترام متقابل ، همکاری دوجانبه و چند جانبه ، عدم دخالت در امور داخلی دیگر کشورها ، عدم استفاده از نیروی نظامی برای حل مشکلات جهانی و بین کشورها پرنسیبهای ماست از آنها دفاع خواهیم کرد.

6.     ارتش کره شمالی یک ارتش توده ای دفاعی است و قصد حمله به هیچ کشوری را ندارد ولی اگر مورد حمله و یا تجاوز قرار گیرد با تمام توان به آن پاسخ خواهد داد.

7.     تجربه کره شمالی نشان میدهد که برای اولین بار در تاریخ مبارزاتی ملتها و خلقهای جهان برای استقلال ملی ، تمامیت ارضی و منافع ملی یک کشور کوچک هم میتواند با توانایی های خود منافع قدرتهای زیاده خواه را بخطر بیاندازد.

8.     کره شمالی نشان داد که میشود کشور بزرگ و قلدری مثل آمریکا را مهار کرد و او را سر جایش نشاند . مقاومت کره شمالی در برابر بزرگترین نیروی نظامی جهان نشان میدهد که این سیستم پوشالی تر از آن است که تصور میشد . آیا آمریکا این سیلی محکم را تحمل خواهد کرد و یا دیوانه وار وارد میدان نظامی شده و خود و هم پیمانان را با فاجعه دیگری مواجه خواهد کرد که اگر چنین کند بیشترین آسیب را از آن خود خواهد کرد و نقطه پایانی خواهد گذاشت بر سیستم امپریالیستی که بعداز جنگ جهانی دوم خسارت جبران ناپذیری به حیثیت انسانی وارد کرده است. .

9.     اگر جنگی حادث شود پایان آن نابودی بزرگترین قدرت نظامی جهان خواهد بود  سلاحهای  آمریکا عمدتا قدیمی و از کار افتاده اند  و از تکنیک مدرن بر خوردار نیستند . بهمین دلیل آمریکا سه ناو جنگی اتمی و غیر اتمی خودرا از استرالیا ، سنگاپور و ژاپن روانه آبهای کره کرده است  و زمان آن خواهد رسید که کشورها تاب تحمل همدیگر را داشته باشند و زمینه همکاری همه جانبه بدون فشار نظامی فراهم شود .

10.  آمریکا چه بخواهد و چه نخواهد جهان را بسمتی برده است که یا باید عقب نشینی کند که بمعنای پایان کار سیاستهای نادرست آن است و اگر بر طبل جنگ همانند گذشته بکوبد بازهم متلاشی شده و هرگز نمیتواند دوباره سر بلند کند . آمریکا باید بپذیرد که دوران جنک سرد تمام شده و این کشور هم با آن دوران به پایان خود رسیده است و تلاش مذبوهانه اش برای سرکردگی بر جهان هرگز با موفقیت همراه نخواهد شد ضمن آنکه نمیتواند از اتحاد دوکره جلوگیری کند این کره شمالی نیست که امنیت جهان را بخطر انداخته است بلکه این آمریکاست که با بیش از 8000 بمب اتمی آماده پرتاب و با بودجه نظامی 700 میلیارد دلاری معادل 69% بودجه نظامی جهان نه تنها تمام دنیا بلکه امنیت مردم آمریکا را هم بخطر انداخته است .

 

مهدی ضمیری

15.04.2017

zamiri49@yahoo.de