http://www.kanoonm.com/2914

سخن روز

اعتراضات رو به گسترش و وظايف جنبش كارگری!

 

همانگونه كه به خوبي از حوادث چند ماه گذشته  قابل پيش‌بيني بود اعتراضات مردمي در حال گسترش است و سر باز ايستادن تا رسيدن به خواسته‌هاي به حق خود را ندارد .

آن هنگام كه حكومت‌گران به بن‌بست رسيده باشند و هيچ راه حلي براي برون رفت از بحران‌هاي خودساخته را نداشته باشند و مردمِ صبور و بردبار، ديگر حاضر نباشند همانند گذشته تن به ستم بدهند ، هنگام اعتراضات گسترده‌ی اجتماعي فرا مي‌رسد و از مدتها پيش طلايه‌های اين اعتراضات به صورت‌های مختلف اعتراضات كارگران و زحمتكشان از يكسو وغارت شدگان اموال در موسسه‌هاي پولي و بانكي حكومت ساخته از سوي ديگر ، همراه با اعتراضات معلمان و جاري بودن حقوق‌های نجومي در كنار فقر و سيه روزي اكثريت قاطع مردم تحت استثمار ، زمينه اعتراضات سراسري را فراهم كرده است .

 

در چند هفته‌ی گذشته اغلب مسئولان درجه اول حكومتي از سال‌هاي اوليه جمهوري اسلامي تا اكنون ، به صحنه آمده و ناچار شدند به این اوضاع نابه‌سامان اعتراف کنند. در اين صورت تنها پاسخ مردم است كه بايد مشكل را حل كند . انگاه كه مسئولان در جه اول از اوضاع موجود ناراضي بوده و در نقش به اصطلاح خودشان مخالف اكنون به صحنه مي‌آیند ، پس بر مردم است كه راه حل معضلات را بيان كنند . اكنون در اعتراضات روزهاي گذشته مردم راه حل خودشان را با صداي بلند ميگويند :

آقايان از تخت به زير آیید!

متاسفانه حكومتگران مقتدر هنگامي گوش شنوا می‌يابند كه ديگر در قدرت نباشند . در چنين شرائطي نيروهاي غير مردمي و از جمله جناح‌هاي مختلف سرمايه داراي مي‌توانند با سوار شدن بر اعتراضات مردمي بار ديگر كارگران و زحمتكشان و مردم تحت ستم را با ترفندي جديد به بند بكشند . هوشياري و انجام وظايف جنبش كارگران و زحمتكشان ميتواند از افتادن به دامي جديد جلو گيري كند . به ظن ما وظايف جنبش كارگري را ميتوان در اين شرائط به صورت زير بر شمرد.

🔴پيوند ميان خواسته‌هاي كارگران و زحمتكشان با ساير اقشار به جان آمده از ظلم و ستم حاكمان با مشاركت هر چه بيشتر و با تمام توان در هر گو نه اعتراضي كه جنبه مردمي دارد .

🔴جلوگيري از گسترش شعارهاي انحرافي و مرتجعانه مانند طرفداران بازگشت سلطنت و يا سينه چاكان نظام سرمايه داري از هر نوعش

 🔴مقابله با رفرميست‌ها و اصلاح طلباني كه تا همين چند ماه پيش شعار حمايت از يكي از جناح‌هاي حكومتي را ميدادند و مردم را به انتخاب ميان بد و بدتر ترغيب ميكردند و اكنون خود نميدانند كدام بد بود و كدام بد تر!!

 

جنبش كارگري به خوبي ميداند كه خواست طبقه كارگر خواست همه مردم است و اگر به خاطر ساليان متمادي ديكتاتوري سلطنتي و غير سلطنتي سطح آگاهي مردم تحت ستم پائين مانده است و يا بخاطر قتل عام رو شنفكران مردمي در دهه60 و پس از آن گسست نسل‌هاي مبارز و انقلابي ره‌آوردی ناميمون براي مردم ما داشته است ، اكنون وظايف آگاهان و بازماندگان اين جنبش است تا با تواني هر چه بيشتر در جهت اگاهي رساندن به مردمي كه اين چنين تحت ستم قرار دارند مسير مبارزات را به گونه‌ای بپيمايند كه مردم مبارز ما بار ديگر از چاله‌ای در نيامده به چاهي ديگر نيافتد و با چشماني باز و انديشه اي اگاهانه به دنبال آن چيزي باشند كه بنيان ستم و استثمار طبقاتي را هدف قرار داده و زندگي عاري از خشونت را برای محرومين و نسل‌هاي آینده رقم زند

 

کانون مدافعان حقوق کارگر

9دی 1396