بیانیه چهار حزب و سازمان سیاسی

 

در دفاع از خواست حداقل دستمزد ۵ میلیون تومان

 

 

چندین تشکل کارگری در ایران متحدانه خواهان افزایش حداقل دستمزد به ۵ میلیون تومان شده اند. بازنشستگان نیز در قطعنامه ای این خواست را اعلام کرده و در تجمع خود بر این خواست پافشاری کردند. این یک خواست فراگیر کل کارگران، معلمان و بازنشستگان و حقوق بگیران زحمتکش در مقابل اقلیت انگل سرمایه دار و رژیم حاکم است. 

 

در شرایطی که فقر گریبان اکثریت مردم را گرفته است و حداقل دستمزد کارگران چند مرتبه پایین تر از خط فقر است، افزایش حداقل دستمزد به ۵ میلیون تومان، خواستی است که میتواند حداقل نیازهای کارگران و مزدبگیران زحمتکش را در شرایط کنونی تامین کند. بویژه در شرایطی که جامعه در تب و تاب اعتراض به فقر و گرانی و فساد و تبعیض و بیحقوقی میسوزد و مبارزات کارگران و بخش های مختلف مردم هر روز عمیق تر و گسترده تر میشود، این خواست مهمی است که میتواند در ابعادی گسترده و موثر به اتحاد سراسری کارگران و شکل گیری جبهه قدرتمند طبقه کارگر علیه سرمایه داران و حکومتشان کمک کند. مبارزه متحدانه حول مطالبه حداقل دستمزد ۵ میلیون تومان نه تنها یک تعرض سیاسی به رژیمی است که دستمزدهای چند مرتبه زیر خط فقر را قانونیت بخشیده است، بلکه نیروهای رنگارنگ اپوزیسیون مدافع نظام سرمایه داری را نیز در تنگنا قرار می دهد. مطالبه حداقل دستمزد ۵ میلیون تومان و اتحاد و مبارزه کارگران حول آن می تواند وزن و ثقل سیاسی طبقه کارگر را در جامعه بالا ببرد و به جنبش اعتراضی مردم علیه جمهوری اسلامی قدرت و توان تازه ای بدهد. سرمایه داران و حکومتشان میگویند که "نداریم و نمیتوانیم دستمزدها را بالا ببریم چون تورم زا است". کارگران میگویند حکومتی که توان پاسخگویی به این ساده ترین نیاز ما را ندارد باید گورش را گم کند. 

 

ما از این خواست بحق تشکل های کارگری و بازنشستگان دفاع میکنیم و تلاش پیگیر مشترکی را برای نشر و جلب حمایت گسترده از این بیانیه به پیش خواهیم برد. ما کارگران، معلمان، پرستاران، بازنشستگان و کلیه حقوق بگیران زحمتکش را فرامیخوانیم که این خواست را به پرچم مبارزه خود تبدیل کنند و با گسترش تجمع و اعتصاب و به هر شکل دیگری که میتوانند مبارزه یکپارچه، متحدانه و قدرتمندی را حول آن دامن بزنند. 

 

 

امضا کنندگان:

حزب کمونیست ایران

حزب کمونیست کارگری ایران

حزب کمونیست کارگری ایران- حکمتیست

سازمان راه کارگر

 

۶ اسفند ۱۳۹۶

۲۵ فوریه ۲۰۱۸