اعلامیه اتحاد عمل تشکلهای چپ ایرانی در امریکای شمالی به مناسبت اول ماه مه

 

      همراه با جزئیات مراسم روز جهانی کارگر در شهرهای مونتریال، ونکوور، واشنگتن و شیکاگو

 

 

امسال نیز همچون سالیان گذشته، در شرایطی به استقبال اول ماه مه روز بین المللی همبستگی کارگران میرویم که نظام جهانی سرمایه داری بار دیگر ثابت کرده که نه تنها غایت تکامل بشریت و آخرین راه حل جوامع انسانی برای رهایی از چنگال انواع بحرانهای سیاسی اجتماعی و اقتصادی نیست، بلکه خود، مهمترین مانع رهایی اکثریت اردوی کار و رنج و ایجاد رفاه و صلح و آسایش در جهان محسوب می شود.

 

نظام جهانی سرمایه و انحصارات امپریالیستی در جستجوی حداکثر سود، نه تنها به رقابت شدید و جنگ تعرفه ها کشیده شده اند، بلکه همچون بهره کشی از اکثریت مردمان، طبیعت و کره زمین را نیز به نابودی هول انگیز سوق داده اند. بحران آب و فجایع زیست محیطی، گرسنگی روزانه حدود یک میلیارد از جمعیت دنیا، دهها جنگ و نزاع منطقه ای، آواره گی و پناهندگی بیش از ۶۰ میلیون انسان، اشتغال حدود سیصد میلیون نفر از کودکان در مشاغل طاقت فرسا، تبعیضات جنسیتی، نژادی، قومی و مذهبی ... همه و همه نشانگر بربریتی است که نظام مبتنی بر نابرابریهای طبقاتی بر جهان ما حاکم کرده است.

از اینرو پاسخ طبقه کارگر مبارز به عنوان پرچمدار نبرد با نابرابریهای نهادینه شده در سیستم کاپیتالیستی همچون سابق تشدید و تقویت جنبش کارگران و زحمتکشان برای نان، آزادی و عدالت اجتماعی است.

 

در ایرانِ تحت حاکمیتِ رژیم اسلامی، که استثمار بیرحمانه اقتصاد سرمایه داری با استبداد مذهبی قدرت سیاسی حاکم عجین شده است، ما شاهد یکی از وسیع ترین و مداوم ترین جنبشهای کارگری تاریخ ایران و منطقه هستیم. به جرئت میتوان ادعا نمود که در هیچ کشور دیگر خاورمیانه و حتی جهان سراغ ندارید که روزی چند تجمع، اعتصاب و تظاهرات کارگری مثل ایران کنونی برگزار شود. طبقه کارگر ایران علیرغم همه سرکوبها، پراکندگی ها و ضعف سازماندهی و هماهنگی سراسری، چه قبل از خیزش دیماه تهیدستان شهری در ده روز غروزانگیزی که ایران را لرزاند و چه پس از سرکوب این خیزش، روزی نبوده که کارخانه و خیابان را از آن خود نکند. اعتصابات مکرر کارگران در جای جای ایران بویژه در دو شرکت مهم هفت تپه و فولاد خوزستان و تهدید به کنترل تولید مجتمع در صورت عدم رسیدگی به مطالباتشان گواه بارز این عزم مبارزاتی است. دلیل این تدوام و گسترش بی امان جنبش کارگری ایران نیز کاملا مشخص است. کارد به استخوان رسیده و با سقوط پی در پی ارزش ریال، تهی شدن سفره خانوارهای کارگری، افزایش رکود اقتصادی و بیکاری، به تعویق افتادن دائمی پرداخت دستمزد و حقوقهای ناچیز کارگران و نیز تعیین حداقل دستمزدی معادل یک چهارم خط رسمی فقر توسط دولت روحانی، بالا کشیدن صندوق بازنشستگان کشوری و مالباخته گان توسط باندهای مافیایی رژیم .... سبب شده که کارگران صنایع، معلمان، بازنشستگان، پرستاران، کولبران و غارت شده گان، برای ادامه رزم طبقاتی خود، دیگر چیزی برای از دست دادن نداشته باشند.

 

بی گمان این جنبش کارگری عظیم اما پراکنده، نیازمند تقویت عنصر تشکل یابی و سازماندهی و هماهنگی سراسری است. بدون عروج جنبش کارگری به این فاز حیاتی از پروسه تکاملی خود و تبدیل اعتصابات پراکنده اما زنجیره ای خویش به اعتصاب عمومی سیاسی، نمیتوان تعرض بورژوازی و رژیم حامی آن به معیشت کارگران و زحمتکشان را در هم شکست. سالی که در پیش است بی تردید سال نبردهای بزرگ طبقاتی و کارگری در ایران خواهد بود.

با آرزوی تقویت جنبش کارگری و سوسیالیستی در ایران، اول ماه مه را به همه کارگران ایران، امریکای شمالی و سراسرجهان شادباش میگوئیم.  

 

اتحاد عمل تشکلهای چپ ایرانی در امریکای شمالی   

 

                 ۲۷ آوریل ۲۰۱۸

متشکل از:

- اتحاد چپ ایرانیان واشنگتن

- اتحاد چپ ایرانیان ونکوور

- اتحاد چپ سوسیالیستی ایرانیان

- کمیته چپ ایرانیان – شیکاگو

- کمیته یادمان کشتار زندانیان سیاسی دهه شصت در ایران – مونتریال

   ------------------------------------

ایمیل آدرس، برای تماس و همکاری:  iranianleftinnorthamerica@gmail.com

   ----------------------------------------------------

جزئیات مراسم روز جهانی کارگر در شهرهای مونتریال، ونکوور، واشنگتن و شیکاگو

 

مونتریال:

غیر از راهپیمایی اول ماه مه که توسط اتحادیه های کارگری برگزار می شود، مراسم جشن و سخنرانی نیز تدارگ دیده شده است. سخنران میهمان: حسن حسام (فعال چپ، شاعر و تحلیلگر سیاسی)

موضوع سخنرانی: نگاهی به موقعیت کنونی، تحولات و آلترناتیوها

همراه با دکلمه شعر، موسیقی و جشن و پایکوبی

زمان: شنبه 28 آوریل ساعت 7 بعد از ظهر

مکان: 5206 بلوار دکاری سوئیت شماره 3 - مونتریال

در مکان اجرای برنامه، خوراک و نوشابه بفروش می رسد

برگزارکننده: کمیته یادمان کشتار زندانیان سیاسی دهه شصت در ایران ، مونترال – کانادا

   -------------------------------

ونکوور:

در ونکوور غیر از راهپیمایی اول ماه مه که توسط اتحادیه های کارگری برگزار می شود، مراسم سخنرانی و جشن نیز تدارک دیده شده است. شامل:

* پیامهای همبستگی فعالین کارگری داخل کشور، پیامهای همبستگی فعالین اتحادیه ای و چپ کانادایی و اسلاید شو

* سخنران میهمان از فرانسه: حسن حسام ( فعال چپ، شاعر وتحلیلگر سیاسی)

* ترانه سرودهای کارگری، موزیک دی جی، رقص، پذیرایی با شام و نوشیدنی (در محل مراسم بفروش میرسد)

* ورودیه: ده دلار (تمام درامد این مراسم به خانواده فعالین کارگری دربند ارسال خواهد شد)

* زمان و مکان: شنبه 5 می از ساعت 6 تا 11:30 شب در سالن اتحادیه کارگری یونیفور در نیو وست مینستر

برگزارکننده: کمیته برگزاری مراسم اول ماه می – ونکوور (کانادا)

  --------------------------------

واشنگتن

 در واشنگتن نیز غیر از راهپیمایی سه شنبه اول ماه مه ، نشستی نیز تدارک دیده شده است.

شامل سخنرانی و بحث و گفتگو

زمان: یکشنبه 6 مه ساعت یک و نیم بعدازظهر

مکان: Tyson's Pimmit Library, 7584 Leesburg Pike

برگزارکننده: اتحاد جپ ایرانیان واشنگتن

  ---------------------------------

شیکاگو:

غیر از راهپیمایی اول ماه مه، مراسمی نیز تدارک دیده شده است.

از همگان خواستار هستیم تا با حضور خود در برنامهِ گرامیداشت اول ماه مه، روز جهانی کارگر؛ همبستگی خود را با مبارزات کارگران ایران و جهان علیه استثمار، بیعدالتی و برای حقوق انسانی به نمایش بگذاریم.

زمان: یکشنبه، 13 مه،2018؛ شروع برنامه 1:30 بعد از ظهر

مکان: کتابخانه اسکوکی، ضلع غربی، طبقه پایین، سالن بوک دیسکاشن روم

برگزار کنندگان: کمیته دفاع از مبارزات مردم ایران- شیکاگو و کمیته ایرانیان چپ - شیکاگو