fa | fr | en | +
Accéder au menu

ژئوپولیتیک

جو بایدن درخلیج فارس، بازگشت به واقع بینی سیاسی

هدف دیدار جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا از خلیج فارس ترمیم روابط رو به وخامت رفته آمریکا با سلطنت هایی است که نسبت به انجام تعهدات این کشور در منطقه تردید دارند و از افزایش تولید نفت یا فاصله گرفتن از روسیه درمورد بحران اوکراین سربازمی زنند.

تعلل و تردید جو بایدن درمورد هدف دیدار از عربستان سعودی در ۱۵ و ۱۶ ژوییه ۲۰۲۲ و نفی دیدار با محمد بن سلمان (MBS) ولیعهد عربستان سعودی ناشی از ناراحتی آشکار و مخالفت حزب دموکرات با این کار است. این دیدار نشانگر چرخشی علنی نسبت به یکی از هدف هایی است که جو بایدن در نخستین سخنرانی خود درباره سیاست خارجی آمریکا در خاور نزدیک اعلام کرده بود (۱). اولویت های او عبارت از انجام نهایت کوشش برای بازگشت به برنامه هسته ای سال ۲۰۱۵ (برجام) با ایران و پایان دادن به مجازات گریزی سلطنت های سرکوبگر خلیج فارس در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ، به ویژه عربستان سعودی (مسئله قتل جمال خاشقجی و جنگ یمن) و نیز امارات متحده عربی (EAU) درمورد مشروط کردن فروش سلاح بود. تاکنون، هیچ یک از این هدف ها منجر به کسب نتیجه نشده است.

وضعیت بین المللی ای که براثر تهاجم روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ به وجود آمد، موجب بالارفتن بهای مواد سوختی و غذایی شد و رییس جمهوری آمریکا را واداشت به این دیدار از منطقه، ابتدا اسرائیل و فلسطین و سپس عربستان سعودی تن دهد. او درصدد است که از یک سو عربستان سعودی را به انجام تعهد خود در تأمین سوخت و افزایش تولید آن وادارد تا بتواند بر سیر صعودی بهای نفت غلبه نموده و آن را کاهش دهد. از سوی دیگر، او می خواهد نشانه هایی ملموس از تعهد آمریکا در تأمین امنیت شریک هایش در خلیج فارس عرضه کند. جنگ اوکراین، که ممکن است به درازا کشد، نه تنها روند تورمی را تشدید می کند، بلکه به وخامت خطر بروز رکود در اقتصاد دنیا می انجامد و در سطح کلان موجب بی ثباتی در کشورهای واردکننده مواد سوختی و غلات می شود.

ادامه مقاله

https://orientxxi.info/magazine/art...

Fatiha Dazi-Héni

متخصص حکومت های سلطنتی خلیج فارس، پژوهشگردر انستیتوی تحقیق راهبردی مدرسه نظامی(Irsem) واستاد انستیتوی مطاالعات سیاسی لیل. آخرین اثر منتشر شده : صد سئوال در باره عربستان سعودی

اسناد پيوسته

اشتراک این مقاله