fa | fr | en | +
Accéder au menu
:مقاله قبل « سبیل برای همه ! »
>

تجزیه و تحلیل

حوثی های یمن، قدرتی شکننده با ریشه های خانوادگی

جنگ سلطه ایدیولوژیک و اقتصادی حوثی ها بر جامعه یمن را تقویت کرده اما فساد فراگیر، اداره بی برنامه کشور و اختناق سیاسی این خطر را دربر دارد که مردم را به مقابله با آنها بکشاند. هنگامی که درگیری پایان یابد، مردم می توانند خشم خود را بروز دهند.

تغییر ماهیت حکومت در دوره چیرگی حوثی ها، یکی از چالش های پیش رو برای پایان دادن به جنگ یمن است. جنبش شیعی زیدی چنان وضعیتی در کشور به وجود آورده که به شکلی قابل ملاحظه امکان جمع شدن حزب ها در یک ترکیب سیاسی جدید را پیچیده می کند. در عمل، اقتدار آنها نهادهای دولتی در صنعا را تغییر داده تا حکومت خاص خود را بسازد. گروه حوثی معتقدات مذهبی خاص خود دارد، ارتشی مهم ساخته و شبکه وسیعی از عمال نظارتی فرادولتی به وجود آورده و به این ترتیب شکاف بین جامعه و رهبران را عمیق تر کرده است. مشکل بتوان تصور کرد که این شبکه وسیع سیاسی و اقتصادی به خواست خود از بین برود یا قدرت را با گروه های دیگر تقسیم کند.

با این که این گروه «انصارالله» یعنی مددکاران خدا نام دارد، بیشتر یمنی ها آنها را یک گروه خانوادگی متشکل برپایه آموزش های بدرالدین الحوثی (که در سال ۲۰۱۰ مرده) و دیگر علمای مذهبی زیدی می دانند. این گروه توسط پسران الحوثی شکل گرفته و می کوشد امامت زیدی ها در یمن را احیا کند که تا پیش از کودتای جمهوری خواهان در سال ۱۹۶۲، به مدت ۳ قرن در یمن شمالی حکومت می کرد. این مقاله به بررسی هدف ها و منشأ این جنبش و نیز ساختار حکومت در صنعا می پردازد که از سال ۲۰۱۴ به دست آنها افتاده است. همچنین، هدف این نوشتار این است که درمورد گفتگوها درباره مسائل و چالش های جذب عوامل این ساختار در یک نظام اداری روشنگری کند.

ادامه مقاله

https://orientxxi.info/magazine/art...

MAYSAA SHUJA AL-DEEN

پژوهشگر ارشد «مرکز مطالعات راهبردی صنعا»

اسناد پيوسته

اشتراک این مقاله