برای آزادی



info@barayeazadi.com
کد خبر : 10106          2019-05-19 15:06:48

ارس امیری به ۱۰ سال حبس محکوم شد؛ ماه‌ها سکوت خانواده و نگرانی از تبعات رسانه‌ای شدن بازداشت

ٖ بازگشت به صفحه اول
پسر خاله ارس امیری، فعال فرهنگی و دانشجوی دانشگاه بریتانیا که به ۱۰ سال حبس محکوم شده است به کمپین حقوق بشر در ایران گفت او در شهریور ماه ۹۷ مجددا بازداشت شد و خانواده‌اش به دلیل امیدواری برای آزادی او در سکوت، خبر بازداشت مجدد را رسانه‌ای نکرده‌اند. به گفته محسن عمرانی، ارس امیری به دلیل همکاری نکردن با ماموران وزارت اطلاعات در دوران بازداشت مجدد، اتهام او تغییر و به اتهام سنگین‌تر «اداره شبکه براندازی علیه امنیت داخلی کشور» تبدیل شده و اکنون به ۱۰ سال حبس محکوم شده است.

غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه در نشست مطبوعاتی روز ۲۳ اردیبهشت ۹۸ از «یک فرد ایرانی» و «دانشجوی دختری» گفت که به دلیل «همکاری با سرویس‌های نفوذی انگلیس» به ۱۰ سال حبس محکوم شده است. سخنگوی قوه قضاییه گفت: «یک فرد ایرانی که مسوول میز ایران در شورای فرهنگی انگلیس موسوم به بریتیش کانسل بود و با سرویس جاسوسی انگلیس همکاری داشت و مسوول طراحی و مدیریت و برنامه‌ریزی پرو‌ژه‌های استحاله و نفوذ فرهنگی بود، تحت رصد دستگاه‌های اطلاعاتی– امنیتی قرار گرفت و دستگیر شد.»

در چند سال اخیر، فقط ارس امیری به عنوان یک ایرانی و دانشجو و کارمند بریتیش کانسل پس از سفر به ایران بازداشت شده است.

محسن عمرانی که ساکن آمریکاست به کمپین گفت وکیل و خانواده هم همزمان از طریق اخبار در روز ۲۳ اردیبهشت ماه از حکم باخبر شده‌اند و پیش از رسانه‌ای شدن حکم به وکیل او ابلاغ نشده است. «خانواده و وکیلش امروز از رسانه‌ها متوجه حکم ارس شدند بعد وکیل پیگیر شد و متوجه شد که این حکم برای او صادر شده است.»

ارس امیری، ۳۳ ساله، کارمند بریتیش کانسیل (شورای فرهنگی بریتانیا) و دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه کینگستون بریتانیا چند روز پس از بازگشتش به ایران در تاریخ ۲۳ اسفند ۹۶ از سوی ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. او در تاریخ ۳۱ اردیبهشت ۹۷ با قرار وثیقه سنگین ۵۰۰ میلیون تومانی از زندان اوین آزاد شد. در زمان بازداشت به او اتهام «تبانی و اجتماع علیه امنیت ملی» از طریق کار در بریتیش کانسیل وارد شد.

خانم امیری حدود ۱۰ سال پیش به قصد ادامه تحصیل به لندن مهاجرت کرد و از چند سال گذشته کارمند بریتیش کانسیل بریتانیا شده است. او پیش از این بارها برای دیدار با خانواده به ایران سفر کرده بود و هیچ‌گاه مشکلی نداشت.

با این حال به گفته پسر خاله ارس امیری او پس از آزادی با قرار وثیقه چندین بار برای پاسخ به سوالاتی به وزارت اطلاعات دعوت شده و پس از آن مجددا در شهریور ۹۷ بازداشت شده است: «به ارس پیشنهاد دادند که مامور جمهوری اسلامی در انگلیس شود و خبرهای بریتیش کانسیل را به آنها بدهد. ارس هم قبول نکرده و گفته این کاره نیست و هر چه اطلاعات درباره کارش داشته داده است. آنها هم او را تهدید کردند و نهایتا در شهریور ماه بازداشت شد اما خانواده ارس به دلیل امیدواری برای آزادی فرزندشان و صحبت از طریق مقامات در سکوت خبری، درباره بازداشت او چیزی نگفتند. اما اتهام او را سنگین‌تر کردند و حالا هم به او حکم ۱۰ سال دادند.»

به گفته او، ارس امیری دو یا سه جلسه دادگاه در بهمن و اسفند ۹۷ در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی داشته است. به گفته محسن عمرانی، خانم امیری فقط قادر به انتخاب وکیلی از وکلای مورد تایید قوه قضاییه بوده است.

محسن عمرانی گفت ارس امیری اکنون در بند نسوان زندان اوین است: «حالش خوب است خدا را شکر. دارد روی تز دکترایش کار می‌کند. ما حالا فقط امیدوار به شکستن این حکم در دادگاه تجدیدنظر هستیم و وکیل تا مهلت قانونی اعتراضش را به حکم خواهد داد.»

ادعاهای سخنگوی قوه قضاییه درباره ارس امیری و تهدید مسافران ایرانی

سخنگوی قوه قضاییه روز ۲۳ اردیبهشت ماه با افشای اینکه «این فرد بیش از یک سال است که در بازداشت به سر می‌برد.» گفت: «در فرایند رسیدگی به پرونده قضایی، این فرد اعترافات صریحی را در زمینه موضوعاتی از قبیل، نحوه جذب، همکاری با این شورای باصطلاح فرهنگی، تعالیمِ داده شده توسط سرویس امنیتی انگلیس به وی و همچنین مأموریت‌های ویژه فرهنگی‌اش انجام داد و اطلاعات خوبی را در زمینه سایر افراد جذب شده به این مجموعه در فرآیند دادرسی و تحقیقات ارائه و اقرار کرد و نهایتاً به موجب حکم دادگاه، به تحمل ده سال حبس محکوم شد.»

محسن عمرانی به کمپین گفت خانواده ارس خواستار رسانه‌ای نشدن بازداشت مجدد او بودند چون امیدوار بودند که او در سکوت آزاد می‌شود.

سخنگوی قوه قضاییه در حرف‌هایش گفت این فرد «مکررا با نام مستعار» به ایران رفت و آمد داشته است اما محسن عمرانی در این باره به کمپین گفت: «آنچه به عنوان نام مستعار گفته شده، نام فامیلی مادر ارس است و با نام اصلی خود با معاونت فرهنگی و هنری ارشاد کار می‌کرده و این امر بر هیچ‌کس پوشیده نبوده است.»

پسرخاله ارس امیری گفت: «همه فعالیت‌های ارس با هماهنگی وزارت ارشاد و معاونت‌های مرتبط بوده است و هیچ کار خلافی را در طی سفرهایش انجام نداده است.»

سخنگوی قوه قضاییه با تهدید بقیه گفت همه در حال رصد شدن هستند و به موقع درباره کیس‌های دیگر اطلاع‌رسانی می‌شود: «در این پرونده همین یک فرد را داریم؛ اما کیس‌های مختلف دیگری هم در حوزه‌های نفوذ و در بخش‌های مختلف تحت رصد و اِشراف اطلاعاتی هستند که هر کدام از آن‌ها در موقع خود اطلاع رسانی می‌شود.»

سخنگوی شورای فرهنگی بریتانیا در گفت‌وگویی با کمپین در تاریخ ۱۲ اردبیهشت ماه ۹۷ گفته بود: «ما از این موضوع که یکی از کارمندان ما که برای دیدار با خانواده به ایران سفر کرده بود و در بازداشت است آگاه هستیم. این همکار ما دارای ملیت ایرانی است. این ادعا که او برای انجام امور شغلی به ایران سفر کرده است صحت ندارد، همکار ما برای شغلش به ایران سفر نکرده است. او در بریتانیا برای حمایت و نمایش هنر معاصر ایران کار می‌کرد. شورای فرهنگی بریتانیا دفتر و یا نماینده‌ای در ایران ندارد و ما هیچ کاری را در ایران انجام نمی‌دهیم.»

از زمان روی کار آمدن دولت حسن روحانی در خرداد ۱۳۹۲ بازداشت شهروندان ایرانی دوتابعیتی یا مقیم کشورهای خارجی توسط اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات افزایش یافته که اغلب به اتهام جاسوسی و بدون دسترسی به وکیل بازجویی شده و در دادگاه‌های غیرعلنی با استناد به اعترافات اجباری زمان بازجویی محاکمه شده‌اند. جمهوری اسلامی در مواردی نیز از این متهمان به عنوان گروگان استفاده کرده و آنان را در ازای دریافت پول و یا آزادی وابستگان زندانی یا بازداشت شده‌اش در سایر کشورها آزاد کرده است.