برای آزادی



info@barayeazadi.com
کد خبر : 10215          2019-07-13 12:39:49

بیانیه اتحادیه کارگران خدمات عمومی کانادا در خصوص بازداشت شدگان روز جهانی کارگر

ٖ بازگشت به صفحه اول
بیانیه اتحادیه کارگران خدمات عمومی کانادا در خصوص بازداشت شدگان روز جهانی کارگر
خبرگزاری هرانا – اتحادیه کارگران خدمات عمومی کانادا با انتشار بیانیه ای خطاب به مقامات جمهوری اسلامی ایران، ضمن اعتراض به بازداشت ناعادلانه و محاکمه بازداشت شدگان روز جهانی کارگر، خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط همه اعضای بازداشتی سندیکای کارگران شرکت اتوبوسرانی تهران و دیگر کارگران، معلمان و فعالان اجتماعی شد. نمایندگان این اتحادیه کارگری، در مورد تجمع روز جهانی کارگر در ایران و نحوه برخورد حاکمیت با شرکت کنندگان در آن می گویند: “ما مطلع هستیم که ۵۰ نفر در اول ماه مه در تهران بازداشت شده اند. اکثر بازداشت شدگان با قرار وثیقه آزاد و پس از آن به دادگاه احضار شده اند؛ در عین حال دیگر کارگران و فعالین کارگری تحت پیگرد قانونی قرار گرفته و یا در زندان باقی مانده اند. وضعیت آنها نیازمند توجه فوری است”.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، روز سه شنبه ۱۸تیرماه ۱۳۹۸، اتحادیه کارگران خدمات عمومی کانادا با انتشار بیانیه‌ای خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط همه اعضای بازداشتی سندیکای کارگران شرکت اتوبوسرانی تهران و حومه و دیگر کارگران، معلمان و فعالان اجتماعی‌ای شد که به دلیل شرکت در تجمعات روز جهانی کارگر در معرض حبس و آزار و اذیت قرار دارند.

در متن این بیانیه از فعالان کارگری در عرصه‌های مختلف از جمله اعضای سندیکای کارگران اتوبوسرانی تهران شامل رسول طالب مقدم، وحید فریدونی، حسن سعیدی و رضا شهابی، و همچنین اسماعیل بخشی، نماینده کارگران و عضو سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه و روزنامه نگاران مستقل و مدافع حقوق کارگران، سپیده قلیان، ساناز الهیاری، امیر امیر قلی و امیر حسین محمدی فرد نام برده و علت برخورد با آنها اینگونه عنوان شده است: “برای این اتحادیه روشن است که تنها دلیل این بازداشت‌ها و حبس‌های غیرقانونی ارعاب فعالین جنبش کارگری و مهار کردن خواسته‌های کارگری در محیط‌های کار است. آزار و اذیت و پیگرد کارگران ایران به دلیل بکارگیری اساسی‌ترین حقوق شناخته‌شده بین المللی خود باید متوقف شود”.

متن کامل این بیانیه در ادامه می‌آید:
“علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران
حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران
قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران – شورای عالی حقوق بشر

به نمایندگی از طرف اتحادیه کارگران خدمت عمومی کانادا نگرانی خود را از دستگیری مجدد و زندانی کردن خانم آنیشا اسدالهی و ادامه حبس سه زن دیگر، عاطفه رنگریز، ندا ناجی و مرضیه امیری، اعلام می‌کنیم. به علاوه، ما خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط همه اعضای بازداشتی سندیکای کارگران شرکت اتوبوسرانی تهران و حومه و دیگر کارگران، معلمان و فعالان اجتماعی‌ای هستیم که به دلیل شرکت در فعالیت‌های روز اول ماه مه ۲۰۱۹ در معرض حبس و آزار و اذیت قرار دارند.

خانم آنیشا اسدالهی در جریان تجمع روز اول ماه مه در تهران دستگیر و پس از سه روز با قرار وثیقه موقتا آزاد شده بود. متاسفانه وی در تاریخ ۱۸ ژوئن ۲۰۱۹ پس از خروج از محل کارش دوباره دستگیر شد. نیروهای امنیتی پس از تفتیش خانه او و منزل برادرش، لپ تاپ و برخی دیگر از متعلقات شخصی آنیشا اسداللهی را توقیف و او را به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل کردند.

عاطفه رنگریز، ندا ناجی و مرضیه امیری نیز از بازداشت شدگان سرکوب خشونت بار راهپیمایی اول ماه مه هستند که با وجود بیش از یک ماه از پایان روند بازجویی همچنان در زندان به سر می برند. این زنان مدافعین حقوق کارگران هستند و تنها “جرم” آنها، شرکت در حرکت صلح آمیز اول ماه مه است. تلاش خانواده‌های آنان برای پیگیری وضعیت این افراد از طریق مقامات قضایی و امنیتی تا کنون بی‌نتیجه بوده است. روشن است که آنان هدف آزار و ارعاب سیستماتیک نیروهای قضایی و امنیتی قرار گرفته‌اند.

ما مطلع هستیم که ۵۰ نفر در اول ماه مه در تهران بازداشت شده‌اند. اکثر بازداشت شدگان با قرار وثیقه آزاد و پس از آن به دادگاه احضار شده‌اند، و در عین حال دیگر کارگران و فعالین کارگری تحت پیگرد قانونی قرار گرفته و یا در زندان باقی مانده‌اند. وضعیت آنها نیازمند توجه فوری است.

اعضای سندیکای کارگران اتوبوسرانی تهران که در این خصوص مستلزم حمایت فوری هستند از جمله شامل سید رسول طالب مقدم، وحید فریدونی، حسن سعیدی و رضا شهابی هستند. اسماعیل بخشی، نماینده کارگران و عضو سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه، همین طور روزنامه‌نگاران مستقل و مدافع حقوق کارگران، سپیده قلیان، ساناز الهیاری، امیر امیر قلی و امیر حسین محمدی فر، نیزدر ارتباط با تظاهرات و اعتصابات کارگران نیشکر هفت تپه در زندان به سر می‌برند.

واضح است که تنها دلیل این بازداشت‌ها و حبس‌های غیرقانونی ارعاب فعالین جنبش کارگری و مهار کردن خواسته‌های کارگری در محیط‌های کار است. اتحادیه کارگران خدمات عمومی کانادا فراخوان اتحادیه‌های کارگری و دیگر تشکلات مربوطه در سراسر جهان در محکومیت بازداشت‌های یاد شده و درخواست آزادی فوری و بدون قید و شرط همه بازداشت شدگان را تکرار می‌کند. آزار و اذیت و پیگرد کارگران ایران به دلیل بکارگیری اساسی‌ترین حقوق شناخته شده بین المللی خود باید متوقف شود.

با احترام،

مارک هانکوک، رئیس کشوری؛ چارلز فلوری، دبیر خزانه داری کشوری / ۹ جولای ۲۰۱۹″.

لازم به یادآوری است روز چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۸، همزمان با روز جهانی کارگر، عاطفه رنگریز، آنیشا اسداللهی، ندا ناجی و مرضیه امیری به همراه ده‌ها تن از شرکت کنندگان در تجمع اعتراضی در مقابل ساختمان مجلس در پی ورود نیروهای امنیتی و به خشونت کشیده شدن این تجمع بازداشت شدند.

علیرغم آزادی تعدادی از بازداشت شدگان، تعدادی دیگر از جمله عاطفه رنگریز و ندا ناجی و مرضیه امیری کماکان تحت بازداشت هستند. شب سه‌شنبه ۲۸ خردادماه نیز آنیشا اسداللهی، از بازداشت شدگان روز جهانی کارگر که چند روز پس از بازداشت با تودیع قرار از زندان آزاد شده بود مجدداً بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. پرونده آنیشا اسداللهی هم‌اکنون در شعبه ۲ بازپرسی اوین تحت بررسی است.

ندا ناجی در تاریخ ۲۵ خردادماه از بند وزارت اطلاعات در زندان اوین موسوم به ۲۰۹ به زندان قرچک ورامین منتقل شده و روز شنبه ۱۵ تیرماه ۱۳۹۸، جمال عاملی، همسرش از ضرب و شتم وی توسط زندانیان جرایم عادی و پرسنل زندان قرچک خبر داده بود.

کیفرخواست مرضیه امیری در تاریخ ۱۲ تیرماه پس از حضور در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به وی ابلاغ شد. گفته می‌شود مرضیه امیری از بیماری صرع رنج می‌برد و به خاطر فشارهای وارده در دوران بازجویی یک بار دچار حمله صرع شده است و درخواست‌های مکرر وی و خانواده اش مبنی بر دریافت خدمات درمانی تاکنون بی نتیجه مانده است.