برای آزادی



info@barayeazadi.com
کد خبر : 10280          2019-08-23 14:19:05

جنگل‌های ارسباران − ناتوانی در خاموش کردن آتش؛ توانایی در دستگیری چند «فرد مشکوک»

ٖ بازگشت به صفحه اول
جنگل‌های ارسباران − ناتوانی در خاموش کردن آتش؛ توانایی در دستگیری چند «فرد مشکوک»

جنگل‌های ارسباران (قره‌داغ) می‌سوزند. مردم محل دلسوخته‌اند. در میان آنان، در در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی و گروهی از مقامات انتقاد از دولت به دلیل سهل‌انگاری در خاموش‌کردن آتش بالا گرفته است. یک مقام سازمان حفاظت از محیط زیست ایران از دستگیری «چند فرد مشکوک» در رابطه با آتش‌سوزی جنگل‌های ارسباران (قره‌داغ) خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای دولتی جمهوری اسلامی، محمد علی آل هاشم، امام جمعه تبریز، جمعه یکم شهریور در خطبه‌های نماز جمعه با انتقاد از عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور به کمبود امکانات اشاره کرد و گفت:

«چهار روز است که ۳۰۰ هکتار از این جنگل‌ها سوخته است و تابحال نتوانسته اند آن را مهار کنند. اگر ستاد بحران یا سازمان جنگل‌ها و مراتع با سایر دستگاه‌ها اختلاف دارند، جنگل‌های ارسباران چه گناهی دارند که طعمه حریق شوند؟»

اشاره آل هاشم به اختلاف‌ها بین سازمان جنگل‌‎ها با هلال احمر و هوانیروز است. سرهنگ علی عباس‌نژاد، فرمانده یگان حفاظت جنگل‌ها و مراتع پنج‌شنبه صبح دلیل ناتوانی نیروهایش در اطفای حریق را چنین توضیح داده بود:

«در حال حاضر سازمان هلال احمر در منطقه بالگرد دارد و می تواند به ما کمک کند. همچنین هوانیروز می تواند از استانهای همجوار به ما کمک کند اما متاسفانه به دلیل اینکه در سه سال گذشته درحالیکه به ما کمک کردند اما ما نتوانستیم اعتبار لازم را برای آنها فراهم کنیم، امسال به ما کمک نمی کنند.»

آل هاشم همان شب به امیر حاتمی، وزیر دفاع تلفنی زنگ زد و از او خواست تا امکانات را برای اطفای حریق تجهیز کنند.

او جمعه در خطبه‌ها اعلام کرد که «هلی کوپترها وارد میدان شده اند اما طبق اعلام ستاد بحران این بالگردها مجهز به آب پاش نیستند.»

امام جمعه تبریز ساعتی بعد همراه با محمدرضا پورمحمدی، استاندار آذربایجان شرقی و اسماعیل نجار، رئیس ستاد بحران کشور در شهرستان خداآفرین، یک کانون آتش‌سوزی‌های اخیر حاضر شد.

مسئولان پنج‌شنبه از احتمال عمدی بودن آتش‌سوزی‌ها خبر داده بودند. حمید ظهرابی، معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت از محیط زیست جمعه در این رابطه گفت: « بحث‌هایی در مورد عمدی بودن آتش‌سوزی‌ها مطرح است. چند فرد مشکوک در ارتباط با این موضوع دستگیر شده‌اند اما بررسی‌ها در خصوص شناسایی عوامل حریق ادامه دارد.»

به گفته ظهرابی، دست‌کم بخشی از آتش‌سوزی‌ها برای تصرف و تغییر کاربری زمین رخ داده است. در آن سوی سیاره، جنگل‌های آمازون به دلیل مشابهی در حال سوختن هستند.

او همچنین میزان خسارت وارد به درختان در مناطقی را که بازدید کرده بود، «کمتر از ۳۰ درصد» عنوان کرد و گفت که گیاهان زیراشکوب عمدتاً در آتش سوخته اند.

زیراشکوب به معنای گیاهی است که در سایه گیاهان دیگر رشد می‌کند و گیاهان بستر جنگل این‌چنین هستند.

هرچند مسئولان تا کنون از سوختن ۳۰۰ هکتار مرتع و جنگل خبر داده‌اند، ظهرابی گفت که هنوز امکان برآورد دقیق مساحت خسارت‌دیده وجود ندارد.

آتش‌سوزی در جنگل‌های ارسباران (قره‌داغ)‌ در استان آذربایجان شرقی از ۲۸ مرداد آغاز شده است.

جنگل‌های ارسباران با وسعت ۱۶۴ هزار هکتار در استان‌های آذربایجان شرقی و اردبیل واقع‌اند.