برای آزادی



info@barayeazadi.com
کد خبر : 10304          2019-09-06 10:47:08

اعتصاب‌های کارگری و نگرانی نماینده ولی فقیه از امکان تکرار اعتراضات دی ۱۳۹۶

ٖ بازگشت به صفحه اول

اعتصاب‌های کارگری و نگرانی نماینده ولی فقیه از امکان تکرار اعتراضات دی ۱۳۹۶

اعتصاب‌های کارگری افزایش یافته‌اند. در اراک، باز کارگران شرکت هپکو و آذرآب تقریبا به طور همزمان دست به اعتصاب زده و به خیابان آمد‌ند. رضا تاج‌آبادی نماینده خامنه‌ای در استان مرکزی نگران است که اعتصاب‌های کارگری کنونی در شهر اراک مقدمه‌ای بر تکرار اعتراضات سال ۹۶ باشد. او از مسئولان و واعظان خواست به خطر از دست رفتن اوضاع در اثر نبود عدالت اجتماعی توجه کنند و از «جریان‌سازی» حکومتی با محوریت مسائل کارگری خبر داد.

خبرگزاری تسنیم نزدیک به سپاه پاسداران پنجشنبه ۱۴ شهریور به نقل از حجت‌الاسلام رضا تاج‌آبادی نماینده خامنه‌ای در استان مرکزی که دبیر «جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی» در اراک نیز هست نوشت:

«اگر روند اعتراضات کارگری به این صورت تداوم یابد به دور از تصور نیست که وقایع سال ۹۶ به طور مجدد رخ دهند.»

از ابتدای شهریور سال جاری اعتصاب و اعتراض کارگران دو کاخانه بزرگ صنعتی هپکو و آذرآب مجددا آغاز شده است. این دو کارخانه هر دو با رکود و توقف تولید روبرو هستند و کارگرانشان ماه‌هاست دستمزد نگرفته‌اند.

کارگران کارخانه هپکو که با انتشار بیانیه‌ای از عملی‌نشدن وعده‌های سه وزیر کابینه برای تعیین تکلیف هپکو و راه‌اندازی تولید انتقاد کرده بودند شنبه ۲شهریور اعتصاب خود را آغاز کردند و در روزهای بعد در خیابان‌های شهر راهپیمایی و مقابل استانداری تجمع کردند. آن‌ها پس از چند روز به طور موقت از اعتصاب دست کشیدند و به مسئولان ۱۰ روز مهلت دادند تا مشکلات تولید کارخانه را برطرف و مطالبات معوقه را پرداخت کنند.

کارگران آذرآب از سه‌شنبه ۱۲ شهریور اعتصاب و اعتراض‌های خیابانی خود را آغاز کردند.. کارگران آذرآب در جریان اعتصاب خود با کارگران هپکو اعلام همبستگی کرده‌اند.

همزمان در کارخانه‌های مناطق دیگر اعتصاب و اعتراضاتی نسبت به نپرداختن دستمزد، رکود تولید و عدم امنیت شغلی جریان دارد.

دی ۹۶، کابوس نماینده ولی فقیه
سال ۹۶ چند ماهی پیش از خیزش دی کارگران هپکو و آذرآب در اراک و کارگران نیشکر هفت‌تپه در خوزستان اعتصاب و اعتراضات وسیعی را سازماندهی کردند. در روزهای پایانی شهریور در اراک نیروهای انتظامی و امنیتی کارگرانی را که در شهر راهپیمایی کرده و شعار می‌دادند «نه سرکوب، نه احضار، دیگر اثر ندارد» با گاز اشک‌آور و باتوم مورد حمله قرار دادند. میان کارگران و نیروی انتظامی درگیری صورت گرفت. تعدادی دستگیر و دست‌کم ۲۰ تن از کارگران به مراجه قضایی احضار شدند.

در آذرماه اعتصاب در نیشکر هفت‌تپه خبرساز شد. روز ۱۱ آذر ماه اعتصاب و تجمع اعتراضی کارگران نیشکر هفت‌تپه آغاز شد که در ۲۰ آذر به اوج خود رسید.

در ماه‌های پیش از آن، اعتصاب و اعتراضات معلمان، پرستاران، بازنشستگان، جویندگان کار و فارغ‌التحصیلان بیکار، رانندگان، مردم خوزستان و سپرده‌گذاران برگزار شده بود.

روز هفتم دی همان سال «خیزش دی» در مشهد در اعتراض به گرانی آغاز شد و در کمتر از یک هفته به بیش از ۱۰۰ شهر ایران تسری یافت.

این تظاهرات‌ها شهرهای کوچک و پیرامونی را در بر گرفته بود و عمدتا با شرکت تهیدستان و بیکاران برگزار شده و در آن‌ها از جمله این شعارها سر داده می‌شد: مرگ بر گرانی/نان، کار، آزادی/ اصلاح طلب، اصولگرا دیگه تمومه ماجرا/ مرگ بر دیکتاتور/ مرگ بر خامنه‌ای/مرگ بر روحانی بود.

خیزش دی به شدت سرکوب شد و تداوم نیافت. بنا بر آمار رسمی دست‌کم ۳۰ تن در اعتراضات دی جان باختند و بیش از پنج هزار تن دستگیر شدند.

«جریان سازی» حکومتی روی مسایل کارگری
تاج‌آبادی که در مراسم معرفی استاندار جدید قزوین و در حضور وزیر کشور سخن می‌گفت، با یادآوری اعتراضات دی ۹۶ از نبود عدالت اجتماعی سخن گفت. او عزادرای‌های ماه محرم را بی‌محتوا و واعظان را بی‌توجه به عدالت اجتماعی خواند.

به گفته تاج‌آبادی «عده‌ای» از اوضاع باخبرند اما در انتظار منجی نشسته‌اند حال آن که «این تصور که باید به انتظار منجی‌ نجات‌دهنده بنشینیم تا شرایط را تغییر دهد اشتباه است.» نماینده ولی فقیه هشدار داد:

«اگر هیات مذهبی و سخنرانان نسبت به این شرایط بی‌تفاوت باشند و عدالت اجتماعی مورد توجه قرار نگیرد نتایج مطلوبی برجا نمی‌ماند».

به گفته‌ تاج‌آبادی مشکلات کارخانه‌های استان مرکزی ناشی از آن است که «رونق تولید، مدیریت جهادی، سوء مدیریت‌ها، بی‌برنامگی، عدم اهلیت‌ها در واگذاری‌ها که رعایت نشد و سبب شد تا افراد سودجو به میدان بیایند و کار را به چنین شرایط دشواری بکشانند.» و کمک به برطرف شدن معضلات این کارخانه‌ها در الویت قرار دارد.

تاج‌آبادی به فقر خانوارهای کارگری و ناتوانی آن‌ها در تامین هزینه‌های فرزندانشان پرداخت و از برنامه‌های طلاب و امامان جمعه در این زمینه گفت:

«برخی از طلاب و ائمه جماعت درنظر دارند که نذر نوشت‌افزار را در شهر اراک داشته باشند زیرا این روزها شاهد این مسئله هستیم که بسیاری از خانواده‌ها در زمینه خرید نوشت‌افزار عاجز هستند و این گروه شامل خانواده کارگران صنایع دچار معضل شهر اراک نیز می‌شود.»

او همچنین به تلاش‌هایی از سوی حکومت و روحانیون در زمینه مسائل کارگران اشاره کرد و گفت:

«اکنون با توجه به شرایط فعلی در جامعه کارگری درنظر داریم در یک سطح بالاتر و با محوریت کمک به جامعه صنعتی و کارگری جریان‌سازی کنیم».

با گسترش اعتراضات کارگری دستگاه قضایی و دستگاه‌های امنیتی فعالان کارگری را احضار و به احکام سنگین زندان و شلاق محکوم می‌کنند. همزمان بیکاری و فقر خانوارهای کارگری به موضوع تبلیغاتی جریانات و مسئولان حکومت تبدیل شده است. ابراهیم رئیسی که هفته گذشته فعالان کارگری را متهم کرده بود از اعتراض‌های کارگری برای رسیدن به اهداف خود استفاده می‌کنند نیز در این زمینه بیکار ننشسته است.

خبرگزاری فارس روز جمعه ۱۵ شهریور از دیدار ابراهیم رئیسی با «کارگران یکی از کارخانه‌های زنجان» خبر داد و در مطلبی با عنوان «آیت‌الله رئیسی پای درد دل کارگران زنجان» نوشت:

«در حاشیه سفر رئیس قوه قضائیه به استان زنجان، گروهی از کارگران یکی از کارخانه‌های این استان که به علت واگذاری نادرست کارخانه‌شان به بخش خصوصی، با مشکلات مالی و معوقات طولانی‌مدت روبرو شده‌اند، با رئیس قوه قضائیه دیدار و مشکلات خود را مطرح کردند.»