برای آزادی



info@barayeazadi.com
کد خبر : 10394          2019-11-10 14:26:23

مأموران امنیتی تجمع بازنشستگان در تهران را به خشونت کشیدند

ٖ بازگشت به صفحه اول
مأموران امنیتی تجمع بازنشستگان در تهران را به خشونت کشیدند

بازنشستگان برای برگزاری تجمعی در برابر مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه ۱۹ آبان فراخوان صادر کرده بودند. مأموران امنیتی با ضرب و شتم بازنشستگان و بازداشت چند تن از آنها تجمع را به خشونت کشیدند و از ادامه آن جلوگیری کردند. برخی گزارش‌ها از حضور چندهزار تن در این تجمع خبر می‌دهند.

خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) ظهر یکشنبه ۱۹ آبان از بازداشت چند بازنشسته در برابر مجلس خبر داد. ایلنا نوشت که تجمع بازنشستگان «از قرار معلوم شکل نگرفته» و « تعدادی از بازنشستگان بازداشت موقت شده‌اند و ظاهراً برخی از آن‌ها به [بازداشتگاه] وزرا منتقل شده‌اند.»

ایلنا چند ساعت بعد از آزادی دستگیرشدگان خبر داد.

کانال تلگرامی سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران اما از «ضرب و شتم شدید» بازنشستگان خبر داد و نوشت: «بر اساس خبر های منتشر شده استقرار زیاد پلیس و نیروهای امنیتی در محل، مانع از شکل‌گیری تجمع شده است.»

این سندیکا با محکوم کردن حمله به تجمع بازنشستگان خواهان آزادی بی‌قیدوشرط بازنشستگان بازداشتی شده بود.

کانال تلگرامی اتحادیه آزاد کارگران اما در گزارش دیگری نوشت که با وجود برقراری «حکومت نظامی» در منطقه بهارستان، محل استقرار ساختمان مجلس، تجمع بازنشستگان برای دو ساعت ادامه یافت.

بر اساس گزارش اتحادیه آزاد «بیش از چند هزار نفر از شهرهای مختلف ایران» در تجمع برابر مجلس حضور داشتند اما پلیس جمعیت را متفرق کرد و به مسیرهای گوناگون راند. تجمع بر اساس این گزارش ساعت ۱۲ ظهر به پایان رسید.

بازنشستگان به نوشته اتحادیه آزاد با این شعارها در تجمع شرکت کردند: «معلم زندانی آزاد باید گردد»،‌ «معیشت منزلت سلامت/ حق مسلم ماست»، «خط فقر ۸ میلیون / حقوق ما ۲ میلیون»، «فریاد فریاد / از این همه بی داد»، «این همه بی عدالتی / هرگز ندیده ملتی»، «گرانی تورم / بلای جان مردم»، «پلیس برو دزد را بگیر» و …

حدود ۲۰ تشکل و نهاد مربوط به بازنشستگان فراخوان این تجمع را صادر کرده بودند و نوشته بودند که بازنشستگان ۱۹ آبان در اعتراض به وضعیت زندگی «غیر قابل تحمل» و «فقر و فلاکت تحمیلی» بی‌سابقه، و برای «دادخواهی» مقابل مجلس و سازمان برنامه و بودجه تجمع خواهند کرد.

حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد بازنشستگان با درآمد حداقل زندگی می‌کنند. حداقل حقوق بازنشستگان صندوق‌های بازنشستگی یک‌میلیون و ۵۸۵‌ هزار تومان است. این در حالی است که به گفته فرامرز توفیقی، رئیس کمیته دستمزد شوراهای اسلامی کار سبد معاش در شهریور ماه از مرز ۸ میلیون تومان عبور کرده است.