برای آزادی



info@barayeazadi.com
کد خبر : 10399          2019-11-15 08:31:23

شورای بازنشستگان ایران: افزایش قیمت سوخت، کوبیدن آخرین میخ بر تابوت معیشت مردم

ٖ بازگشت به صفحه اول
شورای بازنشستگان ایران: افزایش قیمت سوخت، کوبیدن آخرین میخ بر تابوت معیشت مردم

براساس مصوبه «شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا» قیمت بنزین از ساعت صفر بامداد جمعه سه برابر شد. اعلام ناگهانی این افزایش قیمت، مردمی را که پیش از این نیز با هزینه‌های زندگی حداقل دست و پنجه نرم می‌کردند، شوکه کرد. «شورای بازنشستگان ایران» می‌گوید افزایش بهای بنزین در وضعیت کنونی «بقایای توان زندگی مردم را خواهد بلعید».

بازنشستگان که به‌گفته مقامات حکومتی بیش از ۶۰ درصد آن‌ها زیر خط فقر زندگی می‌کنند، بارها تظاهرات و اجتماعاتی را در اعتراض به وضعیت معیشت خود سازمان داده‌اند. آن‌ها آخرین بار روز ۱۹ آبان قصد تجمع مقابل مجلس و سازمان برنامه و بودجه را داشتند که نیروهای امنیتی از تجمع آنان جلوگیری کرده و شماری از بازنشستگان را دستگیر کردند.

شورای بازنشستگان خبر سه برابر شدن بهای بنزین را در کنار خبر چند روز قبل یعنی کشف یکی از بزرگترین ذخایر نفتی جهان با ظرفیت ۵۳ میلیارد بشکه در خوزستان، کنار هم گذاشته و آن را با دستمزدهای چند برابر زیر خط فقر حقوق‌بگیران مقایسه کرده و زندگی در این شرایط را سیمای واقعی حال و روز مردم دانسته‌اند که برای بقاء تلاش می‌کنند.

شورای بازنشستگان در ارتباط با چرایی افزایش بهای بنزین و تأثیر آن بر زندگی مردم نوشته است:

«بدیهی‌ست که جامعه نمی‌تواند ساکت بنشیند حتی اگر پاسخ اعتراض‌شان چون همیشه هجوم نیروهای امنیتی باشد. فرجام این کشمکش اجتناب‌ناپذیر، تکلیف جامعه را یکسره خواهد کرد. این رویکرد اصلی است که حکومت عزم خود را جزم کرده که برای حل بحران سرمایه و تأمین نیازهایش، بازهم بیشتر و بیشتر به‌قول وزیرش، “تا جایی که مردم تحمل می‌کنند” دست در جیب مردم کند. شریان‌های سرمایه برای بقا و رونق در ایران راهی جز مکیدن از زندگی مردم نمی‌بیند. بی‌توجهی به مطالبات اقشار مختلف مردم، فقط هر روز عرصه را بر آنان تنگ‌تر کرده، فقر و فلاکت و آسیب‌های اجتماعی را نیز تا خصوصی‌ترین زوایای زندگی می‌کشاند.»

به‌گفته شورای بازنشستگان تأثیر بنیادی قیمت سوخت بر کل زندگی، شرایط برای اکثریت مردم اعم از حقوق بگیران و بازنشستگان و میلیون‌ها بیکار را در یک وضعیت بحرانی‌تر از قبل قرار خواهد داد:

«پیامد این تورم و گرانی، جدا از جست‌وجو در زباله‌ها، کارتن‌خوابی و ماشین‌خوابی برای لقمه‌ای نان، ناامنی و معضلات اجتماعی دیگری در جامعه مانند نزاع و خشونت، خودکشی، دگرکشی و سرقت که نشأت گرفته از سفره خالی‌ست، روزبه‌روز افزایش می‌یابد.»

به نوشته بازنشستگان، فشارها آستانه تحمل مردم را پشت سر گذاشته‌اند و خشم متراکم شده مردم در آستانه انفجار قرار دارد.

محمد باقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده است که افزایش قیمت بنزین و سایر حامل‌های انرژی در شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا تصویب شده است. بنا بر ادعای نوبخت ۱۰۰ درصد منابع حاصل از اصلاح قیمت‌ها و سهمیه‌بندی به صورت حمایت معیشتی به خانوارهای مورد نظر توزیع می‌شود.‌

بنا به گزارش‌های منتشرشده در صبح جمعه ۲۴ آبان در برخی از جایگاه‌های سوخت در تهران نیروهای امنیتی مستقر شده‌اند. همچنین در شبکه‌های اجتماعی فیلم‌های تأیید نشده‌ای از آتش‌زدن یکی دو جایگاه سوخت در استان اصفهان و آذربایجان منتشر شد اما یک مقام وزارت کشور آن را تکذیب کرد.

بر اساس گزارش‌های تأیید نشده‌ای که مردم در واکنش به افزایش قیمت بنزین در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند در شهرهای اهواز، اصفهان، بندر عباس، کرج و تهران مردم در برخی جایگاه‌های سوخت، به طور پراکنده و خودجوش تجمع و نارضایتی خود از افزایش قیمت بنزین را بیان کردند. این اعتراضات پراکنده تا سحر ادامه یافت.