برای آزادی



info@barayeazadi.com
کد خبر : 10405          2019-11-18 06:56:40

چهارمین روز اعتراضات: مناطقی در شیراز تحت کنترل معترضان

ٖ بازگشت به صفحه اول
چهارمین روز اعتراضات: مناطقی در شیراز تحت کنترل معترضان

در چهارمین روزی که از اعتراضات سراسری ایران می‌گذرد، شبکه اینترنت در ایران همچنان مختل است. «نت بلاکز» همچنین اعلام کرده است که از شنبه گذشته شبکه‌های تلفن «همراه اول»، «رایتل» و «ایران‌سل» در ایران خاموش شده‌اند. بر اساس گزارش‌های تأیید نشده‌ و برخی فیلم‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، در چهارمین روز اعتراضات سراسری، بسیجی‌ها و برخی لباس شخصی‌ها در کرج به معترضان شلیک کردند. این درگیری‌ها صبح دوشنبه ۲۷ آبان اتفاق افتاد. درگیری‌ها در شیراز، مریوان، جوانرود و کرمانشاه و همچنین در بسیاری از شهرهای دیگر ایران ادامه دارد.

شیراز، کرمانشاه و مریوان
بر اساس گزارش‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، مناطقی از شیراز تحت کنترل معترضان و تظاهرکنندگان درآمد.

معترضان روز گذشته هم در شریف آباد شیراز ضمن بستن خیابان‌ها و آتش‌زدن لاستیک‌ها، برخی اماکن دولتی را به آتش کشیده بودند.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارس دوشنبه ۲۸ آبان اعلام کرد چنانچه شورای تامین استان نمی‌تواند اعترضات مردمی یا به تعبیر او «اغتشاشات را جمع کند»، «فردا شخصاً و به همراه بسیج به میدان خواهد آمد.» دژکام از مخالفت گسترده مردم شیراز با معممان خبر داد:

«رضا خان با تمام قلدری‌اش نتوانست عمامه از سر آخوند بردارد، شما چه جایگاهی دارید که می‌گویید آخوند باید برود. هر آخوندی دزدی کند، من و افراد انقلابی اولین دشمن او هستند اما نمی‌نشینیم که هر کس هر کار خواست بکنند.»

شامگاه گذشته معترضان حوزه علمیه کازرون را به آتش کشیدند. خبرهایی هم از حمله به حوزه علمیه زینبیه اصفهان منتشر شده است. دژکام در ادانه سخنانش تلویحاً از اختلاف با شورای تأمین استان پرده برداشت:

« کسانی که قرآن را در مدرسه کازرون سوزانده‌اند، کسی که مسجد را آتش می زند و غارت می‌کند، یعنی هیچ کس را و قرآن و اسلام را قبول ندارد. انتظار ما از شورای تامین استان برخورد با این عوامل است. بحث ما در مورد بنزین نیست، بحث این ست که مسجد را آتش می‌زنند.»

علاوه بر شیراز، کرمانشاه هم همچنان از شامگاه گذشته تاکنون ناآرام است. بیشترین درگیری‌ها بین معترضان و نیروهای امنیتی، بسیجی‌ها و لباس شخصی‌ها دراین شهر در محله‌های دولت‌آباد، سیده فاطمه، شیرین، رشیدی و جعفرآباد اتفاق افتاد. نیروهای امنیتی برای متفرق کردن معترضان اقدام به شلیک مستقیم کرده‌اند.

به گزارش شبکه حقوق بشر کردستان تعداد کشته‌شدگان اعتراضات در این شهر تنها در بیمارستان امام رضای کرمانشاه به ۱۶ نفر رسید. به گزارش یک شاهد عینی این افراد با شلیک مستقیم گلوله به سر کشته شده‌اند. حدود ۱۰۰ نفر از معترضان که در درگیری با مأموران مجروح شده‌اند در بیمارستان امام رضا تحت درمان قرار گرفته‌اند. شامگاه یکشنبه ۲۶ تا ۲۷ آبان بیشترین درگیری‌ها بین معترضان و نیروهای امنیتی، بسیجی‌ها و لباس شخصی‌ها در کرمانشاه در محله‌های دولت‌آباد، سیده فاطمه، شیرین، رشیدی و جعفرآباد اتفاق افتاد. نیروهای امنیتی برای متفرق کردن معترضان اقدام به شلیک مستقیم کرده‌اند، شمار دقیق جان باختگان به دلیل بازپس ندادن جنازه‌ها مشخص نیست.

روز گذشته برخی از منابع در مریوان همراه با انتشار تصاویری از بیمارستان شهر، از افزایش آمار قربانیان و زخمی‌ها خبر داده بودند. از شنبه گذشته تاکنون درگیری بین معترضان و نیروهای نظامی در مریوان جریان دارد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، دوشنبه ۲۷ آبان در چهارمین روز اعتراضات سراسری در بیش از یکصد شهر ایران اعلام کرد که با «ادامه هرگونه ناامنی و اقدامات مخل آسایش و آرامش مردم» قاطعانه برخورد می‌کند.

شلیک بسیجیان به معترضان در کرج
بر اساس گزارش‌های تأیید شده در کرج، عده‌ای از بسیحیان برای متفرق کردن مردم شروع به تیراندازی به سوی معترضان کردند. در همان حال فرمانده بسیج همکاری بسیج با ناجا در سرکوب معترضان را تأیید کرد.

از تعداد مجروحان یا کشته شدگان احتمالی در حمله بسیجیان به معترضان کرج اطلاعی در دست نیست.

بر اساس گزارش‌هایی که شهروندان منتشر کرده‌اند شامگاه گذشته هم در ۴۵ متری کرج هم مأموران امنیتی و بسیجی‌ها به سمت مردم شلیک کرده بودند اما معترضان در مقابل آن‌ها ایستادند.

سردار غلامرضا سلیمانی رئیس سازمان بسیج صبح دوشنبه ۲۷ آبان در سخنانی که به مناسبت چهلمین سالگرد تاسیس بسیج ایراد کرد گفت:

«بسیج پشتیبان همه دستگاه‌های نظام است اگر نیروی انتظامی هم در این موضوع [سرکوب معترضان] نیاز به کمک داشته، بسیج در حد توان به ناجا کمک کرده است. اگر جایی لازم بوده است بنابر مصوبه شورای تامین استان‌ها بسیج وارد عمل شود با اقتدار وارد عمل شده و در آینده هم همینطور خواهد بود.»

اتوبان تهران کرج از شامگاه گذشته مسدود است.

بر اساس تصمیم سران سه قوه نرخ بنزین از بامداد ۲۴ آبان در ایران ۳۰۰ درصد افزایش یافت. افزایش ناگهانی و دور از انتظار قیمت بنزین به میزان ۳۰۰ درصد به این معناست که خانوارهای ایرانی تا دو و نیم برابر فقیرتر می‌شوند. اعتراضات از اهواز و سایر شهرهای استان خوزستان آغاز شد و به زودی به بیش از یکصد شهر ایران گسترش یافت. علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی معترضان را گروهی از اشرار خواند و سرکوب‌ها روند گسترده‌تری پیدا کرد. شامگاه گذشته معترضان «حیدرآباد کرج» و «فردیس» را تسخیر کرده بودند. از ساعتی قبل از آن تعقیب و گریز مأموران و معترضان در این دو شهر آغاز شده بود. شهرک اندیشه نیز ناآرام و متشنج بود.

در فردیس کرج اما وضع متفاوت بود. بر اساس گزارش‌های تأیید نشده شمار معترضان در فردیس از چند هزار نفر فراتر بود. فلکه اصلی فردیس به دست مردم افتاد. مردم سراسر شب در خیابان‌ها آتش روشن کرده و خیابان‌ها را مسدود کرده بودند. یگان‌های ویژه، لباس شخصی‌ها، پاسداران و بسیجی‌ها از مقابل مردم فرار می‌کردند. در همان حال گزارش شده که لباس شخصی‌هایی از بالای بام‌ها به مردم تیراندازی می‌کردند

در کرمانشاه در دو نقطه غرب و شرق، معترضان در درگیری با مأموران دست بالا را داشتند. کلانتری جعفرآباد در این شهر تخلیه شد و مردم سرانجام کنترل بخش‌هایی از شهر را در دست گرفتند. در معالی‌آباد شیراز نیز اعتراضات شبانه ادامه داشت. مردم شعار می‌دادند: «مرگ بر این دولت مردم‌فریب».


از تعداد کشته‌شدگان و مجروحان اطلاع دقیقی در دست نیست. خبرگزاری امنیتی فارس گزارش داده است که تا یکشنبه گذشته بیش از هزار نفر بازداشت شده‌اند.

۱۸۰ بازداشتی فقط در استان خوزستان
غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان در مصاحبه با خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) از بازداشت ۱۸۰ نفر از معترضان خبر داد. پیش از او صادق مرادی، رئیس کل دادگستری استان خوزستان اعلام کرده بود «اشرار و سردسته‌های اغتشاشات» در استان خوزستان بازداشت شده‌اند.

صبح دوشنبه ۲۷ آبان خانواده‌های بازداشتی‌ها که نگران فرزندان خود هستند مقابل اداره مرکزی پلیس امنیت تهران تجمع کردند.

به دلیل اخلال در شبکه اینترنت، فیلم‌ها و خبرهای چندانی از اعتراضات شامگاه گذشته در شبکه‌های اجتماعی منتشر نشده است.

فضا در تهران و در شهرهای بزرگ ایران کاملاً امنیتی است. گروه‌های سه و چهار نفره از مأموران مسلح در خیابان‌ها و در چهارراه‌ها و میدان‌های شهر در رفت و آمدند. اتوبوس‌هایی در کنار خیابان‌ها به عنوان مقر موقت مأموران توقف کرده‌اند. مردم خشمگین و ناامیدند. برخی از نمایندگان مجلس نیز استعفا داده‌اند.

مدارس در شهرها و استان‌های ناآرام ایران در روز دوشنبه تعطیل است: مدارس امیدیه، ماهشهر و بندر امام خمینی در استان خورستان و مدارس استان اصفهان و شیراز و همچنین مدارس استان البرز.