برای آزادی



info@barayeazadi.com
کد خبر : 10420          2019-11-25 10:43:45

سپاه: رهبری زنان در اعتراضات تجربه جدیدی بود

ٖ بازگشت به صفحه اول
سپاه: رهبری زنان در اعتراضات تجربه جدیدی بود

سخنگوی سپاه پاسداران همچون دیگر مقام‌های امنیتی و حکومتی خشوت‌های کم‌سابقه در جریان اعتراضات اخیر در ایران را به معترضان نسبت داد. او از «بهره‌گیری از زنان» در درگیری‌ها خبر داد و آن را تجربه جدیدی خواند و ادعا کرد که «با کلت‌های مخفی» به مردم شلیک شده است.

با روشن‌تر شدن هر چه بیشتر ابعاد خشونت نیروهای امنیتی در جریان اعتراضات اخیر در ایران از سوی نهادهای مدافع حقوق بشر، مسئولان جمهوری اسلامی و به‌ویژه مسئولان امنیتی هر چه بیشتر تلاش می‌کنند که این خشونت‌ها را به معترضان نسبت دهند.

سردار رمضان شریف، سخنگو و مسئول روابط عمومی سپاه پاسداران دوشنبه ۴ آذر گفت: «رفتارهای داعش‌وار را در اغتشاشات اخیر در کشور شاهد بودیم که با کلت‌های مخفی به مردم شلیک کرده و خشونت بالا و سازماندهی و بهره‌گیری از خانم‌ها برای ایجاد درگیری اول تجربه جدیدی بود و دشمنان بر موج ناآرامی‌ها سوار شدند.»

شریف افزود: «پشت این صحنه اسرائیل و آمریکا بود و به دلیل این‌که فشار اقتصادی آن‌ها جواب نداده بود، فرصتی ایجاد شد و با توجه به نارضایتی‌هایی که در مردم وجود داشت، دشمن بر موج سوار شد و این خشونت بی‌سابقه را به‌وجود آوردند.»

اعتراضات سراسری در ایران در واکنش به افزایش ۳۰۰ درصدی نرخ بنزین جمعه ۲۴ آبان در اهواز آغاز شد و به سرعت به بیش از ۱۰۰ شهر بزرگ و کوچک ایران سرایت کرد و در پی آن اینترنت در ایران به‌طور کامل قطع شد. عفو بین‌الملل شنبه ۲ آذر / ۲۳ نوامبر اعلام کرد که بر اساس گزارش‌هایی که دریافت کرده و طبق اطلاعات موثقی که به‌دست آورده است نیروهای امنیتی در ایران دست‌کم ۱۱۵ معترض را کشته‌اند. این سازمان مدافع حقوق بشر گفته است «شمار واقعی قربانیان بیشتر است» و تحقیقات خود را در این زمینه ادامه می‌دهد.

روز گذشته، یکشنبه سوم آذر، علی فدوی، جانشین فرمانده‌کل سپاه پاسداران نیز در جمع زنان بسیجی، در رابطه با اعتراضات اخیر گفته بود برخی از معترضان مسلح بوده و از پشت‌بام مردم را می‌کشتند. این فرمانده سپاه همچنین گفته بود: «دشمن برای اقدام علیه ما از جامعه زنان استفاده می‌کند.»

در جریان اعتراضات آبان‌ سال جاری تصاویری از حضور زنان در این اعتراضات در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. از جمله زنی سفیدپوش که در میانه اتوبانی در تهران، جلوی خودروها را می‌گرفت و از آن‌ها می‌خواست به اعتراضات بپیوندند. یا زنی در خرم‌آباد لرستان که از جمعیت معترض می‌خواست که به اموال عمومی آسیب نزنند، و یا زنی در نجف‌آباد اصفهان که فریاد می‌زد: «زن‌هایی که سرپرست خانوارند و هیچی در دستشان نیست چه کار کنند؟ به داد مردم برسید! رهبر! به داد مردم برسید مسئولین! به داد این زن‌هایی که سرپرست خانوارند برسید.»

خبرگزاری فارس، که به نهادهای امنیتی و نظامی جمهوری اسلامی نزدیک است چهارشنبه ۲۹ آبان در گزارشی از اعتراضات نوشت: «میان‌داری و میدان‌داری ویژه زنان در اغتشاشات اخیر، چشمگیر به‌نظر می‌رسد. در نقاط متعدد به‌ویژه حومه تهران، زنان ظاهراً ۳۰ تا ۳۵‌ سال، نقش ویژه‌ای در لیدری اغتشاشات به‌عهده دارند.»

این خبرگزاری با اشاره به گزارش روزنامه «صبح‌نو» افزود: «این زنان متحدالپوشش، هریک وظیفه‌ای جداگانه دارند؛ یکی از شورش‌ها فیلم می‌گیرد، دیگری جلوی خودروها را می‌گیرد و دیگری با تحریک مردم، آن‌ها را به پیوستن به صف اغتشاش‌ها مجاب می‌کند. این‌که چرا در اغتشاشات اخیر، زنان به مهره میدان‌دار تبدیل شده‌اند، خود جای سؤال دارد.»

شامگاه چهارشنبه ۲۹ آبان در سیمای جمهوری اسلامی ایران برای نخستین بار در جریان اعتراضات، اعترافات یکی از بازداشت‌شدگان که زن بود پخش شد. در این برنامه ادعا شد که رهبری اعتراضات را زنان به عهده داشتند و بیگانگان هم از آن‌ها حمایت مالی می‌کردند.

زنی که در این فیلم با نام فاطمه داوند معرفی شد با لهجه کردی اعتراف می‌کرد که سال ۷۳ از منزل فرار کرده، به سلیمانیه عراق رفته و سپس به «تشکیلات ضد انقلاب» پیوسته و بعد هم برای هدایت اعتراضات به ایران منتقل شده است.

در این فیلم ادعا می‌شد که فاطمه داوند هنگام فرار از مرزهای غربی کشور دستگیر شده است. فیلم اعترافات، بر این سناریو متمرکز بود که زنان از نظر عاطفی نقش مهمی در هدایت اعتراضات مردم خشمگین از بی‌عدالتی اجتماعی به‌عهده داشتند و بیگانگان هم برای هدایت اعتراضات در جهت تخریب اموال عمومی با سرمایه‌گذاری‌هایی از این زنان استفاده کردند.

در روزهای اخیر تقریباً تمام مسئولان جمهوری اسلامی که درباره اعتراضات اخیر در ایران اظهارنظر کرده‌اند، از جمله علی خامنه‌ای، رهبر و حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی این اعتراضات را به «دشمنان»، آمریکا، اسرائیل و عربستان سعودی نسبت داده‌اند و مسئولان امنیتی و قضائی نیز بازداشت‌شدگان را به «اشد مجازات» تهدید کرده‌اند.

رمضان شریف نیز روز دوشنبه در این‌باره گفت: «در اغتشاشات اخیر که در پی افزایش قیمت بنزین رخ داد رسانه‌ها به سرعت با تجربه قبلی هیجان‌سازی کرده و با به خط کردن اوباش در حواشی شهرها مشکلاتی را به‌وجود آوردند که به شدت نگران‌کننده بود و اگر نیروهای امنیتی نبودند، به این سرعت جمع نمی‌شد و برنامه دشمن خیلی مفصل بود.»

او وعده هم داد و افزود: «۴۰ سال گذشته ما ۴۰ سال رویارویی با دشمن و تثبیت انقلاب بوده و ۴۰ سال آینده چله شکوفایی و پیروزی ما است و شاهد شکوفایی اقتصاد خواهیم بود.»

بیشتر بخوانید: