برای آزادی



info@barayeazadi.com
کد خبر : 10438          2019-12-04 10:34:31

اعتصاب ۷۲ روزه در نیشکر هفت‌تپه به طور مشروط پایان یافت

ٖ بازگشت به صفحه اول
اعتصاب ۷۲ روزه در نیشکر هفت‌تپه به طور مشروط پایان یافت

کارگران مجتمع نیشکر هفت‌تپه در پی پذیرفته شدن بخشی از مطالباتشان از سوی کارفرما و شورای تامین شهرستان به اعتصاب ۷۲ روزه خود پایان دادند. کارگران تاکید کردند در صورت عدم تحقق وعده‌های کارفرما مجدداً اعتصاب را از سر خواهند گرفت.

کارگران نیشکر هفت‌تپه پس از مذاکرات با کارفرما و مسئولان محلی پذیرفتند که سه‌شنبه ۱۲ آذر به اعتصاب خود پایان دهند و به سر کار بازگردند.

اعتصاب کارگران نیشکر هفت‌تپه در مهرماه با خواست بازگشت به کار کارگران اخراجی، پایان دادن به پرونده‌سازی امنیتی و قضایی علیه کارگران، پرداخت مطالبات معوقه، بهبود شرایط کار، لغو خصوصی‌سازی و خلع ید از مالک خصوصی کارخانه آغاز شد و در تداوم خود به تجمع مقابل فرمانداری شوش انجامید.

در جلسه روز ۱۱ آذر که با شرکت نمایندگان کارگران، نمایند‌گان کارفرما و اعضای شورای تامین شهرستان برگزار شد، کارفرما متعهد شد شرایط کار کارگران را بهبود بخشد، مطالبات معوقه از جمله حقوق عقب‌افتاده، حق بیمه، و مطالبات بازنشستگان را بپردازد و کارگران اخراجی از جمله اسماعیل بخشی و محمد خنیفر را حداکثر طی یک هفته به کار بازگرداند. همچنین قرار شد پرونده‌های قضایی مفتوح علیه کارگران بسته شود.

در این توافق که صورت‌جلسه آن از سوی کارگران در فضای مجازی منتشر شده، حق اخراج کارگران هم از کارفرما سلب و به کمیته انضباطی واگذار شده است.

امید اسدبیگی، مالک نیشکر هفت‌تپه که به فساد ارزی هم متهم است،. شهریور امسال نیز ۲۰ تن از کارگران را تحت عنوان پایان قرارداد اخراج کرد. به دنبال اعتراض کارگران ۱۷ کارگر اخراج شده به کار بازگشتند اما از بازگشت سه تن از کارگران، از جمله محمد خنیفر همچنان جلوگیری می‌شود.

اعتصاب کارگران که ابتدا در کارخانه جریان داشت در نیمه دوم آبان به مقابل فرمانداری شوش کشیده شد.

نماینده شوش در مجلس روز چهارشنبه ۲۸ آبان در اراتباط به بی‌توجهی مسئولان به وضعیت نیشکر هفت‌تپه به وزیر کار تذکر داد و اعلام کرد شهر شوش در اثر اعتصاب کارگران تعطیل شده است.

امید اسد بیگی روز ۲۹ آبان برای شکستن اعتصاب کارگران، با صدور بخشنامه‌ای این کارخانه را تعطیل کرد و بازگشایی کارخانه و پرداخت حقوق کارگران را به پایان اعتصاب کارگران منوط کرد. با این وجود، اعتصاب کارگران روزهای بعد نیز ادامه یافت.

کارگران نیشکر هفت‌تپه توافق با کارفرما و بازگشت به کار را مشروط و موقت خوانده و اعلام کرده‌اند منتظر بازگشت به کار کارگران اخراجی از جمله اسماعیل بخشی به کارو بسته‌شدن پرونده‌های قضایی علیه همکارانشان هستند. در غیر اینصورت چهارشنبه آینده مقابل فرمانداری شوش تجمع خواهند کرد.