برای آزادی



info@barayeazadi.com
کد خبر : 10441          2019-12-05 09:01:01

فراخوان تشکل‌های کارگران و معلمان به اعتراض علیه سرکوب «شورش گرسنگان»

ٖ بازگشت به صفحه اول
فراخوان تشکل‌های کارگران و معلمان به اعتراض علیه سرکوب «شورش گرسنگان»

سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه، پنج تشکل کارگری، و شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران با صدور بیانیه‌هایی از مردم خواسته‌اند اعتراض خود را به سرکوب «اعتراضات برحق مردم» در آبان ۹۸ بیان کنند. سندیکای نیشکر هفت‌تپه خواستار یک دقیقه خاموشی در شبانگاه پنجشنبه شد. پنج تشکل کارگری نیز مردم را به گل‌افشانی مزار کشته‌شدگان اعتراضات فراخوانده اند و از دانشجویان و دانش‌آموزان خواسته اند که ۱۶ آذر را به روز یادمان جان‌باختگان تبدیل کنند. همزمان تشکل صنفی سراسری معلمان نوشته است: «ما نمی‌توانیم شاهد این همه فجایع باشیم و سکوت کنیم.»

تظاهرات سراسری مردم ۲۴ آبان با اعتراض به سه برابر شدن بهای بنزین آغاز شد و به سرعت بیش از ۱۰۰ شهر ایران را فراگرفت. این اعتراض‌ها اما با سرکوب شدید حکومتی مواجه شد. دست‌کم ۲۰۸ تن از جمله چند نوجوان کشته و هزاران تن دستگیر شدند.

سندیکای نیشکر هفت‌تپه اعتراضات سراسری آبان ۹۸ را شورش گرسنگان خوانده و در فراخوان به سکوت از مردم خواسته است روز پنج شنبه ۱۴ آذر ماه ۹۸، ساعت ۲۱ شب حداقل به مدت یک دقیقه چراغ‌ها را به نشانه «اعتراض به کشتار مردم بی‌دفاع و‌ به نشانه احترام به یاد جانباختگان اعتراضات ابانماه ۹۸، خاموش کنند و با شعار نان کار آزادی، در حمایت از شورش گرسنگان به پا خیزند.»

در بیانیه مشترک سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه، گروه اتحاد بازنشستگان، گروه تلگرامی اتحاد کارگر و معلم، گروهی از معلمان بازنشسته و کمیته پیگیری ایجاد تشکل‌های کارگری ایران روز پنجشنبه ۱۴ آذر عزای عمومی اعلام شده و از مردم خواسته شده است با افشاندن گل بر مزار کشته‌شدگان و افروختن شمع، همدرد و همراه خانواده‌های بازماندگان سرکوب خونین باشند.

این تشکل‌های مستقل کارگری همچنین از دانش‌آموزان و دانشجویان نیز خواسته اند تا روز ۱۶ آذر (روز دانشجو) را به روز یادمان کشته‌شدگان در اعتراضات آبان تبدیل کنند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان نیز «کشتار بیرحمانه» مردم را محکوم کرده و خواستار معرفی آمران و عاملان کشتار شده است:

«ما به عنوان معلم نمی‌توانیم شاهد وارونه‌سازی حقیقت و اشرار و اغتشاشگر خواندن مردم معترض و کشتار دانش‌آموزان، دانشجویان و مردم تنگدست و جان به لب رسیده در شهرهای مختلف کشورمان باشیم. ما نمی‌توانیم شاهد بایکوت خبری و بستن اینترنت، تبدیل مدارس به بازداشتگاه و پادگان و استفاده از دانش‌آموزان به عنوان نیروی نظامی سرکوب باشیم. ما نمی‌توانیم شاهد این همه فجایع باشیم و سکوت کنیم.»

رهبر جمهوری اسلامی در نخستین واکنش خود به اعتراضات، با حمایت از تصمیم فراقانونی «سران قوا» برای افزایش قیمت بنزین، اعتراضات را «کار اشرار، کینه‌ورزان و انسان‌های ناباب» جلوه داد و در پنجمین روز اعتراضات، معترضان را با دشمنی اشغالگر یکسان دانست و اعلام پیروزی کرد.

شدت خشونت سرکوبگران در حدی بود که خامنه‌ای و روحانی اکنون از «رافت اسلامی» نسبت به بی‌گناهان و خانواده‌های کشته‌شدگانی سخن می‌گویند که هیچ جرمی مرتکب نشده بودند.

خامنه‌ای در پاسخ گزارش شورای عالی امنیت ملی از اعتراضات نوشت:

«هرچه سریع‌تر انجام شود و نسبت به افراد مشکوک در هرگروه با جهتی که به رافت اسلامی نزدیک‌تر است عمل شود.»

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ساعتی قبل از اعلام این خبر همصدا با خامنه‌ای از «رأفت اسلامی» سخن گفته بود.