برای آزادی



info@barayeazadi.com
کد خبر : 10472          2019-12-26 15:24:36

تظاهرات پراکنده درتهران و برخی شهر ها با شعارهای ضد رژیمی

ٖ بازگشت به صفحه اول
همزمان با پنجم دی ماه روز همبستگی با قربانیان اعتراضات اخیر در ایران، علیرغم حضور گسترده و تهدیدآمیز نیروهای امنیتی، تظاهرات پراکنده ای در گورستان بی بی سکینه ی کرج محل خاکسپاری پویا بختیاری روی داده است. معترضین شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر داده اند. گفته می شود عده ای از کسانی که در این گورستان حضور یافته بودند، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

تصاویر منتشر شده نشان می دهد که یک هلی کوپتر بر فراز گورستان در پرواز بوده و این محل را کنترل می کرده است.

آرامگاه بی بی سکینه، محل دفن پویا بختیاری از شب گذشته در محاصره ی کامل ماموران امنیتی و پلیس قرار گرفته و ورودی های آن به شدت کنترل می شود.

روز پنجشنبه ۵ دی ماموران امنیتی و یگان‌های ضدشورش در بسیاری از شهرهای ایران مستقر شده‌اند و دسترسی به اینترنت هم مختل شده است.

همزمان با پنجم دی ماه چهلمین روز سرکوب خونین اعتراضات مردم در ایران، اینترنت در برخی از شهرها قطع شده، ماموران ضد شورش و لباس شخصی ها در چهار راه ها و مراکز پر رفت آمد به ویژه تهران مستقر شده اند و ماموران امنیتی با مراجعه به و یا بازداشت اعضای خانواده های قربانیان، برنامه ی سازمانیافته ای برای مقابله با اعتراضات احتمالی مردم و جلوگیری از برگزاری مراسم، تجمع و تحرک اعتراضی آنان را صورت داده اند.

در برخی از فیلم هایی که در شبکه های اجتماعی منتشر شده است، نشان می دهد در تهران “یگان ویژه” با تمام تجهیزات سرکوب از جمله در دره فرحزاد مستقر شده و در حال آماده باش است.

اقدامات امنیتی در سایر مناطق کشور نیز به شدت به مورد اجرا گذاشته شده است. روز، چهارشنبه، «یک منبع آگاه» در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به خبرنگاری ایلنا گفت که « با دستور مراجع امنیتی» در این روز استان‌های البرز، کردستان، زنجان و فارس شامل قطع ترافیک بین‌الملل خطوط تلفن‌های همراه شده‌اند.

به گفته این منبع آگاه، احتمال افزایش تعداد استان‌هایی که شامل قطع ترافیک بین‌الملل خطوط تلفن‌های همراه می‌شوند، وجود دارد.

خبرگزاری ایلنا همچنین نوشت که برخی کاربران اینترنت خانگی از نقاط مختلف شیراز و برخی شهرستان‌های فارس در تماس با دفتر این خبرگزاری از قطعی اینترنت‌ خبر می‌دهند.

عللاوه بر اینترنت خانگی، صبح روز چهارشنبه ۴ دی، اینترنت همراه در شیراز نیز با مشکل مواجه شده و سرویس‌دهی به شهروندان در شبکه‌های همراه اول و ایرانسل مختل شده‌ است و کاربران به سختی می‌توانند به سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی نظیر واتس‌اپ و اینستاگرام دسترسی پیدا کنند.

همزمان با این اقدامات تعدادی از خانواده های قربانیان در آستانه ی ۵ دی بازداشت شدند. بر این اساس خانواده ی پویا بختیاری از قربانیان اعتراضات آبان ماه توسط نیروهای امنیتی حکومت بازداشت شدند و پلیس به خانه ی بستگان چند تن دیگر از جان باختگان یورش برد.

خانواده ی پویا بختیاری و شماردیگری از خانواده‌های جان‌باختگان سرکوب‌ جمهوری اسلامی برای برگزاری مراسم چهلم قربانیان آبان‌ماه در روز پنجم دی‌ماه فراخوان دادند.

تعدادی از مادران و بستگان جان‌باختگان سیاسی در ایران که فرزندان و نزدیکانشان در چهل سال گذشته توسط نظام جمهوری اسلامی به قتل رسیده‌اند، در فراخوانی ۵ دی را به عنوان روز ادای احترام به کشته‌شدگان آبان ۹۸ اعلام کرده و از مردم خواسته‌اند به هر طریقی می‌توانند در این روز جنایات حکومت را محکوم کنند. این مادران در فراخوان خود نوشته اند: «ما مادران ساکت نمی‌نشینیم. ما مادران و خانواده‌های داغدیده که در طی ۴۰ سال فرزندانمان، جان خود را در راه آزادی و برقراری عدالت از دست داده‌اند، از مردم شریف و آزاده ایران و جامعه بین‌المللی می‌خواهیم که روز ۵ دی (۲۶ دسامبر) مصادف با چهل امین روز کشته شدن فرزندان‌مان، را روز بین المللی ادای احترام به قربانیان آبان ماه اعلام‌ کرده و با برگزاری مراسم یادبود، یک دقیقه سکوت کنیم.»

با گذشت نزدیک به چهل روز از زمان آغاز اعتراض‌ها، مقام‌های جمهوری اسلامی هنوز آماری از تعداد کشته‌شدگان وقایع آبان ماه ارائه نداده‌اند و هرگونه گزارش در باره ی دخالت مستقیم خامنه ای در کشتار دسته جمعی معترضان و آمار ارائه شده از سوی گروه‌های حقوق بشری یا رسانه‌ها را تکذیب می کنند.

هفته گذشته خبرگزاری رویترز با استناد به مقامات رسمی جمهوری اسلامی گزارش داد که در جریان اعتراضات آبان ماه ۱۵۰۰ نفر به دستور مستقیم خامنه ای کشته شده اند. رویترز در این گزارش نوشت: در شامگاه روز یکشنبه ۲۶ آبان، در دومین روز اوج گرفتن اعتراض‌هایی که با گران شدن بنزین آغاز شد، آیت‌الله خامنه‌ای با مقام‌های ارشد امنیتی، حسن روحانی، رئیس جمهور و تعدادی از اعضای کابینه دیدار کرده و گفته است: « هر کاری لازم است برای پایان دادن به اعتراضات انجام دهید.»