برای آزادی



info@barayeazadi.com
کد خبر : 10500          2020-01-18 11:37:10

برگزاری جلسه دادگاه محمد نوری زاد و هاشم خواستار در مشهد

ٖ بازگشت به صفحه اول
برگزاری جلسه دادگاه محمد نوری زاد و هاشم خواستار در مشهد
خبرگزاری هرانا – جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات، محمد نوری زاد و هاشم خواستار فعالین مدنی محبوس در زندان مشهد، امروز شنبه ۲۸ دی ماه در شعبه ۴ دادگاه انقلاب مشهد برگزار شد. آقای نوری زاد از نزدیک به دو ماه قبل در اعتراض به تداوم بازداشت و بلاتکلیفی خود در اعتصاب غذا و دارو بسر می‌برد. طی هفته گذشته نیز فاطمه ملکی، همسر محمد نوری زاد و صدیقه مالکی فرد، همسر هاشم خواستار در اعتراض به تداوم بازداشت این شهروندان و وضعیت سلامت محمد نوری زاد دست به تحصن مقابل دادگاه انقلاب مشهد زده بودند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز شنبه ۲۸ دی ماه ۱۳۹۸، جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات، محمد نوری زاد و هاشم خواستار فعالین مدنی محبوس در زندان مشهد، در شعبه ۴ دادگاه انقلاب این شهر برگزار شد.

محمدحسین آقاسی، وکیل مدافع این شهروندان ضمن تایید خبر برگزاری دادگاه در حساب شخصی خود نوشته است: “امروز آقای محمد نوری زاد با تنی رنجور ناشی از اعتصاب طویل المدت در بازداشتگاه اطلاعات، به همراه آقای هاشم خواستار در شعبه ۴ دادگاه انقلاب مشهد مورد محاکمه قرار گرفتند. هر دو با اعلام باقی بودن به مواضع قبلی خود و دفاع اجمالی، مشروح آن را بر عهده اینجانب گذاشتند که قرار شد ظرف یک هفته ارائه کنم”.
محمد نوری زاد از نزدیک به دو ماه قبل در اعتراض به تداوم بازداشت و بلاتکلیفی خود در اعتصاب غذا و دارو بسر می‌برد.

همچنین طی هفته گذشته فاطمه ملکی، همسر محمد نوری‌ زاد و صدیقه مالکی فرد، همسر هاشم خواستار دست به تحصن مقابل دادگاه انقلاب مشهد زده بودند. این شهروندان صبح روز چهارشنبه ۲۵ دی ماه مقابل دادگاه انقلاب مشهد بازداشت شده و پس از چند ساعت بازداشت در پلیس امنیت آزاد شده بودند.

یک منبع مطلع در گفت و گو با گزارشگر هرانا ضمن تایید خبر آزادی این شهروندان گفته بود: “فاطمه ملکی و صدیقه مالکی فرد حدود ساعت ۳ بعدازظهر از پلیس امنیت آزاد شدند. در طول زمان بازداشت نیز ماموران امنیتی درباره وضعیت پرونده و اتهامات آقای نوری زاد و آقای خواستار با همسرانشان صحبت کرده و وعده برگزاری دادگاه در روز شنبه ۲۸ دی ماه را داده‌اند”.

در خصوص محمد نوری زاد و هاشم خواستار گفتنی است که، در اواسط مردادماه امسال نامه ای با امضای ۱۴ تن از کنشگران مدنی مبنی بر استعفای آیت الله خامنه ای منتشر شده بود. با انتشار این نامه شماری از امضاکنندگان بازداشت و برخی دیگر نیز تحت فشار قرار گرفتند. هم اکنون محمد نوری زاد، هاشم خواستار، محمد حسین سپهری و فاطمه سپهری از امضاکنندگان این بیانیه در بازداشت بسر می‌برند و تعدادی نیز با قرار وثیقه آزاد شده‌اند.

گفته می‌شود ۹ مورد اتهامی از جمله، “توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی، توهین به مقدسات، توهین به رهبری، تشویش اذهان عمومی، همکاری با رسانه‌های خارجی، شرکت در تجمعات غیرقانونی” علیه این افراد در کیفرخواست صادر شده است.

محمدحسین آقاسی، وکیل دادگستری اواخر آذرماه امسال از ارجاع پرونده ۵ فعال مدنی به دادگاه انقلاب خبر داده بود. به گفته آقای آقاسی برای محمد نوری زاد، عبدالرسول مرتضوی، محمدحسین سپهری، فاطمه سپهری و هاشم خواستار که از امضاکنندگان دو بیانیه درخواست استعفای علی خامنه‌ای هستند، قرار جلب به دادرسی صادر شده است.

محمد نوری زاد پیش از این نیز سابقه بازداشت و محکومیت به دلیل فعالیت های مدنی مسالمت آمیز را دارد. آقای نوری زاد پیشتر در تاریخ ۱۷ تیرماه با دریافت ابلاغیه‌ای به شعبه اول دادسرای اوین احضار و در تاریخ ۱۹ تیرماه ۱۳۹۸، در شعبه اول دادیاری دادسرای اوین حاضر و پس از تفهیم اتهام و صدور قرار، بازداشت به زندان اوین منتقل شد. وی پس از ۴ روز در تاریخ ۲۲ تیرماه به زندان گرگان منتقل شده بود. آقای نوری زاد نهایتاً در تاریخ ۳۱ تیرماه با تودیع قرار از زندان گرگان آزاد شد. جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات وی در تاریخ ۱۴ مردادماه در دادگاه انقلاب گرگان برگزار شده بود.


هرانا در خردادماه ۹۷ از بازداشت کوتاه مدت محمد نوری‌زاد به همراه چند فعال مدنی دیگر که برای دیدار با خانواده رامین حسین‌پناهی، زندانی سیاسی محکوم به اعدام زندان مرکزی سنندج به منزل خانواده این زندانی در دهستان قروچای از توابع دهگلان رفته بودند، خبر داده بود.

وی همچنین در تاریخ ۲۷ مردادماه سال گذشته نیز به همراه ۳ تن از وکلای دادگستری در مقابل ساختمان مجلس در تهران بازداشت و ساعاتی بعد آزاد شده بود.

محمد نوری‌زاد کارگردان، فیلمنامه‌نویس و روزنامه‌نگار ۶۶ ساله ایرانی است. او از روزنامه‌نگاران تندرو و مذهبی محسوب می‌شد که در سال‌های پایانی دهه هشتاد به صف منتقدان فعال جمهوری اسلامی پیوست و در سال‌های اخیر به جهت فعالیت‌های مدنی و ملاقات با خانواده‌های زندانیان سیاسی بارها بازداشت و حبس شده است.