برای آزادی



info@barayeazadi.com
کد خبر : 10505          2020-01-23 09:34:19

فراخوان هشت تشکل کارگری و بازنشستگان به تجمع «علیه تحمیل فقر و نابرابری»

ٖ بازگشت به صفحه اول
فراخوان بازنشستگان به تجمع «علیه تحمیل فقر و نابرابری»

هشت تشکل کارگری و بازنشستگان در بیانیه‌ی مشترکی اعلام کردند همزمان با بررسی لایحه بودجه، برای پیگیری مطالبات خود روز دوشنبه ۷ بهمن مقابل مجلس تجمع می‌کنند. خواست آن‌ها تدوین بودجه‌ای برای اجرای کامل همسانسازی، بیمه رایگان و برگشت همه‌ی بدهی‌های دولت به صندوق‌های بازنشستگی است.

گروه بازنشستگان تامین اجتماعی، اتحاد بازنشستگان، شورای بازنشستگان ایران، جمعی از بازنشستگان فولاد، اتحاد بازنشستگان ایران، انجمن کارگران برق و فلزکار کرمانشاه، گروه ۱۹ اسفند، و گروه پایپینگ و اکیپ پروژه‌ای آذربایجان در بیانیه مشترکی خطاب به مسئولان نوشته‌اند: «نمی‌توانید و حق ندارید فقر و محرومیت را به ما تحمیل کنید!»

آن‌ها در اشاره به عدم اجرای قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان نوشته‌اند که ۱۳ سال به دنبال اجرای این قانون بوده اند اما حکومت هر بار به بهانه‌ای از اجرای آن سر باز زده و در پایان هر سال اجرای قانون را به سال بعد موکول کرده است.

در فراخوان مشترک آمده است:

«درد مشترک همه‌ی ما، تحمیل فقر و نابرابری‌ست، تحمیل بیماری و نگرانی است، تحمیل تورم و نا امیدی از آینده فرزندانمان است و از سوی صاحبان قدرت، برای حل این مصائب نیز حق اعتراض و تشکل نداریم!»

بازنشستگان تاکید کرده‌اند متحدتر و منسجم‌تر از پیش در تجمع دوشنبه شرکت و بر مطالبات خود پافشاری می‌کنند. آن‌ها هشدار داده‌اند:

«مجلسیان و دولتیان بدانند که این روزها، زیر ذره بین تک تک بازنشستگان بوده و چاره‌ی کار ما تدوین بودجه‌ای برای اجرای کامل همسان‌سازی، بیمه رایگان و برگشت همه‌ی بدهی‌های دولت به صندوق‌های بازنشستگی است.»

یک ماه پیش در روز دوشنبه دوم دی نیز صدها بازنشسته با خواست‌های مشابهی مقابل مجلس تجمع کرده بودند.

معلمان نیز که پیش از این از تحصن سرتاسری در همبستگی با بازنشستگان خبر داده بودند، در زنگ دوم مدارس به این وعده عمل کردند و با خواست‌های صنفی خود دست به اعتصاب زدند.

حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد بازنشستگان با درآمد حداقل زندگی می‌کنند. حداقل حقوق بازنشستگان صندوق‌های بازنشستگی یک‌ میلیون و ۵۸۵‌ هزار تومان است. این در حالی است هزینه سبد معاش در شهریور ماه از مرز ۸ میلیون تومان عبور کرده است. در بودجه سال ۹۹ تنها ۱۵ درصد افزایش برای مزدها و مستمری‌ها در نظر گرفته شده است این در حالی است که نرخ تورم رسمی هم‌اکنون از ۴۰ درصد فراتر رفته است.

دولت در بودجه ۹۹ تنها شش هزار میلیارد تومان اعتبار برای «همسان‌سازی» در نظر گرفته است که حتی کمتر از نصف اعتبار مورد نیاز برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان است.

دولت اعلام کرده است سال آینده حقوق بازنشستگان را «پلکانی» و به صورت محدود افزایش خواهد داد. وعده دولت این است که حقوق بازنشستگان طی پنج سال آینده همسان‌سازی شود.