برای آزادی



info@barayeazadi.com
کد خبر : 10549          2020-03-02 11:27:36

اطلاعیه شادباش کانون نویسندگان ایران به محمد رسول‌اف

ٖ بازگشت به صفحه اول
اطلاعیه شادباش کانون به محمد رسول‌اف
در پی برگزیده شدن فیلم "شیطان وجود ندارد" ساخته‌ی محمد رسول‌اف به عنوان فیلم برتر در جشنواره‌ی فیلم برلین، هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران این موفقیت را به رسول‌اف تبریک گفت. در بخشی از اطلاعیه که امروز 12 اسفند منتشر شده است آمده:«رسول‌اف در سیر فعالیت سینمایی خود تا به امروز نشان داده است که چهارچوب‌های تحمیلی و ویرانگر سانسور بر سینما را نپذیرفته و مدافع آزادی بیان در این عرصه است». در پایان نیز هیئت دبیران ضمن شادباش به محمد رسول‌اف و دیگر عوامل سازنده‌ی فیلم نوید فرا رسیدن زمانی را داده است « که همه‌ی فیلم‌ها آزادانه به نمایش درآیند و اثری از تبعیض و سانسور و سرکوب هنر در میان نباشد».
********
متن کامل اطلاعیه:
شادباش به محمد رسول‌اف
در هفتادمین دوره‌ی جشنواره فیلم برلین (برلیناله) 2020 فیلم "شیطان وجود ندارد" ساخته‌ی محمد رسول‌اف مورد توجه قرار گرفت و برنده‌ی جایزه خرس طلایی شد. محمد رسول‌اف در شرایطی این فیلم را ساخت که به دلیل آثار قبلی‌اش دادگاه انقلاب اسلامی او را متهم به "تبلیغ علیه نظام" و ممنوع الخروج کرده بود؛ اتهامی که به حکم قطعی یک سال زندان و دو سال ممنوعیت خروج منجر شده است و این حالتی نمادین از موقعیت هنرمندان مستقل ایران در چند دهه‌ی اخیر است.
رسول‌اف در سیر فعالیت سینمایی خود تا به امروز نشان داده است که چهارچوب‌های تحمیلی و ویرانگر سانسور بر سینما را نپذیرفته و مدافع آزادی بیان در این عرصه است. همین نگاه و نوع سینمای او موجب شده است دم و دستگاه سانسور به فیلم‌های او اجازه‌ی اکران ندهد. در این ممنوعیت‌ها فقط حق سینماگران آزاداندیش و مستقل سرکوب نمی‌شود بلکه حق مردمی که باید آزادانه از هنرها بهره ببرند، برگزینند و ببینند نیز پای‌مال می‌شود. گرچه تیغ سانسور و حذف، سینمای مستقل را از عرصه‌ی عمومی بیرون رانده و سینمای امنیتی – رانتی را بر جامعه مستولی کرده است، هنوز در جهان امکان‌هایی وجود دارد که این‌گونه فیلم‌ها دیده شود.
هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران این موفقیت را به محمد رسول‌اف کارگردان فیلم "شیطان وجود ندارد" و دیگر عوامل سازنده‌ی آن شادباش می‌گوید. بی‌تردید در سایه‌ی سانسورستیزی نویسندگان، هنرمندان و مردم زمانی فرا خواهد رسید که همه‌ی فیلم‌ها آزادانه به نمایش درآیند و اثری از تبعیض و سانسور و سرکوب هنر در میان نباشد.
هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران
12 اسفند 1398