برای آزادی



info@barayeazadi.com
کد خبر : 10596          2020-04-14 11:08:39

اعتراض کارگران به صدقه یک میلیون تومانی دولت در قالب وام

ٖ بازگشت به صفحه اول
اعتراض کارگران به صدقه یک میلیون تومانی دولت در قالب وام

دولت گفته بود که در دوران کرونا به خانواده‌های آسیب‌پذیر وام یک میلیارد تومانی با بهره ۱۲ درصدی خواهد داد. حسن روحانی با اعتراض نسبت به بهره بالای این وام ناچیز روبه‌رو شد و اعلام کرد که وام به‌شکل قرض‌الحسنه داده خواهد شد. کارگران می‌گویند چگونگی پرداخت این وام روشن نیست و هیچ مشکلی از اقشار کم‌درآمد حل نخواهد کرد.

شبکه تلگرامی «اتحاد کارگران» سه‌شنبه ۲۶ فروردین در انتقاد از وام یک میلیون تومانی دولت به خانواده‌های آسیب‌پذیر یادآوری کرد که وام مرحمتی دولت می‌بایست به ۲۳ میلیون نفر برسد و این پرسش را در میان آورد که چه کسانی و چگونه این ۲۳ میلیون نفر را انتخاب می‌کنند؟

کارگران معترض می‌گویند اگر وام یک میلیون تومانی به یک خانواده پنج نفره تعلق بگیرد، معنای آن این است که سهم این خانوار از وام دولت بیش از یک جفت کفش نخواهد بود.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران سه‌شنبه ۲۶ فروردین در جلسه اقتصادی دولت گفت: «وام یک میلیون تومانی مثل قبل نیست و ۱۲ درصد سود آن را دولت پرداخت می‌کند و این وام قرض‌الحسنه شده است.»

به‌گفته روحانی یارانه اردیبهشت و خرداد این خانوارها پرداخت می‌شود و از تیرماه به بعد ماهانه رقمی حدود ۳۵ هزارتومان به‌خاطر آن یک میلیون تومان وام که به صورت قرض‌الحسنه پرداخت شده، برداشت می‌شود. ساعتی بعد از اعلام این خبر کارگران معترض نوشتند:

«همه این شوی تبلیغاتی در مورد پرداخت وام یک میلیونی زمانی اجرا می‌شود که درست یک هفته پیش، در زمان تصویب حداقل دستمزد کارگران، دولت با قلدری ۱۳ درصد از مبلغ پیشنهادی گروه کارفرمائی شورای عالی کارشان هم کمتر مصوب کرد. در آن جلسات فرمایشی نمایندگان کارفرمائی به ۳۴ درصد افزایش حداقل دستمزد رضایت داده بودند.»

اشاره کارگران به تصویب حداقل دستمزد سال ۹۹ در شورای عالی کار است. این شورا پنج‌شنبه ۲۱ فروردین بدون توجه به نرخ تورم و هزینه سبد معیشت خانوار، دستمزد سال ۹۹ را با اکثریت آراء یک میلیون و ۸۳۵ هزار تومان تعیین کرد که به نسبت مزد سال ۹۸، ۲۱ درصد افزایش یافته است. این میزان افزایش حتی نتوانست نمایندگان کارگری مورد تائید دولت در شورای عالی کار را راضی کند. آن‌ها برای نخستین بار از امضای صورتجلسه خودداری کردند. از آن روز، اعتراضات فعالان کارگری به این مصوبه همچنان ادامه دارد.

کارگران معترض به وام یک میلیون تومانی دولت همچنین گفته‌اند اگر حمایت مالی از اقشاری که به‌دلیل کرونا آسیب دیده‌اند حق آن‌هاست، پرداخت آن نیز باید سازوکارهای خود را داشته باشد و مردم باید بتوانند بر آن نظارت داشته باشند:

«این نظارت از طریق حضور تشکل‌ها، سندیکاها، و اتحادیه‌های این مردم شکل خواهد گرفت (…) بهترین راه برای حمایت، به‌رسمیت شناختن هویت مردم و تشکل‌های مستقل گروه‌ها و طبقات مختلف است. بنابراین آنگاه که همه را در یک کیسه می‌ریزند و واژه مردم نیازمند را به‌کار می‌برند، اولین قدم برای چپاول ثروت کشور را برداشته‌اند.»

با ادامه‌دار شدن بحران کرونا در کشور، پیشنهاد ارائه وام حمایتی به اقشار آسیب‌پذیر جامعه در بانک مرکزی مطرح شد که دولت هم با آن موافقت کرد و بر این اساس قرار شد مبلغ یک میلیون تومان از محل منابع بانکی به صورت تسهیلات به حساب یارانه‌بگیران واریز شود.

دولت در این زمینه ۷۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات اختصاص داد و نرخ سود این تسهیلات را ۱۲ درصد و دوره بازپرداخت آن را دو سال اعلام کرد.

بدین ترتیب هر خانواری که یک‌ میلیون تومان تسهیلات را دریافت می‌کرد تا ۲ سال آینده باید ماهانه ۴۷ هزار و ۵۰۰ سود قسط می‌داد و در پایان یک ‌میلیون و ۱۴۰ هزار تومان باید به بانک بازمی‌گرداند.

حتی در رسانه‌های داخل کشور نیز نسبت به بهره بالای این وام اعتراضاتی شد و سرانجام دولت مجبور شد آن را وام قرض‌الحسنه بنامد و ۳۵ هزارتومان آن را از یارانه‌ها کسر کند.

پرداخت این میزان وام گرهی از مشکلات مردم باز نخواهد کرد. دولت در حالی از پرداخت وام یک میلیون تومانی سخن می‌گوید که در شرایط کنونی این میزان وام کفاف خرید چند کیلو گوشت و مرغ و احتمالاً یکی دو بار فروشگاه رفتن را هم نمی‌کند.

از رادیو زمانه