برای آزادی



info@barayeazadi.com
کد خبر : 10611          2020-04-26 10:30:53

تدارک سرکوب کارگران معترض معدن زغال‌سنگ کرمان

ٖ بازگشت به صفحه اول
تدارک سرکوب کارگران معترض معدن زغال‌سنگ کرمان

کارگران معدن زغال سنگ کرمان در نخستین روز اردیبهشت دست از کار کشیدند و در کوهبنان، زرند و رواور تجمع کردند. مسئولان دولتی، مدیران و مالکان معدن و نمایندگان کرمان در مجلس شورای اسلامی شنبه ششم اردیبهشت برای رسیدگی به اعتراض کارگران مذاکره کردند اما پیش از آغاز جلسه نمایندگان کارگران را بیرون کردند. نماینده کرمان در مجلس هم از نهادهای امنیتی خواست با کارگران معترض به شدت برخورد کنند.


کارگران معادن زغال سنگ کرمان به واگذاری شرکت به بخش خصوصی معترض‌ند. آنها اول اردیبهشت دست از کار کشیدند و در سه شهر کوهبنان، راور و رزن تجمع کردند.

سه هزار کارگر معدن زغال سنگ کرمان به خصوصی‌سازی این شرکت معترض‌اند و در اعتراض به این تصمیم هفته گذشته دست از کار کشیدند و در سه شهر استان کرمان مقابل ساختمان فرمانداری یا دفتر امام جمعه تجمع کردند. عصر شنبه گروهی از مدیران استان کرمان برای رسیدگی به خواسته کارگران جلسه برگزار کردند.

خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران گزارش کرده است؛ با وجود آنکه پیش از این برای پوشش خبری این جلسه از اطلاع‌رسانی شده بود، در ابتدای نشست خبرنگاران و نمایندگان کارگران معادن زغال‌سنگ کرمان را از جلسه بیرون کردند.

محمدجواد فدایی، استاندار کرمان پس از پایان این نشست به خبرنگاران گفت: مدیرعامل شرکت فولاد و نماینده وزیر صنعت، معدن و تجارت باید باید به کرمان بیایند و پاسخگو باشند که واگذاری این شرکت به چه صورت انجام شده است تا ابهامات برطرف شود.

شرکت معادن زغال سنگ کرمان سال ۱۳۹۲ برای تهاتر بدهی‌های دولت به ۹۲ به شرکت صندوق بازنشستگان فولاد واگذار شد و حالا نیز قرار است به یک شرکت به نام دالاهو واگذار شود.

کارگران به این واگذاری معترض‌اند و نگران از دست رفتن امنیت شغلی‌شان. استاندار کرمان هم گفت: کارگران نگران هستند قراردادهایشان بدون دلیل تمدید نشود.

او در ادامه اما موقت و یکساله بودن قرارداد کار را طبیعی دانست که «در همه‌جا حتی دولت هم یکساله بسته می‌شود» و گفت: «این ضمانت را می‌دهیم که قراردادی بدون دلیل رد نشده و کارگری بدون دلیل اخراج نشود».

به گفته او در این جلسه صورتجلسه‌ای تنظیم شده است. نمایندگان کارگران اما در مذاکره غایب بودند و صورت جلسه را امضاء نکردند.

هماهنگی برای «برخورد شدید» با کارگران
محمدرضا پورابراهیمی نماینده کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی هم قول داد که خواسته کارگران را پیگیری کند. اما از کارگران خواست تا به گفته او «دشمن شادکن» نشوند.

پورابراهیمی اعتراضات کارگران را «برخی اقداماتی که باعث سوءاستفاده‌ی دشمنان شده» خواند و گفت:«مطالبات کارگران زغال‌سنگ قابلیت پیگیری دارد و باید از طریق مراجع قانونی پیگیری کرد».

به گفته او در این جلسه پرداخت حقوق فروردین کارگران تصویب شد و به زودی پرداخت می‌شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین در نامه‌ای به محمدرضا شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواستار رسیدگی فوری به موضوع واگذاری شرکت زغال‌سنگ کرمان به شرکتی به نام دالاهو شد.

او در بخش دیگری از این نامه که خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی (ایرنا)، آن را منتشر کرد، از وزیر کار خواست «سریعا هماهنگی لازم با وزارت اطلاعات و نیز مدیرکل اطلاعات استان کرمان» برای برخورد شدید با آنچه که «امکان اخلال در عملکرد و فعالیت‌های تولیدی شرکت» عنوان کرد، را انجام دهد «تا در آینده شاهد توقف فعالیت در این شرکت مهم نباشد».

کارگران معترض معادن زغال سنگ هفته گذشته در نامه‌ای به امام جمعه راور، مطالبات خود را این گونه بیان کردند:

تبدیل وضعیت قرارداد کارگران از انجام کار معین به قرارداد دائم، پرداخت حق بیمه و تامین حقوق فروردین ۱۳۹۹کارگران به علت بیماری کرونا، اجرای صحیح، کامل و بدون نقص طرح طبقه‌بندی مشاغل، ضریب شغلی بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان‌آور بر اساس قانون استخدامی فولاد در سال‌های دهه ۶۰ و ۷۰ با اجرای سابقه ۱۵ سال کار در معادن زغال‌سنگ، اجرای مفاد قانون کار مخصوصا اضافه کار، اجرای ماده ۹۲ و امنیت شغلی ماده ۷ قانون و مقررات کار جمهوری اسلامی ایران و افزایش دستمزد ثابت اداره کار نسبت به سایر مشاغل و افزایش‌های سالیانه برای کارگران معادن زغال‌سنگ کل استان.