برای آزادی



info@barayeazadi.com
کد خبر : 10623          2020-05-04 09:38:09

سه هزار کارگر زغال سنگ کرمان اعتصاب کردند

ٖ بازگشت به صفحه اول
سه هزار کارگر زغال سنگ کرمان اعتصاب کردند

بیش از سه هزار کارگر شرکت زغال سنگ کرمان روز دوشنبه ۱۵ اریبهشت با خواست تامین امنیت شغلی، افزایش دستمزد و در مخالفت با واگذاری سهام شرکت اعتصاب کردند. صدها تن از کارگران برای تجمع به کرمان رفته و در ساختمان شرکت زغال سنگ کرمان تجمع کردند.


اعتصاب کارگران شرکت زغال سنگ کرمان؛ اول اردیبهشت ۹۹

در پی اعتصاب اول اردیبهشت کارگران که با همین خواست‌ها صورت گرفته بود مسئولان استان وعده رسیدگی دادند اما به این وعده عمل نشد و روز یکشنبه ۱۴ اردیبهشت روابط عمومی صندوق بازنشستگی فولاد مجددا بر واگذاری سهام شرکت در بازار بورس تاکید کرد. کارگران می‌گویند مگر ما برده‌ایم که بخواهیم در اختیار یک شرکت دیگر باشیم؟

کارگران نگرانند که مجدداً نیروی کار آنها در تملک پیمانکاران قرار بگیرد و آن‌ها به کارگران «اجاره‌ای» تبدیل شوند و از سوی دیگر بخش خصوصی به قصد سودجویی زمین‌های پشتوانه شرکت را به تدریج بفروشد.
آن‌ها همچنین خواهان امنیت شغلی، اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل، اعمال ضریب شغلی بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان‌آور، اجرای قانون اضافه کار، افزایش دستمزد متناسب با نوع شغل و میزان سختی کار و اعمال افزایش‌های سالیانه برای کارگران معادن زغال‌سنگ کرمان‌اند.

یکی از کارگران در بیان خواست‌ها گفت: «پس از برگزاری تجمع اول اردیبهشت، مقام‌‌های استان وعده دادند که تا ۱۰ اردیبهشت ماه به مشکلات کارگران رسیدگی می‌کنند. محقق نشدن این وعده و ملغی نشدن تصمیم واگذاری سهام شرکت زغال‌سنگ کرمان به بخش خصوصی موجب شد، که امروز هم دست از کار بکشیم.»

یکی از کارگران در توضیح مطالباتشان گفت:

«خواسته ما قانونی، منطقی و قابل اجراست. به مسئولان نامه و درخواست داده‌ایم. نزدیک دو سال و نیم پیگیری کردیم. قرار بود امنیت شغلی ما تامین شود. مگر با برده‌ایم که بخواهیم در اختیار یک شرکت دیگر باشیم؟ ما یا باید زیر نظر صندوق بازنشستگان بمانیم یا دولت مسئولیت شرکت را بر عهده بگیرد. ما دویست کیلومتر راه آمده‌ایم تا این جا اعتراض کنیم. ما خواستار امنیت شغلی هستیم. دستمزد معقول می‌خوایم. دستمزدی که زندگی‌مان با آن بچرخد. قیمت لپه که ۸ هزار تومان بود بعد از شیوع کرونا ۲۴ هزار تومان است، خواستار دستمزد متناسب با هزینه‌ها هستیم.»

شرکت معادن زغال سنگ کرمان سال ۱۳۹۲ برای تهاتر بدهی‌های دولت به شرکت صندوق بازنشستگان فولاد واگذار شد و حالا نیز قرار است سهام آن در بورس عرضه و واگذار شود. کارگران مخالف‌اند و اول اردیبهشت در سه معدن در کوهبنان، زرند و رواور اعتصاب و تجمع کردندو دست به راهپیمایی زدند.

استاندار کرمان درپی اعتصاب اول اردیبهشت که ظاهرا می‌خواست نگرانی کارگران از عدم امنیت شغلی و اخراج را برطرف کند، موقت و یکساله بودن قرارداد کار را طبیعی دانست که «در همه‌جا حتی دولت هم یکساله بسته می‌شود» و افزود: «این ضمانت را می‌دهیم که قراردادی بدون دلیل رد نشده و کارگری بدون دلیل اخراج نشود».

از هنگام رواج قراردادهای موقت کارفرمایان دیگر نیازی به اخراج کارگران ندارند بلکه در پایان مهلت قرارداد به بهانه عدم نیاز، کارگران «مازاد» را اخراج می‌کنند. تا کنون هزاران کارگر به این روش بیکار شده‌اند.

مسئولان دولتی، مدیران و مالکان معدن و نمایندگان کرمان در مجلس شورای اسلامی شنبه ششم اردیبهشت برای رسیدگی به اعتراض کارگران مذاکره کردند اما پیش از آغاز جلسه نمایندگان کارگران را بیرون کردند. نماینده کرمان در مجلس هم از نهادهای امنیتی خواست با کارگران معترض به شدت برخورد کنند.