برای آزادی



info@barayeazadi.com
کد خبر : 10653          2020-05-24 11:27:58

محکومیت کارگران نیشکر هفت‌تپه و چند تن از بازداشت شدگان روز کارگر تحت عنوان «عفو» لغو شد

ٖ بازگشت به صفحه اول
محکومیت کارگران نیشکر هفت‌تپه و چند تن از بازداشت شدگان روز کارگر تحت عنوان «عفو» لغو شد

همزمان با محاکمه مالکان نیشکر هفته‌تپه به جرم فساد مالی و اختلاس ارزی، حکم قضایی اسماعیل بخشی و محمد خنیفر، دو کارگر اخراج شده، علی نجاتی، کارگر بازنشسته این شرکت، عاطفه رنگریز و مرضیه امیری از بازداشت‌شدگان روز کارگر در تهران و چند تن دیگر از فعالان دانشجویی تحت عنوان «عفو» لغو شد.

فرزانه زیلابی، وکیل کارگران نیشکر هفت‌تپه شامگاه شنبه سوم خرداد در گفت‌وگو با «امتداد»، رسانه حزب اتحاد ایران اسلامی، از «قرار گرفتن نام کارگران نیشکر هفت‌تپه در لیست عفو رهبری» خبر داد و گفت: پیرو تماسی که با یکی از کارگران شرکت هفت تپه از سوی قضائیه انجام گرفته به تائید رسیده که آقایان، اسماعیل بخشی، محمد خنیفر و علی نجاتی از کارگران این شکرت که پیش‌تر بنا بر عناوین اتهامی به ۵سال حبس محکوم شده بودند در لیست عفو قرار گرفته‌اند.

این سه کارگر شاغل و بازنشسته نیشکر هفت‌تپه در سال‌های گذشته چند مرتبه بازداشت و در دادگاه انقلاب به پنج سال حبس محکوم شدند. مدیران شرکت نیشکر هفت‌تپه که به اتهام اختلاس ارزی و فساد مالی محاکمه می‌شوند خنیفر و بخشی را از کار اخراج کرده‌اند.

کانال تلگرامی «کمپین دفاع از بازداشت شدگان هفت‌تپه» هم با تایید خبر لغو حکم حبس این افراد، خبر داده عاطفه‌ رنگریز که در ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ پس از شرکت در تجمع روز جهانی کارگر به همراه چند تن دیگر از فعالان دانشجویی و کارگران بازداشت شد، نیز مشمول «عفو رهبری» شده است.

کیوان صمیمی، روزنامه‌نگار و سردبیر مجله ایران فردا که در همین تجمع بازداشت شد به تازگی به پنج سال زندان محکوم شده است. حسن سعیدی، عضو سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران هم به همین دلیل به پنج سال زندان محکوم شد و در حال سپری کردن دوره محکومیت خود است.

براساس این گزارش نام سهیل آقازاده، فعال دانشجویی نیز در فهرست عفو قرار داد. او در جریان اعتراضات دی ۹۶ بازداشت و به شش ماه حبس محکوم شد.

پیش از این وکیل مرضیه امیری، روزنامه‌نگار و از بازداشت شدگان روز کارگر و لیلا حسین‌زاده، فعال دانشجویی از لغو مجازات حبس آنها خبر داده بودند.

ندا ناجی، از دیگر بازداشت شدگان روز جهانی کارگر هم که اسفند سال گذشته پس از حدود ۱۰ ماه بازداشت به مرخصی اعزام شد به دلیل اینکه یک سوم دوره محکومیت خود را طی کرده، مشمول آزادی مشروط شده است.

خبرگزاری «میزان»، ارگان قوه قضاییه هم بدون افشای نام، از موافقت رهبر جمهوری اسلامی با «عفو تعدادی از دانشجویان، برخی کارگران هفت‌تپه و چند نفر بازداشت شدگان روز کارگر» خبر داده است.

سپیده قلیان، فعال اجتماعی در خوزستان که سال ۱۳۹۷ دو مرتبه بازداشت و در زندان شکنجه شد اما در توییتر نوشت که نامش در فهرست «عفو» قرار ندارد.

علاوه بر او تا به حال خبری مبنی بر لغو محکومیت امیر امیرقلی، امیرحسین محمدی‌فرد، سانازالهیاری و عسل محمدی، اعضای هیئت تحریریه نشریه اینترنتی گام که در سال ۱۳۹۷ و در ارتباط با اعتراضات کارگران نیشکر هفت‌تپه و فولاد اهواز بازداشت شدند، منتشر نشده است.

توضیح: این خبر ممکن است با اطلاعات تازه تغییر کند یا به روز شود.

از سایت زمانه