برای آزادی



info@barayeazadi.com
کد خبر : 10697          2020-07-03 06:34:45

اعتصاب در نیشکر هفت‌تپه: خواسته‌های کارگران، راه‌کار مسئولان

ٖ بازگشت به صفحه اول
اعتصاب در نیشکر هفت‌تپه: خواسته‌های کارگران، راه‌کار مسئولان
لیلا محمودی

کارگران نیشکر هفت‌تپه در پنج سال اخیر بارها در اعتراض به شرایط کاری، تعویق مطالبات، فساد و ناکارآمدی مدیریت و با خواست لغو خصوصی‌سازی شرکت دست به اعتصاب زده‌اند و اکنون نیز از ۱۹ روز پیش در اعتصاب به سر می‌برند. آن‌ها این بار در شرایطی متفاوت از گذشته به خیابان آمده‌اند: در متن تشدید فقر و فلاکت عمومی، شیوع گسترده کرونا که ابتلای ده‌ها کارگر شرکت به کووید‌۱۹ را درپی داشته، و محاکمه ۲۱ «اخلالگر کلان ارزی» در دادگاه به اتهام یک و نیم میلیارد دلار فساد مالی که امید اسدبیگی، مدیرعامل نیشکر هفت‌تپه متهم ردیف اول آن است. حکومت اما می‌کوشد به روش گذشته با پرداخت قطره‌چکانی بخشی از مطالبات معوقه همراه با ایجاد تفرقه و تهدید و ارعاب به اعتصاب کارگران پایان دهد.

پنجشنبه ۱۲ تیر کارگران، به‌رغم اوج‌گیری کرونا و وضع محدودیت‌های تازه توسط ستاد مدیریت کرونا در خوزستان، مانند روزهای قبل پس از تجمع در شهر راهپیمایی کردند.

دور جدید اعتصاب در نیشکر هفت‌تپه روز ۲۶ خرداد آغاز شده است. کارگران که از ابتدای سال حقوق نگرفته‌اند خواستار پرداخت حقوق معوقه، خلع ید از بخش خصوصی و بازگشت به کار نمایندگان اخراجی خود هستند.

امید اسدبیگی، مدیر عامل شرکت از آغاز برگزاری دادگاه اخلال‌گران کلان ارزی که در آن ۲۱ نفر از جمله او به اتهام اختلاس محاکمه می‌شوند، از پرداخت حقوق کارگران خودداری کرده است. قاضی پرونده اسدبیگی در دهمین جلسه دادگاه گفت چند بار از او خواسته حقوق عقب‌افتاده کارگران را بپردازد اما مدیر عامل نیشکر هفت‌تپه از این کار طفره می‌رود تا دادگاه را تحت فشار بگذارد. به عبارت دیگر، اسدبیگی کارگران را به سپر انسانی خود تبدیل کرده است.

از سوی دیگر، ده‌ها کارگر نیشکر هفت‌تپه به کرونا مبتلا شده، و حدود ۴۰ تن از آن‌ها در قرنطینه‌اند. اما کارگران که دو هفته اعتصاب آن‌ها با بی‌توجهی مسئولان مواجه شده است به ناگزیر اعتصاب خود را در روزهای اخیر با تجمع مقابل فرمانداری و راهپیمایی در شهر همراه کرده‌اند.

آن‌ها در هجدهمین روز اعتصاب شعار می‌دادند: «کارگر هفت تپه، اتحاد اتحاد»، «کارگر می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد»، «یه اختلاس کم بشه، مشکل ما حل میشه»، «استاندار رشوه‌ای نمیخوایم، نمیخوایم»، و «مرگ بر روحانی».

کارگران یک بار دیگر حمایت خود را از همکارشان یوسف بهمنی اعلام کردند. بهمنی همان کارگری است که در دادگاه امید اسدبیگی و برنامه زنده اسدبیگی‌ها در «انصاف‌نیوز» درباره وضعیت شرکت و مشکلات کارگران صحبت کرده و در برنامه زنده توسط اسدبیگیِ پدر اخراج شده بود.

مسئولان به شیوه گذشته می‌کوشند با پرداخت بخشی از مطالبات، کارگران را به پایان اعتصاب وادارند. روز چهارشنبه ۱۱ تیر خبر تمدید بیمه درمانی کارگران منتشر شد و پنجشنبه محمد کعب، امیر نماینده شوش در مجلس گفت حقوق ماه فروردین کارگران به حساب کارگران واریز شده است. اما سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه اعلام کرد این خبر صحت ندارد و تنها حقوق حدود ۴۰۰ نفر از کارگران قراردادی شاغل در بخشهای کشاورزی، حراست و کارخانه واریز شده است.

اسدبیگی‌ها در نمایش اقتدار
در سال‌های اخیر تعدادی از کارگران نیشکر هفت‌تپه که به وضعیت شرکت اعتراض کرده و از فساد و ناکارایی مدیریت پرده برداشته بودند، با شکایت امید اسدبیگی و دیگر مدیران توسط نهادهای امنیتی و قضایی احضار و بازداشت شده‌اند. ظاهرا اکنون فساد و سوء استفاده مدیر عامل نیشکر هفت‌تپه بر دستگاه قضایی آشکار شده است.

امید اسدبیگی متهم ردیف اول پرونده‌ای است که در قوه قضائیه به اتهام فروش غیرمجاز حدود یک و نیم میلیارد دلار ارز تشکیل شده است. او به قید وثیقه آزاد است. اسدبیگی مدعی است هیچیک از اتهامات صحت ندارد، «هفت‌تپه علاوه بر مسائل اقتصادی مسائل پشت پرده زیادی دارد» و او قربانی یک «پرونده سازی» است.

امید اسدبیگی که روز دوشنبه ۹ تیر به عنوان متهم در جلسه دادگاه نشسته بود یک روز بعد سه‌شنبه ۱۰ تیر به همراهی پدر و برادرش به دفتر «انصاف‌نیوز» رفت تا در گفت‌و‌گوی زنده که با درخواست او برگزار می‌شد، حرف‌هایش را از «زبان خودش» به گوش مردم برساند.

واگذاری نیشکر هفت‌تپه به اسدبیگی‌ها، داستان آشنای خصوصی‌سازی ده‌ها و صدها کارخانه‌ی دولتی است که در اثر سال‌ها سوء مدیریت و فساد ورشکسته و زیان‌ده شده بوده و در روابطی مبهم و پیچیده به بهایی ناچیز به خودی‌ها واگذار شده‌اند.

مدیرعامل نیشکر هفت‌تپه در این گفت‌و‌گو متهم ردیف اول پرونده اختلاس نبود. مدیری کاردان و باتجربه بود که از امکانات رسانه‌ای خود بهره گرفته تا برَند اسدبیگی‌ها را به عنوان تولیدکننده و صنعتگری موفق با ۵۰ سال تجربه معرفی کند. او صبح همان روز در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) در ارتباط با اتهام خود گفته بود:

«این کیفرخواستی که پیاده شده فقط در جهت تخریب ذهن مردم انجام شده است».

اسدبیگی از «فضاسازی‌ها» گله کرده و افزوده بود: «درست نیست با یک تولیدکننده و صنعتگر همانند یک دلال خیابانی برخورد شود». مدیر عامل نیشکر هفت‌تپه تعویق سه ماه حقوق کارگران را تکذیب کرده و مدعی شده بود حقوق کارگران تنها یک ماه عقب پرداخت نشده و آن هم به این علت که حساب‌های شرکت مسدود است. گفته بود دو هزار نیروی شاغل در نیشکر هفت‌تپه مازادند.

سخنان زنده امید اسدبیگی و پدر و برادرش که بعد از ظهر بطور زنده توسط انصاف‌نیوز در اینستاگرام پخش می‌شد، قرار بود معیاری برای قضاوت درباره بخش خصوصی به دست شنونده بدهد و سران حکومت را شیرفهم کند «درد تولیدکننده را بشنوند» و نگذارند اسدبیگی‌ها ضربه بخورند زیرا در آن صورت «دیگران هم جرات نمی‌کنند پا پیش بگذارند».

شیوه واگذاری نیشکر هفت‌تپه به اسدبیگی‌ها، داستان آشنای خصوصی‌سازی ده‌ها و صدها کارخانه‌ی دولتی است که در اثر سال‌ها سوء مدیریت و فساد ورشکسته و زیان‌ده شده بوده و در روابطی مبهم و پیچیده به بهایی ناچیز به خودی‌ها واگذار شده‌اند. نمونه‌ها بسیارند از هپکو و آذرآب در اراک تا تراکتور سازی تبریز و شرکت فولاد اهواز.

اما به ادعای اسدبیگی‌ها، نیشکر هفت‌تپه در پروسه‌ای شفاف به آنها واگذار شده، پس از واگذاری گسترش یافته و در مسیر پیشرفت و ترقی قرار دارد. به علاوه، مالکان می‌گویند وضع کارگران بهتر شده و اگرچه دو هزار تن از کارگران مازادند اما اخراج نشده‌اند و حقوق‌شان پرداخت می‌شود.

چکیده دو ساعت و نیم صحبت امید اسدبیگی مدیر عامل، اسدالله و امیر اسدبیگی پدر و برادر او و دو تن از مالکان نیشکر هفت‌تپه در پخش زنده انصاف‌نیوز در اینستاگرام این است:

برَند اسدبیگی‌ها به محوریت اسدبیگیِ پدر ۵۰ سال تجربه موفق «صنعتگری و تولید» دارد. اسدبیگی‌ها سال ۱۳۹۴، با پرداخت ۱۰ میلیارد تومان در مزایده نیشکر هفت‌تپه شرکت کرده و برنده شده‌اند. مجموعه را به ۱۲۰۰ میلیارد تومان خریده‌اند که می‌بایست طی ۱۰ سال پرداخت شود.

هفت‌تپه ورشکسته بود با میلیاردها تومان بدهی. کارخانه نان‌خور دولت بوده است. امید اسدبیگی تا مقطع فوق دیپلم درس خوانده و از ۸ سالگی نزد پدر کار کرده و تجربه اندوخته. او صنعتگر و تولید کننده است، نه دلال و از دانش و توانایی مدیریت این مجتمع عظیم برخوردار است.

اسدبیگیِ پدر با خرید نیشکر هفت‌تپه موافقت نداشته اما امید اسدبیگی به عشق «نان رساندن» به ۱۰ هزار کارگر نیشکر هفت‌تپه را خریده است.

«قوه قضائیه و نظام باید از صنعتگر پشتیبانی کنند تا کارش را انجام بدهد». اما از زمان تحویل شرکت نیشکر هفت‌تپه «پرونده سازی» و اشکال‌تراشی در کار مالکان جدید آغاز شده است.

اسدبیگی‌ها از دو سال پیش در تداوم «پرونده سازی» ‌ها، با اتهامی مواجه شده‌اند که «از پایه و اساس ایراد دارد». بدون سند متهم شده‌اند. مشکلات قضایی برایشان ایجاد شده، از بسیاری امکانات محروم شده‌اند. حساب‌هایشان مسدود شده و نتوانسته‌اند حقوق کارگران را بپردازند.

امید اسدبیگی چند ماه پیش دستگیر شده و سه ماه در سلول انفرادی بوده تا اعتراف کند. اما به هدف نرسیده‌اند. وقتی از او پرسیده شد که «آیا شکایت کردید؟»، پاسخ داد: «نه، شکایت نکردم».

بدهکاری به سازمان خصوصی‌سازی بابت خرید شرکت در سال ۹۴، تماماً تسویه شده است. اسناد خصوصی‌سازی هفت‌تپه هم علنی است. اسناد تمام دریافتی و پرداختی‌ها موجود است و هیچگونه تخلفی صورت نگرفته است.

امید اسدبیگی مدیر عامل شرکت، حتی یک دلار هم سوء استفاده نکرده است. رشوه نداده، مسئولان دولتی و قضایی را با پرداخت پول نخریده، زمین‌های شرکت را نفروخته و اجاره نداده است. او «به هیچوجه» غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان را با پرداخت رشوه تطمیع و با خود همراه نکرده است زیرا «استاندار فرد متولی است و حتی حقوق استانداری را دریافت نمی‌کند».

امید اسدبیگی به همسر استاندار خوزستان هم هدیه نداده و ۲۵ هزار دلار هزینه سفر تفریحی خانواده او به خارج را تامین نکرده. تنها بروشور آژانس توریستی اسدبیگی‌ها را به یکی از نزدیکان استاندار داده که او هم به آژانس توریستی مراجعه کرده، پول پرداخته و بلیط خریده است.

اما اسدبیگی‌ها ارتباطات گسترده‌ای دارند و با مسئولان بسیاری در نهادهای مختلف در تماس‌اند. از استاندار خوزستان گرفته تا «ستاد امداد امام» که از نیشکر هفت‌تپه الکل می‌خرد. شاید به خاطر این بده و بستان‌هاست که این ستاد شنبه پیش اعلام کرد به کارگران نیشکر هفت‌تپه که حقوق نگرفته‌اند و با کرونا درگیرند، معادل ۵۰۰ هزار تومان کمک می‌کند و این خشم کارگران را برانگیخت.

کارگران معترض اخراجی به کار باز نخواهند گشت
تولید نیشکر هفت‌تپه در سال‌های اخیر کاهش یافته است. کارگران مدیریت بی‌کفایت بخش خصوصی، یعنی اسدبیگی‌ها را مسئول این اتفاق می‌دانند. اما مالکان کارگران معترض را مقصر می‌شمرند.

به گفته اسدبیگی، عده معدودی کارگر جلوی کارها را می‌گرفتند و همین به کاهش تولید انجامید. او به انصاف‌نیوز گفت که یک سری افراد هم نی‌ها را آتش می‌زنند و ۶۷۰ هکتار نی‌های شرکت را آتش زدند. عوامل بیگانه و رسانه‌های بیگانه هم نفاق‌افکنی می‌کنند.

به گفته مالکان، کارگرانی که در کار «اخلال» می‌کنند، تعدادشان انگشت‌شمار است، همه‌شان فریب‌خورده‌اند و «تحت تاثیر» قرار دارند.

اسدبیگیِ پدر در پاسخ به سوال یکی از بینندگان درباره بازگشت به کار کارگران اخراج شده از جمله اسماعیل بخشی و محمد خنیفر به تاکید گفت: «کارگران اخراجی دیگر هم به هیچ‌وجه، به هیچ‌وجه بر نمی‌گردند.»

اسدبیگی‌ها اخراج کارگران را نیز به همین ترتیب توجیه کردند و حتی از لطف به کارگران گفتند:

« باید درد یک تولیدکننده را متوجه بشوید. کارگرها تحت امر ما هستند. کارگر موظف است دستورات کارفرما را انجام بدهد. اگر تعدادی کارگر موجب اخلال در کار شدند، به نظر شما باید چه کار کرد؟ باید بادشان زد؟ مسئولان امنیتی خواستند ۴۰ نفر را اخراج کنیم و ما این کار را نکردیم. ما آن سه نفر را هم اخراج نکردیم، فقط قراردادشان را تمدید نکردیم. یک در هزار کارگرها زندان رفته‌اند. محمد خنیفر برای چه رفت زندان؟ او مرتب در تولید اخلال می‌کرد. ما مستاصل شده بودیم.»

اخراج یک کارگر در برنامه زنده
در اواخر گفت‌و‌گو به یوسف بهمنی کارگر نیشکر هفت‌تپه برای واکنش به سخنان اسدبیگی‌ها چند دقیقه‌ای فرصت داده شد. بهمنی دوشنبه ۹ تیر در جلسه دادگاه اسدبیگی شرکت کرده و از قاضی پرسیده بود:

«آقای قاضی چرا وقتی من کارگر حقم را می‌خواهم، برایم پرونده‌سازی می‌کنند و لباس زندان تنم می‌کنند ولی امید اسدبیگی با این حجم عظیم از فساد، راست راست با کت و شلوار راه می‌رود، کجای این عدالت است؟»

بهمنی در گفت‌و‌گوی زنده انصاف‌نیوز گفت ادعای اسدبیگی‌ها حقیقت ندارد. هدفشان تولید در نیشکر هفت‌تپه نیست. بهمنی از شیوع گسترده کرونا گفت، از این که کار کارگران به جایی رسیده که ستاد امام می‌خواهد به آن‌ها کمک کند. او خواستار کوتاه شدن دست اسدبیگی‌ها از شرکت شد.

واکنش اسدبیگی‌ها خشم‌آگین بود. امیر اسدبیگی گفت: آقای بهمنی از کارگرانی است که «تحت تاثیر» هستند. او که ظاهرا فیش حقوقی این کارگر را به همراه داشت ارقامی را از فیش حقوقی او خواند. پدر اسدبیگی‌ها همانجا مقابل دوربین، یوسف بهمنی را از نیشکر هفت‌تپه اخراج کرد.

امید اسدبیگی در پاسخ این سوال که چرا با این همه ضرر، کارخانه نیشکر هفت‌تپه را رها نمی‌کنید، گفت: «ما مرد عمل‌ایم، می‌ایستیم و کار انجام می‌دهیم».

رهبران کارگری ساخته می‌شوند
اسماعیل بخشی و برخی دیگر از نمایندگان کارگران که در اعتصاب‌های گذشته نقش برجسته‌ای داشتند با تشکیل پرونده‌ی قضایی- امنیتی محاکمه و زندانی شدند. اسماعیل بخشی و محمد خنیفر از زندان آزاد شده‌اند اما مدیران هفت‌تپه آن‌ها را به همراه تعدادی دیگر از کار اخراج کرده‌اند. کارفرما و دستگاه‌های امنیتی که از توانایی و محبوبیت این کارگران در میان همکارانشان باخبرند، می‌کوشند با دورنگهداشتن این کارگران از شرکت، راه مبارزات کارگری را سد کنند.


سه‌شنبه سوم تیر- در نهمین روز اعتصاب، کارگران نیشکر هفت‌تپه بر ضرورت اتحاد کارگران و تصمیم‌گیری جمعی تاکید کردند
اعتصاب کنونی نیشکر هفت‌تپه اما یک بار دیگر نشان داد گرچه نمایندگان و رهبران کارگران در اعتراضات کارگری نقش ارزشمندی ایفا می‌کنند اما مبارزات کارگری با حذف آن‌ها متوقف نمی‌شوند. مبارزات کارگری قائم به فرد نیستند. از اراده جمعی کارگران نیرو می‌گیرند. کارگران بسیاری در جریان مبارزات آگاه و ساخته می‌شوند.

کارگران نیشکر هفت‌تپه در اعتصاب جاری نشان دادند که قادرند برغم تهدیدها، و کارشکنی و تفرقه‌افکنی عوامل کارفرما، بر اختلاف نظر و سلیقه غلبه کنند و راهی برای حرکت مشترک بیابند. آن‌ها در کارخانه یا در خیابان، با بحث و تبادل نظر به تصمیم جمعی می‌رسند و با شعار «کارگر هفت‌تپه اتحاد، اتحاد» حرکت می‌کنند.

شکی نیست که کارگران در جریان اعتصاب تجربه بیشتری کسب، و با توجه بیشتری تصمیم‌گیری‌ کرده و شعار انتخاب می‌کنند؛ شعارهایی برآمده از آرمان‌های برابری‌طلبانه و انسانی آن‌ها.

کارگران نیشکر هفت‌تپه در اعتصاب جاری نشان دادند که قادرند به‌رغم تهدیدها، و کارشکنی و تفرقه‌افکنی عوامل کارفرما، راهی برای حرکت مشترک بیابند.

«شعار اسدبیگی دروغگو اعدام باید گردد، مفسد اقتصادی اعدام باید گردد» را در نظر بگیریم که در روزهای اخیر توسط (بخشی از) کارگران سر داده شد. کارگران خواستار رفع تبعیض و استثمار و ایجاد جامعه‌ای انسانی‌اند و خواست محاکمه و مجازات مدیران فاسد و اختلاسگر خواستی برحق است.

اما سردادن شعار «… اعدام باید گردد» می‌تواند مرز میان خواست‌های انسانی و مترقی کارگران را با حاکمان مخدوش کند. حاکمانی که اعدام را چاره‌ی هر دردی می‌دانند. ماشین کشتار و اعدام را چهل سال بی‌وقفه به کار گرفته‌اند و در پرونده‌های فساد و اختلاس در گذشته، مهره‌های درشت‌تر را در پناه خود گرفته و با اعدام یک متهم کوشیده‌اند صورت مساله را پاک کنند.

در هجدهمین روز اعتصاب در نیشکر هفت‌تپه حقوق فروردین ماه یک ماه حقوق بخش کوچکی از کارگران پرداخت شده و چنانچه گفته‌های روز چهارشنبه رئیس اداره کار استان خوزستان واقعیت داشته باشد، بیمه درمانی کارگران هم تمدید شده است.

لُب کلام و حرف آخر اسدبیگی‌ها در گفت‌و‌گوی زنده انصاف نیوز این بود: اگر پرونده اختلاس در دادگستری مختومه شود، و نیشکر هفت‌تپه در تملک آن‌ها باقی بماند، حقوق عقب‌افتاده کارگران را پرداخت می‌کنند. و در صورتی که شرکت به کس دیگری واگذار شود، او می‌ماند و شرکت و به مالکان فعلی ربطی ندارد.

اما خواست‌ کارگران تنها پرداخت حقوق عقب‌افتاده نیست. دادگاه امید اسدبیگی‌ مدیر عامل نیشکر هفت‌تپه در جریان است و اعتصاب کارگران هنوز پایان نیافته است.

خواست‌های کارگران نیشکر هفت‌تپه در اعتصابی که از ۲۶ خرداد آغاز شده:

✅ پرداخت فوری حقوق‌های معوقه و تمدید دفترچه بیمه
✅ بازگشت به کار فوری برای همکاران اخراج شده
✅ بازداشت فوری امید اسد بیگی
✅ خلع ید فوری کارفرمای اختلاسگر و بخش خصوصی از هفت تپه
✅ بازگرداندن فوری ثروت‌های اختلاس شده به کارگران
✅ پایان کار مدیران بازنشسته

اعتصاب کارگران نیشکر هفت‌تپه موجی از حمایت و همبستگی را در میان مردم شهر شوش برانگیخته است.
تشکل‌‌های مستقل کارگری، بازنشستگان، و حامیان حقوق کودکان کار اعلام کرده‌اند با کارگران هفت‌تپه همراهند و از مبارزات آن‌ها حمایت می‌کنند.

ازسایت زمانه