برای آزادی



info@barayeazadi.com
کد خبر : 10840          2020-11-04 07:20:00

بیش از ۴۰ تشکل و صدها فعال اجتماعی: کارگران زندانی نیشکر هفت تپه را آزاد کنید!

ٖ بازگشت به صفحه اول
بیش از ۴۰ تشکل و صدها فعال اجتماعی: کارگران زندانی نیشکر هفت تپه را آزاد کنید!

چهار کارگر زندانی نیشکر هفت‌تپه که دست به اعتصاب غذا زده‌اند، از سوی زندانبانان زندان دزفول برای شکستن اعتصاب غذا تحت فشار دارند. این در حالی است که حمایت از کارگران زندانی ابعاد گسترده‌ای به خود گرفته است. بیش از ۴۰ تشکل کارگری، فرهنگی و مدافع حقوق بشر به همراه صدها فعال اجتماعی در بیانیه‌ی مشترکی برخورد امنیتی با کارگران نیشکر هفت‌تپه را محکوم کرده و خواستار آزادی بی‌قید و شرط چهار کارگر زندانی شده‌اند. کارگران نیشکر هفت‌تپه هم روز چهارشنبه ۱۴ آبان به روال روزهای گذشته با شعار «کارگر زندانی آزاد باید» گردد، در حمایت از همکاران زندانی خود اعتصاب کردند.

این چهار کارگر روز هشتم آبان با اتهام آخلال در نظم عمومی دستگیر و به زندان دزفول منتقل شدند
مسعود حیوری، عباسی منجزی، یوسف بهمنی و حمید مبینی چهار فعال کارگری نیشکر هفت‌تپه پنجشنبه هشتم آبان پس از آن که کارگران نماینده تام‌الاختیار کارفرما که به فساد ارزی متهم است را از کارخانه بیرون کردند، به اتهام «اخلال در نظم عمومی» دستگیر شدند و دو روز بعد به زندان دزفول انتقال یافتند که گفته می‌شود کرونا در آن شیوع یافته است.

پس از دستگیری این چهار کارگر، همکاران آن‌ها در کارخانه دست به اعتصاب زده‌اند. آن‌ها برای جلوگیری از توقف تولید، صبح‌ها ساعتی را اعتصاب می‌کنند و سپس به سر کار می‌روند. دوشنبه نیروهای انتظامی وارد شرکت شدند.

دادگستری شوش برای طولانی کردن دوران حبس کارگران، از یک سو دسترسی وکیل آن‌ها به پرونده را مختل کرده و از سوی دیگر مدعی است کارگران زندانی به میزان وثیقه‌ی تعیین شده (۵۰ میلیون تومان برای هر کارگر) معترضند و حاضر به امضای حکم نشده‌اند. این در حالی است که به گفته‌ی فرزانه زیلایی وکیل کارگران نیشکر هفت‌تپه، ماموران دادگستری پس از ساعت‌ها معطل نگاه داشتن او با ذکر این عبارت که «پرونده پیدا نشد»، مانع دسترسی او به پرونده موکلانش شده است.

امید اسدبیگی مدیرعامل شرکت متهم ردیف اول پرونده بزرگترین اختلاس ارزی کشور است


✔ مدیر عامل شرکت، معاون او و چند تن از سهامداران نیشکر هفت‌تپه متهم به اختلاس یک و نیم میلیارد دلار ارز هستند.ا

✔ کارگران در جریان اعتراضات ۷۲ روزه امسال که از ۲۶ خرداد آغاز شد، خواستار خلع ید از امید اسدبیگی، بازگشت مالکیت شرکت به دولت و اداره آن زیر نظر کارگران، بازگشت به کار کارگران اخراجی، پرداخت مطالبات مزدی معوق و بازداشت و محاکمه مالکان کنونی شدند.

✔ اسدبیگی بازداشت نشده و به رغم این که مرکز محاسبات مجلس او را فاقد «اهلیت» اعلام کرده، مسأله خلع ید از او نیز عملی نشده است. اما تعدادی از کارگران در پی اعتصاب تهدید، احضار، و بازداشت شده‌اند.

✔ دادستان انقلاب شوش درباره بازداشت چهار کارگر نیشکر هفت‌تپه گفته است: چند روز پیش تعدادی افراد سود‌جو و فرصت طلب با راه اندازی تجمعات کارگری و ایجاد ناآرامی و اغتشاش، با دستور قضایی قاضی کشیک بازداشت شدند.

یوسف بهمنی یکی از کارگران زندانی هم در پیامی تلفنی از زندان اعلام کرد اساسا مساله وثیقه با او و سه کارگر دیگر زندانی درمیان گذاشته نشده است و دادستانی قصد دارد با این حربه‌ها کارگران را در بازداشت نگه دارد.

بهمنی تاکید کرد کارگران زندانی از خواست‌های خود کوتاه نخواهند آمد.

سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه روز سه‌شنبه ۱۳ آبان با انتشار فراخوانی خواستار حمایت از کارگران زندانی شد. این فراخوان حمایت گسترده‌ای را در بر داشت. صدها فعال کارگری، سیاسی و فرهنگی و بیش از ۴۰ تشکل کارگری، فرهنگی و حقوق بشری از آن حمایت کردند. در میان حمایت کنندگان اسامی تشکل‌هایی از جمله سندیکای کارگران شرکت واحد، اتحاد بازنشستگان، و اتحاد بین‌المللی در حمایت از کارگران در ایران به چشم می‌خورد.

ازسایت زمانه