برای آزادی



info@barayeazadi.com
کد خبر : 10890          2020-12-12 05:25:18

روح‌الله زم اعدام شد

ٖ بازگشت به صفحه اول

روح‌الله زم را اعدام کردند

بامداد شنبه ۲۲ آذر ماه، خبرگزاری‌های حکومتی از جمله تسنیم، فارس و صدا سیما خبر دادند که روح‌الله زم، مدیر رسانه آمد نیوز اعدام شد. آنها نوشتند که زم را دار زدند.


سخنگوی قوه قضاییه روز سه‌شنبه ۱۸ آذر از تأیید حکم اعدام زم، در دیوان عالی خبر داد. غلامحسین اسماعیلی گفت که این حکم بیش از یک ماه است که به تایید رسیده و نهایی شده است.

تلاش‌هایی هم از جانب کارزارهای مردمی و هم از طریق نهاد‌های بین‌المللی در جریان بود که مانع از اجرای حکم اعدام شود. با این حال زم که فعالیت‌هایش رسانه‌ای بود اعدام شد.

روح‌الله زم، متولد پنجم مرداد سال ۱۳۵۷ در شهر ری و فرزند محمدعلی زم، از کارگزاران نظام جمهوری اسلامی بود. او پس از سال ۱۳۸۸ از منتقدان رژیم شد. زم ابتدا به ترکیه و سپس به فرانسه رفت و کانال پرطرفدار آمدنیوز را در راه‌های مهاجرت ساخت.

روح‌الله زم پیش از دستگیری به همراه دو فرزند و همسرش در فرانسه زندگی می‌کرد.

داستان بازداشت روح‌الله زم هیچ‌گاه به‌طور شفاف از سوی نهادهای امنیتی ایران اعلام نشد. آنچه مشخص شد این بود که او را ربودند.

روزنامه فیگارو چاپ فرانسه با انتشار گزارشی در روز ۱۵ اکتبر ۲۰۱۹/ ۲۳ مهر ۹۸ اعلام کرد بر اساس اسنادی که در دست دارد، سپاه پاسداران زن جوانی را برای متقاعد کردن روح‌الله زم به منظور سفر به عراق برای دیدار با آیت‌الله علی سیستانی، اجیر می‌کند. به ‌نوشته این روزنامه، زم پس از سفر به عراق در شهر نجف بازداشت و به ایران منتقل می‌شود.

سپاه این داستان را که برای آنها هزینه بین‌المللی داشت تایید نکرد. در اطلاعیه‌ای در روز ۲۲ مهر ۱۳۹۸ سپاه ادعا کرد‌ که نیروهای اطلاعاتی‌اش زم را فریب دادند و به داخل کشور کشانده و در داخل ایران دستگیر کرده‌اند.

زم را بالافاصله پس از دستگیری و دو بار بعد از آن در دوران بازداشت به مقابل دوربین‌های اعتراف‌های اجباری آوردند. اعتراف‌هایی که از سوی سازمان‌های حقوق بشری دلیل بر صورت گرفتن شکنجه شناخته شد.

روح‌الله زم به لیستی از اتهام‌ها محکوم شد که در میان آنها «فساد فی‌الارض»، «توهین به مقدسات اسلام» و «همکاری با دولت متخاصم» خطرناک‌ترین‌ها بودند. سخنگوی قوه قضاییه روز ۱۰ تیر در بیست و هشتمین نشست مطبوعاتی خود گفت دادگاه ۱۳ مورد از عناوین ریز اتهامات را توأم با هم از مصادیق «افساد فی الارض» دانسته و بدین جهت زم محکوم به اعدام شده است.

در میان لیست اتهام‌هایش، روح‌الله زم تنها این اتهام‌ها را پذیرفت: «توهین به مأموران دولتی و تحریک مردم به اغتشاش»، «حمایت از محکومان امنیتی در ایران» و «نشر اکاذیب».

قاضی دادگاه‌های او ابولقاسم صلواتی بود.

پس از صدور حکم اعدام برای روح‌الله زم، پدرش با انتشار یادداشتی در صفحه اینستاگرامش خطاب به ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه نوشت اگر او برای برقراری عدالت آمده‌ است، گزارش وکیل منتسب به قوه قضاییه در پرونده رو‌ح‌الله زم از دادرسی خلاف اسلام خبر می‌دهد.

محمدعلی زم در این یادداشت با اعتراض به روند ناعادلانه رسیدگی به پرونده پسرش از سوی قوه قضاییه اعلام کرد که روح‌الله زم «۹ ماه» در بی‌خبری کامل از همسر و دختران خردسالش بوده و امکان تماس تلفنی با پدر و مادرش هم نداشته است.

روح‌الله زم را سپاه پاسداران جمهوری اسلامی از خارج از کشور ربود، مقابل دوربین اعتراف‌های اجباری نشاند، در دادگاهی که دسترسی به وکیل مناسب نداشت دادگاهی کرد، و در نهایت هم حق زندگی را از او گرفت.