برای آزادی



info@barayeazadi.com
کد خبر : 10912          2020-12-26 12:18:10

نامه‌ی سرگشاده‌ی جمعی از دانشجویان علوم اجتماعی تهران به رییس دانشکده

ٖ بازگشت به صفحه اول


نامه‌ی سرگشاده‌ی جمعی از دانشجویان علوم اجتماعی تهران به رییس دانشکده
جمعی از دانشجویان علوم اجتماعی دانشگاه تهران، نامه‌ی سرگشاده‌ای که اهم مطالباتشان در آن ذکر شده بود را در حضور رییس، معاون آموزشی و رییس کتابخانه دانشکده‌ی علوم‌اجتماعی دانشگاه‌ تهران قرائت کردند و به رییس دانشکده تحویل دادند. گفتنی است این نامه به امضای ۱۳۶ دانشجوی این دانشکده رسیده است.

متن نامه در زیر می‌آید:

ریاست محترم دانشکده علوم اجتماعی
جناب آقای دکتر اعتمادی

از آنجا که ما حق آموزش رایگان داریم و حتی برخی از ما که ناعادلانه به نام دوره‌ی شبانه مجبورند برای تحصیل پول پرداخت کنند، هزینه‌ی آموزش خود را از قبل پرداخته‌اند، پس هیچ دلیلی ندارد که ما برای دریافت آموزش، هزینه‌ی اینترنت و سایر هزینه‌های هنگفت جانبی دیگر را بپردازیم.

آیا شما اطلاع دارید که دانشجوی دانشکده‌ی علوم اجتماعی دانشگاه تهران، اشکان فتحی، هنگام بازگشت از محل کارگری برای تامین هزینه های آموزش مجازی(موبایل و اینترنت) که دولت و دانشگاه موظف به تامینشان هستند غرق شده است؟ آیا اطلاع دارید چند دانشجو تحت فشار همه‌جانبه آموزش مجازی، زندگی‌شان دچار فروپاشی شده است؟ هر چند این صداها شنیده نمی شوند و تنها زمانی به گوش می آیند که شبیه دوستمان در آب غرق شوند یا شبیه دانش آموز بوشهری حلق‌آویز طناب بی مسئولیتی شوند. در همین زمانه ی فشار اقتصادی بر مردم و در نتیجه فرزندانشان که اکنون تحت سیاست های سرکوب گرانه و طرد کننده آموزش عالی قرار گرفته اند، هنوز در کلاس های درس حضور و غیاب برقرار است و خش خش میکروفن و یا دسترسی نداشتن به منبعی که بایستی خریداری شود باعث حذف از کلاس یا کسر نمره می شود. این چگونه آموزش رایگانیست که دانشگاه برای در اختیار گذاشتن نسخه الکترونیکیِ کتاب‌های ۳۰ سال پیش از ما طلب پول می‌کند!؟ چگونه است که برای دسترسی به پایان نامه ها درجهت کارهای پژوهشی باید هزینه پرداخت شود؟

زمانی که سیستم های رسمی دانشگاه بعد از یک سال هنوز امکان برگزاری کلاس‌های درس را نداشته و دانشجویان مجبور به استفاده از بستر های دیگر چون اسکایپ،گوگل میت، واتس اپ و … شده اند، چرا هزینه حجم سنگین ترافیک اینترنت (یک گیگابایت در هر جلسه برای برخی کلاس‌ها) بایستی بر دوش دانشجویان باشد؟ زمانی که در شرایط آموزش حضوری هم حجم مشخصی برای کارهای پژوهشی در اختیار دانشجویان بود با چه منطقی نه تنها حجم اضافه ای به آن ها تعلق نمی گیرد که همان حجم اینترنت شرایط حضوری هم قطع شده است. زمانی که بسترهای مورد نظر دانشگاه برای آموزش آماده شوند دیگر نشانی از کرونا نمانده است و ما با خیل دانشجویانی رو به رو خواهیم بود که تحت این شرایط تبعیض آمیز و نادیده انگاری حقوق اساسی خود از آموزش و دانشگاه طرد شده‌اند. ما صریح و روشن اعلام ‌می‌کنیم که مسئولیت عواقب نادیده گرفتن درخواست‌های اساسی و ابتدایی ما، هر چه باشد، بر عهده کسانی خواهد بود که در طی یک سال از هیچ اقدامی برای افزایش فشار بر دانشجویان دریغ نکرده‌اند.

خواسته های صریح ما در سه بند به شرح ذیل اعلام می گردد:

۱- تخصیص بسته رایگان اینترنت به دانشجویان به میزان مناسب برای استفاده از کلاس‌های درسی و انجام امور پژوهشی

۲- تخصیص بودجه ای مشخص از محل ذخیره سازی بودجه رفاهی دانشگاه به‌منظور تامین وسیله ی آموزش مجازی برای تک تک دانشجویان دانشگاه

۳- تشکیل کمیته‌ای مشترک از نمایندگان دانشجویی و مسئولین مرتبط در جهت تنظیم قوانین و مسئولیت ها به شکلی که دانشجویان در روند آموزش مجازی متضرر نشوند. تسهیلاتی از قبیل حذف نمره حضور در کلاس، حذف تاثیر غیبت ها، تضمین دسترسی رایگان همگانی به منابعی که برای سنجش استفاده می‌شوند، امکان حذف ترم بدون سنوات، امکان حذف اضطراری دروس به صورت نامحدود و … در این کمیته قابل پیگیری خواهد بود.

بدیهیست در صورت عدم پاسخگویی به رسم یک سال گذشته، ما با هر ابزاری که بتوانیم در برابر حذف سیستماتیک و خشونت بار هم‌صنفانمان از آموزش مجازی و دانشگاه مجازی ایستادگی خواهیم کرد. ما صراحتا اعلام می‌کنیم مسولیت محرومیت دانشجویان از کلاس‌های درس یا امتحانات و ترم تحصیلی به دلیل مهیانبودن بسترهای آموزش مجازی، برعهده‌ی دانشگاه و وزارت علوم خواهد بود.

رونوشت:
ریاست محترم دانشگاه تهران
معاونت محترم دانشجویی وزارت علوم
وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری