برای آزادی



info@barayeazadi.com
کد خبر : 10937          2021-01-17 05:16:56

۲۷ کارگر نیشکر هفت‌تپه به دادگاه احضار شدند

ٖ بازگشت به صفحه اول
۲۷ کارگر نیشکر هفت‌تپه به دادگاه احضار شدند

مالک نیشکر هفت‌تپه از ۲۷ کارگر شکایت کرده است. شماری از کارگران به دادگاه فراخوانده شده‌اند. علت شکایت و احضار؛ اعتراض کارگران به آزار فعالان کارگری و تجمع در حمایت از یکی از نمایندگان کارگری که به کمیته انضباطی فراخوانده شده بود. کارگران احضار شده باید ۲۳ دی به دادسرای شوش مراجعه کنند.

به گزارش سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه، مالک این شرکت در دو شکایت‌نامه جداگانه از ۲۷ کارگر این کارخانه شکایت کرده است.

علت شکایت از ۲۲ نفر از کارگران تجمع در حمایت از ابراهیم عباسی منجزی، یکی از نمایندگان کارگران است که به کمیته انضباطی احضار شده است.

یک هفته قبل مدیران این کارخانه ابراهیم عباسی را به کمیته انضباطی که پس از مدت‌ها دوباره فعال شده است، احضار کردند. احضار او به کمیته انضباطی موجب تجمع اعتراضی کارگران شد.

سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه همچنین متن شکایتنامه‌ای را منتشر کرده که مالکان نیشکر هفت‌تپه علیه کارگران تنظیم کرده‌اند. در این شکایتنامه‌، «اخلال در نظم و آسایش عمومی» موضوع شکایت درج شده و در توضیح اقدام کارگران آمده است: به دنبال دعوت ابراهیم عباسی به کمیته انضباطی و تهدیدات او علیه مدیران شرکت، کارگران مقابل در مدیریت شرکت تجمع کردند و علیه مسئولان دولتی، قضایی و مدیران شرکت حرف‌های ناسزا [زدند] و خط و نشان کشیده است.

مالکان نیشکر هفت‌تپه، از ۲۷ نفر از کارگران در دو شکایتنامه مجزا شکایت کرده‌اند. بر اساس یکی از این شکایتنامه‌ها، ۲۲ نفر از و فعالان کارگری نیشکر هفت تپه در ۲۳ دی‌ماه پیامکی مبنی بر ارجاع پرونده آنها به شعبه اول دادیاری دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان شوش دریافت کردند. آنها در رابطه با تجمع حمایت از ابراهیم عباسی منجزی باید اکنون به دادگاه بروند.

مهدی حسین‌وند، عادل سرخه، یوسف بهمنی، محمد امیدوار، خسین خلف‎نوری، حسین حمدانی، عادل سرخه، محمد خدایی ورپشتی، حمید ممبینی، صاحب ظهیری، مسعود حیوری، حامد حمدانی، محمد حمدانی، لهراسب طالبی بیرگانی، محمد سرخه، قاسم بلدی، مهدی حجازیان، عبدالرضا معتمدنیا، مهدی فتحی و محمدرضا دبیریان از جمله کارگرانی هستند که در ارتباط با تجمع در حمایت از ابراهیم عباسی منجزی به دادگاه فراخوانده شده‌اند.

کارگران نیشکر هفت‎تپه ۱۸ دی همزمان با احضار ابراهیم عباسی به کمیته انضباطی کار در محل کار تجمع کردند. عباسی یکی از نمایندگان کارگران است که تابستان امسال بیش از دو ماه اعتصاب کردند.

مالک نیشکر هفت‌تپه در یک شکایت‌نامه دیگر از مهدی داودی، فیضل تعالبی، مهدی احمدی، امید آزادی‎نژاد، محمد امیدوار و حسن جواد کهنگی به دلیل آنچه که «تحریک سایر کارگران جهت ایجاد تجمعات غیرمجاز» و «تعطیلی روند کار شرکت» عنوان شده، شکایت کرده است.

این کارگران در اعتراض به جابجایی برخی از فعالان کارگران از بخش خدمات و پشتیبانی به سایر بخش‌ها در هفته گذشته دست از کار کشیدند.

مالکان نیشکر هفت‌تپه در حالی از کارگران شکایت کرده‌اند که پرونده خلع ید از آنها منتظر تصمیم‌گیری دستگاه قضایی است. هیئت داوری سازمان خصوصی سازی، همانگونه که انتظار می‌رفت با خلع ید از امید اسدبیگی، مهرداد رستمی و شرکت دریای نور زئوس مخالفت کرده اما سازمان خصوصی سازی با شکایت به دادگاه عمومی خواستار تجدیدنظر در رای صادره و ابطال قرارداد واگذاری بزرگ‌ترین مجتمع کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه شده است.

خلع ید از امید اسدبیگی و مهرداد رستمی، دو مالک فعلی این شرکت که به فساد ارزی متهم‌اند و رسیدگی به اتهامات‌شان به پایان نرسیده است، خواسته اصلی کارگران در جریان اعتراضات تابستان امسال بود. به دنبال این اعتراضات گروهی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به شوش رفتند و به کارگران قول دادند خواسته‌شان را در مجلس پیگیری کنند. دیوان محاسبات نیز همزمان با اعتراض کارگران رای به تخلف در واگذاری نیشکر هفت‎تپه داد. سازمان خصوصی سازی اما تصمیم‌گیری در این باره را به هیئت داوری واگذار کرد و هیئت داوری در رای نخست با خلع ید و فسخ قرارداد مخالفت کرده است.

نیشکر هفت‌تپه سال ۱۳۹۴ با قیمت کمتر از ارزش واقعی آن به مالکان کنونی واگذار شد. این واگذاری با اعتراض کارگران همراه و از سال ۱۳۹۷ نیشکر هفت‌تپه به یکی از کانون‌های اصلی اعتراضات کارگری تبدیل شد.

در جریان این اعتراضات دست‌کم ۵۰ تن از کارگران به نهادهای امنیتی و یا دادگاه احضار و محاکمه شدند. اسماعیل بخشی، یکی از نمایندگان کارگران در زندان شکنجه و به اعتراف زیر شکنجه مجبور شد. نهادهای امنیتی و مالکان کارخانه حتی پس از پس از آنکه محکومیت به زندان بخشی هم لغو شد، مانع بازگشت به کار او شدند.