برای آزادی



info@barayeazadi.com
کد خبر : 11052          2021-05-01 06:13:32

بازداشت دستکم ۳۰ شهروند در تجمع روز جهانی کارگر در تهران

ٖ بازگشت به صفحه اول
بازداشت دستکم ۳۰ شهروند در تجمع روز جهانی کارگر در تهران
خبرگزاری هرانا – امروز شنبه ۱۱ اردیبهشت‌ماه، عسل محمدی، هیراد پیربداقی و سعید ملایری در جریان تجمع روز جهانی کارگر در مقابل وزارت کار در تهران بازداشت شدند. تعداد بازداشت شدگان بیش از ۳۰ شهروند برآورد شده است با این حال تعدادی از بازداشت شدگان دقایقی پس از بازداشت آزاد شده اند. گفته می‌شود که پیش از برگزاری مراسم، نیروهای امنیتی و انتظامی در محل حضور داشته‌ و سعی در امنیتی کردن فضا را داشته‌اند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز شنبه ۱۱ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰، در جریان تجمع روز جهانی کارگر در تهران شماری از شهروندان بازداشت شدند.

در جریان این تجمع که به مناسبت روز جهانی کارگر در مقابل وزارت کار در تهران برگزار شده بود، حدود ۳۰ تن از شرکت کنندگان ازجمله کارگران، بازنشستگان و معلمان که به سمت وزارت کار در حرکت بودند، توسط نیروهای امنیتی و یا انتظامی بازداشت و تعدادی از آنان دقایقی پس از بازداشت آزاد شدند. تاکنون هویت عسل محمدی، هیراد پیربداغی و سعید ملایری توسط هرانا احراز شده است.
به گفته یک منبع مطلع «پیش از شروع مراسم نیروهای امنیتی و انتظامی در محل حضور داشتند و سعی داشتند تا از شکل گیری تجمع جریان کارگری مستقل جلوگیری کنند. در واقع سعی داشتند تا تجمع روز کارگر را تبدیل به مراسمی حکومتی کنند که با تلاوت قرآن و پخش سرود جمهوری اسلامی آغاز شده و به تمجید و تعریف از شرایط حال حاضر کارگران و اقدامات دولت اختصاص دارد.»

از میان این شهروندان عسل محمدی و هیراد پیربداغی پیشتر نیز به دلیل فعالیت‌های مسالمت‌آمیز خود و دفاع از حقوق کارگران سابقه بازداشت و محکومیت داشته‌اند.

همچنین به گفته منابع کارگری شیث امانی فعال کارگری و عضو هیات مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران در سنندج نیز در جریان برگزاری مراسم روز کارگر در سنندج به همراه تعدادی دیگر بازداشت شده است.

تجمع روز جهانی کارگر روز جاری در بسیاری از شهرهای کشور از جمله اصفهان، تبریز، ساری، قزوین، اراک، کرمانشاه، اهواز، شوش، یزد، سنندج، کرج و … برگزار شده و در برخی موارد دخالت نیروهای انتظامی و امنیتی را نیز به همراه داشته است.

تجمع کنندگان در این مراسم شعارهایی از جمله “از بس دروغ شنیدیم، ما دیگه رای نمی‌دیم”، “کارگر، دانشجو، معلم، اتحاد اتحاد”، “تامین اجتماعی چه اسم اشتباهی”، “درد ما درد شماست، مردم به ما ملحق شوید” و … سر دادند.