برای آزادی



info@barayeazadi.com
کد خبر : 11085          2021-05-31 05:29:13

خواسته‌های معلمان مدارس غیرانتفاعی چیست؟ − پای صحبت آنان در یک اجتماع اعتراضی

ٖ بازگشت به صفحه اول
خواسته‌های معلمان مدارس غیرانتفاعی چیست؟ − پای صحبت آنان در یک اجتماع اعتراضی

امیرسام گودرزی

–میانگین حقوق معلمان مدارس غیرانتفاعی بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان است و این افراد عمدتاً بیمه نشده‌اند. تنها ۱۵ درصد از کارکنان از بیمه‌های ۷ الی ۱۵ روزه در ماه بهره‌مند هستند که آن را ‌هم از حقوق اندک خود پرداخت می‌کنند.


یکشنبه ۹ خردادماه ۱۴۰۰، اجتماع اعتراضی شماری از معلمان مدارس غیر انتفاعی روبروی مجلس
■ بیش از ۱۰۰ نفر از معلمان و کارکنان مدارس غیرانتفاعی استان‌های تهران، هرمزگان و مرکزی در صبح یکشنبه نهم خردادماه با تجمع مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی، خواستار رسیدگی به مطالبات‌شان شدند.

■ همزمان گروهی از معلمان مدارس غیرانتفاعی استان اصفهان نیز در برابر ادارهٔ کل آموزش و پرورش این شهر نیز تجمع برگزار کردند.

■ هشتم خرداد هم جمعی از معلمان مدارس غیرانتفاعی در کرمان دست به تجمع زده بودند.

اعتراض اصلی آنان به تبعیض و عدم تخصیص سهمیه برای معلمان مدارس غیرانتفاعی در آزمون استخدامی کشوری‌ست. معترضان می‌گویند با سال‌ها سابقه تدریس در مدارس غیرانتفاعی چرا باید برای استخدام در آزمون و آنهم در شرایطی نابرابر شرکت کنند؟ آنان همچنین به وضعیت نابسامان معیشتی، دستمزد پایین و مشکل بیمه معترض‌اند.

■ معلمان مدارس غیرانتفاعی یکشنبه هفته گذشته، دوم خرداد نیز در مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی و چند شهر دیگر از جمله تبریز، زرند و زابل تجمع کرده بودند.

تجمع در تهران
بیش از صدنفر از معلمان و کارکنان مدارس غیرانتفاعی که بیشتر آنان را زنان تشکیل می‌دهند، مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی تجمع کردند. همچنین معلمان مدارس غیرانتفاعی استان‌های هرمزگان و مرکزی با پلاکاردهایی که معرف محل خدمت آن‌ها بود، در تجمع حضور داشتند. تجمع بیش از دو ساعت به طول انجامید. معلمان در آن خواسته‌های مبرم خود را بیان کردند.

یکی از این معلمان که زنی ۴۵ ساله‌ست و بیش از ده سال سابقهٔ خدمت دارد، می‌گوید:

«کاش کمی هم به معلمان غیرانتفاعی بها داده شود. مؤسس مدرسه با حقوق ناچیزی که به ما می‌دهد و از حقوق وزارت کار هم کمتر است، نه تنها عیدی نمی‌دهد بلکه نیمی از حقوق فروردین‌ماه را هم به دلیل تعطیلات نوروزی، پرداخت نکرده است. آمده‌ایم اینجا تا به نمایندگان مجلس و وزیر آموزش و پرورش بگوییم الحق و الانصاف شما امسال چقدر عیدی گرفتید؟ خود شماها مدارس غیرانتفاعی را برای منافع خودتان راه انداختید، حالا سود آن در جیب امثال شما برود و معلمان این مدارس حتی از یک عیدی هم بی‌نصیب بمانند؟ » معلم دیگری نیز بیان می‌کند: «میزان دریافتی ما به یک سوم معلمان رسمی نیز نمی‌رسد و از حداقل حقوق وزارت کار هم کمتر است. مسئولین از خودشان نمی‌پرسند با این فشار معیشت و افزایش نرخ تورم که هر روز کالاها گران می‌شوند، چگونه باید زندگی کرد؟»

یکی دیگر از این معلمان معترض که مردی‌ست جوان و حدوداً ۳۵ ساله مشکلات‌اش را این گونه بیان می‌کند:

«مسئولین باید به فکر نیروهای جوان مدارس غیرانتفاعی هم باشند که آزاد تدریس می‌کنند‌. آن هم با کمترین حقوقی که دریافت می‌کنند و به آن قانع شده‌اند. اما انگار نه انگار کسی به فکر ما باشد. فردا با چه رویی می‌خواهند انتخابات برگزار کنند در حالیکه این همه فشار بر مردم تحمیل شده است؟»

معلمی دیگر هم با انتقاد از تبعیض پرداختی در سیستم آموزشی کشور می‌گوید:

«درآمد ساعتی ما از نصف درآمد معلمان رسمی نیز کمتر است؛ این در شرایطی است که ما هم همان کار معلمان رسمی را در بخش خصوصی انجام می‌دهیم. جالب‌تر اینجاست که چون مدارس غیرانتفاعی از والدین دانش‌آموزان شهریه‌های سنگین می‌گیرند، از ما معلمان بخش خصوصی توقع دارند با کیفیت و توجه بیشتر کار کنیم. اما در شرایطی که دستمزد ما از همکاران دولتی‌مان، بسیار پایین‌تر است و انقدر در حق ما تبعیض می‌شود، چطور به آموزش کیفی و تدریس باکیفیت فکر کنیم؟»

با شیوع ویروس کرونا، بسیاری از معلمان مدارس غیرانتفاعی به مانند دیگر همکارهایشان خانه‌نشین شده‌اند. آنان علاوه بر آنکه نگران دستمزد معوقه خود هستند، با این مشکل هم مواجه‌اند که برای بسیاری از آنان حق بیمه به صورت مرتب واریز نشده و نمی‌دانند که آیا می‌توانند از مزایای بیمه بیکاری استفاده کنند یا خیر. یکی از این معلمان با اشاره به مشکل قراردادها و بیمه می‌گوید:

«ما موقع آغاز فعالیت در مدرسه غیرانتفاعی با مسئولان مدرسه قرارداد ساعتی می‌بندیم که معمولا مبلغ این قراردادها بسیار پایین است. بیمه ما هم در صورتی که پرداخت شود که البته برای همه به این صورت نیست، به صورت ساعتی به حساب تأمین اجتماعی واریز می‌شود. حالا که به خاطر کرونا مدارس تعطیل شده‌اند، کار ساعتی ما هم در مدارس تعطیل شده و پولی در کار نیست و از مزایای بیمه بیکاری هم نمی‌توانیم استفاده کنیم. این ظلم مضاعفی‌ست که به ما تحمیل شده است.»

معلم دیگری هم در این‌باره می‌گوید:

«واقعا چرا این همه دردسر و مشکلات باید نصیب معلمان شود؟ من خودم نیروی آموزشی غیرانتفاعی هستم که کرونا بنده را خانه‌نشین کرده و مدرسه را به تعطیلی کشانده. با هشت سال سابقه چرا باید بیمه بیکاری گدایی کنم؟»

بنا بر اعلام نایب رییس فراکسیون فرهنگیان مجلس میانگین حقوق معلمان مدارس غیرانتفاعی بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان است و این افراد عمدتاً بیمه نشده‌اند. تنها ۱۵ درصد از کارکنان از بیمه‌های ۷ الی ۱۵ روزه در ماه بهره‌مند هستند که آن را ‌هم از حقوق اندک خود پرداخت می‌کنند.

یکی دیگر از مطالبات مهم معلمان مدارس غیرانتفاعی که در شعارهای آن‌ها هم بازتاب پررنگی دارد و محور اصلی تجمع ۹ خرداد است، مسئلهٔ آزمون استخدامی و عدم جذب آنان است. معلمان مدارس غیرانتفاعی می‌گویند پس از سال‌ها تدریس، استخدام رسمی بدون شرکت در آزمون حق مسلم آن‌هاست و حتی اگر بناست در آزمون استخدامی هم شرکت کنند چرا برای آنان مانند گروه‌های دیگر (معلمان خرید خدماتی، سوادآموزی و مربیان قرآنی) سهمیه‌ای جداگانه درنظر گرفته نشده است.

یکی از این معلمان می‌گوید:

«مسئولین وزارت آموزش و پرورش و شخص وزیر مگر نمی‌گویند کمبود نیروی آموزشی داریم؟ یعنی بنده با هفت سال سابقه در مدارس غیرانتفاعی با فنون تدریس آشنا نشده‌ام؟ اتفاقاً در این مدت استاد شده‌ام برای خودم. مگر کاربلد نمی‌خواهند؟ امروز هم مانند هفته قبل آمده‌ایم تا به نمایندگان بگوییم شما با فشار بر وزیر آموزش و پرورش از ایشان بخواهید تا مجوز استخدام نیروهای غیرانتفاعی را عملی کند و سهمیه‌ای در آزمون استخدامی برای ما درنظر بگیرد.»

دیگری می‌گوید:

«۱۳ سال سابقه تدریس در مدارس غیرانتفاعی استان هرمزگان را دارم با کمترین میزان حقوق. با همه مشکلاتی که ما معلمان داریم اما بیشترین آمار قبول‌شدگان کنکور در استان ما، مربوط به مدارس غیرانتفاعی‌ست. کاش جناب وزیر برای آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش سهمیه‌ای برای ما در نظر می‌گرفت.»

طبق گفتهٔ قاسم احمدی لاشکی، معاون حقوقی و پارلمانی وزیر آموزش و پرورش آزمون استخدامی برای جذب ۳۴ هزار معلم تیرماه امسال برگزار خواهد شد. وزارت آموزش و پرورش امسال قصد دارد برای جبران کمبود معلمان خود دو آزمون برگزار کند. طبق اعلام احمدی لاشکی آزمون اول را که سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می‌کند مربوط به دانش‌آموختگان سایر دانشگاه‌هاست که حدود ۲۷ هزار و ۳۰۰ نفر جذب خواهند شد. آزمون دوم اما از مربیان نهضت سوادآموزی مشمول استخدام که سال گذشته در آزمون استخدامی آموزش و پرورش شرکت نکرده‌اند و همچنین معلمان خرید خدماتی و قرآنی نیز امسال آزمون استخدامی مجزا در خرداد‌ماه گرفته خواهد شد.

معلمان می‌گویند تا زمان تحقق مطالبات‌شان، هر یکشنبه تجمعات اعتراضی برپا خواهند کرد. تجمعاتی که آن را «یکشنبه‌های همدلی» نام نهاده‌اند.

معلمان مدارس غیرانتفاعی نسبت به این رویه اعتراض دارند و می‌گویند باید همانند معلمان خرید خدماتی، نهضت سوادآموزی و مربیان قرآنی برای آنان سهمیه‌ای جدا در نظر گرفت. این معلمان که اکثر آنان چندین سال سابقه تدریس دارند، می‌گویند عدم تخصیص سهمیه برای آنان، به معنای پایین آمدن شانس‌شان برای استخدام است. هرچند اوایل خردادماه بود که شیوا قاسمی‌پور، عضو هیأت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفتگو با خبرگزاری «خانه ملت» از اعمال ضریب مثبت در آزمون استخدامی برای افرادی که سوابق تدریس در مدارس غیرانتفاعی را دارند، خبر داد اما این مسئله نیز موجب رضایت معلمان مدارس غیرانتفاعی را فراهم نکرده و آنان همچنان بر اختصاص سهمیه‌ای جدا و برابر با سایر معلمان برای شرکت در آزمون استخدامی، مصرند.

یکی از معلمین که حدود ۴۰ سال سن و ۱۰ سال سابقه تدریس در مدارس غیرانتفاعی را دارد، خواسته خود و همکارانش را در این‌باره به صراحت می‌گوید:

«ما معلمان با سابقه‌های ۵، ۱۰، ۱۵ سال و حتی بیشتر در مدارس غیرانتفاعی کار می‌کنیم با حقوق بسیار ناچیز و بدون بیمه. ما این استخدام را حق مسلم خودمان میدانیم. مایی که تجربه داریم، دوره‌های ضمن خدمت را کاملا زیرنظر آموزش و پرورش گذراندیم، چرا نباید حق استخدام داشته باشیم؟ برای کسی که چندین سال است تدریس می‌کند، چه آزمونی میخواهید قرار دهید؟ حتی ما با آزمون هم موافق هستیم ولی آزمونی که داخلی باشد و همه برابر باشند نه اینکه با شرایط خاصی همراه باشد و تبعیض قائل شوند. گرفتن آزمون از معلمانی که سال‌ها تدریس کرده‌اند، خلاف احترام و تکریم است.»

معلمی دیگر هم در ادامه صحبت‌های همکارش می‌گوید:

«معلمان غیرانتفاعی که علاقه‌مند به شغل معلمی بودند به‌خاطر عدم پذیرش دانشگاه تربیت معلم در یک دهه، مجبور شدند با ورود به مدارس غیرانتفاعی به شغل مورد علاقه خود بپردازند و سالها سختی را تحمل کنند، تا شاید روزی از این طریق بتوانند به بدنه آموزش و پرورش راه پیدا کنند. و امروز که کمبود نیرو به شدت احساس می‌شود حق این معلمان است که به آرزوی چندین ساله خود برسند.» یکی دیگر از معلمان هم به این مطلب اشاره دارد: «بعد از سالها کار در آموزش و پرورش، این حق معلم غیرانتفاعی نیست که برای به رسمیت شناخته شدن با دانش‌آموزان خود سرجلسه آزمون استخدامی بنشیند و آزمون بدهد. معلم غیرانتفاعی سالهاست امتحانش را پس داده است.»

تجمع ۹ خرداد در شرایطی حدود ساعت ۱۲ ظهر خاتمه می‌یابد که در انتهای مراسم نوروزی نماینده رباط‌کریم و صباغیان نماینده یزد در جمع معلمان حاضر شده و وعده‌هایی مبنی بر پیگیری موضوع به آنان می‌دهد.

معلمان می‌گویند تا زمان تحقق مطالبات‌شان، هر یکشنبه تجمعات اعتراضی برپا خواهند کرد. تجمعاتی که آن را «یکشنبه‌های همدلی» نام نهاده‌اند.

زمانه