برای آزادی



info@barayeazadi.com
کد خبر : 11110          2021-06-25 13:18:12

گسترش اعتصابات کارگران وابسته به صنایع نفت، پتروشیمی و نیروگاه‌های کشور

ٖ بازگشت به صفحه اول
گسترش اعتصابات کارگران وابسته به صنایع نفت، پتروشیمی و نیروگاه‌های کشور
خبرگزاری هرانا – امروز جمعه ۴ تیرماه، اعتصابات کارگران پیمانی شماری از شرکت های وابسته به صنایع نفت، پتروشیمی و نیروگاه‌ها در استان های مختلف کشور از جمله بوشهر، ایلام، اصفهان، یزد، هرمزگان، خوزستان و فارس گسترش یافت. اعتصاب و اعتراضات این کارگران در راستای حمایت از “کمپین بیست ده ۱۴۰۰″، که در روزهای اخیر آغاز شده، صورت گرفته است. همزمان مسئول روابط عمومی شرکت پالایش نفت تهران، اخراج ۳۵ کارگر پیمانکاری اویکو که قراردادهای یک ماهه دارند، را تایید کرد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز پنجشنبه ۳ تیرماه ۱۴۰۰، اعتصابات سراسری کارگران پیمانی پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها و نیروگاه‌ها، دستکم در ۷ استان دیگر نیز گسترش پیدا کرد.

بر اساس تصاویر و ویدیو هایی که روز جاری در شبکه های اجتماعی منتشر شده، کارگران شرکت پیشرو صنعت در پروژه نصب هیتر پتروپالایش آدیش در استان بوشهر، کارگران پیمانکاری جهان پارس ایلام،‌ کارگران پیمانکاری زلال پالایشگاه اصفهان، کارگران تلمبه خانه شماره ۵ بندرعباس، کارگران فولاد یزد، کارگران رادیوگرف نیروگاه بیدخون در استان بوشهر، کارگران پیمانکاری و پروژه‌ای شرکت دریا ساحل جفیر در استان خوزستان، کارگران پیمانکاری و پروژه‌ای نیروگاه سیکل ترکیبی جهرم در استان فارس، کارگران پیمانکاری و پروژه‌ای پتروپالایش کنگان در استان بوشهر، کارگران پیمانکاری و پروژه‌ای اورهال ۱۵ و ۱۶ در استان بوشهر، به این اعتصاب پیوستند.

همزمان مسئول روابط عمومی شرکت پالایش نفت تهران، اخراج ۳۵ کارگر پیمانکاری اویکو را که قراردادهای یک ماهه دارند، تایید کرد و درحالی خبرها درباره اخراج ۷۰۰ نفر از کارگران این پالایشگاه به دلیل اعتصاب را تکذیب کرده که در ویدئویی که در روزهای اخیر منتشر شده کارگران این شرکت از توزیع برگه تسویه حساب بین ۷۰۰ تن از کارگران خبر دادند.

تا کنون فدراسیون جهانی پتروشیمی، سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه، سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه،‌ شورای بازنشستگان ایران، گروه اتحاد بازنشستگان و دانشجویان پیشرو دانشگاه اصفهان، با انتشار بیانیه هایی از این اعتصابات حمایت کردند.

روز چهارشنبه ۲ تیر ماه، فریدون حسنوند، رئیس کمیسیون انرژی مجلس، از تشکیل “نشست فوق‌العاده” با حضور مسئولان وزارت نفت و “نهادهای نظارتی” برای بررسی مشکلات کارگران خبر داد. این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت که روز یکشنبه ۶ تیرماه در کمیسیون تلفیق «با حضور وزیر نفت، مدیرعامل شرکت ملی نفت و مسئولان دستگاه‌های نظارتی از قبیل دیوان محاسبات و بازرسی کل کشور، این مسأله را بررسی خواهیم کرد و این اطمینان را به کارگران و متخصصان تلاشگر صنعت نفت می‌دهیم که کمیسیون انرژی با درک شرایط، به دنبال احقاق حق آنهاست و راهکارهای قانونی را برای رفع نگرانی آنها به کار می‌بندد.»

کارگران از روز شنبه ۲۹ خردادماه، جهت دست یافتن به مطالبات خود کمپینی را تحت عنوان “تخلیه سراسری بیست ده ۱۴۰۰” را اندازی کردند و این کمپین رفته رفته به شهرهای مختلف کشور کشیده شد. پیشتر فعالان کارگری، از پیوستن بیش از ۲۰ پیمانکار خصوصی به اعتصابات خبر داده بودند. اصلی‌ترین خواسته کارگران معترض، افزایش دستمزد و امکان بهرمندی از ۱۰ روز مرخصی در ازای بیست روز کار و فعالیت است. در حال حاضر بسیاری از کارگران پیمانی در ازای ۲۴ روز کار در ماه، تنها شش روز مرخصی دارند و این امر در برخی از شرکت‌ها کمتر نیز است. افزون بر این، کارگران از شرایط ایمنی و بهداشتی خود به ویژه در زمان شیوع ویروس کرونا ناراضی هستند و معتقدند در خوابگاه‌های کارگری بدون رعایت فاصله گذاری اجتماعی مجبور به سکونت هستند.