برای آزادی



info@barayeazadi.com
کد خبر : 11128          2021-07-09 06:22:22

فریاد اعتراض در خاموشی، نیروهای امنیتی در صدد برقراری خفقان

ٖ بازگشت به صفحه اول
فریاد اعتراض در خاموشی، نیروهای امنیتی در صدد برقراری خفقان
اصول‌گرایان با توجه ویژه به اعتراضات گسترده به قطعی برق در آغاز هفته جاری می‌خواهند زمینه ورود نهادهای امنیتی به حوزه انرژی در دولت بعدی را فراهم کنند.

خبرگزاری فارس به نقل از «یک منبع آگاه» خبر داد که سه تن از پرسنل یکی از نیروگاه‌های مهم برق در کشور به اتهام «تخریب و از کار انداختن بخشی از نیروگاه برق و ایجاد قطعی‌های مکرر» بازداشت شدند. فارس نوشت: «سازماندهی این افراد توسط بخشی از بدنه ضدانقلاب از خارج کشور صورت گرفته است.»

ساعتی بعد علی رضا توکلی، مدیرکل حراست شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی اعلام کرد: این خبر تایید نمی‌شود. او گفت تاکنون هیچ مرجع امنیتی این خبر را تایید نکرده است و کلیه نیروگاه‌های کشور طبق روال در مدار تولید قرار دارند.

همزمان برخی رسانه‌های داخلی گزارش می‌دهند که در روزهایی که قطع برق زندگی مردم را مختل کرده، جریان‌های سیاسی نزدیک به سید ابراهیم رئیسی (عضو هیأت مرگ) این راهکار را توصیه کرده‌اند که با معترضان به قطعی‌های مکرر برق برخورد امنیتی شود با این هدف که اعتراضات گسترده در کشور شکل نگیرد.

ورود نهاد‌های نظارتی و امنیتی به حوزه انرژی
در پی قطع مجدد برق در شهرهای ایران، شامگاه دوشنبه ۱۵ تیر بسیاری از شهرهای ایران، به ویژه در استان‌های مارندران، گلستان، تهران و البرز و همچنین در خمام گیلان صحنه اعتراضات مردمی بود در شهرهای کهریزک، پاکدشت، فشافویه، شهر ری، گوهردشت، قائمشهر، شرق تهران، بهشهر، بهنمیر مازندران، دریا کنار بابلسر، آمل، بابل، پاکدشت، شیراز، کرج، کازرون، فریدون کنار، بندرگز و جویبار مازندران و مردم در اعتراض به خاموشی‌های مکرر در اطراف ادارات برق تجمع کردند. در برخی از این تجمعات، از جمله در گوهردشت مردم شعار «مرگ بر خامنه‌ای، مرگ بر دیکتاتور» سر دادند.

رجانیوز، از رسانه‌های نزدیک به جبهه پایداری نوشت:

«طی روز‌های اخیر قطعی‌های مکرر برق در مناطق مختلف کشور بدون اطلاع قبلی و بر خلاف جداول اعلام شده، در کنار کمبود آب در برخی مناطق موجب نابسامانی وضع عمومی شهر‌ها و روستا‌ها شده است.»

در ادامه این یادداشت ضمن یادآوری اعتراضات گسترده در آغاز هفته جاری آمده است:

«مناطق مختلف کشور شاهد بروز اعتراضات و تجمعاتی بوده که در واکنش به مدیریت فشل دولت در ماجرای آب و برق صورت گرفته است. متاسفانه برخی از این تجمعات نیز به سمت خشونت رفته و شعار‌های اعتراضی تند نیز وجود داشته است. به نظر می‌رسد که دولت روحانی عزمی برای سامان دادن به وضعیت فاجعه‌بار کشور ندارد و لازم است مجلس، قوه قضاییه، نهاد‌های نظارتی و امنیتی پیش از بروز بحران گسترده، فکری برای مدیریت آب و برق کشور کنند.»

به بهانه کرونا اما از وحشت گسترش اعتراضات
چهارشنبه گذشته حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی در حاشیه جلسه هیأت دولت نبودِ سرمایه‌گذاری کافی برای تجهیز نیروگاه‌ها، بحران آب و گرمای بی‌سابقه در ایران در فصا تابستان را مسئول خاموشی‌های گسترده دانست. دولت از برق صنایع کم می‌گذارد با این هدف که خاموشی‌ها از آستانه تحمل شهروندان خارج نشود.

انتشار فیلم عذرخواهی روحانی اما نتیجه عکس داد: در آن فیلم پرچم کنار روحانی به خاطر باد کولر مدام در حال حرکت بود. شهروندان در شبکه‌های اجتماعی نوشته بودند روحانی زیر باد کولر درک درستی از شرایط مردم ندارد.

سه‌شنبه گذشته، درست یک روز بعد از بالا گرفتن اعتراضات محسن بندپی، استاندار تهران به بهانه ورود پایتخت به موج پنجم کرونا اعلام کرد:

«هر تجمع بالای ۱۵ نفر که در استان تهران صورت بگیرد غیر قانونی است و به‌شدت برخورد می‌کنیم.»

برخی رسانه‌های داخلی می‌نویسند اصول‌گرایان در صددند رویکردهای امنینی دولت روحانی به‌عنوان امنیتی‌ترین دولت‌ها بعد از انقلاب در ایران را در دولت رئیسی حفظ کنند و گسترش دهند و به این ترتیب زمینه‌ای برای ورود نیروهای امنیتی به حوزه‌های انرژی، بهداشت و ارتباطات، گردشگری، ورزش و اقتصاد فراهم آورند.

در دولت روحانی در زمینه‌‌های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و آموزشی در اختیار نیروهای امنیتی است.

ابراهیم رئیسی (عضو هیأت مرگ) هنوز اعضای کابینه خود را معرفی نکرده است. از هم‌اکنون ظاهرا مدیران فعلی اصرار دارند که از خود یک چهره امنیتی به نمایش بگذارند تا در دولت بعدی، بر سر کار بمانند. بحران برق زمینه خوبی برای آن‌ها فراهم آورده است.

زمانه