برای آزادی



info@barayeazadi.com
کد خبر : 11149          2021-07-27 13:49:17

در پانزدهمین روز اعتصاب کارگران نیشکر هفت‌تپه پرونده خلع ید راکد است، محاکمه وکیل کارگران در جریان

ٖ بازگشت به صفحه اول
در پانزدهمین روز اعتصاب کارگران نیشکر هفت‌تپه پرونده خلع ید راکد است، محاکمه وکیل کارگران در جریان
کارگران نیشکر هفت‌تپه از دو هفته پیش در اعتراض به بلاتکیفی شرکت و عدم تحقق مطالباتشان دست از کار کشیده‌اند. اجرای حکم خلع ید از مالک قبلی شرکت راکد مانده ولی دستگاه قضایی وکیل کارگران را با اتهامات امنیتی محاکمه می‌کند.


سه‌شنبه پنجم مرداد، در پانزدهمین روز اعتصاب کارگران، پرونده فرزانه زیلایی وکیل آنان، با مهر امنیتی، در دادگاه کیفری اهواز بررسی می‌شود. ناصر زرافشان وکیل زیلایی می‌گوید: دادرسی این پرونده در دادگاه، با مهر محرمانه و امنیتی بی‌معناست.

اعتصاب کارگران نیشکر هفت‌تپه از دو هفته پیش در اعتراض به بلاتکلیفی وضعیت شرکت به‌رغم خلع ید از مالکان و اسدبیگی مدیر عامل شرکت، و با خواست اخراج کارفرمای خلع ید شده و محاکمه اختلاس‌گران آغاز شد. کارگران با درخواست پرداخت حقوق معوقه، تمدید قراردادهای کارگران از جمله کارگران دفع آفات و غیرنیشکری، بازگشت به کار کارگران اخراجی از جمله اسماعیل بخشی، و واکسیناسیون عمومی و رایگان در مقابل کرونا دست به اعتصاب زده‌اند.

آن‌ها وضعیت فعلی شرکت و پرونده‌سازی علیه فرزانه زیلایی را جزئی از روند کارشکنی در کار خلع ید عملی از کارفرمای سابق می‌دانند. در پی چهار سال اعتراض و اعتصاب کارگران و افشای فساد مدیران خصوصی نیشکر هفت تپه، سرانجام هجدهم اردیبهشت ۱۴۰۰ رای دادگاه به خلع ید از مالک خصوصی هفت تپه اعلام شد.

اما این شرکت عملاً در کنترل امید اسدبیگی مدیرعامل خلع شده، و متهم اول پرونده اختلاس یک و نیم میلیارد دلاری، قرار دارد. به فاصله اندکی از خلع ید از کارفرمای خصوصی نیشکر هفت تپه، حق‌آبه مجتمع به شدت کاهش یافت. دستمزد کارگران نیز بلوکه شد.

کارگران نیشکر هفت تپه بر این اعتقادند که اسدبیگی مالک سابق و صاحب منصبان دولتی، امنیتی و حکومتی حامی او استراتژی زمین سوخته را دنبال می‌کنند. قصد دارند شرکت را به زمین بزنند و با تحمیل گرسنگی از کارگران انتقام می‌گیرند.

تشکیل پرونده محرمانه برای وکیل کارگران
پرونده‌سازی برای فرزانه زیلابی که بارها برای اثبات بی‌گناهی کارگرانی که با اتهامات قضایی و امنیتی محاکمه شدند در دادگاه آنان شرکت کرده، در همین راستاست. او در ارتباط با دفاع او از کارگران نیشکر هفت‌تپه در دادگاه به عضویت در گروه‌های معاند، اجتماع و تبانی علیه نظام، توهین به رهبری، و نشر اکاذیب متهم شده و پرونده او با مهر محرمانه در شعبه دوم دادگاه انقلاب اهواز در دست بررسی است.

ناصر زرافشان یکی از وکلای فرزانه زیلابی پیش‌تر در گفت‌و‌گو با امتداد گفته بود از آن جا که روی پرونده تیک محرمانه زده شده است موکلش از کم‌و کیف پرونده خود بی‌اطلاع است. و تا زمانی که به صورت محرمانه درباره پرونده صحبت می‌کنند، دادرسی در دادگاه بی‌معناست. او افزوده بود که «مهم‌ترین مسئله در حال حاضر برای ما این است که مضمون این قرارها و استدلالی که در لغو آن قرار نظارت قضائی بوده را به عنوان یک حق طبیعی بدانیم. والا، اصلا کل دادرسی بی معنا خواهد شد».

دستگاه قضایی در ارتباط با همین اتهامات، زیلابی را به محرومیت موقت از شغل وکالت محکوم کرد که موجی از اعتزاض را برانگیخت. از جمله بیش از ۳۰۰ وکیل دادگستری و حقوقدان در نامه‌ای سرگشاده اعتراض شدید خود را به این حکم اعلام کردند. ناصر زرافشان یکی از وکلای زیلابی می‌گوید این حکم ظاهرا نقض شده بدون آن که به او و موکلش اطلاع داده شده باشد.

به گفته‌ی زرافشان «کل گردش کار پرونده با مقررات قانون آئین دادرسی کیفری و مقررات قانونی همخوانی ندارد. حق دفاع که طبیعی‌ترین حق یک متهم در پرونده بوده، سلب و نقض شده است».

کارگران اعتصابی نیشکر هفت‌تپه خواستار بازگشت شرکت به دولت و اداره آن تحت نظارت کارگری‌اند. آن‌ها در روزهای اعتصاب با برگزاری تریبون آزاد به بیان مسایل و مشکلات خود می‌پردازند. اعتصاب با راهپیمایی در شهر شوش و ابراز همبستگی با اعتراضات مردم خوزستان نیز همراه بوده است.

زمانه