برای آزادی



info@barayeazadi.com
کد خبر : 11456          2022-04-25 11:27:06

کارگران پیمان‌کاری پتروشیمی در استان بوشهر اعتصاب کردند

ٖ بازگشت به صفحه اول
کارگران پیمان‌کاری پتروشیمی در استان بوشهر اعتصاب کردند

در آستانه روز جهانی کارگر، کارگران پیمان‌کاری پتروشیمی در استان بوشهر در سه مجتمع پتروشیمی بوشهر، فاز ۱۹ عسلویه، و پتروشیمی کیان، در اعتراض به وضعیت نقض حقوق صنفی و معیشتی، از کار دست کشیدند.

بر اساس گزارش‌ها در شبکه‌های اجتماعی، این اعتصاب پرشمار در فاز ۱۹ عسلویه روز دوشنبه ۵ اردیبهشت در اعتراض به اندک بودن میزان افزایش حقوق این کارگران از سوی دولت رخ داده است.

کارگران معترض با سر دادن شعار «۲۰ - ۱۰» خواهان برقرار شدن نوبت‌های کاری ۲۰-۱۰، یعنی ۲۰ روز کار در قبال ۱۰ روز، تعطیلی هستند.

اغلب کارگران پیمان‌کار دور از خانه کار می‌کنند و شیفت کاری ۲۰ - ۱۰ به آنها فرصت دیدار خانواده را می‌دهد.

روز یک‌شنبه نیز اتحادیه آزاد کارگران ایران گزارش داد که گروهی از کارگران در پتروشیمی کیان عسلویه اعتصاب کرده‌اند.

بنا بر این گزارش، کارگران پروژه‌ای نفت اعلام کرده بودند اگر تا چهارم اردیبهشت خواسته‌های‌شان محقق نشود، «از روز پنجم دست به اعتصاب گسترده‌ای خواهند زد.»

پیش از این در بهمن ماه گذشته کارگران پتروشیمی تندگویان تهران در محوطه این مجموعه اعتصاب کرده بودند.

صدها تن از کارگران پالایشگاه تندگویان تهران اعتصاب کردند
پیش از آن نیز اعتصاب سراسری کارگران صنعت نفت ایران که ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ آغاز شد، هفته‌ها به طول انجامید و طی آن حدود ۱۰۵ هزار تن از نیروهای پیمان‌کاری و شرکتی وزارت نفت با ایجاد یک کمپین مجازی، خواهان «حذف کامل پیمانکاران و شرکت‌های واسطه‌ای» شدند.

در آن دور از اعتصابات کارگران، بسیاری از پروژه‌های مراکز نفتی در بیش از ۹۶ پالایشگاه و مرکز پتروشیمی و نیروگاه در ۱۹ شهر ایران متوقف شدند.