برای آزادی



info@barayeazadi.com
کد خبر : 11480          2022-05-18 07:50:50

سیاست جدید ایران: اغوا کردن مهاجران سابق برای بازجویی

ٖ بازگشت به صفحه اول
سیاست جدید ایران: اغوا کردن مهاجران سابق برای بازجویی

زانا قربانی

گزارش‌های رسانه‌های ضد رژیم ایران حاکی از آن است که رژیم، قانون جدیدی را وضع کرده است که هدف آن، بازجویی از مهاجران ایرانی است که به ایران بازمی‌گردند.

تهران مهاجران را به عنوان همدستان و خائن بالقوه تلقی کرده و علاوه بر این، با بازجویی از مهاجران ایرانی، در مورد معامله کردن بر روی آنها در خارج از کشور، به فرصتی که در اختیارش گذاشته شده پی برده است. بنابراین، قانون جدید ادعا شده، هرگز به طور رسمی به مرحله اجرا در نیامده است، با این حال، مهاجران ایرانی ادعا می کنند که قبلاً در حال انجام بوده است.

رژیم برای جذب مهاجران به کشور به منظور بازجویی، اعلام کرده است که سیاست های مطلوبی را برای مهاجرانی که به ایران بازمی گردند ارائه می کند که در طی آن به مهاجران اجازه می دهد در ایران سرمایه گذاری کنند و از اقتصاد ایران حمایت کنند، به ویژه در این زمان های دشوار.

در ظاهر، این اقدامات را می‌توان به‌عنوان یک حرکت مشارکت آمیز برای تشویق ایرانیان مقیم خارج از کشور، برای کمک به هموطنان خود و حمایت از اقتصاد در حال سقوط کشور در نظر گرفت.

اما شهادت ایرانیان مهاجری که در عید سعید فطر به ایران بازگشتند این است که، آنها نه تنها متوجه شدند که مقامات ایرانی نمی توانند به وعده های خود مبنی بر ارائه مشاغل پردرآمد و امتیازات ویژه عمل کنند، بلکه آنها همچنین دریافتند که آژانس‌های امنیتی دولتی وفادار به هسته محافظه ‌کار دستگاه حاکم در کشور، ایرانی‌هایی را که دارای روابط خارجی، از جمله تابعیت خارجی و یا در حال تحصیل هستند، هدف قرار می‌دهند.

در واقع، تعداد زیادی از افراد دو تابعیتی که به کشور محل تولد خود بازگشته اند، به معنای واقعی کلمه، به حالت گروگان سیاست خارجی ایران قرار گرفته اند و تحت ادعاهای جاسوسی دروغین و اثبات نشده، بازداشت یا زندانی شده اند.

تعداد زیادی از صفحه های گروه های رسانه های اجتماعی، حاکی از آن است که چندین ایرانی مقیم خارج از کشور، به قوانین روشنی که در حال انجام است و وحشت از بازجویی هایی که رژیم بر آنها اعمال کرده است اشاره می کنند.

بعد از عید فطر، چالش بعدی رژیم این است که مطمئن شود ایرانیان مهاجر، از بازگشت خود به ایران برای عید قربان، دلسرد نخواهند شد. در شرایط اقتصادی کنونی، بازگشت ایرانیان مقیم خارج از کشور، حداقل در پایتخت کشور، رونق اقتصادی نادری را به همراه دارد. با این حال و برای ادامه این امر، رژیم باید اقداماتی را انجام دهد تا اعتماد آنها را دوباره به دست آورد. رژیم تاکنون هیچ اظهارنظری در مورد این خبر فوری و داغ اعلام نکرده است.