برای آزادی



info@barayeazadi.com
کد خبر : 11496          2022-06-01 10:09:58

گزارشی از مشکلات زندانیان محبوس در بند دربسته زندان تهران بزرگ

ٖ بازگشت به صفحه اول
گزارشی از مشکلات زندانیان محبوس در بند دربسته زندان تهران بزرگ
خبرگزاری هرانا – زندانیان محبوس در بند ۱ تیپ ۲ زندان تهران بزرگ که با عنوان بند دربسته نیز شناخته می‌شود، با مشکلات بسیاری در زمینه های مختلف روبرو هستند. در گزارش پیش رو به گوشه ای از این مشکلات از جمله در خصوص قطعی طولانی مدت و مکرر آب، وضعیت بهداشتی نامناسب، تراکم جمعیت بالای زندانیان و محرومیت از سیستم تهویه مطبوع در بند مذکور پرداخته شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، زندانیان محبوس در بند ۱ تیپ ۲ زندان تهران بزرگ با مشکلات بسیاری در زمینه های مختلف روبرو هستند.

قطعی طولانی مدت و مکرر آب، وضعیت بهداشتی نامناسب، تراکم جمعیت بالای زندانیان و محرومیت از سیستم تهویه و خنک کننده مطبوع ازجمله مشکلات زندانیان محبوس در بند ۱ تیپ ۲ زندان تهران بزرگ است.
یک منبع مطلع در این رابطه به هرانا گفت: «زندانیان محبوس در بند دربسته با قطعی مکرر و طولانی مدت آب مواجه هستند. از ۲ روز گذشته آب به طور کامل قطع شده است و زندانیان در وضعیت بسیار نامناسبی بسر می‌برند و مسئولین زندان جهت رفع این مشکل هیچ اقدام عملی انجام نداده اند.»

این امر در حالی است که با نزدیک شدن فصل گرما، نیاز به آب برای شست و شو، استحمام و همچنین سیستم خنک کننده بیشتر از گذشته میشود.

همچنین یک منبع نزدیک به خانواده یکی از زندانیان در خصوص مشکلات مربوط به سیستم تهویه در این بند به هرانا گفت: «تراکم جمعیت در بند ۱ تیپ ۲ زندان تهران بزرگ بسیار زیاد است. هوا روز به روز گرمتر می‌شود و سیستم تهویه و خنک کننده مناسب که جوابگوی وضعیت موجود باشد در این بند وجود ندارد.»

به گفته این منبع با گرمتر شدن هوا مشکلات زندانیان بیشتر شده و به دلیل عدم دسترسی به امکانات از جمله آب آشامیدنی سالم و محرومیت از سیستم تهویه و مشکلات بهداشتی احتمال شیوع بیماری در بین زندانیان وجود دارد.

پیشتر در پی بروز درگیری و ضرب و شتم شماری از زندانیان سیاسی محبوس در زندان تهران بزرگ، حسین قشقایی، مهران دلفان آذری، میثم غلامی، حجت الله رافعی، رضا صلواتی، مرتضی اولنگی، شهاب سلطانیان، داوود عبدالهی، شاپور احسانی راد، پویا قبادی، اسماعیل گرامی، اکبر باقری، علیرضا فرشی و اکبر فراجی به سالن ۱ تیپ دو این زندان منتقل شدند. انتقال این زندانیان به سالن ۱ که با عنوان بند دربسته نیز شناخته می‌شود، با حضور شماری از مقامات زندان به صورت اجباری و علیرغم شرایط غیراستاندارد و نامناسب این سالن صورت گرفته بود.

یک روز بعد از بروز درگیری در زندان تهران بزرگ و ضرب و شتم زندانیان، محمد مهدی حاج محمدی، رئیس سازمان زندان‌ها در واکنش به اخبار منتشر شده ضمن تایید اخبار در حساب شخصی خود در شبکه‌های اجتماعی مدعی شد: «درخصوص خبر غیردقیق درگیری در زندان تهران بزرگ همین بس که؛ زندان محفل فرهیختگان نیست بلکه محفل مجرمان است. با وجود کنترلها؛ اختلاف و تنش بین آنها دور از انتظار نیست. در بند مجرمین امنیتی، برای مراقبت و رعایت بهتر تفکیک و طبقه بندی، بیش از ۵۰ درصد ظرفیت خالی و زندانی دیگری حضور ندارد.»