برای آزادی



info@barayeazadi.com
کد خبر : 9494          2018-07-04 21:12:05

چهار فعال اردبیلی بازداشت شدند

ٖ بازگشت به صفحه اول
خبرگزاری هرانا – روز دوشنبه ۱۱ تیرماه چهار تن از فعالان ترک (آذری) ساکن اردبیل به نامهای “عسگر اکبرزاده”، “علی واثقی”، “سعید صادقی‌فر” و “عباس لسانی” توسط ماموران اداره اطلاعات این شهرستان بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. احتمال می رود این بازداشت های قسمتی از تلاش دستگاه امنیتی برای ممانعت از برگزاری تجمعات سالانه “قلعه بابک” در این منطقه باشد.




به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز دوشنبه ۱۱ تیرماه چهار تن از فعالان ترک (آذری) ساکن اردبیل توسط ماموران اداره اطلاعات شهرستان اردبیل بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.





هویت این افراد “عسگر اکبرزاده“، “علی واثقی“، “سعید صادقی‌فر” و “عباس لسانی” توسط هرانا احراز شده است.


گفتنی است، عسگر اکبرزاده و سعید صادقی در محل کار و سعید صادقی‌فر در منزل پدری خود بازداشت شدند.





ماموران برای بازداشت این افراد دست به اعمال خشونت‌آمیز مانند استفاده از اسپری فلفل زدند.





همچنین عباس لسانی، دیگر فعال مدنی ساعت ۷ بعد از ظهر امروز در محل کار خود بازداشت شد. به گفته شاهدان عینی هنگام بازداشت وی ماموران وزارت اطلاعات تهران نیز حضور داشتند.





احتمال می رود این بازداشت‌ها قسمتی از تلاش دستگاه امنیتی همزمان با فرارسیدن موعد تجمعات سالانه “قلعه بابک” (۱۴ و ۱۵ تیرماه) در این منطقه و ممانعت از برگزاری آن باشد.





لازم به ذکر است در تاریخ ۲۳ خردادماه سال جاری نیز محکومیت مرتضی پروین، میلاد اکبری و اکبر جهانگیری سه فعال ترک (آذری) ساکن استان اردبیل که در دادگاه بدوی به اتهام “اخلال در نظم عمومی” طی شرکت در مراسم تجمع در “قلعه بابک” به پرداخت جزای نقدی جایگزین حبس چهار ماهه و تحمل ۴۰ ضربه شلاق تعزیری محکوم شده بودند، در شعبه ۲۶ دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان شرقی عینا تایید شد.





قلعه‌بابک یا دژ بابک، بنا شده در بالای کوهی به بلندای ۲۳۰۰ متر، نزدیک به سه کیلومتری شهر کلیبر. دژ در زمان ساسانیان ساخته شده ولی نام خود را از نام بابک خرمدین، رهبر مبارزان با خلفای عباسی در سال ۸۹۳ میلادی، گرفته‌است.





در طی سالهای اخیر، بطور منظم فعالان ترک (آذری) با حضور در تجمعاتی سالانه در این محل به طرح مطالبات خود می پردازند.