برای آزادی



info@barayeazadi.com
کد خبر : 9603          2018-08-21 10:14:52

ادامه تجمعات اعتراضی کارگران گروه ملی فولاد اهواز و کارگران نیشکر هفت‌تپه

ٖ بازگشت به صفحه اول

خبرگزاری هرانا – تجمعات اعتراضی جمعی از کارگران گروه ملی فولاد اهواز و جمعی از کارگران نیشکر هفت تپه که خواستار رسیدگی به مطالبات خود هستند، روز سه‌شنبه ۳۰ مردادماه ادامه یافت.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز، جمعی از کارگران ملی فولاد اهواز برای سومین روز متوالی مقابل سرپرستی بانک ملی اهواز که در حال حاضر مالک این مجموعه صنعتی است، در اعتراض به حقوق معوقه و لزوم ایجاد شوراهای کارگری مستقل اقدام به برگزاری تجمع اعتراضی کردند.

این کارگران اعلام کردند که تا زمان احقاق حقوق خود، دور جدید اعتراضاتشان ادامه خواهد داشت.

امروز کسری غفوری، مدیرعامل گروه ملی فولاد اهواز در گفتگو با خبرگزاری ایلنا در مورد برنامه­‌های مدیریتی که برای حل بحران گروه ملی فولاد درنظر گرفته شده است، گفت: “به کارگران فولاد ملی اهواز حق می‌دهم. زندگی با ۴ ماه حقوق معوق سخت است اما مواد اولیه گروه ملی فولاد اهواز از طریق فولاد خوزستان تا هفته آینده تامین می‌شود”.

گروه ملی فولاد اهواز شرکت‌های احداث شده توسط گروه سرمایه‌گذاری امیر منصورآریا در اهواز است. بعد از تشکیل پرونده قضایی برای متهم پرونده، این واحد صنعتی که در گذشته با نظارت دستگاه قضایی اداره می‌شد، هم‌اکنون به بخش خصوص محول شده است.

گروه ملی صنعتی فولاد ایران شامل کارخانه فولادسازی، نورد کوثر، نورد تیرآهن، کارخانه لوله‌سازی و ماشین‌سازی است و حدود ۴ هزار کارگر شاغل دارد که طی چند ماه گذشته دستمزد آنها به تاخیر افتاده است. به همین دلیل کارگران این کارخانه‌ها که با ادامه بی‌توجهی مسئولان کارخانه و استانی مواجه شده‌اند؛ به نشانه اعتراض صبح روز شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۷، در اعتراض به ۴ماه حقوق معوقه و تامین نشدن مواد اولیه از سوی کارفرما در محوطه‌ی کارگاه دست به تجمع زدند.

گزارشی از اعتصاب کارگران هفت تپه؛ چهارمین روز اعتصاب کارگران نیشکر هفت‌تپه
امروز، کارگران نیشکر هفت تپه در چهارمین روز از دور جدید اعتصاب خود اقدام به برگزاری تجمع اعتراضی مقابل دفتر مدیریت این کارخانه کردند.

در تجمع روز سه‌شنبه که کارکنان تمام بخش‌های این کارخانه به آن پیوستند، کارگران با سر دادن “غفاری حیا کن، خوراک دام رو رها کن” خواستار اخراج مدیر واحد خوراک دام این مجتمع شدند.

با افشا شدن واگذاری قسمت خوراک دام، بسته‌بندی و کمپوست به “شرکت مهر و ماه” به عنوان پیمانکار و عقد قرارداد سال ۹۷ کارگران با این شرکت کارگران خواهان پاسخ گویی مدیریت کارخانه در این باره شده‌اند.

کارگران معترض تاکنون هیچ پاسخی از کارفرما جز تهدید و آزار در خصوص مطالبات خود دریافت نکرده‌اند و همین امر موجب ادامه و گسترش اعتراضات شده است.

طبق اظهارات یک کارگر معترض؛ برخی کارگران در پیگیری پرداخت مطالبات بیمه‌ای خود به صورت اتفاقی متوجه شدند کارفرما در آخرین پرداخت حق بیمه‌ی کارگران این مجتمع، کد کارگاه را در لیست بیمه تغییر داده و حق بیمه‌ی همه کارگران را بعد از سال‌ها با کد کارگاه دیگری که طرف قرارداد با کارگران نیست، واریز کرده است.

او همچنین گفت: “دلیل دیگر اعتراض کارگران این واحد تولیدی، مربوط به قوت گرفتن شائبه تقسیم اراضی و املاک کشاورزی و صنعتی از سوی شرکای این مجتمع است که موجب تشدید نگرانی کارگران شده”.

این کارگر با بیان اینکه عملی نشدن انعقاد قرارداد کار با ۱۵۰۰ کارگر روزمزدی نیز از مطالبات کارگران حاضر در تجمع است، در ادامه افزود: “کارگران روزمزدی مدعی هستند هنوز کارفرما به وعده‌هایی که در حضور مسئولان برای عقد قرارداد دائم به آنها داده‌‌ بود، عمل نکرده است”.