برای آزادی



info@barayeazadi.com
کد خبر : 9614          2018-08-25 10:34:31

هشتمین روز اعتصاب کارگران نیشکر هفت‌تپه

ٖ بازگشت به صفحه اول


کارگران مجتمع صنعتی نیشکر هفت‌تپه شنبه سوم شهریور برای هشتمین روز متوالی دست به اعتصاب زدند. اسماعیل بخشی، یکی از نمایندگان کارگران می‌گوید بزرگترین خواسته آنها بازپس‌گرفتن این مجتمع از بخش خصوصی است.

اعتصاب کارگران نیشکر هفت‌تپه از شنبه ۲۷ مرداد آغاز شده است. کارگران به واگذاری بخش‌های مجتمع به شرکت‌های مختلف، تعویق دستمزد و سایر مطالبات، راکد ماندن بازنشستگی حدود ۴۰۰ کارگر و تغییر نوع قراردادهای کار معترضند.

آنها خواهان تغییر مدیر جدید حراست نیز هستند. به گفته آنها، مدیر جدید کارگران را به خاطر پیگیری حقوقشان تهدید می‌کند.

کارگران معترض هفت‌تپه سه ماه است که حقوقی نگرفته‌اند. عدم پرداخت سهم چهار درصدی سازمان تامین اجتماعی از سوی نیشکر هفت‌تپه نیز سبب شده است بازنشستگی حدود ۴۰۰ کارگر که مشمول بازنشستگی هستند به تاخیر بیافتد.

در دور جدید اعتصاب‌ها کارگران ضرب‌و‌شتم شده‌اند، شماری از آنها از کارخانه خوراک دام اخراج شده‌اند، و این کارخانه به شرکت خصوصی «سرزمین مهر و ماه» واگذار شده است.

بخشی: شرح جلسه نمایندگان در استانداری
نمایندگان کارگران معترض پنج‌شنبه اعتراض خود را در برابر محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی نشان دادند.

اسماعیل بخشی در سخنانی که شنبه سوم شهریور در جمع کارگران معترض بیان کرد، این حادثه را چنین شرح داد: استاندار و نماینده شهر در مجلس در سکوت خبری وزیر جهاد کشاورزی را به شرکت مجاور می‌برند تا به او نشان دهند که علی‌رغم اخبار منتشرشده از اعتراض کارگران هفت‌تپه، اوضاع آرام و بر وفق مراد است. نمایندگان کارگران معترض پس از اطلاع از این موضوع به شرکت مجاور می‌روند و دست به اعتراض می‌زنند.

بخشی می‌گوید که انتشار ویدئوی اعتراض‌ها در برابر وزیر کشاورزی باعث شد که استانداری او را برای مذاکره جمعه‌شب دعوت کند.

این فعال کارگری می‌گوید «با اینکه می‌دانستم این جلسات هرگز به نفع کارگر نیست»، همراه دیگر نمایندگان کارگران معترض پس از گرفتن وکیل برای گفت‌و‌گو در استانداری حاضر شدند.

آنها اما پس از اطلاع از حضور سیامک نصیری افشار، مدیرعامل پیشین هفت‌تپه در جلسه از حضور در آن امتناع کردند. کارگران معترض ۲۳ آذر گذشته پس از برکناری افشار به اعتراض خود پایان داده بودند و او را عامل اصلی مشکلات این مجتمع صنعتی می‌دانند. افشار به گفته اسماعیل بخشی دیگر هیچ سمتی در این مجتمع ندارد.

در حالی‌که تنها خواسته کارگران برای حضور در گفت‌و‌گو خروج سیامک نصیری افشار از جلسه بود، به این خواسته توجهی نشد. به گفته بخشی، غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان هرگز برای فهمیدن علت اعتراض کارگران از دفتر کار خود خارج نشد. او پس از اطلاع از درخواست کارگران برای خروج افشار از جلسه نیز گفته است «می‌خواهند بیایند، نمی‌خواهند نیایند، مهم نیست.» کارگران پس از دریافت این پاسخ از دعوت‌کننده جلسه محل را ترک کردند.



بخشی: ضرورت شوراهای مستقل
اسماعیل بخشی در سخنرانی شنبه بار دیگر بر ضرورت تشکیل شوراهای مستقل کارگری و مردمی تأکید کرد و آن را تنها راه برای برون‌رفت از بحران‌ها و رسیدن به نظامی دانست که در آن «نه یک نفر، بلکه همه، زن و مرد، پیر و جوان» در تصمیم‌گیری‌ها مشارکت دارند.

او خطاب به کارگران گفت که به دنبال یک رهبر نباشند: «دنبال یک خوب نباشید، شما خودتان از همه بهتر هستید.»

بخشی مهم‌ترین خواسته کارگران را «بازپس‌گرفتن هفت‌تپه از بخش خصوصی» دانست و گفت سه‌سال مدیریت بخش خصوصی بر این مجتمع آن را ویران کرده.

او در نهایت به کارگران معترض گفت: «اعتصاب حق قانونی شماست. نقاب نزنید. آزاد و رها حقتان را فریاد بزنید.»

تلاش برای بازداشت روزنامه‌نگاران شرق
شماری از کارگران نیشکر هفت‌تپه در پیامی که برای کانال خبری «اتحادیه آزاد کارگران» ارسال کرده‌اند، از تلاش مأموران امنیتی برای بازداشت روزنامه‌نگاران شرق خبر دادند.

آنها در این پیام نوشتند که «امروز عده‌ای به نام خبرنگار و فیلمبردار روزنامه شرق آمدند شرکت و با کارگران مصاحبه کردند و فیلم گرفتند. الان بعد از رفتن و خارج شدن خبرنگارها ماموران پاسگاه هفت تپه آمدند و دارند دنبالشان می‌گردند که دستگیرشان کنند.»

کانال خبری سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه ویدئویی از حضور گزارشگران روزنامه شرق در جمع کارگران و بیان اعتراض‌ها منتشر کرده است.