برای آزادی



info@barayeazadi.com
کد خبر : 9627          2018-08-29 08:20:13

گزارشی از اعتصاب غذای ۹ زندانی در زندان‌های مختلف کشور

ٖ بازگشت به صفحه اول

خبرگزاری هرانا – طی هفته‌های گذشته تعدادی از زندانیان محبوس در زندان‌های کشور به دلایل مختلفی دست به اعتصاب غذا زده‌اند. هرانا در گزارش پیش رو به بررسی وضعیت تعدادی از آنها می‌پردازد. این خبرگزاری پیش‌تر در گزارشات مختلفی در ارتباط با هر یک از این زندانیان به جزئیات پرونده و دلایل اعتصاب و وضعیت آنها پرداخته بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، طی چند هفته گذشته چندین تن از زندانیان محبوس در زندان‌های مختلف کشور به دلایل مختلفی که غالبا در اعتراض به نقض حقوق اولیه آنها در زندان است، دست به اعتصاب غذا زده‌اند. هرانا پیشتر در گزارشاتی به صورت اختصاصی به بررسی دلایل اعتصاب غذا و بررسی وضعیت آنها پرداخته است. در گزارش پیش رو در نگاهی کلی به بررسی وضعیت و علل اعتصاب غذای تعدادی از این زندانیان پرداخته شده است.

نسرین ستوده، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر
نسرین ستوده، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر از روز شنبه ۳ شهریورماه در اعتراض به بازداشت و فشارهای قضایی متعدد بر خانواده، بستگان و دوستانش دست به اعتصاب غذا زده است.

این فعال حقوق بشر با نگارش نامه‌ای سرگشاده ضمن تشریح دلایل اعتصاب غذای خود، اعلام کرد که در اعتراض به بازداشت و فشارهای قضایی متعدد بر خانواده و دوستانش از تاریخ سوم شهریورماه دست به اعتصاب غذا زده است.

این فعال حقوق بشر در حال حاضر به خاطر محکومیت به پنج سال حبس تحت عنوان اتهامی جاسوسی که در کیفرخواست وی وجود ندارد، شکایت بازپرس دادسرای کاشان و صدور قرار بازداشت توسط شعبه دوم بازپرسی در زندان به سر می‌برد.

وی شهریور سال ۸۹ نیز بازداشت و به ۱۱ سال حبس، ۲۰ سال محرومیت از وکالت و ۲۰ سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شده بود که این حکم در دادگاه تجدیدنظر به ۶ سال حبس و ۱۰ سال محرومیت از وکالت کاهش یافت. وی در نهایت پس از سپری کردن سه سال از زندان آزاد شد.

رامین حسین پناهی، زندانی سیاسی
رامین حسین پناهی، زندانی سیاسی محکوم به اعدام که چندی پیش به زندان رجایی شهر کرج منتقل شده است، در اعتراض به نقض حقوق قانونی و حکم صادره علیه خود از روز دوشنبه ۵ شهریورماه ۹۷ با دوختن لب‌هایش دست به اعتصاب غذا زده است.

وکلای این زندانی با صدور اطلاعیه‌ای ضمن اعلام این خبر و تشریح دلایل اعتصاب غذای رامین حسین پناهی از مسئولان قضایی درخواست کردند تا موانع موجود در برخورداری وی از کلیه حقوق قانونی‌اش برطرف شود تا او نیز بتواند مانند سایر زندانیان از فرصت‌های قانونی موجود در اعتراض به حکم و عفو برخوردار شود.

همچنین بنا بر گفته وکلای آقای حسین پناهی، وی از روز ۴ شهریورماه توسط ماموران امنیتی از زندان رجایی شهر خارج شده و اطلاعی از وضعیت او در دست نیست.

فرهاد میثمی، فعال مدنی
فرهاد میثمی، فعال مدنی که پیشتر در تاریخ ۹ مردادماه سال جاری توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود، از تاریخ ۱۰ مرداد در اعتراض به بازداشت خود و سلب امکان معرفی وکیل اختیاری دست به اعتصاب غذا زده است. او پس از گذشت ۲۷ روز کماکان در اعتصاب غذا بسر می‌برد. این زندانی که روز چهارم شهریور از بند قرنطینه زندان اوین به بند عمومی این زندان منتقل شده است با افت فشار خون و کاهش شدید وزن روبرو است.

لازم به یادآوری ایست عصر روز سه‌شنبه ۹ مرداد ۱۳۹۷ فرهاد میثمی فعال مدنی در کتابخانه شخصی خود توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود.

نامق دلدل، زندانی سنی مذهب
نامق دلدل زندانی سنی مذهب محبوس در سالن ۲۱ اندرزگاه ۷ زندان رجایی شهر کرج که در ۷ ماه گذشته از ناحیه استخوان ران پای راست دچار بیماری شده در اعتراض به عدم رسیدگی پزشکی و اعزام به بیمارستان خارج از زندان بیش از یکماه است که دست به اعتصاب غذا زده است.

هرانا در گزارشی مربوط به مردادماه سال ۹۴ خبر از محکومیت ۱۰ ساله این زندانی داده بود.

گفتنی است نامق دلدل زندانی اهل سنت محبوس در زندان رجایی شهر که پیش از این به مدت ۳ سال در زندان رجایی شهر کرج زندانی بود، پس از آزادی در ۲۹ فروردین ماه ۱۳۹۳ مجددا در شهر بوکان بازداشت و پس از مدتی به بند ۲۰۹ زندان اوین و بعد از آن به سالن ۲۱ اندرزگاه ۷ زندان رجایی شهر کرج منتقل شده است.

فرهاد آریایی (صحراپیما) زندانی سیاسی
فرهاد آریایی (صحراپیما) زندانی سیاسی محبوس در بند کارگران زندان ارومیه که ششمین سال از دوره هفت ساله‌ی حبس خود را سپری می‌کند، با اشاره به اینکه شرایط آزادی زودهنگام را دارد از روز چهارشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ در اعتراض به عدم موافقت دادگاه با درخواست خود و عدم اجرای ماده ۱۳۴ (تجمیع احکام) دست به اعتصاب غذا زده است.

به گفته یک منبع مطلع آقای آریایی پس از شروع اعتصاب خود توسط ماموران زندان فورا به سلول انفرادی منتقل شده است.

این زندانی سال گذشته نیز در اعتراض به عدم اعزام به مرخصی دست به اعتصاب غذا زده بود که ماموران با اعمال زور و زدن دستبند او را به بند کارگران این زندان منتقل کرده و کماکان در بند مذکور نگهداری می‌شود.

فرهاد آریایی در آذرماه سال ۹۱ بازداشت و به اتهام “همکاری با گروه‌های مخالف نظام و تبلیغ علیه نظام” به ۷ سال حبس محکوم شده است. وی اکنون ششمین سال از حبس خود را تحمل می‌کند.

درخواست این زندانی تجمیع احکام پرونده بر اساس ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی بوده که در صورت اعمال این ماده فرهاد صحراپیما آزاد خواهد شد.

سید قاسم آبسته، زندانی سنی مذهب
سید قاسم آبسته زندانی سنی مذهب در زندان رجایی شهر کرج که از روز سه شنبه ۲۶ تیرماه در اعتراض به عدم رسیدگی پزشکی و عدم اعزام به مراکز درمانی دست به اعتصاب غذا زده است، پیشتر در پانزدهمین روز اعتصاب غذای خود با ضعف شدید جسمی و کاهش وزن روبرو شده و با این وجود کماکان با بی‌توجهی مسئولین زندان مواجه شده است.

از مدت‌ها پیش وضعیت جسمی و سلامتی آقای آبسته نامناسب گزارش شده بود تا اینکه در فروردین ماه امسال سرانجام با آزمایشات دیرهنگام روشن شد که این زندانی به سرطان تیروئید مبتلا شده است.

وضعیت جسمی قاسم آبسته وخیم گزارش شده است در حدی که در تکلم و تنفس کردن دچار مشکل شده است.

لازم به توضیح است، قاسم آبسته متأهل و دارای دو فرزند است؛ در بهمن ماه ۱۳۸۸ بازداشت و به سلول‌های انفرادی اداره اطلاعات ارومیه منتقل شد. او هشت ماه را در این بازداشت‌گاه در سلول انفرادی به سر برد و سپس به زندان اوین منتقل و مدت شش ماه نیز در این زندان در سلول‌های انفرادی بند ۲۴۰ و ۲۰۹ اوین بود.

پس از ۱۴ ماه بلاتکلیفی در سلول‌های انفرادی اداره اطلاعات ارومیه و تهران و تحمل فشارهای شدید جسمی و روحی نخست به بند ۳۵۰ زندان اوین و پس از ۲۰ روز در تاریخ ۲۵ فروردین ۱۳۹۱ به زندان رجایی شهر کرج منتقل شد.

او با اتهاماتی از قبیل محاربه از طریق هواداری از گروه‌های سلفی روبرو شده است، اتهامی که خود این زندانی آن را رد می‌کند و بر بی‌اساس بودن آن تاکید دارد.

آقای آبسته در خردادماه سال ۹۵ توسط قاضی مقیسه به اعدام محکوم شد با این حال دستگاه قضایی از نقض حکم بدوی و ارجاع آن به شعبه هم‌عرض خبر داده است.

در حال حاضر آقای آبسته بیش از ۸ سال است که به صورت بلاتکلیف در زندان رجایی شهر زندانی است.

سامان رحمانی
سامان رحمانی زندانی محبوس در بند سلامت زندان سقز که از چندی پیش به دلیل جراحت وارده به یکی از دستانش در آستانه فلج‌شدن قرار دارد، در اعتراض به عدم اعزام به مرخصی و عدم دریافت خدمات درمانی از روز شنبه ۳۰ تیرماه دست به اعتصاب غذا زده است.

یک منبع مطلع از وضعیت این زندانی به هرانا گفت: “قرار بود که آقای رحمانی جهت درمان به زندان رجایی شهر کرج اعزام شود، اما مسئولان زندان از این تصمیم منصرف شده و بیان کردند که مرخصی و خدمات درمانی شامل وی نمی‌شود. این زندانی نیز در اعتزاض به این کارشکنی از دو روز پیش با رد کردن مفتول فلزی از دو طرف دهان خود دست به اعتصاب غذا زده است”.

لازم به یادآوری است سامان رحمانی در خردادماه نیز در اعتراض به این موضوع مدتی دست به اعتصاب غذا زد که با وعده مسئولان به اعتصاب خود پایان داد.

فرشید ناصری، زندانی سنی مذهب
فرشید ناصری، زندانی سنی مذهب زندان رجایی شهر کرج از روز شنبه ۲۶ خردادماه در اعتراض به وضعیت حقوقی خود و عدم اعزام به مرخصی دست به اعتصاب غذا زده است. وضعیت جسمانی این زندانی در بیست و هشتمین روز از اعتصاب غذا وخیم گزارش شده است.

این زندانی در مدت حبس دچار مشکلات جسمی از جمله پارگی دیسک کمر و گردن شده و همچنین به دلیل طولانی شدن مدت حبس و مشکلات خانوادگی دچار ناراحتی روحی شده است.

هرانا پیش‌تر گزارش کرده بود، دادگاه تجدید نظر محکومیت سه زندانی سنی مذهب محبوس در زندان رجایی شهر کرج را به ۱۲ سال حبس کاهش داد. این زندانیان که پیش‌تر به اعدام محکوم شده بودن پس از نقض پرونده در دیوان عالی کشور و محاکمه مجدد به ۱۵ سال تحمل حبس محکوم شدند که این حکم نیز در مرحله تجدید نظر به ۱۲ سال کاهش یافت.

وریا ساعد موچشمی
در تاریخ ۲۸ مردادماه سال جاری پنج زندانی محبوس در اندرزگاه ۳ زندان رجایی شهر کرج به دستور رئیس این اندرزگاه همراه با ضرب و شتم به سلول انفرادی منتقل شده اند. گفته میشود این زندانیان در اعتراض به مشکلات موجود در پرونده‌شان دست به اعتصاب غذا زده بودند و ضرب و شتم و انتقال آنان به انفرادی به دلیل عدم موافقت آنان با پایان دادن به اعتصاب غذا صورت گرفته است.

اسامی این زندانیان “وریا ساعد موچشمی”، “حسین اسماعیلی”، “سعید مراد پور”، “مجتبی کونانی”و “علی رضا کونانی” توسط هرانا احراز شده است.

چهارتن از این زندانیان روز گذشته به اعتصاب غذای خود پایان دادند با اینحال وریا ساعد موچشمی به اعتصاب خود کماکان ادامه می دهد.

ساعد موچشمی زندانی محبوس در زندان رجایی شهر کرج است که در سال ۱۳۷۷ زمانی که ۱۷ سال سن داشت به اتهام مشارکت در قتل به اعدام و ۸۰ ضربه شلاق محکوم شد و در حال حاضر پس از ۲۱ سال تحمل حبس همچنان در زندان به سر می‌برد.