برای آزادی



info@barayeazadi.com
کد خبر : 9672          2018-09-25 11:12:34

گزارش پنج تجمع اعتراضی

ٖ بازگشت به صفحه اول

خبرگزاری هرانا – طی روز گذشته و امروز، گروهی از کارگران شرکت تعاونی “وفای سپهر” بم، حدود ۸۰ نفر از کارکنان دفاتر سهام عدالت، جمعی از کارگران شرکت تولی‌پرس و بسته‌بندی شهرک صنعتی البرز در استان قزوین و جمعی از مالباختگان موسسه کاسپین تهران در تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایلنا، صبح امروز گروهی از کارگران شرکت تعاونی «وفای سپهر» بم در اعتراض به بلاتکلیفی وضعیت شغلی خود، دست به تجمع زدند.

گروهی از کارگران شرکت تعاونی «وفای سپهر» وابسته به موسسه خیریه سپهر بم در اعتراض به بلاتکلیفی وضعیت شغلی در نتیجه متوقف شدن فعالیت تولیدی محل کار خود، صبح امروز (سه‌شنبه، سوم شهریور ماه) مقابل دفتر مدیریت شرکت دست به تجمع زدند.

بعد از زلزله پنجم دی‌ماه در شهرستان بم، تعدادی از زنان و مردانی که دچار ضایعات نخاعی جسمی شدید شده بودند از سوی موسسه خیریه سپهر در یک کارگاه تولیدی وابسته به همین موسسه به نام شرکت تعاونی «وفای سپهر بم» به‌کار گرفته می‌شوند.

یکی از کارگران معترض حاضر در تجمع در این‌باره گفت: “تقریبا از سه ماه قبل فعالیت تولیدی شرکت تعاونی وفای سپهر با حدود ۸۰ کارگر به سبب افزایش مشکلات مالی موقتا متوقف شده است و من و سایر همکارانم با سه ماه مزد معوقه، کاری برای انجام دادن نداریم”.

او افزود: “اصلی‌ترین مشکل این واحد تولیدی وصول نشدن مطالباتش از یک شرکت بزرگ خودروسازی است. شرکت وفای سپهر محصولات مورد نیاز یکی این کارخانه‌ را تامین می‌کند اما اکنون چندین ماه است که نمی‌تواند حدود یک‌میلیارد تومان مطالبات خود را از این خودروساز بزرگ وصول کند”.

به گفته وی، شرکت تعاونی «وفای سپهر» در حال حاضر به‌دلیل وصول نکردن مطالبات معوقه دچار کمبود نقدینگی است و سرمایه در گردش ندارد به گونه‌ای که اگر مطالبات معوقه کارخانه از بدهکاران وصول نشود این واحد تولیدکننده با حدود ۸۰ کارگر برای همیشه تعطیل می‌شود.

او در پایان با بیان اینکه شرکت‌ خودروساز هم به پرداخت نکردن بدهی‌های شرکت وفای‌سپهر پاسخ‌ قانع‌کننده‌ای نمی‌دهد، تاکید کرد: “مسئولان دولتی نباید نسبت به وضعیت وخیم اقتصادی کارگران بیکار و بلاتکلیف این کارخانه که دارای شرایط جسمانی و روحی خوبی نیستند، بی‌تفاوت باشند و اگر برنامه‌ای برای تغییر وضعیت آنان دارند، باید سریع‌تر آن را اجرا کنند”.


سومین روز اعتراض کارکنان دفاتر سهام عدالت مقابل سازمان خصوصی‌سازی/سکوت مسئولان ادامه دارد
به گزارش ایلنا، اعتراض صنفی دها نفر از کارکنان دفاتر سهام عدالت کشور از صبح امروز (سه‌شنبه ۳مهرماه) مقابل ساختمان سازمان خصوصی‌سازی وارد سومین روز شد.

حدود ۸۰ نفر از کارکنان دفاتر سهام عدالت که تحت مدیریت سازمان خصوصی‌سازی در دفاتر استانی کشور فعالیت دارند، از روز یکشنبه (یکم مهر ماه) تاکنون در اعتراض به مشخص نبودن وضعیت شغلی و دریافت نکردن حقوق طی ۴۲ ماه گذشته دست از کار کشیده‌ و به تهران سفر کرده‌اند. معترضان با وجود اینکه طی روزهای گذشته؛ شب‌ها را در خیابان سپری کرده‌اند، پایان اعتراض خود را به دریافت معوقات مزدی‌شان منوط کرده‌اند.

از قرار معلوم در ۳۵۳ دفاتر شرکت‌های تعاونی سهام عدالت حدود ۱۵۰۰ نفر مشغول کارند که جدا از مطالبات مزدی دلیل دیگر اعتراض آنها، مربوط به پرداخت نشدن حق بیمه به سازمان تامین اجتماعی است که مشکلات زیادی برای کارگران ایجاد کرده است.

به نقل از کارکنان دفاتر شرکت‌های تعاونی سهام عدالت گفته می‌شود که تا این لحظه از جانب مدیریت شرکت سهام عدالت و مسئولان سازمان خصوصی‌سازی پاسخ مشخصی به خواسته‌های آنان داده نشده، درنتیجه اعتراض صنفی کارگران استمرار پیدا کرده است.

به ادعای کارگران، همه مسئولان به ویژه مسئولان وزارت اقتصاد و دارایی و سازمان خصوصی‌سازی از موضوع اعتراض کارکنان دفاتر شرکت‌های تعاونی سهام عدالت باخبرند اما هیچ توجهی به مطالبات آنها ندارند.

همچنین به نقل از آنها گفته می‌شود، بخش دیگری از اعتراضات درباره اختصاص ۲۵ میلیارد تومان بودجه از سوی هیات وزیران برای جبران خدمات کارکنان شرکت‌های تعاونی شهرستانی سهام عدالت است.

به گفته آنها، با بودجه اختصاص یافته به مجموع ۳۵۳ دفتر سهام عدالت حدود ۷۰ میلیون تومان پول بابت بدهی مطالبات کارکنان تعلق می‌گیرد که این میزان پول کفاف مطالبات حتی یکی از کارکنان این دفاتر را نمی‌دهد.

معترضان با بیان اینکه با یک حساب سر انگشتی با این میزان پول به هر کارمند حدود ۱۰ میلیون تومان بابت ۴۲ ماه مطالبات معوقه تعلق می‌گیرد، افزودند: “هر یک از کارکنان سهام عدالت حدود ۱۷۰ تا ۱۸۰ میلیون از سازمان خصوصی‌سازی بابت معوقات مزدی و بیمه‌ای طلبکارند. جدا از اینکه برخی دفاتر به صورت اجاره‌ای بوده و هزینه‌های جاری و اجاره دفاتر هم از جیب برخی کارکنان پرداخت شده است”.


پایان اعتراض سه روزه کارگران تولی پرس و بسته‌بندی البرز/کارگران به‌ کار بازگشتند
به گزارش ایلنا، اعتراض سه روزه کارگران شرکت تولی‌پرس و بسته‌بندی البرز با وعده کارفرما به پایان رسید.

منابع خبری کارگری در واحد تولیدکننده محصولات شوینده و بهداشتی واقع در شهرک صنعتی البرز در استان قزوین گزارش کردند: معترضان از روز شنبه (۳۱ شهریور ماه) تا عصر دیروز دوشنبه در واکنش به معوقات مزدی و مشکلاتی که در نتیجه تعطیلی‌های مکرر محل کار خود به آن دچار شده‌اند، تجمع کرده بودند.

این کارگران که شمار آنها تا ۴۰۰نفر برآورد می‌شود، گفتند: “روز گذشته بعد ازگذشت سه روز مدیریت کارخانه در جمع معترضان حاضر شد و با گوش دادن به سخنان و مشکلات آنان، وعده پیگیری مطالبات آنها را تا چند روز آینده داده است”.

کارگران تصریح کردند: “خواسته ما پرداخت معوقات مزدی سه تا چهار ماهه و ازسرگیری تولید است چراکه اعتقاد داریم این واحد تولیدی هیچ مشکلی در زمینه تولید و فروش وتامین مواد اولیه محصولات خود ندارد”.

کارگران این واحد تولیدی همچنین می‌گویند: “در حال حاضر همه آنها در بخش‌های مختلف تولید دو کارخانه تولی‌پرس و بسته‌بندی البرز حاضر بوده و آماده تولید هستند”.

اعتراض مالباختگان موسسه کاسپین در شهر تهران
به گزارش هرانا، امروز، جمعی از مالباختگان موسسه کاسپین در تهران، مقابل دادسرای رسیدگی به جرایم پولی و بانکی، اقدام به برگزاری تجمع اعتراضی کردند.

اعتراض سپرده‌گذاران موسسه‌های مالی و اعتباری از دو سال پیش آغاز شد و دولت و بانک مرکزی پرداخت مطالبات سپرده‌گذاران از طریق بانک‌های دولتی و خصوصی را متعهد شدند.

بر اساس ادعای بانک مرکزی تا به حال مطالبات بیش از ۹۵ درصد سپرده‌گذاران پرداخت شده است.